Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی روزهای گذشته ویدئوهای متعددی از دستگیری و بدرفتاری مرزبانان قرقیز در قبال ۳ سرباز تاجیک منتشر شده که در طی یک مناقشه مرزی صورت گرفته است. ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سامانه «اخبار»، در ویدئوهایی که روزهای اخیر در سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی تاجیک و قرقیز منتشر شده است، گارد مرزی قرقیزستان در حال بدرفتاری با 3 سرباز تاجیک بازداشت شده نشان داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این ویدئو مرزبانان قرقیز سربازان تاجیک را بر روی زمین خوابانده، چشمانشان را با پارچه‌ای و دستانشان را با تسمه از پشت بسته‌اند. مقامات تاجیک می‌گویند مکانی که این سه سرباز را دستگیر کرده‌اند در قلمرو تاجیکستان بوده و در منطقه‌ای به نام «میدان فوتبال» در فضای ورزشی یکی از مدرسه‌های تاجیک است. انتشار این ویدئو که در آن سربازان تاجیک مورد توهین قرار گرفته و تحقیر می‌شوند، موجب جریحه‌دار شدن غرور ملی تاجیک‌ها و مطالبه از دولت این کشور برای رسیدگی شده است.  

این سه سرباز را مرزبانان قرقیز در مورخ 4 ژوئن در قطعه‌ای موسوم به «میدان فوتبال» در مرز بین روستای مقسط ناحیه لیلک، در ولایت بادکند قرقیزستان و جماعت آوچی ‌قلعه‌چای، در ناحیه باباجان غفوراف ولایت سغد تاجیکستان دستگیر کرده‌اند. در ویدئویی که یکی از شهروندان قرقیز در اینترنت منتشر کرده است، دیده می‌شود که مرزبانان قرقیزستان چهار سلاح اتوماتیک و خشاب‌های آن‌ها را که از این سربازان تاجیک مصادره کرده‌اند، را نشان می‌دهند. همچنین سربازان تاجیک را بر روی زمین خوابانده و چشمانشان را با پارچه‌ای و دستانشان را با تسمه به پشت بسته و در همین حالت تحقیرآمیز از آن‌ها تصویربرداری کرده‌‌اند.

در عصر مورخ 4 ژوئن در ساعت 17، این سه سرباز تاجیک مانع کسب و کار شهروندان قرقیزستان در بازاری غیررسمی در قطعه «میدان فوتبال» در مرز آوچی قلعه‌چای در مقسط می‌شوند. طرف قرقیز این منطقه را مورد ادعا می‌داند، اما طرف تاجیکی می‌گوید که این منطقه جزو قلمرو تاجیکستان است.

رستم رحمت‌زاده، معاون اول رئیس ولایت سغد در این باره گفته است: محلی که در آن بحث شده در حوزه قلمرو تاجیکستان است و  آن «میدان فوتبال» متعلق به یک مدرسه در ناحیه باباجان غفوراف می‌باشد. در هر صورت تاجیکستان از این بازار رانده شده، به حمایت خود ساکنین روستای مسقط، مرزبانان قرقیز دعوت شده‌اند. مرزبانان مسلح قرقیز که شمارشان تا 20 نفر می‌رسید، سه سرباز تاجیک را محاصره کرده و با شلیک تیر هوایی و با تهدید آن‌ها را بازداشت کرده‌اند.

در ویدئویی که پیش از این خبرگزاری قرقیزی آکی‌پرس منتشر کرده بود، جریان این که این سه سرباز چگونه محاصره و با تهدید اسلحه اسیر شده‌اند، و سپس بی‌رحمانه مورد ضرب و شتم مرزبانان قرقیز قرار می‌گیرند نشان داده شده است. در این ویدئو دیده می‌شود که حدود 20 مرزبان مسلح قرقیز سه مرزبان تاجیک را در قطعه‌ای موسوم به «میدان فوتبال» محاصره کرده و با تهدید سلاح‌های کلاشینکوف، آن‌ها را مجبور می‌کنند که سلاح‌هایشان را تحویل بدهند.

پس از مصادره سلاح‌های مرزبانان تاجیک، سربازان قرقیز به طور گروهی آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار داده و تحقیر می‌کنند. مرزبانان تاجیک در این حین در مقابل قرقیزها، که شمارشان به مراتب بیشتر بود، و علاوه بر این ساکنین مقسط نیز برای حمایت از آن‌ها آماده بودند، نمی‌توانند مقاومت کنند.

فرمانده نیروهای مرزی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در مورخ 5 ژوئن با انتشار بیانیه‌ای، مسئولیت مناقشه اخیر در مرز با قرقیزستان را بر دوش مرزبانان قرقیز انداخته و گفته است: تحلیل گزارش‌ها و ویدئو‌های منتشر شده درباره مناقشه 4 ماه اخیر در این مرز نشان می‌دهد که ساکنین محلی و حتی مرزبانان قرقیز چندین بار با اعمال و نیت‌های اغواگرانه خود مرزبانان تاجیک را به اعمال استثنائی مجبور می‌کنند.

بنا بر این اظهارات، از ویدئوهای منتشر شده توسط قرقیزها درباره مناقشه عصر 4 ژوئن نیز دیده می‌شود که این مناقشه پیش از این از طرف قرقیزستان طراحی شده و ابتدا مرزبانان قرقیز تیر هوایی زده‌اند و مرزبانان تاجیک یگان سفید برای ساکنین محلی قرقیزستان مشکلات ایجاد نکرده و نمی‌کنند. در این اظهارات همچنین گفته می‌شود که سه مرزبان بازداشتی تاجیک به آن‌ها پاسخ داده، ولی در بدن آن‌ها آثار ضرب و شتم دیده می‌شوند.

مرکز مطبوعاتی فرماندهی نیروهای مرزی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان در پایان اظهاراتش طرف قرقیز را متهم می‌کند که بر خلاف توافقات به صورت یک طرفه به اعمال اغواگرانه خود در قطعه‌های علامتگذاری نشده مرز ادامه می‌دهد. در این اظهارات همچنین آمده‌ است: چنین اعمال ساکنان قرقیزستان وضعیت را به هم زده و زمینه وقوع مناقشات مرزی با مشارکت ساکنین مناطق مرزی و نظامیان نهادهای مرزبانی دو طرف را فراهم می‌آورد.

خدمات مرزبانی قرقیزستان پیش از این مرزبانان تاجیک‌ را در مناقشه مورخ 4 ژوئن مقصر دانسته و گفته بود آن‌ها وارد منطقه مورد اختلاف شده و مانع تجارت شهروندان قرقیز در بازار موسوم به «میدان فوتبال» در مرز ناحیه لیلک با جماعت آوچی قلعه‌چای ناحیه باباجان غفوراف شده‌اند.

بنا بر اطلاعیه رسمی این نهاد، در مورخ 4 ژوئن، ساعت حدودا 17 مرزبانان تاجیک شهروندان قرقیزستان را که در قطعه «میدان فوتبال» برای فروش کالاهای خود بازاری غیررسمی درست کرده بودند، از این بازار رانده‌اند. به دنبال این واقعه، یک گروه از مرزبانان قرقیز به محل حادثه رسیده و با مرزبانان تاجیک وارد مناقشه می‌شوند. مرزبانان قرقیز چنین شیوه برخوردی با شهروندان قرقیزستان را غیرقابل تحمل دانسته و به مرزبانان تاجیک گفتند که آن‌ها در یک منطقه مورد اختلاف که همچنان علامتگذاری نشده، به صورت غیرقانونی حضور دارند و باید این منطقه را ترک کنند. مرزبانان تاجیک نیز این درخواست را اجرا نکرده و بنا بر ویدئوهای منتشر شده از محل حادثه، مرزبانان دو کشور وارد مناقشه شده و حتی سلاح‌های خود را به طرف یکدیگر نشانه می‌گیرند.

مرزبانان قرقیزستان در این حین تیر هوایی شلیک کرده، و در پی آن مرزبانان تاجیک را دستگیر می‌کنند. در تصویری که از محل حادثه دیده می‌شود، نشان از مجروحیت یکی از سربازان تاجیک دارد، چرا که امدادگران به یه سرباز تاجیک کمک پزشکی رسانده و ایستاده‌اند. به گفته مقامات ولایت سغد، در این مناقشه سه مرزبان تاجیک دستگیر و از آن‌ها 4 سلاح اتوماتیک کلاشینکف گرفته شده است.

با گذشت 27 سال از سقوط اتحاد جماهیر شوروی از 976 کیلومتر مرز تاجیکستان و قرقیزستان تا به امروز تنها 504 کیلومتر به صورت کامل تعیین و علامتگذاری شده است. در قطعه مورد اختلاف این مرز هر چند وقت یک بار بر سر تقسیم راه و آب و زمین‌های کشاورزی مناقشه‌هایی، از جمله درگیری‌های خونین، روی می‌دهد.

انتهای پیام/

 

R1349/P36447/S8,1414/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۳۷۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) ویدئوی عجیبی که ۳.۵ میلیون نفر را سرکار گذاشت!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: چندثانیه

tags # هالیوود سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی
  • بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • ماجرای بازداشت مرزبانان ایرانی توسط طالبان چه بود؟
  • کشف ۷۲ هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد 
  • (ویدئو) ویدئوی عجیبی که ۳.۵ میلیون نفر را سرکار گذاشت!
  • شانزدهمین صعود فوتسال ایران به نیمه‌نهایی آسیا؛ قرقیز شکار یوز شد
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت/ تبدیل شدن نوار مرزی شمال اسرائیل به شهر ارواح+ فیلم
  • کشف ۳۰ میلیارد ریال تلفن همراه قاچاق در بانه
  • توقیف محموله گوشی‌های تلفن همراه در مرز بانه