Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست -  به گزارش ایران اکونومیست؛    ایرج رهبر  افزود: قیمت مسکن در سه ماه ابتدای سال جاری اندکی بالاتر از نرخ تورم قرار گرفته که البته این امر نگرانی‌هایی را به دنبال دارد. وی با بیان اینکه این رونق مسکن با هدف‌های اصلی ما در تضاد است ادامه داد: هدف ما خانه‌دار شدن قشر متوسط و متوسط به پایین بود؛ اما متاسفانه شرایط فعلی حاکی از این است که خانه‌های گران قیمت مورد معامله قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امر نشان از نیاز مردم نیست و نشان می‌دهد که بخش سوداگر و سرمایه‌گذار در بازار مسکن نقش کلیدی دارند.

رهبر بیان داشت: در حال حاضر سرمایه‌هایی که از بازارهای دیگر مثل ارز، سکه و خودرو سرخورده شده‌اند،‌ شروع به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن کردند؛ این موضوع خطر افزایش قیمت کاذب مسکن را بالا برده است.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تصریح کرد: در پیش‌بینی ما نیز احتمال افزایش قیمت مسکن بعد از دوران رکود طولانی وجود داشت، اما متاسفانه این افزایش قیمت‌های کاذب بدون هیچ منطقی پیش‌ می‌رود.

وی درباره کمک دولت به بخش مسکن گفت: دولت می‌تواند با در اختیار گذاشتن زمین های دولتی و تسهیلات بانکی ارزان قیمت از عرضه و تولید مسکن حمایت کند. رهبر افزود: دولت باید با کمک مشاوران مسکن برنامه‌ریزی‌هایی را برای کمک به خرید اقشار متوسط و متوسط به پایین که توان مالی کافی برای تهیه مسکن ندارند، انجام دهد. دولت براساس مصوبه قانون ۷۸ در حمایت از مسکن، تسهیلات ارزان قیمتی را برای احیای بافت‌های فرسوده پرداخت کرده که امر نشانه‌های خوبی را به دنبال دارد و اگر این روش پیگیری و ادامه‌دار باشد، اثربخش خواهد بود. اخیرا در حوزه بافت‌های فرسوده تسهیلاتی در حال پرداخت است که پیامدهای خوبی داشته است.

رهبر ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی حال حاضر ایران، سرمایه اقشار سطح بالای جامعه، خود به خود جای سرمایه‌گذاری را پیدا می‌کند. همچنین دولت می‌تواند با دادن امکانات و تسهیلات به اقشار متوسط و متوسط رو به پایین، سرمایه این قشر از جامعه را نیز به سمت بازار مسکن سوق دهد.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان یادآور شد: در شرایط فعلی بازار، مسکن سوددهی مناسبی ندارد و سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار باید با احتیاط بیشتری حرکت کنند. رهبر در خصوص رونق مسکن در سال ۹۷ اعلام کرد: اگر حمایت دولت از بخش مسکن و بافت‌های فرسوده با سرعت و جدیت بیشتری دنبال شود و مسکن از دست سوداگران و سرمایه‌گذاران خارج شود، خوش بین هستیم که بازار مسکن تا پایان سال به رونق خیلی خوبی دست پیدا کند.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بازار مسکن قیمت مسکن ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۳۸۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟

فروردین امسال توقع مدنظر دلالان از بازار مسکن شهر تهران برآورده نشد. آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند گروهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار ملک که به شکل سنتی از نیمه دوم فروردین فعالیت خود را به منظور ارزیابی وضعیت این بازار آغاز می‌کنند با این برآورد که بازار مسکن در سال جاری ظرفیت رشد چندانی در مقایسه با بازار‌های رقیب ندارد از خرید ملک منصرف شدند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش محسوسی در مقایسه با سال‌های گذشته دارد. با این حال به گفته مشاوران املاک، عده‌ای از بخر و بفروش‌ها فایل‌های زیر قیمت را در مناطق شمالی تهران خریداری و با سود بیش از نرخ تورم، آپارتمان مدنظر را فایل می‌کنند.

تقاضای مصرفی خرید مسکن نیز پس از رشد‌هایی که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد و ادامه یافت به نوعی از بازار حذف شده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد بازار ملک در اردیبهشت کم‌رونق‌تر از مدت مشابه سال گذشته باشد.

دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!

فروردین سال گذشته تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت ۱۷۵۷ فقره بود. اردیبهشت نیز ۴۳۵۹ فقره خرید و فروش آپارتمان در تهران انجام شد. اسفند ۱۴۰۲ این تعداد ۶۱۷۹ فقره بود.

درخصوص قیمت نیز طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در فروردین و اردیبهشت پارسال به ترتیب ۶۶.۴ میلیون و ۷۵.۳ میلیون تومان بود. این رقم تا پایان سال به ۸۱.۴ میلیون تومان رسید که در مقایسه با اسفند سال قبل از آن ۲۴.۸ درصد رشد یافت.

با توجه به تورم عمومی حدود ۴۰ درصد و رشد حدود ۲۴ درصدی قیمت مسکن در پایتخت ارزیابی کارشناسان و فعالان بازار مسکن این است که این بازار از ظرفیت لازم برای رشد برخوردار نیست.

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ۱ تهران درخصوص وضعیت بازار ملک در اردیبهشت به ایسنا گفت: بازار مسکن بی‌مشتری است. با وجود آن‌که در مناطق شمالی تهران بعضا میزان افزایش قیمت آپارتمان با نرخ دلار سنجیده می‌شود امسال میزان رشد آن به اندازه بازار ارز نبوده است. قیمت‌های پیشنهادی تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به اسفند بالا رفته، اما خریدار وجود ندارد.

وی افزود: در منطقه ۱ میزان خرید و فروش، قیمت را تعیین نمی‌کند بلکه دلالان به منطقه قیمت می‌دهند. یک سری سرمایه‌گذار، واحد‌ها را خریداری می‌کنند و اجاره هم نمی‌دهند. برای آن‌که مالیات خانه خالی مشمولشان نشود مثل ماشین، آپارتمان را با سند وکالتی واگذار می‌کنند. بخر و بفروش‌ها بین خودشان معامله می‌کنند، ولی سند نمی‌زنند.

یکی از واسطه‌های ملکی در جنوب شرق تهران نیز گفت: با آمدن سال جدید، قیمت ملک مقداری تغییر کرد، ولی تعداد مشتری تغییر چندانی نکرد. البته رکود به شدت پارسال نیست. در دفتر ما تقریبا هفته‌ای یک مبایعه‌نامه (خرید و فروش) امضا می‌شود، اما این‌طور نیست که بگوییم بازار رونق گرفته است. نرخ‌های اعلامی مالکان هم ۱۰ تا ۱۵ درصد تغییر کرده، ولی هنوز تثبیت نشده است.

دیگر خبرها

  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه بهار ۳۸ میلیونی شد
  • هشدار به‌ پلتفرم‌های آگهی جواب می‌دهد؟
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • آیا هشدار به‌ پلتفرم‌های آگهی جواب می‌دهد؟
  • بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی ۱۴۰هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!
  • توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید