خانواده نقش قابل توجهی در افزایش تاب آوری اجتماعی دارد
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۵۵۰۰۵
تهران- ایرنا- معاون هماهنگی و برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در بحث تاب آوری اجتماعی، کوچکترین واحد اجتماعی موثر خانواده ها هستند که با نقش آفرینی صحیح، می توانند سهم قابل توجهی در افزایش صبر و بردباری در جامعه داشته باشند.
اطهره نژادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا به اجرای طرح تاب آوری اجتماعی به عنوان یکی از فعالیت ها در راستای افزایش صبر و بردباری در جامعه اشاره کرد و افزود: این معاونت، طرح تاب آوری اجتماعی را در سال 1396 به صورت ملی در همه استان ها آغاز کرده است و یقین داریم که با همکاری همه بخش ها از خانواده ها تا دستگاه های اجرایی، یکی از طرح های موفق و تاثیرگذار اجتماعی خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اظهار داشت: اگر همه با هم تمرین کنند تا مشکلات شناسایی و حل شود و دولت، نظام و جامعه خود را منفک از یکدیگر نبینند، قطعا جامعه پایدارتر و در برابر آسیب ها و مشکلات توان بیشتری برای مقابله خواهد داشت.
نژادی تصریح کرد: با درنظرگرفتن همین مساله و اینکه از منظر تاب آوری اجتماعی انسان های قوی تری داشته باشیم، در مقابل آسیب هایی مانند بلایای طبیعی با تعامل بیشتر هم نظام خانواده ها و طوایف حفظ می شود و هم جوامع محلی بهتر همدیگر را پوشش می دهند و می توانند با آرامش، تحمل و بردباری بیشتری با یکدیگر کنار بیایند.
وی با بیان اینکه ابلاغ اعتبار این طرح در اواخر سال 96 صورت گرفت اما مشکلاتی به وجود آمد و بودجه به موقع تخصیص نیافت، افزود: منتظریم استان ها برنامه های خود را تکمیل کنند و برای معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ارسال کنند؛ زیرا امسال قرار است نقشه راه ملی تاب آوری اجتماعی همه استان ها در کنار هم ایجاد شود.
نژادی اضافه کرد: با تهیه این نقشه مشخص می شود که هر استان چه نقشه راه تاب آوری دارد و چگونه می خواهد از نظر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تاب آوری بیشتری ایجاد کند و مردم چه پیشنهادهایی داده اند که مساله راحت تر حل شود.
وی اظهار داشت: اکنون یکی از برنامه های ما این است که نتایج تاب آوری اجتماعی در سال 96 را به دست آورده و تجزیه و تحلیل کنیم تا مشخص شود که نقشه راه تاب آوری کدام استان ها شبیه هم است و چه برنامه های ملی در حوزه سیاستگذاری می توانیم برای آنها داشته باشیم.
معاون هماهنگی و برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: وقتی بحث تاب آوری مطرح می شود، می تواند این موضوع فردی یا اجتماعی باشد؛ در تاب آوری فردی در حوزه مهارت های آموزشی، روانشناسان آموزش تاب آوری در برابر مسائل و مشکلات را ارائه می دهند.
وی خاطرنشان کرد: با این حال دغدغه اصلی ما تاب آوری اجتماعی است که موضوع جدیدی است و تاب آوری اجتماعی در همه عرصه ها کمک می کند به اینکه ما به عنوان واحدهای اجتماعی تحمل، صبوری و آرامش بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم از شرایط سخت گذر کنیم.
اجتمام ** 7268**1834
منبع: ایرنا
کلیدواژه: اجتماعي تاب آوري اجتماعي خانواده آسيب ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۵۵۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاههای متعدد در اسلامیسازی علوم انسانی بررسی شد
نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
حجتالاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتابهای متعددی درخصوص اسلامیسازی علوم انسانی نوشتهاند و دیدگاهها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که میتوان به آنها مراجعه کرد، بحث روششناسی نیز در این خصوص مهم است.
وجود دو دیدگاه در اسلامیسازی علوم انسانی
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.
طبقهبندی تفسیرهای قرآنی
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود که کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
حجتالاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
ساختارگرایی و کارکردگرایی
وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی میبایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشتهاند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشتهای استف به این معنا که هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی مورد بحث قرار میگیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند، جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
حجتالاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونهای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول میبایست با استفاده از روش «معادلیابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آنها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.
انتهای پیام. /