Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@07:22:07 GMT

مقایسه توافق هسته‌ای کره شمالی با «برجام»

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۵۰۱۸۹

زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج شد، علت اصلی تصمیم خود را ناکامی این توافق برای مهار "رفتار‌های خرابکارانه" ایران اعلام کرد.

این روزنامه افزود: به زعم ترامپ رفتار‌های مخرب ایران شامل برنامه موشک‌های بالستیک و حمایت تهران از گروه‌های شبه نظامی در فراتر از مرز‌های این کشور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لس‌آنجلس تایمز در ادامه مطلب خود اینگونه ادعا می‌کند: "اکنون در شرایطی که رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه دیدار تاریخی با رهبر کره شمالی قرار دارد، همان انتقاداتی که درباره توافق هسته‌ای ایران مطرح کرده بود، می‌تواند درباره هرگونه توافق با کره شمالی نیز مطرح شود. ترامپ با چالش مشابهی روبرو است که اوباما نیز برای مواجهه با ایران با آن روبرو شد. به اعتقاد بسیاری از اعضای جامعه بین‌المللی، کره شمالی نیز رفتار‌های خرابکارانه‌ای مثل ایران دارد، شامل تولید موشک، ترور مخالفان در خاک دیگر کشورها، نقض حقوق بشر و تلاش برای صادرات فناوری تسلیحاتی و سایر مسائل دردسرساز و تاکنون دولت ترامپ تمایل کمی برای مقابله با آن مسائل نشان داده است. تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که هرگونه توافق با کره شمالی نیز مانند توافق ایران محدود و متمرکز بر برنامه هسته‌ای خواهد بود. "

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: "ترامپ مجبور است درباره چارچوب توافق با کره شمالی توضیح دهد. وی بار‌ها به توافق هسته‌ای ایران حمله کرده است، توافقی که جامع بود و در زمینه اجرای موارد مورد توافق کشور‌های امضا کننده، موفقیت‌آمیز عمل کرده بود؛ بنابراین توافق با کره شمالی باید بهتر باشد، ولی به اعتقاد کارشناسان سیاسی، شاید ترامپ نتواند به چنین توافق بهتری با کره شمالی دست یابد.

«ژوزف یون» که تا همین اواخر فرستاده ویژه آمریکا برای سیاست شبه‌جزیره کره بود، در نشستی در کمیته سنا گفت: من واقعا تصور می‌کنم که این اشتباه است که انتظاری فراتر از واقعیت‌های موجود از توافق با کره شمالی داشته باشیم.

وی افزود: مطرح کردن مسائلی مثل حقوق بشر و سلاح‌های شیمیایی در کنار مساله کاملا پیچیده خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، دستورالعملی برای وقوع فاجعه خواهد بود. تمرکز اصلی مذاکرات باید بر روی مساله خلع سلاح هسته‌ای باشد.

تعدادی از سناتور‌های جمهوریخواه نیز کاملا با اظهارات ژوزف یون موافق هستند. «جیمز ریچ» سناتور جمهوریخواه آیداهو در این باره گفت: ما همگی نگران اوضاع حقوق بشر هستیم، ولی اگر بخواهید همه مسائل و مشکلات را به یکباره حل و فصل کنید، تصور می‌کنم تنها موجب شکست خوردن مذاکرات خواهد شد.

لس آنجلس تایمز نوشت: دلیل اصلی که موجب شد ترامپ بر خلاف توصیه تیم امنیت ملی‌اش، توافق هسته‌ای با ایران را لغو کند، این بود که توافق هسته‌ای ایران یک پیمان رسمی نبود که از سوی کنگره تصویب شده باشد.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در این باره گفت: هرگونه توافق آتی با ایران باید مورد تصویب کنگره قرار گیرد و به یک پیمان تبدیل شود.

وی خواستار همین اتفاق مشابه برای هرگونه توافقی با کره شمالی شده است. این اقدام موجب خواهد شد تا توافق با کره شمالی از یک حمایت سیاسی قاطع برخوردار باشد، چیزی که توافق هسته‌ای ایران فاقد آن بوده است.

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، مذاکرات با کره شمالی بسیار پیچیده‌تر از مذاکره با ایران خواهد بود. برنامه هسته‌ای کره شمالی به مراتب پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر از برنامه هسته‌ای ایران بوده است. ایران هیچ گونه تسلیحات اتمی ندارد، ولی کره شمالی بیش از ۲۰ تا ۶۰ سلاح اتمی در اختیار دارد. هرگونه توافق برای از بین بردن تسلیحات اتمی کره شمالی نیازمند مذاکرات تفصیلی است.

«جیمز کارافانو» کارشناس امور امنیتی و سیاست خارجی در بنیاد هریتیج در این باره گفت: ما با یک روند چند ساله از مذاکرات با کره شمالی روبرو خواهیم بود. من انتظار زیادی از موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات ندارم.

حتی اگر ترامپ و کیم جونگ اون بر سر تعریف "خلع سلاح" به توافق برسند، آغاز اقدامات برای حذف زرادخانه اتمی کره شمالی، بسیار سخت و وقتگیر خواهد بود و نیازمند استفاده از هزاران کارشناس و بازرس است.

تیم‌های زیادی لازم است تا تاسیسات هسته‌ای کره شمالی را تعطیل کنند، کلاهک‌های اتمی را برچینند. بر خلاف ایران، کره شمالی یک کشور منزوی و بسته است. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آخرین بار ده سال قبل از تاسیسات اتمی کره شمالی بازدید کرده اند.

نخستین گام به سوی خلع سلاح این است که رهبر کره شمالی به طور دقیق میزان تسلیحات و مواد هسته‌ای خود را اعلام کند و این مساله‌ای است که او به راحتی می‌تواند جامعه بین المللی را فریب دهد. منتقدان توافق هسته‌ای ایران نیز استدلال می‌کنند که تهران نیز در اعلامیه اولیه خود بازرسان بین‌المللی را فریب داده است.

برخی کارشناسان معتقدند که وضعیت کره شمالی به عنوان یک کشور مسلح به تسلیحات هسته‌ای تفاوت زیادی با ایران دارد و مقایسه دو کشور مانند مقایسه سیب با پرتغال است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: توافق هسته ای کره شمالی برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۵۰۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است

بهزاد شیری مدیر عامل بانک با بیان اینکه در سال جهش تولید با مشارکت مردم، شعار پست بانک ایران را «سرمایه انسانی هسته اصلی توسعه بانک است» اعلام کرد وگفت: باید تمامی واحد‌ها در همه ابعاد اعم از تسهیل امور، کاربری کمتر در واحد‌های عملیاتی، توجه به معیشت و آموزش سرمایه انسانی به عنوان برنامه محوری در بانک توجه کنند تا تحول بنیادین و امیدآفرین در بانک شکل بگیرد.

به نقل از اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران، شیری در جلسه ارزیابی عملکرد فروردین ماه برنامه پایش و پویش بانک که عصر روز دوشنبه سوم اردیبهشت سال جاری در سالن ساختمان آموزش بانک برگزار شد، با بیان اینکه صورت‌های مالی پست بانک ایران جز اولین بانک‌هایی بود که پیش نویس آن برای بررسی به حسابرس ارائه و در کدال بارگذاری شده است، تصریح کرد: مجامع عادی و فوق العاده را در پیش داریم و سعی می‌شود در ماه آتی برگزار شود.

مدیرعامل بانک با بیان اینکه اعداد و رقم در بانک بسیار مهم است، ولی از آن مهم‌تر تجزیه و تحلیل اعداد و تبدیل آن به دانش است، ادامه داد: باید اطلاعات را با کمترین اعداد تجزیه و تحلیل کنیم تا بدانیم مشکلات در کجاست و برای رفع آن‌ها اقدام کنیم.

شیری با بیان اینکه اگر همه استان‌ها از ابتدای سال به صورت متوازن با یک رقم ثابت رشد منابع داشته باشند تا پایان سال ۱۰۰ درصد هدف برنامه پایش و پویش خود را محقق می‌کنند، گفت: در این صورت ۵۵٫۵ درصد از وزن کل کارنامه استان خود را بدست آورده است و در پس زمینه آن، توجه بیشتر به معیشت همکاران قرار دارد تا پرداختی بیشتری به آنان داشته باشیم.

وی با تاکید بر حوزه مصارف بانک افزود: مقایسه فروردین امسال طی سه سال گذشته نشان می‌دهد، نسبت مطالبات بانک به بالاترین رقم متناظر خود رسیده است و باید بر اساس برنامه این نسبت مدیریت و به روال منطقی و بهینه قبلی بر گردد.

شیری روند صدور ضمانتنامه‌ها در بانک را طی دو سال گذشته افرایشی توصیف کرد و گفت: دو سال گذشته بستر زمان خوبی برای بانک بود که کار را جلو ببریم و برخی موضوعات را تسهیل کردیم و این امر به فرهنگ سازمانی و بانکی تبدیل شده و در حمایت مالی واحد‌های تولید بسیار موثر بوده است.

مدیرعامل بانک بخش ارزی را یک واحد بدون رقابت با سایر بانک‌های هم تراز دانست و تصریح کرد: وقتی یکی از شعب بانک به اندازه تمام یک بانک کشور خدمات ارزی ارائه کرده است این مسئله قابل تقدیر است. اما حوزه توزیع متوازن در استان‌ها و شعب مورد انتظار است و باید آن را مدیریت کنیم.

دیگر خبرها

  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • مقایسه آماری ایران و تایلند قبل از فینال فوتسال آسیا
  • مقایسه آماری ایران و تایلند قبل از فینال
  • مقایسه آماری ایران و تایلند قبل از فینال/ مورد عجیب تیم ملی ایران
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟