Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@17:10:06 GMT

تزکیه نفس عامل رسیدن به علم لدنی است

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۴۸۳۰۷

تزکیه نفس عامل رسیدن به علم لدنی است

خبرگزاری شبستان: استاد حوزه علمیه گفت: انسان با تزکیه نفس چنان می‌تواند رشد کند که به علم لدنی برسد، کسی که به دانش اسلامی برسد می‌تواند خیانت و انحراف نفس را تشخیص دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین احدی استاد سطح عالی حوزه علیمه به مناسبت ماه مبارک رمضان در حسینیه الزهرا(س) به سخنرانی پرداخته و درباره مساله تفکر گفت: از نظر عرفا فکر خادم عقل است بنابراین اگر شخصی مطالعه داشته باشد اما عقل او رشد نکند به عقل خود خدمت نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: عقل انسان باید بتواند هدایت را از گمراهی تشخیص دهد اگر چنین نشد معلوم است که تفکر او دچار مشکل است که عقل را به سوی خدا هدایت نکرده است.

حجت الاسلام والمسلمین احدی با بیان اینکه ما مجازیم در دو چیز فکر کنیم، اظهار داشت: آن چیزی که ممنوع است، فکر در مورد ذات خداوند است. چون عقل نمی‌تواند بر آن احاطه پیدا کند اما به ما اجازه دادند که درباره صفات و افعال خداوند فکر کنیم، چراکه افعال عالم همه از اسماء خدا است، انسان و حتی خاک برخواسته از اسم خدا هستند، در عالم تکوین همه اینها اسم دارند.

استاد حوزه علمیه با استناد به کلامی از امیرمومنان امام علی(ع) در دعای کمیل مبنی بر اینکه «و باسمائک التی ملأت کل شی» بیان داشت: اگر در اسماء خداوند فکر کنید به علم لدنی می‌رسید، یعنی انسان با تزکیه نفس چنان می‌تواند رشد کند که به علم لدنی برسد.

وی با استناد به فرمایشی از امام رضا (ع) مبنی بر اینکه اگر در سه شب قدر به جوشن معرفت پیدا کنید، آن رمز اسم اعظم ما را پیدا می‌کنید، بیان داشت: علم انبیاء وحی اما علم لدنی افاضات خداوند است، اگر نفس پاک شود خداوند به او عنایت می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین احدی با بیان اینکه قرآن میفرماید تقوا پیشه کنید، گفت: تقوا دو قسم اوامر و نواهی و تقوای خداوند است، اگر به فنای الهی برسید خداوند فرموده که فیض را از من، یعنی از فیاض حقیقی دریافت می‌کنید.

وی با بیان اینکه کرامت بر دو قسم اعضاء و جوارح و کرامت نفس است، اظهار داشت: انسان در کرامت نفس غیر از خداوند را نمی‌بیند و این از مورد اولی سخت‌تر است، در سوره مبارکه مائده ایه ۱۰۵ آمده است که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» ای اهل ایمان، شما (ایمان) خود را محکم نگاه دارید، که اگر همه عالم گمراه شوند و شما به راه هدایت باشید زیانی از آنها به شما نرسد، بازگشت همه شما به سوی خداست و همه شما را به آنچه کردید آگاه می‌سازد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از نعمت‌های بی‌شمار دانش اسلامی است، عنوان کرد: امام صادق(ع) فرمودند که خداوند نعمت علوم اسلامی را از طریق ما به شما داد ولی باطل گرایان و منحرفان نمی گذارند که این علوم اسلامی جاری شود.

وی افزود: امروز در کشور ما جوان‌ها به اندازه‌ای که یک بازیگر و خواننده را می‌شناسند یک فقیه، عالم و امام خود را نمی شناسند چراکه غرق در نگاه‌های خیالی و سرگرم کننده هستند، نشان بیداری جوانان تحصیل کرده رسیدن به دانش اسلامی و آشنایی با نعمات الهی است در غیر این صورت رفاقت با او خسارت است، جوانان بیدار برای کشور منفعت دارند اما آنهایی که بیداری ندارند و احساس بیداری می‌کنند لغزش‌هایی را ایجاد می‌کنند که طمع نامحرمان و بیگانگان نسبت به ما، سرنوشت ما، اندوخته‌ها و ذخایر ما را بیشتر می‌کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اثر بیداری این است که انسان خیانت‌های نفس و انحراف‌های آن را بشناسد، یعنی سالک در افق نورانیت کاملاً تشخیص می‌دهد و به مرحله شهود می‌رسد و مقدمات رهایی از خیانت‌های نفس را با ابزار و وسائل کاربردی یاد می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین احدی در پایان خاطرنشان کرد: همواره قرآن و نهج‌البلاغه را مطالعه کنید و بدانید جوانی موفق است که گناه نکند.

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز قدس راهپیمایی روز قدس شب قدر مراسم شب قدر ماه رمضان شب های قدر راهپیمایی قدس مقام معظم رهبری مسجد طراز اسلامی تزکیه نفس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۴۸۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفال به حافظ پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳؛‌ای پیک راستان خبر یار ما بگو...

فرارو- فال گرفتن از آثار ادبی، از باور‌های کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان می‌بردند بهره‌ای از کلام حق دارند رجوع می‌شد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده است.

ای پیک راستان خبر یار ما بگو
احوال گل به بلبل دستان سرا بگو

ما محرمان خلوت انسیم غم مخور
با یار آشنا سخن آشنا بگو

برهم چو می‌زد آن سر زلفین مشکبار
با ما سر چه داشت ز بهر خدا بگو

هر کس که گفت خاک در دوست توتیاست
گو این سخن معاینه در چشم ما بگو

آن کس که منع ما ز خرابات می‌کند
گو در حضور پیر من این ماجرا بگو

گر دیگرت بر آن در دولت گذر بود
بعد از ادای خدمت و عرض دعا بگو

هر چند ما بدیم تو ما را بدان مگیر
شاهانه ماجرای گناه گدا بگو

بر این فقیر نامه آن محتشم بخوان
با این گدا حکایت آن پادشا بگو

جان‌ها ز دام زلف چو بر خاک می‌فشاند
بر آن غریب ما چه گذشت‌ای صبا بگو

جان پرور است قصهٔ ارباب معرفت
رمزی برو بپرس حدیثی بیا بگو

حافظ گرت به مجلس او راه می‌دهند‌
می‌نوش و ترک زرق ز بهر خدا بگو

شرح لغت: معاینه:آشکارا/ ادای خدمت: رساندن سلام بندگی.

تفسیر عرفانی:‌

۱- حضرت حافظ در بیت‌های دهم و یازدهم می‌فرماید:

آن شراب در سبو، با عشوه‌ای دل صوفی را ربود. پس به ساقی بگو کی و چه موقع به مجلس می‌آید و وقت خوردن آن را معین می‌کند.

*‌ای حافظ اگر تو را به مجلس او راه دهد، می‌خوارگی کن و برای رضای خدا، ریا کاری و نفاق را کنار بگذار.

حال خود باید نیت خود را تفسیر نمایید.

۲- کسی، چیزی یا مکانی را که صمیمانه طالب آن می‌باشید، بسیار از شما فاصله دارد. زیرا فرهنگ بسیاری از خانواده‌ها با هم تفاوت دارد و به اندازه کهکشان‌ها از یکدیگر دورند و یا از نظر فیزیکی، مسافتی فراوان دارد. به شما مژده میدهم که این فاصله با صبر و حوصله، کم و کمتر می‌شود. بطوریکه به مراد دلتان می‌رسید. پس حوصله کنید. جای نگرانی نمی‌باشد.

تعبیر غزل:

در انتظار رسیدن خبری از کسی هستی. کسی که فکر می‌کنی حرف تو را خوب می‌فهمد. در عین حال وقتی به موقعیت خود فکر می‌کنی و اعمالی که در گذشته مرتکب شده ای، از رسیدن خبر ناامید می‌شوی. نگران نباش، هر چند کمی دیر، ولی بالاخره کسی که منتظرش هستی از راه می‌رسد و خبر دلخواه تو را به تو می‌رساند.

دیگر خبرها

  • خداوند در عذاب‌های جهنم چقدر تخفیف می‌دهد؟!
  • هر حق‌الناسی، حق‌الله هم است
  • عهد و پیمان مردم ایران با آرمان‌های انقلاب تا همیشه محکم است
  • «سلامت و امنیت» مهم‌ترین اصل در مسؤولیت اجتماعی است
  • شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند
  • فال ابجد امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • لحظه احساسی رسیدن بچه روباه به مادرش در خیابان ولنجک + فیلم
  • تفال به حافظ پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳؛‌ای پیک راستان خبر یار ما بگو...
  • فال ابجد امروز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • جشن عبادت ۶۰ دختر نونهال همدانی