Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پکن - ايرنا - رئيس جمهوري اسلامي ايران با ابراز خرسندي از روابط رو به گسترش ايران و پاکستان به عنوان دو کشور دوست و برادر، تاکيد کرد که تهران از توسعه همه جانبه روابط با اسلام آباد استقبال مي کند و بايد با بهره گيري از ظرفيت هاي گسترده، سطح روابط و همکاري هاي دو کشور را بويژه در حوزه اقتصادي، بيش از پيش ارتقاء داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ايرنا حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني روز شنبه در ديدار `ممنون حسين` رئيس جمهور پاکستان، تقويت همکاري هاي بانکي را براي توسعه روابط اقتصادي دو کشور مهم برشمرد و اظهار داشت: ايران آماده است در زمينه هاي مختلف با پاکستان سرمايه گذاري متقابل داشته باشد.
رئيس جمهوري اسلامي ايران در اين ديدار که در حاشيه اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي در شهر چينگدائو چين برگزار شد، ضمن ابراز خرسندي از عضويت پاکستان در سازمان همکاري شانگهاي، تاکيد کرد که ايران از نقش موثر اسلام آباد در اين سازمان حمايت مي کند.
روحاني با بيان اينکه ايران، پاکستان را کشوري مهم در منطقه مي داند و اميدواريم همواره شاهد تعميق و توسعه روابط باشيم، به همکاري هاي تهراناسلام آباد در حوزه انرژي اشاره کرد و گفت: ايران مي تواند منبع مطمئني براي تامين انرژي پاکستان باشد.
به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، روحاني همچنين با اشاره به گزارش هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي، اظهارداشت: ايران در چارچوب برجام به تعهداتش پايبند بوده است و يکجانبه گرايي دولت آمريکا و خروج از برجام به عنوان يک توافق مهم بين المللي، خلاف مقررات و عرف روابط بين الملل و نيز مصوبات شوراي امنيت است که لازم است اعضاي جامعه جهاني در برابر آن واکنش نشان دهند.
دکتر روحاني در ادامه با ابراز رضايت از تقويت امنيت در مرزهاي دو کشور طي سالهاي گذشته، به سفر اخير رئيس ستاد و فرمانده ارتش پاکستان به تهران اشاره کرد و افزود: از همکاري هاي دفاعي ايران و پاکستان استقبال مي کنيم و مرزهاي مشترک ما بايد پيوسته مرزهاي امن براي هر دو کشور باشد.
رئيس جمهوري اسلامي ايران، توسعه منطقه را در گرو ثبات و امنيت کامل دانست و با تاکيد بر اينکه `تا تروريست ها فعال هستند، منطقه به اهداف توسعه اي خود نخواهد رسيد`، گفت: مبارزه با تروريسم نيازمند هماهنگي و همکاري تمام کشورهاي منطقه است.
دکتر روحاني حفظ ثبات و امنيت منطقه را براي ايران بسيار مهم برشمرد و تاکيد کرد: مي خواهيم شاهد افغانستاني امن و باثبات باشيم و هماهنگي ايران، پاکستان و افغانستان براي امنيت و توسعه منطقه بسيار حائز اهميت است.
رئيس جمهوري اسلامي ايران مواضع واحد ايران و پاکستان در خصوص مسايل منطقه و جهان اسلام را بسيار نزديک و با اهميت خواند و گفت: ايران و پاکستان در نشست هاي منطقه اي و بين المللي از جمله در نشست اخير سران کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي در محکوميت انتقال سفارت آمريکا به قدس شريف و همچنين تظاهرات مردم دو کشور در حمايت از فلسطين در روز قدس همصدا بوده و هستند.
`ممنون حسين` رئيس جمهوري پاکستان نيز در اين ديدار با اشاره به اشتراکات عميق فرهنگي و تاريخي دو ملت ايران و پاکستان تاکيد کرد که پاکستان به عنوان يک کشور دوست و همسايه، همواره در کنار ايران خواهد ايستاد و ما مصمم به توسعه روابط در همه زمينه ها هستيم.
رئيس جمهوري پاکستان با بيان اينکه کشورش توسعه بندر چابهار را به نفع کل منطقه مي داند، گفت: بايد با هم همکاري يکديگر و بهره گيري از تمامي ظرفيت ها، ميزان مبادلات تجاري دو کشور را با رفع تمامي موانع از جمله موانع تعرفه اي، بيش از پيش افزايش دهيم.
وي همچنين با اعلام مجدد حمايت پاکستان از عضويت کامل ايران در سازمان همکاري شانگهاي افزود: نقش مثبت ايران به عنوان عضو ناظر سازمان همکاري شانگهاي را ستايش مي کنيم و اميدواريم هر چه سريعتر ايران به جمع اعضاي دائم اين سازمان بپيوندد.
ممنون حسين، در ادامه برجام را الگويي براي حل و فصل مسالمت آميز بحران ها از طريق مذاکره دانست و با اعلام حمايت قاطع کشورش از برجام گفت: پاکستان از برجام حمايت مي کند و از همه طرفها مي خواهد به آن پايبند بمانند.
رئيس جمهوري پاکستان همچنين همکاري هاي منطقه اي ايران و پاکستان را با اهميت خواند و با بيان اينکه صلح و ثبات در افغانستان براي هر دو کشور همسايه مهم است، افزود: همکاري هاي مرزي دو کشور در سالهاي اخير ارتقاء يافته است و اين روند همکاري ها همچنان بايد تداوم يابد.
حسن روحاني رييس جمهوري اسلامي ايران با دعوت شي جين پينگ رييس جمهوري چين و به منظور شرکت و سخنراني در هجدهمين نشست سازمان همکاري هاي شانگهاي، از روز گذشته /جمعه/ به چين سفر کرده است.
در سفر رئيس جمهوري اسلامي ايران، هياتي بلندپايه از مقامات سياسي و اقتصادي شامل دکتر محمدجواد ظريف وزير امور خارجه، بيژن نامدار زنگنه وزير نفت، مسعود کرباسيان وزير اقتصاد، «محمد نهاونديان» معاون اقتصادي رييس جمهوري و ولي الله سيف رئيس کل بانک مرکزي، وي را همراهي مي کنند.
شرکت در اجلاس سران سازمان شانگهاي، ديدار با رييس جمهوري چين در قالب ديدار دوجانبه ايران و چين و ديدار با برخي از سران کشورهاي عضو سازمان شانگهاي از جمله برنامه هاي سفر روحاني به چين است.
ديدار با رييس جمهوري روسيه، پاکستان، افغانستان، مغولستان و نخست وزير هند از ديگر برنامه هاي رييس جمهوري اسلامي ايران در سفر سه روزه به چين است.
شرکت در ضيافت شام رييس جمهوري چين به افتخار هيات ايراني و مراسم امضاي اسناد روابط دو جانبه شامل چند سند همکاري بين ايران و چين از ديگر برنامه هاي سفر رييس جمهوري اسلامي ايران به چين است.
در نشست سازمان همکاري شانگهاي که روزهاي شنبه و يکشنبه 19 و 20 خرداد در چينگ دائو واقع در استان شاندونگ در شرق چين برگزار مي شود رهبران و سران 8 کشور عضو و 4 کشور ناظر و همچنين مسئولان سازمان‌هاي بين المللي حضور دارند.
حسن روحاني رييس جمهوري اسلامي ايران نيز به دعوت شي جين پينگ رييس جمهوري خلق چين در اين اجلاس حضور دارد علاوه بر ايران، روساي جمهوري روسيه، قزاقستان و قرقيزستان نيز به طور رسمي در اين نشست شرکت خواهند کرد.
سازمان همکاري شانگهاي يک سازمان بين‌المللي است که در 15 ژوئن سال 2001 ميلادي در شهر «شانگهاي» توسط قزاقستان، چين، قرقيزستان، روسيه، تاجيکستان و ازبکستان تاسيس شد.
در نشست اين سازمان در سال 2016 ميلادي در «تاشکند»، نمايندگان هند و پاکستان يادداشت‌هايي را براي عضويت ثابت در سازمان همکاري شانگهاي‌ امضا کردند و در هفدهمين نشست در آستانه قزاقستان اين دو کشور به عضويت کامل اين سازمان پذيرفته شدند.
اکنون جمهوري اسلامي ايران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نيز از اعضاي ناظر اين سازمان هستند.
اين سازمان با افزايش جمعيت به سه ميليارد نفر و پهنه سرزميني به 35 ميليون و 972 هزار کيلومتر مربع به يکي از بزرگ ترين قدرت هاي منطقه اي جهان تبديل شده است که منافع دو جانبه و چندجانبه اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي براي اعضا و شرکاي اقتصادي غير عضو دارد.
چين علاوه بر اينکه اولين شريک تجاري ايران است و در يک دهه گذشته اين سطح را در روابط حفظ کرده است همچنين اولين و بزرگترين خريدار نفتي و بزرگترين مشتري صادرات غير نفتي ايران به عنوان عضو اصلي گروه 1 + 5 به شمار مي رود.
حجم مبادلات تجاري دو کشور ايران و چين در سال 2017 حدود 37 ميليارد و 300 ميليون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است.
در سال 2017 ايران روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چين صادر کرده است و در چهار ماهه اول 2018 نيز تقريبا سطح فروش نفت در همان سطح باقي مانده است اما حجم روابط حدود 10 درصد رشد داشته است.
روحاني شامگاه يکشنبه چينگ دائو را به مقصد تهران ترک مي کند.
**آساق**1904**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۵۸۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: توقف جنگ در دستورکار سازمان همکاری قرار دارد

وزیر خارجه ایران با اشاره به شعار توسعه پایدار اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا، گفت: تبعا مساله توقف جنگ در غزه در دستور کار جدی این اجلاس قرار داشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران در بانجول به تشریح برنامه‌های سفر و شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا و دیدارها و گفتگوها با مقامات و وزرای امور خارجه شرکت کننده در این اجلاس پرداخت.

امیرعبداللهیان با اشاره به شعار توسعه پایدار کشورهای اسلامی این نشست، گفت: پانزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با شعار توسعه پایدار کشورهای اسلامی امروز در پایتخت گامبیا شروع شد علاوه بر مباحث مربوط به توسعه پایدار کشورهای اسلامی تبعا مساله توقف جنگ در غزه در دستور کار جدی این اجلاس قرار داشت در نشست کارشناسان ارشد و پیش از آن وزرای خارجه در این رابطه بحث‌های زیادی در سطح سران و وزرای خارجه مطرح شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه این روزهای احتمال توقف جنگ افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: ما در فضایی قرار داریم که احتمال توقف جنگ در غزه قدری افزایش پیدا کرده است و علتش رایزنی‌ها، تلاش‌ها و فشارهای افکار عمومی و مجموعه شرایطی است که رژیم اسرائیل در سطح منطقه‌ای و بین المللی با آن مواجه شده است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما امیدوار هستیم که حقوق ملت فلسطین مورد توجه قرار بگیرد و شرایطی فراهم بشود که بتوانیم شاهد توقف جنایت و نسل کشی در غزه باشیم و شرایط در غزه برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه و جابه جایی ساکنان غزه به سمت مناطق و منازل خودشان به درستی فراهم بشود.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر موضوعات مورد توجه در نشست سازمان همکاری اسلامی، افزود:‌ در نشست امروز موضوع رژیم صهیونیستی، حمایت از ابتکار آفریقای جنوبی و دیوان بین المللی دادگستری برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی از جمله موضوعاتی بود که مورد توجه قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در پایان با اشاره به دیدارهای خود با برخی وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، گفت: ملاقات‌هایی در حاشیه با برخی از همتایان داشتم از جمله با وزیرای خارجه عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر که ضمن پیگیری دیدارهای سران و نتایج توافقات سران در ماه‌های گذشته راجع به مسائل منطقه‌ای با تمرکز بر موضوع توقف جنگ در غزه با این وزرا گفتگو داشتیم و توافقاتی داشتیم که در یک حرکت جمعی و هماهنگ برای کمک به برون رفت از این وضعیت در منطقه بتوانیم حرکت کنیم.

نگاه ویژه ایران به توسعه همکاری با آفریقاپیشنهادهای ایران به سازمان همکاری اسلامی درباره غزهامیرعبداللهیان: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان استتقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پاکستان: دیکته خارجی را درباره پروژه مشترک گازی با ایران نمی‌پذیریم
  • حمایت همه‌جانبه از استان‌ها برای توسعه فعالیت‌های ورزشی
  • استقبال تهران از پاسخ حماس به طرح سیاسی پایان جنگ علیه غزه
  • پیش‌بینی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق/ احداث شهرک صنعتی مشترک
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • چرا سفر «نیچروان بارزانی» به ایران مهم است؟
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • تاکید سازمان همکاری اسلامی بر لزوم تحریم همه‌جانبه اسرائیل
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • امیرعبداللهیان: توقف جنگ در دستورکار سازمان همکاری قرار دارد