Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-28@15:06:12 GMT

نحوه تکثیر گل آگلونما و شرایط نگهداری در منزل

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۲۸۷۱۹

نحوه تکثیر گل آگلونما و شرایط نگهداری در منزل

 
گل آگلونما از گیاهان زیبای آپارتمانی است که به دلیل انبوه بودن برگهای گیاه، برای اتاق‌های کوچک و محیط‌های اداری بسیار مناسب است و جلوه‌ای زیبا، سبز و با طراوت به فضا می‌دهد. کاشت آگلونما با دیگر گیاهان آپارتمانی در داخل یک گلدان مستطیلی بزرگ، مقایسه جالبی در شکل برگ‌ها ایجاد خواهد کرد و ایده زیبایی برای کاشت گل در منزل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای آشنایی با روشهای نگهداری، کاشت و تکثیر گل آگلونما با ستاره همراه شوید.

شرایط نگهداری گل آگلونما
نور
گیاه آگلونما به نور غیر مستقیم و متوسط نیاز دارد ولی در محیط‌های کم نور نیز به رشد خود ادامه می‌دهد. اتاق‌های قسمت شمالی ساختمان بهترین شرایط نوری را برای این گیاه تامین می‌کند.

خاک
خاک مناسب برای این گیاه ترکیبی از خاکبرگ و ماسه می‌باشد. توجه داشته باشید خاک باید دارای زهکش مناسب برای خروج آب اضافی باشد.

دما
در جه حرارت مناسب برای نگهداری گیاه آگلونما در تابستان 24 درجه سانتی‌گراد و در زمستان 15 درجه است.

آبیاری
نیاز آبی گل آگلونما نسبتا بالا است و لازم است خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری همواره مرطوب و نه خیس باشد. هفته‌ای دوبار آبیاری در تابستان برای گیاه کافی است ولی در زمستان هفته‌ای یکبار نیز مناسب است. توجه داشته باشید، آبیاری بیش از حد به خصوص در زمستان باعث زرد شدن برگ‌های گیاه می شود.

مه پاشی
رطوبت بالای هوای محیط به رشد بهتر و شادابی گیاه آگلونما کمک می‌کند. در تابستان هفته‌ای دوبار با اسپری برگ‌های گیاه را مه‌پاشی کنید.

کوددهی
برای رشد بهتر و عدم کمبود مواد غذایی برای گیاه توصیه می‌شود، در فصل رشد (بهار و تابستان) هر دو هفته یکبار تغذیه مصنوعی با کودهای مایع مخصوص گل‌های آپارتمانی کوددهی انجام شود.

تعویض گلدان ها
گل آگلونما گیاهی با رشد سریع است و به علت متراکم شدن ریشه‌ها و کم شدن جا برای رشد ریشه و سفت شدن خاک‌ها لازم است، در بهار هر سال تعویض گلدان با یک درجه بزرگتر انجام شود.

تمیز نمودن برگ‌ها
به منظور پاک کردن برگ‌های گیاه از پارچه نرم و یا اسفنج مرطوب استفاده کنید. توجه داشته باشید کاربرد مواد براق کننده شیمیایی به دلیل بستن روزنه‌های گیاه باعث از بین رفتن آن خواهد شد، پس از استفاده آنها خودداری کنید.

نحوه تکثیر گل آگلونما
روش تکثیر آگلونما از طریق تقسیم بوته، کاشت بذر و قلمه زدن است. البته بهترین و ساده‌ترین روش تکثیر آن جدا کردن جوانه‌های جانبی از گیاه مادری است. مراحل تکثیر این گیاه به گل دیفن باخیا شباهت زیادی دارد و به شرح زیر می باشد:

تکثیر آگلونما از طریق تقسیم بوته
به منظور جدا کردن جوانه‌های جانبی از پایه مادری، ابتدا گیاه را به آرامی و بادقت از گلدان خارج کرده و با دست یا چاقوی تیز، جوانه‌های کناری را که دارای بیش از دو برگ هستند، همراه مقداری ریشه، از گیاه مادری جدا کنید.
جوانه‌ها را در گلدان‌هایی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست با پایه پیت بکارید. توجه داشته باشید که نباید هوا به ریشه برسد، بنابراین خاک اطراف ریشه را کاملاً فشرده کنید.
برای ایجاد شرایط گلخانه‌ای و ریشه‌زایی سریعتر گیاه توصیه می‌شود، روی قلمه‌ها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید تا رطوبت مورد نیاز گیاه را حفظ کند. به منظور تهویه چند سوراخ در بالای کیسه ایجاد کنید.
گیاه را در دمای ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید.
بعد از چند هفته تا دو ماه، ریشه‌دهی گیاه انجام می‌گیرد.

تکثیر گل آگلونما

بهترین زمان برای تکثیر گل آگلونما به این روش، اواسط بهار تا اوایل تابستان است.

تکثیر آگلونما از طریق کاشت بذر

آگلونما را می توان از طریق کاشت بذر در اواخر بهار نیز تکثیر نمود. هنگامی که گیاه شما به گل‌دهی می رسد، پس از آن میوه‌هایی قرمز رنگ تولید می کند که می‌توانید از آنها برای کاشت گل آگلونمای جدید استفاده کنید. البته لازم به ذکر است، چنانچه هدف شما تولید بذر نمی‌باشد گل‌های گیاه را حتما جدا کنید، چون باعث ضعیف شدن شدید گیاه می شوند.


گیاه آگلونما

تکثیر آگلونما از طریق قلمه

برای قلمه زدن آگلونما در بهار، از ساقه‌های سالم و قوی گیاه قلمه تهیه کنید. به این منظور، ساقه را به قسمتهای ۴ تا ۵ سانتیمتری بریده و روی سطح خاک فشار دهید. طوری که یک سوم از ساقه به زیر خاک برود. خاک را مرطوب و گیاه را در دمای ۲۴ درجه سانتیگراد نگاه دارید. همچنین می‌توانید همانند روش تقسیم بوته روی قلمه‌ها را با نایلون شفاف بپوشانید تا ریشه‌زایی سریعتر انجام شود. پس از ریشه‌زایی و هنگامی که گیاه کمی رشد کرد، آن را به گلدان اصلی انتقال دهید.


تکثیر آگلونما

جالب است بدانید به گفته ناسا (سازمان فضایی آمریکا) آگلونما یکی از بهترین و قدرتمندترین گیاهان تصفیه کننده هوا است و برای پاکسازی هوای آلوده داخل منزل از سم‌هایی مانند بنزن و فرمالدهیدها مفید می‌باشد. بنابراین با کاشت آن در منزل و محیط کار علاوه بر سبز و با طروات کردن محیط، هوایی سالم را برای خود به ارمغان می‌آورید.


منابع: کتاب نگهداری گیاهان آپارتمانی در منزل، سایت گل و گیاه

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پرورش گل و گیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۲۸۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز نگه‌داشتن گل طبیعی به مدت طولانی را می‌دانید؟

نحوه نگه داشتن طولانی‌مدت گل طبیعی چیست؟ آیا رازورمزی وجود دارد که برخی‌ها همیشه در خانه‌شان یک دسته ل طبیعی روی میز دارند و شما نه؟!

زی‌سان: یک گلدان گل طبیعی علاوه بر رایحه مطبوع، به فضای منزل یا محل کار طراوت و شادابی می‌بخشد، اما به خاطر این که گل‌های طبیعی عمر کوتاهی دارند معمولاً از پرداخت هزینه برای خرید آنها منصرف می‌شوید. اگر به گل طبیعی علاقه دارید، اما نمی‌دانید چگونه می‌توانید آنها را به مدت طولانی نگهداری کنید، این مطلب را حتماً بخوانید؛ زیرا در ادامه ترفند‌هایی برای نگهداری طولانی مدت گل‌های طبیعی به شما آموزش داده‌ایم.

نگهداری گل با اسپری مو

برای تازه نگه داشتن گل‌های طبیعی با اسپری مو، اسپری مو را با فاصله روی گلبرگ‌های گل اسپری کنید. اسپری مو کمک می‌کند گل‌ها تازه‌تر بمانند.

نگهداری گل طبیعی با مایع سفید کننده (وایتکس)

شاید عجیب باشد، اما مایع سفید کننده برای نگهداری گل‌های طبیعی معجزه می‌کند. در این روش باید ۴/۱ قاشق چای خوری مایع سفید کننده را به ۱ لیتر آب اضافه کنید تا گل‌های طبیعی شما عمر طولانی‌تری داشته باشند.

نگهداری گل‌ها به دور از میوه‌ها 

گاز اتیلنی که توسط میوه‌ها منتشر می‌شود، می‌تواند باعث پژمرده شدن گل‌های طبیعی شود؛ پس گ‌های طبیعی را کنار یک سبد میوه نگذارید.

نگهداری از گل‌های طبیعی با محلول سرکه سفید و شکر

در این روش مقداری آب گرم در یک گلدان بریزید سپس به آن به آن مقداری شکر و سرکه سفید اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا شکر و سرکه سفید در آب حل شوند. مقدار شکر و سرکه بستگی به نوع و حجم گلدان دارد، برای یک گلدان متوسط ۱ قاشق غذاخوری سرکه سفید و ۲ قاشق غذاخوری شکر کافی است.

تازه نگه داشتن گل‌های طبیعی با نوشابه

به گزارش زی‌سان، شکر موجود در نوشابه باعث می‌شود گل‌ها آب بیشتری جذب کنند و مدت طولانی‌تری تازه و شاداب بمانند. در این روش باید مقداری نوشابه به آب گلدان اضافه کنید. اگر گلدان شما شفاف است و نمی‌خواهید رنگ آب تغییر کند از نوشابه‌های بی‌رنگ مانند سون آپ استفاده کنید.

*نکته: در این روش باید هر روز آب گلدان را تعویض کنید.

نگهداری طولانی مدت گل‌های طبیعی با آسپرین

در این روش شما باید چند قرص آسپرین را پودر کنید و درون آب گلدان حل کنید سپس گل‌ها را درون گلدان بگذارید.

*نکته: فراموش نکنید که هر روز آب گلدان را عوض کنید.

روش نگهداری از گل‌های طبیعی با قند و سکه

انداختن دو حبه قند و چند سکه تمیز در آب گلدان باعث می‌شود گل‌ها دیرتر پژمرده شوند؛ چون سکه مانع رشد باکتری‌ها می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب ترفند‌هایی برای نگهداری طولانی مدت گل‌های طبیعی به شما آموزش دادیم، اما از نکاتی که در نگهداری گل‌های طبیعی باید به آن توجه کنید، این است که از گلدان تمیز برای نگهداری گل استفاده کنید و برای عوض کردن آب گلدان از آب ولرم استفاده کنید.

tags # خانه داری سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم
  • آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم
  • کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • راز نگه‌داشتن گل طبیعی به مدت طولانی را می‌دانید؟
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • یک روش ساده برای تکثیر درخت کاج در خانه (فیلم)
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد