Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-09@02:10:30 GMT

کتاب «کالبدشکافی داعش: از ظهور تا افول» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۲۹۵۵۴

کتاب «کالبدشکافی داعش: از ظهور تا افول» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب کالبدشکافی داعش: از ظهور تا افول در قالب ده فصل سعی دارد در کنار مسائل ﻓﻜﺮی و اﻳﺪﺋﻮﻟﻮژﻳﻚ داﻋﺶ، عوامل مؤثر در ظهور و قدرت‌یابی و عوامل تأثیرگذار در شکست و افول آن را مورد واکاوی قرار دهد.

مطالب این کتاب در ۳۵۰ صفحه و در قالب ده فصل سازماندهی شده است: در فصل اول، با عنوان «مبانی فکری و ایدئولوژیک داعش»، پس از تبارشناسی نوسلفی‌گری، اندیشه‌های سیاسی گروه‌های نوسلفی جهادی، ساختار اعتقادی داعش و مهم‌ترین تئوریسین‌هایی که داعش در زمینه فکری و فقهی به آنها استناد می‌کند مورد بررسی قرار گرفته است؛ در فصل دوم، با عنوان «تاریخچه و نحوۀ شکل‌گیری داعش» پس از بررسی تاریخچۀ این گروه از سال ۲۰۰۳ تاکنون، به چهار دسته از عوامل تأثیرگذار در شکل‌گیری آن در سال‌های اخیر اشاره شده است؛ در فصل سوم، پس از بررسی ساختار تشکیلاتی و تقسیمات اداری جدید داعش و دیوان‌ها و نهادهای رسمی این گروه نظیر: دیوان حسبه، دیوان آموزش، دیوان فیء و غنایم و غیره، به معرفی سران اصلی این گروه در عراق و سوریه پرداخته شده است؛ در فصل چهارم نیز پس از بررسی مناطق تحت سیطرۀ این گروه در سه حلقه سرزمین‌های داخلی، نزدیک و دور، به راهبردها و راه‌کنش‌های نظامی این گروه اشاره ‌شده است؛ در فصل پنجم، ضمن بررسی استراتژی رسانه‌ای داعش و مهم‌ترین اهداف رسانه‌ای این گروه تروریستی به رویکرد رسانه‌های عربی و غربی درباره این گروه اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فصل ششم کتاب، به بررسی نیروهای فعال تحت فرماندهی داعش براساس آخرین آمار و علل پیوستن آنها به این سازمان پرداخته شده است؛ در فصل هفتم، وضعیت مالی و اقتصادی گروه بررسی ‌شده است؛ در فصل هشتم، پس از بررسی علل اصلی موفقیت و شکست داعش، نگرش و مواضع گروه‌های سیاسی عراق درقبال این گروه مطرح شده است؛ در فصل نهم، علاوه بر حوادث تروریستی تهران، مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های حضور داعش در منطقه برای جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است؛ و در فصل دهم نیز پس از بررسی آینده داعش و تاکتیک‌های احتمالی این گروه پس از شکست نهایی در عراق و سوریه، به راهکارهای نظامی، سیاسی – حقوقی و راهکارهای فرهنگی برای مقابله با این جریان تروریستی اشاره‌ شده است. بخش پایانی کتاب نیز به نتیجه‌گیری و گاهشمار رویدادهای مهم گروه داعش تا اواخر سال ۲۰۱۷ اختصاص دارد.

شایان ذکر که این کتاب نخستین بار در سال ۱۳۹۴ با عنوان کالبدشکافی داعش (ماهیت، ساختار تشکیلاتی، راهبردها، و پیامدها) منتشر شد و به دلیل اهمیت ﻣﻮﺿﻮع، ﺳﻴﺎﻟﻴﺖ و ﭘﻮﻳﺎیی ﺗﺤﻮﻻت و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﺳﺘﻘﺒﺎل ﺟﺎمعه علمی و داﻧﺸﮕﺎهی از ﻛﺘﺎب کالبدشکافی داعش، چاپ چهارم این ﻛﺘﺎب ﻣﻮرد ﺑﺎزبینی و ﺑﺎزﻧﮕﺮی ﻛﺎﻣﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﺎزه زﻣﺎنی ﭘﮋوﻫﺶ ﭼﺎپ ﺟﺪﻳﺪ ﺗﺎ اواخر سال ۲۰۱۷ﺑﻮده؛ از اﻳﻦ‌رو، در ویراست دوم، بخشی از مطالب قدیمی حذف، و ﺑﻴﺶ از ۱۱۰ ﺻﻔﺤﻪ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻛﺘﺎب اﺿﺎﻓﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.

به طور کلی می‌توان گفت که این کتاب، به دلیل برخورداری از برخی ویژگی‌ها ازجمله به روز بودن مطالب کتاب، جامعیت و روان بودن متن کتاب، ارائه مطالب جدید، مفید و مهم، بهره‌گیری از منابع فارسی، عربی و انگلیسی متعدد، استفاده از کتب‌ نظریه‌پردازان جریان‌های تکفیری و بهره‌گیری از نقشه‌ها و تصاویر مرتبط می‌تواند منبع مناسب، جامع و دقیقی جهت مراجعه پژوهشگران و ‏علاقه‌مندان به این موضوع و شناخت گروه تروریستی داعش باشد.

کد خبر 4314973

منبع: مهر

کلیدواژه: داعش معرفی کتاب ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین سوریه روسیه عراق ایران عربستان سعودی کره شمالی دونالد ترامپ جنگ 2015 یمن برجام اتحادیه اروپا اسرائیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۲۹۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در نخستین روز از نمایشگاه کتاب چه نشست‌هایی برگزار می‌شود؟

نخستین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران امروز، چهارشنبه، نوزدهم اردیبهشت با نشست‌های متعدد فرهنگی همراه است که برنامه آن را در ادامه مشاهده می‌کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نخستین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران امروز _چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت_ با نشست‌های متعدد فرهنگی همراه است.

در کوشک کتاب دو نشست با عناوین «نقد و بررسی فیلم کوتاه صوراحیل» و «کو کتاب طنز؟» برگزار می‌شود؛ نشست «نقد و بررسی فیلم کوتاه صوراحیل» با حضور اسماعیل عظیمی کارگردان و علی آهنگری نویسنده ساعت ۱۳ برگزار می‌شود و نشست «کو کتاب طنز؟» ساعت ۱۷:۳۰ با حضور امید مهدی‌نژاد و ناصر فیض میزبان مخاطبان است.

گوشه نقد و پنج نشست تخصصی در روز اول نمایشگاه کتاب

گوشه نقد نیز با پنج برنامه از جمله مراسم رونمایی و بررسی کتاب «پژوهشی نو در نوشتار و جستاری در اسناد جلال‌الدین محمد مشهور به مولوی به قلم بدیع‌الزمان فروزانفر» با حضور غلامحسین مراقبی، محمود جعفری جنیدی و اعلا ستوده در ساعت ۱۲:۳۰، معرفی و بررسی کتاب «روایت فقه پزشکی» با حضور محمدعلی قاسمی و محسن اکبری عضو در ساعت ۱۴، نشست نقد و بررسی کتاب «مرا پیدا کن» با حضور معصومه رامهرمزی و مژگان بیتانه در ساعت ۱۵:۳۰ همراه مخاطبان نخستین روز از سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

همچنین دو نشست معرفی و بررسی مجموعه سه جلدی «تاریخ فوتبال بوشهر» با حضور الهه غریب‌زاده، افسر افشار نادری و نرجس زارعی در ساعت ۱۷ و نشست معرفی و بررسی کتاب «مقام اسماعیل؛ روایت زندگی شهید مدافع حرم اسماعیل حیدری» با حضور علی رستمی، جواد کامور بخشایش و فاطمه سلیمانی ازندریانی در ساعت ۱۸:۳۰ برگزار می‌شود.

بخش کودک و نشست‌های تخصصی روز اول نمایشگاه کتاب

سرای اهل قلم کودک و نوجوان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چدر نخستین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب، با چهار برنامه از بازدیدکنندگان نمایشگاه، میزبانی می‌کند.

نشست بررسی مجموعه شعر «بعضی از پرنده‌ها شاعرند» از سلسله نشست‌های «نقد و بررسی کتاب برگزیده فجر» با سخنان اسماعیل الله دادی و مریم اسلامی ساعت ۱۴ برگزار می‌شود. نشست «نشست شعرهای روشن با موضوع فلسطین» ویژه برنامه خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور خاتون حسنی و طیبه شامانی ساعت ۱۵:۳۰، عناوین دو نشست از این چهار نشست است.

دو برنامه دیگر این بخش به ترتیب به این شرح است: نشست قصه گویی در ساعت ۱۷ تا ۱۷:۳۰ و نشست «سهم اقتباس در سینمای کودک و نوجوان» با حضور جلیل اکبری صحت، وحید نیکخواه آزاد و حامد جعفری ساعت ۱۷:۳۰ برگزار می‌شود.

سالن جوایز نمایشگاه سه برنامه تخصصی دارد

سه برنامه تخصصی در بخش سالن جوایز کتاب‌های سال جمهوری اسلامی ایران، شامل جایزه کتاب سال، جایزه ادبی جلال آل احمد و جشنواره بین‌المللی شعر فجر در روز اول برگزاری نمایشگاه کتاب، اجرا می‌شود.

معاونت شعر و ادبیات داستانی با شعرخوانی «محفل سرو» ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶، نشست «مقدمات نویسندگی» ۱۶:۳۰ تا ۱۸ و نشست «روایت رنج» با حضور نعمیه پورمحمدی، زهرا قدیانی، افروز مهدیان، حسن اجرایی، حامد آقاجانی و معید داستان از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ برگزار خواهد شد.

سرای ملل و اجرای دو نشست تخصصی در نمایشگاه کتاب

سرای ملل نشستی با محور «مستند جابر بن یزید الجعفی» مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ با سخنرانی آیت‌الله محمد جعفر طبسی برگزار می‌کند. در بخش میزگرد نیز نویسندگان و نمایندگان انتشارات روسیه، کنیا و عراق از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ با حضور جیمز اودیامبو (رئیس اجرایی انجمن ناشران کنیا)، حسن رحیم احمد (رئیس نمایشگاه سلیمانیه) و یک مهمان از کشور روسیه نشست تخصصی خواهند داشت.

سرای اهل قلم ناشران آموزشی مراسم افتتاحیه خود را با سخنرانی امین آصفی مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران آموزشی به همت این انجمن برگزار خواهد کرد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

کد خبر 751657

دیگر خبرها

  • انتشار لحظه هلاکت مامور موساد در مصر +فیلم
  • پولیتیکو: محبوبیت جهانی آمریکا رو به افول است
  • کتاب «شناسایی آسیب‌ سازه‌ها» در اردبیل منتشر شد
  • در نخستین روز از نمایشگاه کتاب چه نشست‌هایی برگزار می‌شود؟
  • نماهنگ «مثل ستاره» با نوای حاج عبدالرضا هلالی منتشر شد+فیلم
  • معرفی چند اثر خواندنی که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود/ از «نامه‌ای به آسمان» تا «تاکسی‌سواری»
  • کتاب میریام؛ خاطرات سیده رباب صدر منتشر شد
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • کتاب «اخلاق النبی(ص) و اهل بیته(ع)» به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شد
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند