Web Analytics Made Easy - Statcounter

بحران سوریه از آغاز عامل شکل گیری روزنامه نگاری شهروندی در سوریه شد.فرصتی که حمایت کنندگان خارجی روی آن سرمایه گذاری ویژه ای کرده بودند.
 
به نظر می رسد در تقسیم کار انجام شده برای به بحران کشیدن سوریه ،قطر تنها بخشی از پشتیبانی رسانه ای را برعهده داشته است.(چنانکه عربستان ،امارات و ترکیه در بخش های مالی و،نظامی و سیاسی فعال گردیدند)
 
سازمان هایی مانند آژانس همکاری اطلاعات فرانسه (cfi) سازمان کار آفرینی بین المللی آمریکا،  سازمان حمایت از رسانه های بین المللی دانمارک (ims) و مطبوعات آزاد هلند ( fpu) ،به صورت خاص پروژه رسانه های جایگزین را طراحی و در سوریه تا امروز هدایت کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
در این میان نباید از تمایل و البته ایجاد مرکز رسانه ای ترکیه برای فعالان سیاسی و رسانه ای جهان عرب پس از بهار عربی غافل بود.
برای درک و شناخت آنچه اتفاق افتاده است در ادامه رسانه هایی که در این دوره بوجود آمدند را مرور می کنم:
 
بیش از ده کانال مخالف (همه در خارج از کشور سوریه) از ابتدای بحران سوریه تاسیس شد:                                                                                                            مانند کانال "الجسر" که "دیر الزور" هم نامیده می شد / "سورية 18 آذار"/"سورية الغد" (بسته)/ کانال "حلب اليوم" / کانال "شدا الحرية"/ کانال "السوري الحر"
که فعالیت اصلی آنها بر روی اخبار مناطق بحرانی سوریه و تحولات جنگی در این کشور،متمرکز بود.
کانال "سوريا الشعب"، همزمان با بحران سوریه با حمایت یک تاجر اردنی ایجاد شد که البته پس از سه سال به دلایل مختلف که در یادداشت قبلی به آن اشاره کرده بودم تعطیل گردید.
 کانال "شامنا"، که عمر بسیار کوتاهی داشت.
کانال "بردی" که با حمایت غرب و پیش از بحران ایجاد شد و سپس تعطیل گردید.
تلویزیون "أورينت" متعلق به تاجر سوری(غسان عبدو) که در سال 2008 تاسیس شدو از ابتدا برروی مساله سوریه تمرکز کرد.این کانال تلویزیونی پس از بحران به "ورينت نيوز" تغییر نام داد. دفتر اصلی آن هم اکنون در امارات متحده عربی است.
همچنین دارای دفاتر متعددی در ترکیه است. 
خبرگزاری "سمارت للأنباء" برای تبدیل شدن به یکی از منابع مهم اخبار و تصاویر انقلاب سوریه، اما بدلیل بحران های مالی توانایی آن بسیار کاهش یافت.
خبرگزاری های " ثقة " و"خطوة " و" قاسيون" و"بلدي نيوز" و"مركز حلب الإعلامي"
دیگر مراکز خبری هستند که بر بستر اینترنت شکل گرفتند.
"شبکه حقوق بشر سوریه" که خود را متخصص در نظارت بر تعداد قربانیان درگیری و استفاده از سلاح های ممنوعه معرفی کرده است در واقع از اساس یک خبرگزاری است.
 
بسیاری از وبسایتهای دیگرمانند "زمان الوصل" که قبل از بحران فعالیت خود را آغاز کرده بودند نیز به عنوان بخشی از رسانه های جایگزین باز تعریف شدند
فیس بوک و یوتیوب به ویژه در ابتدای بحران سوریه ،نقش مهمی در انتقال رخداد های بوجود آمده در داخل برای مخاطبان خارجی ایفا کردند.
صفحه  "انقلاب سوریه علیه بشار اسد" در ژانویه 2011 ایجاد شد، که بعدها به "شبکه خبری انقلاب سوریه" تبدیل گردید.
علاوه بر صفحات منطقه ای(شهری) مانند :"شبكة شام" في مارس/آذار من نفس العام، وشبكة "أوغاريت الإخبارية" في مارس/آذار أيضًا (مغلقة)، و همچنین صفحات منطقه ای از قبیل "شهبا برس" و"الرستن"  و"مركز إدلب الإعلامي" ومركز حماة الإعلامي"، و"شبكة نبأ" و"شبكة يقين"؛/صفحات دفاع مدنی در چندین منطقه برای مستندسازی اخبار امدادرسانی(مانند دفاع مدنی سوری در ادلب و دفاع مدنی سوری در حومه دمشق.) فعالیت های گسترده ای را آغاز نمودند .البته بسیاری از این کانال ها به علت پشتیبانی کم و عدم تداوم، یا تعطیل شدند و یا با عناوین جدید فعال گردیدند.
 
 
به قلم: دکتر سعید غفاری مدیر دفتر صداوسیما در بیروت
 
 

 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۳۴۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه آمریکایی ماهیت مسیح علینژاد را برملا کرد + تصاویر

شبکه آمریکایی فاکس نیوز مصاحبه‌ای با مسیح علینژاد ضدانقلاب فمنیست انجام داده و به جای استفاده از اصطلاحاتی، چون فعال اپوزیسیون، وی را «فعال ضدایرانی» و درواقع ایران‌ستیز نامیده است.

این موضوع با واکنش مثبت کاربران فضای مجازی به ویژه اکانت‌های ضدانقلابی مواجه شده و آنان نیز با خرسندی از لقبی که یک رسانه آمریکایی به وی داده، علینژاد را «فاندبگیر» به معنای کاسب سیاسی و پروژه بگیر سیاسی معرفی کرده‌اند.

 

البته فاکس نیوز پس از واکنش کاربران ایرانی عنوانی که به این فرد داده را تغییر داد، اما این موضوع به خوبی نشان داد علینژاد در میان ضدانقلاب نیز تا چه میزان نامطلوب است که به سبب ضدایرانی نامیدن افعال وی از این رسانه قدررانی می‌کنند.

علینژاد طی این مصاحبه بدون اشاره به نسل کشی رژیم صهیونیست از اسرائیل دفاع کرده و حماس را تروریست خوانده است.

این عنصر ضدانقلاب در پروژه‌های متعددی علیه کشور اقدام کرده و جالب این که شبکه‌ها و رسانه‌های غربی و آمریکایی نیز از ماهیت ضدایرانی وی با خبرند و از این روست که به عنوان ابزاری سیاسی از وی استفاده و هر وقت که نیاز به مقابله و نفی سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و دفاع از منافع غرب باشد، از این عنصر ضدانقلاب بهره برداری می‌کنند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • برج حاشیه باغ گیاه‌شناسی ایران با ورود رییس‌جمهوری کوتاه آمد
  • پشت پرده بحران اقتصادی ونزوئلا / تاراج منابع نفتی توسط مدیران حکومتی
  • مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه
  • رسانه آمریکایی ماهیت مسیح علینژاد را برملا کرد + تصاویر
  • رییسی: همه بخش‌ه ملزم به اجرای قانون حجاب هستند
  • پشت پرده بحران اقتصادی ونزوئلا
  • کانال حمید رسایی: نگرانی منتقدان بجاست چون گزینه اصلی مقابل قالیباف است
  • رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی موجب شادمانی و امیدواری ملت‌های آزاده شد
  • واگذاری پروژه‌های دولتی یکی از نمودهای مشارکت اقتصادی است
  • آغاز اجرای پروژه عمرانی در جاده کرج_چالوس/ سفر به مازندران از مسیرهای جایگزین ممکن است