Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-28@04:58:50 GMT

نقش ژن اختلال اسکیزوفرنی در رشد مغز شناسایی شد

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۵۴۱۰۶

 یک گروه پژوهشی از "دانشگاه کالیفرنیای جنوبی" (USC)، 150 پروتئین موثر بر فعالیت سلول و رشد مغز را شناسایی کرده است که در اختلالات روانی از جمله اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و افسردگی نقش دارد.

این نخستین بار است این مولکول‌ها که با پروتئین "DISC1" در ارتباط هستند، شناسایی شده‌اند. DISC1، پروتئینی است که با اختلالات روانی ارتباط دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان، برای تشخیص واکنش‌های شیمیایی که پروتئین‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن عملکرد سلول و رشد عصب مورد استفاده قرار می‌دهند، ابزار جدیدی ابداع کرده‌اند.

"مارسلو کوبا" (Marcelo P. Coba)، محقق این پژوهش گفت: این کشف، علم را به درمان بیماری‌های روانی جدی، نزدیکتر می‌کند و روش‌های خاصی را برای بررسی سلول‌ها در افراد سالم و افراد مبتلا به اختلالات روانی ارائه می‌دهد.

ارتباط ژن DISC1 با اسکیزوفرنی، تقریبا 20 سال پیش اعلام شد. این ژن، شبکه‌ای از سیگنال‌ها را در سرتاسر سلول هدایت می‌کند که در شکل گیری اسکیزوفرنی نقش دارند. به گفته دانشمندان، خطا در واکنش‌های شیمیایی نیز در بروز این بیماری موثر هستند اما شناسایی پروتئین‌هایی که DISC1، توانایی تنظیم آنها را دارد، به سختی انجام می‌شود.

این موضوع، گروه پژوهشی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی را به انجام دادن این پژوهش ترغیب کرد. آنها با استفاده از سلول‌های بنیادی، آزمایش‌هایی انجام دادند که در آن، زیستگاه DISC1 شبیه‌سازی شده بود. سپس، برای گذاشتن تگ مولکولی روی DISC1، از اصلاح ژن استفاده کردند. این کار، امکان خارج کردن DISC1 را از سلول‌های مغز و شناسایی پروتئین‌های مربوط فراهم کرد.

ممکن است شناسایی پروتئین‌های مرتبط با DISC1 در سلول‌های مغز، به درک چگونگی ارتباط عوامل خطرناک بیماری‌های روانی با عملکرد مولکولی خاص، منجر می‌شود. این کشف به پژوهشگران فرصت می‌دهد فرآیندهای خاصی را تعیین کنند که در بیماران مبتلا به اختلالات روانی خاص، متفاوت است.

یافته‌های این پژوهش، در مجله " Biological Psychiatry" به چاپ رسید.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: مغز ژن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۵۴۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟

از زمان های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن موهای سفید باعث زیاد شدن آنها می شود اما این فرضیه تا چه حد درست است.

رنگ مو توسط رنگدانه‌های موجود در سلول‌های ریشه مو تعیین می‌شود و با توقف تولید این رنگدانه‌ها، رنگ مو تغییر می‌کند و به اصطلاح سفید می‌شود.

سفید شدن مو ممکن است ناشی از برخی بیماری‌های داخلی یا بیماری‌های خودایمنی بدن باشد. همچنین کمبود ویتامین B۱۲ و کمبود آهن نیز می‌تواند باعث سفید شدن زودرس موها شود.

عواملی همچون پرکاری تیروئید و کمبود آهن می‌تواند باعث سفید شدن مو شود، اما ژنتیک دلیل اصلی سفید شدن زودرس موها است. سوال پرتکراری که در مورد موهای سفید وجود دارد، ارتباط زیاد شدن آنها با کندن این تار موهای دوست نداشتنی است در این بخش به آن اشاره خواهیم داشت.

آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟

خیر، کندن موی سفید باعث رشد بیشتر آن‌ها نمی‌شود. رنگدانه‌های مو، که عامل رنگ موی افراد هستند، در سلول‌های ریشه‌ای موها قرار دارند و با توقف ساخت این رنگدانه‌ها در سلول‌ها، مو سفید می‌شود. برعکس، کندن موی سفید باعث نابودی بخشی از سلول‌های ریشه‌ای مو می‌شود که موجب کاهش تعداد موهای سفید شده و کمتر شدن آن‌ها در آینده می‌شود. اما در هر صورت، کندن موهای سفید نمی‌تواند باعث رشد بیشتر آن‌ها شود.

شروع سفیدی مو در افراد سفیدپوست از سن ۳۵ سالگی و در افراد سیاهپوست از ۴۵ سالگی به طور طبیعی رخ می‌دهد. با این حال، در صورتی که سن شروع سفیدی مو در افراد سفیدپوست کمتر از ۲۰ سال و در افراد سیاهپوست کمتر از ۳۰ سال باشد، می‌توان گفت که فرد دچار سفیدی زودرس مو شده است و با استفاده از برخی داروها می‌توان از آن جلوگیری کرد.

فاکتورهای مؤثر بر سفیدی مو عبارتند از:

کمبود ویتامین‌ها، به خصوص ویتامین B۱۲

بیماری‌های سیستم ایمنی مانند برص و آلوپسی آره آتا

کمبود آهن و کم خونی

مصرف برخی داروها مثل کلروکین

رژیم غذایی نامناسب و ناپایدار

استفاده از شامپوها و محصولات شیمیایی مضر برای مو

بیماری‌های تیروئید

کمبود روی در بدن

مصرف دخانیات

درمان سفیدی مو

هیچ شامپویی توانایی درمان سفیدی مو را ندارد. استفاده از این شامپوها فقط می‌تواند به تیرگی یا روشنی موها کمک کند ولی در کاهش یا جلوگیری از سفیدی مو تاثیری ندارد. همچنین، رنگ مو نیز نمی‌تواند تاثیری در کاهش یا افزایش موهای سفید داشته باشد.

سفیدی زودرس مو توسط پزشکان پوست و با استفاده از داروها درمان می‌شود. پزشکان با استفاده از داروهایی که سلول‌های رنگدانه مو را تحریک می‌کنند، سن شروع سفید شدن مو را بالاتر می‌برند و این مشکل را درمان می‌کنند.

منبع
نمناک

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کمبود این ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث سفید شدن زودرس مو می‌شود چند راهکار ساده برای دیرتر سفید شدن موهای سر

دیگر خبرها

  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟
  • (ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد