Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترکیه با به تعویق انداختن سه هفته‌ای زمان آب‌گیری سد ایلیسو روی رودخانه دجله، اعلام کرد که حتی با آغاز فرایند پر کردن ذخایر این سد نیز عراق جریان کافی آب دریافت خواهد کرد و دجله خشک نمی‌شود.

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، «فاتح ایلدیز» سفیر آنکارا در بغداد اعلام کرد که علی‌رغم تصمیم ترکیه برای آب‌گیری سد «ایلیسو»، عراق از مشکل کم‌آبی رنج نخواهد کشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایلدیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «حتی اگر آب‌گیری و پر کردن ذخایر سد ایلیسو حدود یک سال طول بکشد، این به معنای قطع کامل جریان آب نخواهد بود. توافق امضا شده (با عراق) در تاریخ 15 می، جریان آب بین دو کشور را تنظیم می‌کند».

به نوشته روزنامه «حریّت» وی با بیان اینکه آنکارا با بغداد همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد، تاکید کرد که مقدار کافی آب به عراق خواهد رسید.

سفیر ترکیه در عراق با بیان اینکه آنکارا هیچوقت اقدامی یک جانبه بدون مشورت با همسایگان خود انجام نمی‌دهد، افزود که سد ایلیسو برای تولید برق ساخته شده و کاربرد آبیاری برای زمین‌های کشاورزی ندارد.

ایلدیز با رد گزارش‌ها مبنی بر اینکه آب‌گیری کامل این سد پنج سال به طول می انجامد، گفت: «در زمان یک سال هم آب کافی در ذخایر این سد جمع خواهد شد که بتوان با آن تولید برق را آغاز کرد».

«وِیسِل اروغلو» وزیر امور آب و فضای سبز ترکیه با بیان اینکه جریان آب در زمان ماه رمضان قطع نخواهد شد، خبر داد که آنکارا آب‌گیری این سد را در تاریخ 1 جولای انجام خواهد داد.

«حسن الجنابی» وزیر منابع آبی عراق نیز با تایید صحبت‌های سفیر ترکیه درباره امضای توافق برای تامین جریان آب به این کشور، گفت: «با ترکیه روی مکانیزمی توافق کردیم که مانع خشک شدن رود دجله و همچنین پر شدن سد ایلیسو از تاریخ 1 ژوئن تا 1 نوامبر است اما ترکیه آن را تا ابتدای ماه جولای به تعویق انداخته است».

الجنابی همچنین توضیح داد که بخش زیادی از این آب به رود دجله وار خواهد شد تا مانع خشک شدن آن شود.

ترکیه آب‌گیری سد ایلیسو را که روی رودخانه دجله واقع شده، از هفته قبل آغاز کرده بود و این امر باعث نگرانی عراق درباره کاهش منابع آبی این کشور در زمان پر شدن ذخایر آن شد. حدود 70 درصد از منابع آبی عراق از کشور همسایه به داخل این کشور جریان پیدا می‌کند که دو منبع مهم آن فرات و دجله است که سرچشمه آنها در ترکیه قرار دارد.

منبع: فارس

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۳۱۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید دادستان کل کشور از دادسرای عمومی و انقلاب بندرعباس

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین موحدی آزاد دادستان کل کشور در جریان بازدید از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس، ضمن مشاهده روند رسیدگی‌ها در شعب مختلف، از سوی مسؤولان مربوطه در جریان آمار ورودی پرونده‌ها و عملکرد این مجتمع قضائی قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی آزاد در جریان این بازدید، بر لزوم دقت نظر در روند تحقیقات، تسریع در رسیدگی و اجرای احکام و پرهیز از اطاله دادرسی تأکید کرد.

وی همچنین ضمن دیدار صمیمانه و رو در رو با قضات و کارکنان دادسرای عمومی و انقلاب بندرعباس، دستورات لازم را به‌منظور تسریع در روند رسیدگی‌ها و رفاه حال مراجعان صادر کرد.

شایان ذکر است در جریان این بازدید، عارف اکبری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان، گزارشی از عملکرد، دستاوردها و برنامه‌های دادسرای عمومی و انقلاب بندرعباس ارائه کرد.

کد خبر 6095270

دیگر خبرها

  • حمله بی سابقه از خاک عراق به تل آویو/ نگرانی شدید آمریکایی‌ها درباره وقوع جنگ داخلی/ اعلام تعلیق روابط اقتصادی ترکیه با اسرائیل/ حمله پهپادی گروه مقاومت بحرینی به فلسطین اشغالی
  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران
  • پروژه «جاده توسعه» از آغاز 2025 وارد فاز اجرایی می‌ شود
  • آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در سفر اژه‌ای به هرمزگان
  • آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر اژه‌ای به هرمزگان
  • بازدید دادستان کل کشور از دادسرای عمومی و انقلاب بندرعباس
  • ادعای ترکیه مبنی بر کشتن ۴۳ تروریست در یک هفته
  • از دجله تا راین!/کدام کشور اروپایی رکورددار تجهیز صدام به تسلیحات شیمیایی بود؟
  • بمباران شمال عراق از سوی ترکیه
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟