Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-نخستین ائتلاف سیاسی در عراق با هدف تشکیل بزرگترین فراکسیون در پارلمان عراق متولد شد.

این ائتلاف متشکل از لیست های مقتدی صدر، عمار حکیم و ایاد علاوی است. این نخستین ائتلاف باهدف ایجاد بزرگترین ائتلاف در پارلمان و کسب امتیاز تشکیل دولت آینده است.

در انتخابات پارلمانی اخیر عراق چون هیچ فهرست انتخاباتی نتوانست بیش از نصف کرسی های پارلمان را کسب کند به همین دلیل لیست های مختلف تلاش می کنند در ائتلاف با یکدیگر ، بزرگترین فراکسیون پارلمان را تشکیل دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بزرگترین ائتلاف که نصف به علاوه یک کرسی پارلمان را کسب کند می تواند نخست وزیر و دولت آینده عراق را شکل دهد.

پارلمان عراق 329 کرسی دارد.

ائتلاف جدید شکل گرفته هم اکنون حدود 100 کرسی پارلمان را در اختیار دارد و برای تبدیل شدن به بزرگترین فراکسیون نیازمند ائتلاف با دیگر فراکسیون هاست.

ائتلاف جدید شامل سه لیست زیر است:

1- لیست مقتدی صدر به نام "سائرون" توانست در انتخابات پارلمانی با کسب 54 کرسی، در رتبه اول قرار بگیرد.  این لیست شامل طرفداران مقتدی صدر، حزب کمونیست عراق و تکنوکرات هاست.

2- لیست انتخاباتی "الوطنیه" (21 کرسی) به رهبری "ایاد علاوی" (شیعه سکولار) نخست وزیر اسبق و معاون فعلی رئیس جمهوری است که شمار زیادی از فعالان عرب سنی نیز در آن حضور دارند. ایاد علاوی نزدیک به آمریکا، سعودی و اردن است.

3- لیست انتخاباتی "الحکمه" (20 کرسی) به رهبری عمار حکیم (روحانی شیعه) رئیس سابق مجلس اعلای اسلامی عراق است.
عمار حکیم قبل از انتخابات، در اعتراض به جهت گیری حزب مجلس اعلای اسلامی عراق، از ریاست این حزب کناره گیری و خود حزب جدیدی به نامه الحکمه را ایجاد کرد.

برنامه ائتلاف جدید اینگونه اعلام شده است:

اصلاح اقتصادی، عدم مرکزگرایی در اداره کشور و عدم سیاسی کاری در بخش های اصلی دولت، اداره کشور و نهادهای نظامی

پیش بینی می شود کردها و لیست های عرب سنی نیز به این فهرست بپیوندند.

شمارش دستی

  همزمان به دلیل افزایش اتهامات درباره بروز تخلف و تقلب در انتخابات پارلمانی عراق، پارلمان عراق تصویب کرد آرای انتخابات دوباره به صورت دستی شمارش شوند و نتیجه انتخابات در خارج از عراق نیز لغو شود و 9 قاضی نیز برشمارش آرا نظارت کنند. کمیته مستقل انتخابات این تصمیم را نپذیرفته و به دادگاه شکایت کرده است.
شمارش آرای این انتخابات به صورت الکترونیک انجام شد.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 عراق مقتدی صدر رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۵۰۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

به نقل از المعلومه، ادامه دخالت‌های «النا رومانوسکی» سفیر آمریکا در امور امنیتی و مسائل اجتماعی عراق، واکنش محافل عراقی را به همراه داشته است.

در این راستا «رفیق الصالحی» نماینده فراکسیون پارلمانی صادقون عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا از کشورش به خاطر اظهارات مداخله جویانه او شد.

وی با بیان اینکه اظهارات اخیر سفیر واشنگتن در بغداد مردود و نیازمند موضع ملی برای بیرون راندن آن از عراق است، تاکید کرد: رومانوسکی ملت و دولت عراق را بسیار خوار و خفیف کرده و تداوم تحرکات وی خطرناک است و تبعاتی برای حاکمیت کشور به همراه دارد.

به گفته الصالحی، این قبل تحرکات آمریکا، دخالت آشکار در امور داخلی عراق است.

«نیسان الزایر» عضو کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق نیز اظهارات رومانوسکی درباره اصلاح قانون مبارزه با فحشا و بی بندو باری جنسی در مجلس عرا، را مورد انزجار قرار داد.

«یاسر الحسینی» دیگر نماینده مجلس عراق نیز گفت: ما نمی‌پذیریم که سفیر آمریکا در بغداد خود را رئیس جمهور عراق بداند. دخالت‌های وی مخرب است، از این رو از دولت می‌خواهیم که قیمومیت آمریکا بر عراق را متوقف کند.

وی به دخالت‌های سفیر آمریکا در عراق در امور امنیتی و مسائل اجتماعی در کشورش اشاره کرد و خواستار واکنش دولت و وزارت خارجه عراق در قبال تحرکات سفیر آمریکا در بغداد شد.

پیش از این نیز «علی جابر التمیمی» کارشناس مسائل حقوقی عراق با اشاره به اینکه، رومانسکی قانون‌های بین المللی را در خصوص این کشور نقض کرده، گفته بود: رومانسکی به قانون مبارزه با فحشا در عراق اعتراض کرده که این اقدام در تضاد با مفاد یک، ۲ و سه منشور سازمان ملل و ماده ۲۷ توافقنامه راهبردی امضا شده با طرف آمریکایی در سال ۲۰۰۸ به شمار می‌رود.

وی افزود: بدین ترتیب عراق حق دارد سفیر آمریکا را بر اساس توافقنامه وین سال ۱۹۶۱ بند مربوط به تعیین روابط دیپلماتیک از این کشور اخراج کند. بر اساس ماده ۹ توافقنامه وین، هر کشوری می‌تواند هر سفیر نامطلوبی را اخراج کند.

در همین حال، «ابتسام الهلالی» رئیس فراکسیون المنتج الوطنی در پارلمان عراق نیز تاکید کرده بود: سفیر آمریکا در عراق برای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی در این کشور تلاش می‌کند.

وی افزود: ما شاهد اقدامات پارلمانی در عراق برای جلوگیری از تحرکات آمریکا در این کشور در راستای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی هستیم. اقدامات سفیر آمریکا به ویژه در خصوص حمایت از همجنس گرایی در جامعه عراق نگران کننده است.

الهلالی ادامه داد: ما باید از طریق کانال‌های قانونی و دیپلماتیک در برابر پیاده شدن این پروژه‌ها در عراق وارد عمل شویم. اقدامات سفیر آمریکا در راستای اجرای راهبرد این کشور با حمایت برخی کشور‌های غربی انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، پارلمان عراق اخیرا با وجود مخالفت‌ها از سوی آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی، قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی در این کشور را با یک اصلاحیه به تصویب رساند.

پارلمان عراق با اعمال اصلاحیه‌ای در قانون قبلی که روابط همجنس‌گرایانه و تغییر جنسیت را جرم تلقی می‌کرد، مجازات تعیین شده برای این جرائم را از اعدام به ۱۵ سال حبس تغییر داد و آن را به تصویب رساند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • نظامی گنجوی شاعر شهیر تفرشی
  • تبلیغات نامزدهای دور دوم حوزه انتخابیه کرمانشاه از فردا آغاز می‌شود
  • رقابت ۱۲ نفر برای ۶ کرسی دیگر مجلس در آذربایجان شرقی
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • شانا و جبهه پایداری در جستجوی ۳ کاندیدا /لیست مشترک قطعی شد؟
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • لیست مشترک جبهه پایداری با شانا برای دور دوم انتخابات+ جزئیات
  • پیشنهاد پایداری به شانا برای تکمیل لیست در دور دوم انتخابات
  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند