Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: مردمان خونگرم و مهمان نواز استان هرمزگان همانند سایر هم مهمانمان، آداب و رسوم مختلفی در ماه مبارک رمضان دارند که «ختم قرآن و فاتحه اموات»(سنتی به یادگار مانده از پیشینیان) از شاخص ترین این سنن در هفته پایانی این ماه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، «رمضان» ماه ضیافت الهی است؛ در لغت از «رمضاء» به معنای شدت حرارت گرفته شده است، چون در این ماه گناهان انسان بخشیده می شود به آن رمضان گفته شده است؛ رمضان در بین مردم استان هرمزگان به ماه برکت معروف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در قدیم رسم بر این بود که ساکنان استان هرمزگان حتما می بایستی هلال ماه را می دیدند تا این ماه را آغاز کنند و در حقیقت شرط کافی این بود؛ افراد برای رویت ماه در نزدیک غروب روزهای پایانی ماه شعبان، بر بالای مناره های مساجد، تپه ها و خانه ها می رفتند و به آسمان خیره می شدند و به جستجوی ماه می پرداختند که امروزه از طریق رسانه ها خبر رویت هلال ماه به مردم اطلاع داده می شود.

 

در گذشته«بانگ خروس» یکی از معتبرترین مواردی بود که افراد را سحرگاهان برای سحری خوردن بیدار می کرد؛ در این مورد، موضوع الهام از طبیعت به خوبی مشهود است، هر زمان امکانات خاص خود را می طلبد و بشر سعی می کند از این امکانات ناچیز، حداکثر استفاده را بکند.

 

برای این منظور گاهی اوقات نیز از ستارگان آسمان برای تشخیص موقع سحر کمک می گرفتند و هنگامی که در یک روستا یک نفر در وقت سحر بیدار می شد با زدن دهل، بقیه افراد را مطلع می کرد که این رسم همچنان در برخی از روستاهای هرمزگان همچنان ادامه دارد.

 

در نقاط مختلف استان هرمزگان در بین تشیع و تسنن مرسوم است که هر شب یک جزء قرآن خوانده شود، اهل سنت علاوه بر خوانده هرشب یک جزء قرآن، نماز تراویح نیز می خوانند؛ «تراویح»؛ در شرع اسلام، نام چهار رکعت نماز نافله ای است که در شب های ماه رمضان گزارده می شود و از سنن موکد است.(لغت نامه دهخدا)

 

یکی دیگر از رسوم و سنن مردم هرمزگان، فاتحه خوانی برای طلب آمرزش اموات است که معمولا از شب 21 ماه رمضان به مدت 9 شب ادامه دارد؛ برای برگزاری این آیین از شب قبل چند ملا برای قرائت قرآن و همسایه ها و اقوام را در منزل دعوت می کنند.

 

آیین قرآن خوانی از عصر با حضور ملاها و اهل فامیل که معمولا هرکدام یک جزء از قرآن را به نیت هدیه ثواب آن به اموات صاحب خانه تلاوت می کنند آغاز و با فرا رسیدن وقت اذان، سفره افطاری پهن و از مهمانان پذیرایی می شود.

 

دعوت شدگان پس از صرف افطاری و شام، برای شادی روح اموات صاحبخانه فاتحه می خوانند.

 

از افطاری هایی که در این مراسم و در ماه رمضان صرف می شود را می توان به آرد برنج، لگما، حلوای انگشت پیچ، خرما بریز، ساکو، پیشو، حلوا مکرازی، زولبیا، شوربا، خرمای روغنی، حلوای نشاسته، حلوا برز، حلوای خرمایی اشاره کرد.

 

آیین فاتحه اموات در بین مردم هرمزگان از سابقه دیرینه ای برخوردار است و معتقدند که اموات آنها در ماه رمضان چشم انتظار هستند و این مناسبت نوعی احترام به اموات محسوب می شود.

 

عصر آخرین روز ماه مبارک رمضان و قبل از اذان مغرب و عشا، (فطریه) که در اصلاح محلی به آن «سر روزه» می گویند را جدا کرده و در گوشه ای می گذارند که پس از نماز عید به افراد نیازمندی که خود می شناسند و در بیشتر موارد از بستگان است پرداخت شود.

 

 

 

پایان پیام/88

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز قدس ماه رمضان امام خمینی ره راهپیمایی روز قدس راهپیمایی مراسم شب قدر شب های قدر قدس مسجد طراز اسلامی مجلس هفته پایانی ختم قرآن ماه مبارک رمضان آیین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۵۵۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض باشگاه استقلال به برنامه سازمان لیگ

استقلال به برنامه سازمان لیگ معترض است.

طرفداری | پس از اعلام برنامه چهار هفته پایانی لیگ برتر، باشگاه استقلال طی نامه‌ای رسمی نسبت به تعیین مکان برگزاری دیدار استقلال و پیکان در هفته پایانی اعتراض کرد.

باشگاه استقلال در این نامه با اشاره به این موضوع که تیم فوتبال استقلال شانس اصلی قهرمانی در لیگ برتر است و حضور هواداران این تیم در هفته پایانی حق مسلم طرفداران استقلال است، خواهان تغییر مکان این دیدار شد تا بازی آخر استقلال نیز با حضور تماشاگران برگزار و عدالت در هفته پایانی رعایت شود.

باشگاه استقلال از کلیه مسئولان مربوطه می‌خواهد در این امر مساعدت لازم را انجام دهند تا حق هواداران استقلال تضییع نشود.

از دست ندهید ????????????????????????

عبدالکریم حسن هم نامش را تغییر داد اعتراض سرمربی چلسی: VAR به فوتبال ضرر زده است آقای الگری سال بعد هم در تیم ما بمان! درگیری صلاح با کلوپ: ساکت شو!

دیگر خبرها

  • اعتراض باشگاه استقلال به برنامه سازمان لیگ
  • اعتراض باشگاه استقلال به برنامه هفته پایانی لیگ برتر
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه صنعت شیشه در چین
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک کشور چین
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی
  • «نون خ» پایبند به آداب ایرانی