Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایلنا: ‌ماجرا از این قرار است که در کنار تنها رودخانه روستا که ‌ بشار نام دارد  تپه‌ای بود که به گفته مردمان روستا   بر روی آن قلعه‌ای قدیمی که یادگار تاریخ گذشته‌‌ آبادی بود، قرار داشت. هر چند مدیر کل اداره میراث  فرهنگی یاسوج  در گفت وگو با ما منکر وجود چنین قلعه ای در روستا شد  اما   مردمان  منطقه   معتقدند نیاکان‌شان از  روزی که چشم باز کرد‌ه‌اند برایشان از قلعه‌ای در روستا گفته اند که کنارش ‌درختانی پر از  گردو با قدمتی هزار ساله داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما انچه این روزها باقی مانده تلی از خاک است.به گفته اهالی روستا  حدود 10 سال پیش فردی به  بهانه  ساخت هتل گردشگری بر روی این تپه  تمامی آنها را ریشه کن کرد و این تپه‌ که متعلق به منابع ملی بود به طول 8 متر  توسط این شخص و همکاری  برخی نهادهای مسئول خاکبرداری شد.

تخریب قلعه احتمالی و کشف 700 سکه نقره

 اهالی روستا می گویند این شخص که کارمند  بنیاد مسکن کهگیلویه وبویر احمد هم هست  با توجه به مسئولیتی که در این اداره داشت توانست در سال 1385 زمینی به مساحت 2500 متر مربع را  که عملا بیش از هشت هزار متر مربع است مورد تملک خود قرار دهد.  وی  پس از تملک اقدام به خاکبرداری واکتشاف در این قلعه کرد.به گفته همین اهالی که نخواستند نامشان فاش شود  این کارمند حین عملیات خاکبرداری این قلعه  را به تمامی  تخریب کرد. از آن گذشته در  هشت متری این تپه نیز به مقادیری اشیای  تاریخی  از جمله بیش از  700 سکه نقره بود  برخورد کرد که مقداری از آنها را به اداره کل میراث فرهنگی استان تحویل داد .

طبق ادعای اهالی روستا این شخص از آن سال   تا  تاریخ آبان ماه 96   تمامی خاکبرداری آنجا را انجام داد و بدون مجوز از اداره کل منابع طبیعی این استان تمام درختان و بوته‌زارهای دورتادور تپه را با بیل مکانیکی از میان برداشت تا اینکه اداره کل بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد و در پی شکایت های  مردمی در این قضیه ورود کرد  و دستور توقف ادامه کار را صادر کرد و از  اداره میراث فرهنگی و بنیاد مسکن استان نیز خواست که   به علت اقدامات  این فرد در  تخریب منطقه مجوزهای صادر شده لغو شود.البته این فرد نیز بیکار ننشت  و از  اداره منابع طبیعی استان خواست تا تپه را به وی واگذار کنند  که با موافقت این اداره قرار گرفت. هر چند در  در تاریخ 9-9-96 این حکم نیز لغو شد. فرد مذکور که نامش«علیرضا کاووسی» است نیز  بیکار ننشت و این بار  متقاضی  واگذاری تپه به نام همسرش  شد که تا لحظه تنظیم گزارش هنوز  مورد موافقت مسئولان منابع طبیعی قرار نگرفت.  اهالی روستا می‌گویند این شخص اگر ریگی به کفش ندارد چرا برای زمینی که خالی است  اتاقک ساخته و نگهبان گذاشته است در صورتی که این زمین متعلق به همه روستا است و نباید در اختیار شخص خاصی قرار گیرد از طرف دیگر این زمین  خارج از طرح هادی است .

کاووسی :‌زمین ملک پدری من است

اما علیرضا کاووسی مالک فعلی این زمین صحبت‌های هم‌ولایتی‌هایش را قبول ندارد.وی در گفت وگو با ایلنا زمین گفته شده  را متعلق به خودش دانست و گفت: ‌این زمین  ملک پدری ما است که  نزدیک 80 سال پیش آن را خریداری کرد و از 20 سال گذشته در این زمین درختکاری کرده‌ام.

وی درباره معترضان بومی این ملک نیز  گفت: این افراد بیکاربوده  و از روی بدخواهی با من این ادعاها را مطرح می‌کنند.زیرا من متقاضی این ملک برای ساخت هتل و  ایجاد یک منطقه گردشگری  در روستا هستم برای همین نیز  درخواستم را به بنیاد مسکن دادم و این اداره طی استعلاماتی به اداره منابع طبیعی خواهان روند قانونی واگذاری این ملک به من است  که با کسب پروانه ساخت به کمک شریک پیمانکارم در این منطقه آغاز به کار کردم  تا کنون نیز  برای خاکبرداری و انتقال آب و برق به این زمین   700 میلیون تومان هزینه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: همان سال حین خاکبرداری بیل مکانیکی به یک کوزه پر ازسکه نقره برخوردم  که بعدها فهمیدم  متعلق به دوره ساسانی است.  چیزی بیش از 700 سکه   که خودم آ‌نها را به اداره کل میراث فرهنگی استان تحویل دادم حتی  به پاس این اقدام از سوی این اداره لوح تقدیری به  مبلغ 350 هزار تومان به من داده شد و صدا و سیمای استان نیز با من گفت‌وگو کرد که از شبکه‌های محلی در همان زمان پخش شد.

کاووسی درباره ساخت اتاقک  و دیوار کشی زمین  نیز گفت: بعد از  شکایت اهالی روستا  اداره منابع طبیعی استان  اجازه ادامه کار در تپه مذکور را به من و شریک ام نمی دهد  و کارمان نیز فعلا تعطیل شده است. ساخت اتاقک روی تپه و نگهبان هم به دلیل وجود مصالح ساختمانی  از جمله سیمان و میلگردهایی است که در آنجا قرار دارد.بالاخره  باید کسی به عنوان نگهبان از آنجا محافظت کند جدا از این  در جوار این تپه نیز  باغ‌هایی دارم که نیاز به مراقبت دارند. در تمام مدت خاکبرداری هم  یک نفر از نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی در محل برای کنترل کار ما همیشه حضور دارد.البته ما نیز  برای ادامه روند کاری به تهران آمدیم و توضیحاتی درباره این ملک به بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی دادیم که امیدوارم بزودی حل شود.

جلوی کار گرفته شد

در حال حاضر  جلوی  کار مالک فعلی زمین‌های مشرف به تپه سیدمحمد شفیع واقع در روستای گنجگان که مدتی است توسط یکی از کارمندان دولتی استان  حصارکشی شده ، گرفته شده است.

اینها بخشی از صحبت های مدیرکل اداره منابع طبیعی کهگیلویه وبویر احمد است. عزت الله بهشتی فر افزود: آقای کاووسی برای واگذاری تپه‌ای که در این روستا است  درخواست پروانه کار کرد که این اداره کل با این تقاضا  مخالفت کرد و از کار وی جلوگیری به عمل آمد.زیرا  فرد متقاضی واجد شرایط واگذاری این زمین نیست  و به دلیل اینکه  کارمند یکی از ادارت دولتی است زمین‌های زیادی  از منابع ملی در این روستا به وی  واگذار شد در صورتی که  افراد زیادی  بدون زمین و مسکن در اولویت واگذاری قرار دارند ضمنا   طبق قانون ماده 52 حفاظت از این اراضی متعلق به دولت است.

 میراث منکر قلعه تاریخی است

اما محمود باقری،مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه ،درباره موضوع تپه گنجگان نظر دیگری دارد: 10 سال پیش هنگام خاکبرداری از تپه روستای گنجگان این فرد به یک کوزه تاریخی مربوط به دوره ساسانی بیل مکانیکی برخورد می‌کند که کوزه شکسته می‌شود و 780 سکه نقره از ان به دست می آید که  کاووسی همه را  به اداره کل میراث تحویل داد.

وی عنوان کرد: پس از این ماجرا یکی از کارشناسان باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی یاسوج به این منطقه رفت  و پس از بررسی اعلام کرد که هیچ گونه داده فرهنگی دیگری در این تپه وجود ندارد.

باقری در پاسخ به این پرسش  که مردم محلی ادعا کردند در گذشته یک قلعه تاریخی بر روی این تپه وجود داشته است گفت: خیر هیچ گونه قلعه تاریخی در روی تپه تاریخی سیدمحمد شفیع روستای گنجان وجود نداشته است.

وی گفت: کارشناس کاوش اداره میراث از بهمن ماه سال گذشته تا آخر اردیبهشت ماه سال جاری به این منطقه رفت  و تپه را مورد بررسی قرار داد و بر اساس بررسی‌ها اعلام کرد هیچ گونه داده فرهنگی در این تپه وجود ندارد. این تیم  به همراهی خود م نیز  از بهمن‌ماه تاکنون سه بار این منطقه را مورد بررسی قرار داد یم و تا کنون نیز تمامی ساخت و سازها و خاکبرداری‌ها   با حضور یگان‌ حفاظت میراث انجام شده است.

وی درباره نگهبان گذاشتن این فرد بر روی تپه گفت: این اقدام به درخواست کاووسی و با هماهنگی   یگان حفاظت اداره میراث منطقه انجام شد هاست.  تنها هدف فرد مذکور از خاکبرداری تپه و زمین‌های اطراف نیز ساخت یک هتل گردشگری در مسیر یاسوج - شیراز است چرا که این روستا  دارای آب و هوای خوب  برای منطقه گردشگری است و    در کنار جاده ای  قرار دارد  که  چشم انداز آن   درختان  زیبا و  رودخانه  بشار است.

این ملک مال کاووسی است

ابراهیم فرزانه مدیرکل بنیاد مسکن و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز درباره چگونگی خاکبرداری و ساخت و ساز تپه مذکور توسط کارمند اداره بنیاد عنوان کرد: این ملک از خیلی سال قبل به این فرد تعلق داشته است.این فرد از بنیاد مسکن نیز درخواست پروانه ساخت  یک  هتل گردشگری در این محدوده دارد  که این تقاضا  در   کمیسیون مربوط  مطرح  شد و در دست بررسی است. اگر چه  مشابه این نمونه  زیاد است   و بسیاری متقاضی چنین ساخت وسازی در زمینه گردشگری در  محدوده زمین های خود هستند.  طبق استعلاماتی هم  که از سوی اداره منابع طبیعی به اداره میراث فرهنگی و بنیاد مسکن داده شد این فرد به دلیل نداشتن مدارک لازم در حال حاضر حق هیچ گونه ساخت و سازی   در زمین نامبرده ندارد.

گزارش : مریم بازوند

 

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد بنیاد مسکن اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۳۷۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مجلس: فرو نشست اصفهان جدی است؛ ابنیه تاریخی مورد آسیب قرار گرفته

نماینده مردم اصفهان در مجلس، گفت: فرو نشست اصفهان جدی است و ابنیه تاریخی اصفهان مورد آسیب قرار گرفته است و در این شرایط تغییرات پی در پی مدیریت میراث فرهنگی اصفهان را زمین گیر کرده است.

به گزارش ایلنا، عباس مقتدایی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۴ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، گفت: نامه‌ای را در معرض دید همکاران، افکار عمومی، رسانه‌ها قرار می‌دهم که ده‌ها نفر از نمایندگان مجلس از رئیس جمهور خواستند با توجه به اینکه اصفهان جایگاه ویژه‌ای در حوزه گردشگری، فرهنگ، هنر، صنعت، علم و کشاورزی دارد به این خطه رسیدگی ویژه‌ای شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: آقای رئیس جلسه! الان هم کشاورزان اصفهان حرف‌هایی دارند که بعضا شنیده نشده و مورد بی مهری قرار گرفته اند. البته موضوع آب اصفهان هم که باید در کانون توجه قرار می‌گرفت قرار نگرفته است.

وی افزود: فرو نشست اصفهان جدی است و ابنیه تاریخی اصفهان مورد آسیب قرار گرفته است و در این شرایط تغییرات پی در پی مدیریت میراث فرهنگی اصفهان را زمین گیر کرده است و این سوال وجود دارد که آقای وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است.

دیگر خبرها

  • نماینده مجلس: فرو نشست اصفهان جدی است؛ ابنیه تاریخی مورد آسیب قرار گرفته
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور
  • ماجرای انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری قلعه فلک‌افلاک چه بود؟
  • کشف هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه
  • تاکید برلزوم مطالعه و احیای روستای مدفون کندوان
  • ابراز خرسندی شهروندان گچساران از مرمت و بهسازی گلزار شهدا + فیلم
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است
  • روستای هجیج جزو روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی
  • واگذاری مجموعه تاریخی ریسباف به شهرداری اصفهان