Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-04@13:37:19 GMT

فتوی علیه فتوی

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۳۷۱۴۵

وبلاگ > موسوی، سید رسول - به نظر نمی رسد که فتوای علمای سراسری افغانستان و فرمان آتش بس رئیس جمهور اشرف غنی بتواند نقطه پایانی بر جنگ داخلی افغانستان بگذارد زیرا که اولا مبانی فقهی و شرعی مورد استناد طرفهای درگیر در جنگ متفاوت بوده وهر کدام از طرفهای درگیر در جنگ، حجت شرعی متفاوتی را برای رفتار خود ملاک می دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طالبان به عنوان اصلی ترین طرف درگیر در جنگ افغانستان اساسا جنگ موجود را جنگ آزادیبخش و جنگ علیه اشغالگری امریکا می داند و جنگ خود با نیروهای دولتی را بخاطر این که آنها با دشمن اشغالگر سرزمین اسلامی همکاری می کنند مجاز می شمارد. در این چارچوب دعوت علمای افغانستان از طالبان برای صلح با دولت بدون توجه به بحث نیروهای اشغالگر نمی تواند به نتیجه برسد.

روز دوشنبه 14 خرداد 97 کابل پایتخت افغانستان شاهد اجلاس بزرگی از علمای دینی سراسر افغانستان با عنوان شورای علمای افغانستان بود. در این اجلاس که بیش از 3000 نفر از علمای سنی و شیعه اقوام مختلف افغانستان شرکت داشتند ضمن صدورفتوایی در حرمت عملیات انتحاری ، جنگ جاری در افغانستان را جنگی غیر شرعی دانسته و طرفین جنگ، یعنی دولت و طالبان را به صلح و حل مشکلات از طریق مذاکره دعوت کردند.

برگزاری اجلاس شورای علمای افغانستان در محل برگزاری ( چادر ) لویه جرگه ، بطور مستقیم از صدا و سیمای افغانستان پخش شد و بازتاب گسترده ای در محافل مختلف از جمله طالبان داشت و سرانجام آن که این اجلاس که طی فتوایی عملیات انتحاری را حرام اعلام کرد با یک علیات انتحاری که هفت کشته و چندین مجروح بجای گذاشت به پایان رسید. داشتن اطلاعات بیشتر در خصوص این اجلاس و مطالب مطروحه در آن، همچنین اطلاع از مواضع طالبان درباره این اجلاس به شناخت ماهیت جنگ جاری در افغانستان کمک زیادی نموده و می تواند به این سوال پاسخ دهد که آیا این اجلاس می تواند نقطه پایانی برای جنگ جاری در افغانستان باشد ؟

متن فتوای اجلاس علما که توسط مولوی غفران الله مراد و حچه الاسلام خدابخش محسنی به زبانهای پشتو و دری قرائت گردید متنی است طولانی که با استناد به آیات شریفه قرآن کریم و احادیث نبوی جنگ جاری در افغانستان را ناجائز شمرده و آن را فاقد هرگونه مجور شرعی دانسته و عملیات انتحاری را خودکشی و حرام اعلام می نماید.

نکته شایان توجه آن است که متن فتوی با قرائت آیه ۹ سوره مبارکه حجرات که می‌فرماید: « وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا ۖ فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّىٰ تَفِيءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا ۖ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ»۱  آغاز می شود و با دعوت دولت و مخالفین به کنار گذاشتتن جنگ و خون ریزی مخالفین را که در اینجا مشخصا طالبان هستند به تبعیت از نظر علما و در پیش گرفتن راه مسالمت آمیز برای حل اختلافات با دولت دعوت می نماید.

هر چند این فتوای عملیات انتحاری را حرام و اعمال تروریستی را خلاف دستورات اسلام معرفی می کند ولی بطور مشخص طالبان را گروهی از مسلمانان می داند که باید آنها را به صلح دعوت کرد و از اطلاق نام تروریست به آنها و انتصاب اعمال تروریستی به طالبان پرهیز می نماید و صرفا به صورت کلی عملیات انتحاری حرام و کشتار و انفجار و عملیات تروریسی را محکوم و غیر شرعی اعلام می کند.
از نکات حائر اهمیت دیگر که در سخنرانیهای اجلاس شورای علمای افغانستان مطرح گردید آن است که از نشستها و اجلاسهای مختلف صلح افغانستان که در کشورهای مختلف برگزار می شود انتقاد می شود و ضمن آن که آنها را بی نتیجه و غیر مفید اعلام می کند، از دولت و طالبان دعوت می نماید که در شهر مکه مکرمه با هم مذاکره نموده و در چارچوب احکام دین مبین اسلام و مذهب امام ابوحنیفه با هم مصالحه نمایند.

در پاسخ به فتوای شورای علما اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به صورت یکجانبه اعلام آتش بس نمود و از 27 ماه رمضان تا پنجم عید سعید فطر را روزهای آتش بس با طالبان اعلام می نماید. اشرف غنی به نیروهای امنیتی و نظامی افغانستان دستور می دهد که در جریان آتش بس تمام عملیات تهاجمی خویش را در برابر طالبان متوقف نمایند ولی همزمان اعلام می نماید که عملیات در مقابل داعش ، القاعده ، و سایر شبکه های تروریستی بین المللی ادامه خواهد یافت.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که دستورات فوق را در یک پیام ویدئویی صادر می کند با قدردانی از نیروهای امنیتی و نظامی افغانستان درباره فتوای علمای دینی افغانستان اظهار می دارد: علمای دینی از سراسر افغانستان روز دوشنبه هفته جاری در کابل گرد آمده و حملات انفجاری و انتحاری را در افغانستان حرام دانستند. دولت جمهوری اسلامی افغانستان بعد از اعلام این فتوای متفق علمای کشور ضمن پشتیبانی از مواد و محتوای این فتوی، با پیشنهاد ضمنی آتش یس موافقت می نماید.

اما در طرف مقابل دولت باید دید با این فتوای چگونه برخورد می شود. واقعیت آن است که جبهه مقابل دولت که مسلحانه در برابر دولت مستقر در افغانستان شورش نموده و در حال جنگ است طیف گسترده ای را تشکیل می دهد و منحصر به طالبان نیست و خود طالبان هم یک دست و هماهنگ نبوده و به طیف های مختلفی تقسیم می شود.

همچنان که در پیام اشرف غنی ملاحظه می شود آتش بس اعلام شده منحصر به طالبان است و اگر بخواهیم مشخصتر طالبان را معرفی کنیم باید طالبان به رهبری مولوی هیبت الله آخوندزاده را که جانشین مولوی اختر منصور شده است نام ببریم . مولوی اختر منصور که در31 اردیبهست ماه سال 1394 در حمله هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی کشته شد بعد از ملاعمر رهبری طیف وسیعی از طالبان را بر عهده داشت و انشعابات مختلف در مجموعه طالبان در حدی نبود که مولوی اختر منصور نتواند به نام طالبان سخن نگوید. پس از کشته شدن مولوی اختر منصور مولوی هیبت الله رهبری اکثریت فرماندهان نظامی طالبان و تشکیلات سازمانی طالبان را بر عهده دارد.

پیش از آن که به موضع طالبان به رهبری مولوی هیبت الله دربرابر فتوای علمای افغانستان بپردازیم صرفا اسامی گروهها و سازمانهای مختلف تروریستی و شورشی را که مشمول طرح اتش بس رئیس جمهور افغانستان نمی شوند ذکر می کنم: شبکه القاعده به رهبری ایمن الظواهری ، حرکت اسلامی ازبکستان ، امارت اسلامی خراسان ، تحریک طالبان پاکستان ، حزب اسلامی ترکستان ، تحریک نفاذ شریعت محمدی ، شبکه حقانی ، اتحاد جهاد اسلامی ، داعش ، لشکر جهنگوی ، لشکر اسلامی و دیگر گروههای کوچک محلی. این گروهها که به لحاظ توانمندیهای عملیاتی متفاوت می باشند در بخشهای مختلف افغانستان حضور داشته و قادر به عملیات تروریستی و جنگی هستند. مسلما این طیف گسترده از گروهها و سازمانهای تروریستی و شورشی مورد خطاب فتوی شورای علمای افغانستان نبوده و این فتوی نمی تواند برای این گروهها حجت شرعی باشد زیرا که درمرجعیت دینی گروههای فوق عمدتا از رهبری القاعده یا داعش تبعیت می کنند.

طالبان به رهبری مولوی هیبت الله که دیدگاههای خود را در سایت اینترنتی امارت اسلامی افغانستان منتشر می کند در واکنش به نشست علمای افغانستان در کابل در اطلاعیه ای که در همین ارتباط به امضاء ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در تاریخ 14 خرداد 97 صادر می نماید نشست کابل را اجرای طرح ژنرال نیکلسون فرمانده نظامی قوای اشغالگر امریکا در افغانستان دانسته و هدف آن را فشارهای مذهبی بر طالبان با سوء استفاده از بعضی عالمان افغانستان می داند. در این اطلاعیه طالبان ضمن احترام کلی به جایگاه عالمان دینی در افغانستان جهاد خود علیه اشغال نظامی افغانستان توسط نیروهای امریکایی و متحدینش را حاصل فتوای علمای دینی دانسته و می نویسد : " همچنان که علماء کرام در زمان تهاجم شوروی بر افغانستان برای نجات ملت مسلمان خود و برای از بین بردن نظام کمونیستی قربانی های زیادی دادند، جهاد کنونی مردم افغانستان در برابر امریکا نیز به فتوای شرعی صدها تن از علماء کرام آغاز شده است و عالمان و طالبلن دین در این جهاد نقش بارز داشته اند و هنوز هم برای دفاع از ملت مسلمان خود جهاد می کنند و برای حاکمیت نظام اسلامی متعهد هستند."

این اطلاعیه ضمن معرفی نشست علمای افغانستان به عنوان یک طرح امریکایی درادامه می نویسد : " امارت اسلامی افغانستان این گونه نشستها را خالصتا پروسه اسلام ستیزانه امریکا می داند که پلان ، اکمال و عملی شدن آن از سوی امریکایی های اشغالگر رهبری می شود ، امریکایی ها می خواهند توسط چنین نشستها اشغال ظالمانه نظامی خود را صبغه دینی ببخشند و جهاد ملت افغانستان در برابر آن ها را مردود ثابت سازد.ما به این ایمان داریم که حق حق است و هیچ کسی توان ابطال آن را ندارد، جهاد بر حق ما در زمان حاکمیت گسترده امارت اسلامی به اساس فتوای شرعی صدها تن علماء و همکاری ملت آغاز شد و اینک در آستانه پیروزی قرار دادرد."
طالبان در این اطلاعیه با رد درخواست شورای علمای افغانستان که جنگ کنونی را یک نزاع داخلی بین مسلمانان معرفی می کند تا طرفین منازعه را به صلح فراخواند اعلام می نماید : "جهاد کنونی جهاد دفاعی بر ضد کفار محارب است ، جهاد در برابر مسلمان های نام نهاد ( اسمی ) است که در صف امریکا ایستاده اند که از روی نصوص شرعی فرض است.

این اطلاعیه با مزمت رفتار علمای شرکت کننده در نشست کابل و مقایسه آنها با بلعم باعورا که بخاطر آلوده شدن به مال و شهوت با حضرت موسی که می خواست حاکمیت دین را در بیت المقدس و شام گسترش دهد برخاست این گونه پایان می یابد: " عالمان نام نهادی که در کابل گردهم آمده بودند باید از این حکایت قرانی پند گیرند و برخود رحم کنند ، امریکا بزرگترین طاغوت این زمان است که در هر نقطه جهان حقوق مسلمانان را عصب کرده است و بر مسلمان ها ظلم می کند، رفاقت و همکاری با فرعون این عصر گناه عظیم و انحراف بزرگی است. خداوند تعالی عالمان ما را از این فتنه مصون نگه دارد. "

با توجه به آن چه گفته شد به نظر نمی رسد که فتوای علمای سراسری افغانستان و فرمان آتش بس رئیس جمهور اشرف غنی بتواند نقطه پایانی بر جنگ داخلی افغانستان بگذارد زیرا که اولا مبانی فقهی و شرعی مورد استناد طرفهای درگیر در جنگ متفاوت بوده وهر کدام از طرفهای درگیر در جنگ، حجت شرعی متفاوتی را برای رفتار خود ملاک می دانند. طالبان به عنوان اصلی ترین طرف درگیر در جنگ افغانستان اساسا جنگ موجود را جنگ آزادیبخش و جنگ علیه اشغالگری امریکا می داند و جنگ خود با نیروهای دولتی را بخاطر این که آنها با دشمن اشغالگر سرزمین اسلامی همکاری می کنند مجاز می شمارد. در این چارچوب دعوت علمای افغانستان از طالبان برای صلح با دولت بدون توجه به بحث نیروهای اشغالگر نمی تواند به نتیجه برسد.

-----------------------------------
۱. و اگر دو طایفه از اهل ایمان با هم به قتال و دشمنی برخیزند البته شما مؤمنان بین آنها صلح برقرار دارید و اگر یک قوم بر دیگری ظلم کرد با آن طایفه ظالم قتال کنید تا به فرمان خدا باز آید، پس هر گاه به حکم حق برگشت با حفظ عدالت میان آن‌ها را صلح دهید و همیشه (با هر دوست و دشمنی) عدالت کنید که خدا بسیار اهل عدل و داد را دوست می‌دارد.

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۳۷۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان با یک هیأت بزرگ اقتصادی امروز با هدف تسهیل تجارت و ترانزیت به استان سیستان و بلوچستان در ایران سفر کرد.

شرکت در نشست «امکان‌سنجی و تسهیل روند همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور» و رایزنی درباره توسعه روابط تجاری و ترانزیتی بین ایران و افغانستان با محوریت سیستان از اهداف این سفر است.

پیش از این یک هیأت اقتصادی سی و دو نفری از افغانستان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر که در ترکیب آن سه وزیر و معاونان تعدادی از وزارتخانه‌ها حضور داشتند به ایران سفر کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ماجرای تظاهرات کم‌سابقه علیه حکومت طالبان در افغانستان
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است
  • تظاهرات کم‌سابقه علیه طالبان در بدخشان افغانستان
  • بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان
  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد