Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@09:08:49 GMT

کاهش دبی رودخانه دز به مرگ آبزیان منجر شد

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۵۹۰۸۰

کاهش دبی رودخانه دز به مرگ آبزیان منجر شد

خشکسالی کم سابقه در خوزستان موجب کاهش شدید منابع آب در این استان شده است.
دبی رودخانه دز به کمتر از 80 متر مکعب بر ثانیه کاهش یافته است به طوریکه جریان آب در مناطقی از این رودخانه متوقف شده است.
رضا قپانچی پور روز شنبه به خبرنگار ایرنا افزود:با کاهش دبی رودخانه دز،سطح آب تالابها و میکروتالاب های منطقه نیز کم شده که این کاهش میزان آب همراه با ورود پساب شرکت های کشت و صنعت هفت تپه و کاغذ پارس به رودخانه دز موجب افزایش بار آلودگی آب و تلف شدن تعدادی از آبزیان در چند نقطه از رودخانه دز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود:البته میزان تلفات ماهی در رودخانه زیاد نبوده ولی اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد مشکل ساز خواهد شد و با تلفات بیشتر آبزیان مواجه خواهیم شد.
رئیس پارک ملی دز همچنین در خصوص تاثیر خشکسالی بر زیستگاه گوزن زرد ایرانی نیز گفت:از گذشته آبشخورهایی برای گوزن های زرد در منطقه حفاظت شده دز پیش بینی شده که مرتب بازرسی می شوند و در دوران خشکسالی این آبشخورها برقرار هستند.
وی در خصوص وضعیت سه محیط بانی که چندی پیش از سوی صیادان متخلف مورد اصابت گلوله قرار گرفتند نیز گفت:روند درمان این محیط بانان ادامه دارد.
قپانچی پور افزود:تاکنون یک مظنون در رابطه با حادثه تیراندازی به محیط بانان پارک ملی دز دستگیر شده که در حال بازجویی است ولی هنوز اعتراف نکرده است.
وی افزود:تحقیقات برای شناسایی و دستگیری عوامل این تیراندازی ادامه دارد.
شهرستان دزفول با دارا بودن زیستگاه ها و مناطق طبیعی از غنا و تنوع زیستی کم نظیری برخوردار است.
دزفول با چهار هزار و 762 کیلومتر مربع مساحت شمالی ترین شهرستان خوزستان می باشد که با دارا بودن بخش های کوهستانی و بکر طبیعی، گونه های جانوری نادری را در خود جای داده است.
سمندر امپراطور،لاک پشت فراتی ،گوزن زرد ،رودک عسل خوار و دراج از جمله مهمترین گونه های جانوری نادر شهرستان دزفول می باشند که شکار و صید آنها ممنوع است.
پارک ملی دز زیستگاه اصلی گونه گوزن زرد ایرانی با طول 150 کیلومتر در 2 سمت رودخانه دز امتداد داشته و تنها باقی مانده جنگل های گرمسیری است.
7278/6068
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: روز قدس تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 آلودگی آب جنگل دبی درمان مرگ روز قدس تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۵۹۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اله بخش صبح پنجشنبه در بازدید مدیرکلدیوان محاسبات استان اردبیل از پروژه های پرورش ماهی در شهرستان مشگین شهر اظهار کرد: استان اردبیل ظرفیت بی‌نظیری برای اجرای طرح های آبزی پروری داشته و می‌توان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نیز رفع موانع سرمایه گذاری در استان به ظرفیت مطلوبی در این حوزه دست یافت.

وی یکی از اهداف مهم این اداره کل را توسعه همه‌ جانبه فعالیت های شیلاتی و استفاده از همه ظرفیت ها در کنار حفظ منابع عنوان کرد.

مدیرکل شیلات استان اردبیل خاطرشان کرد: بدون شک رهنمودها و راهنمایی های دستگاه های نظارتی همچون دیوان محاسبات می تواند در این مسیر چراغ راه باشد.

اله بخش با بیان اینکه ظرفیت های آبی و رودخانه ای استان اردبیل بستری برای ایجاد طرح های اصولی پرورش آبزیان است، افزود: با استفاده از خروجی طرح های مطالعاتی و کارشناسی شده ظرفیت تولید استان را به نحو مطلوبی ارتقا خواهیم داد.

عقیل شکری مدیر کل دیوان محاسبات استان اردبیل نیز با قدردانی از زحمات و تلاش های اداره کل شیلات استان اردبیل در راستای حمایت از تولیدکنندگان این صنعت با تاکید بر حمایت از سرمایه گذاری و حضور مردم در امر تولید در استان گفت: لازم است با برنامه ریزی دقیق از مشارکت سرمایه گذاران برای ایجاد طرح های تولید محور و اشتغالزا حمایت شود

در این بازدید از کارخانه در حال احداث قطعه بندی و فرآوری آبزیان شهرک صنعتی رضی، مرکز تکثیر ماهیان سردآبی و چندین مزرعه پرورش ماهی واقع در روستای کنگرلو و آق درق بازدید و به چندین تولید کننده موفق خدمات ترویجی و حمایتی رایگان برای توسعه مکانیزاسیون مزارع اعطاء شد.

کد خبر 6088289

دیگر خبرها

  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم
  • گوزن سفید
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان
  • تولد اولین گوزن زرد سایت مانشت و قلارنگ ایلام‌
  • ظرفیت‌های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است
  • ظرفیت های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است
  • نخستین گوزن زرد سایت «مانشت و قلارنگ»در ایلام متولد شد
  • مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)
  • نخستین گوزن زرد سایت «مانشت و قلارنگ» متولد شد
  • تولد اولین گوزن زرد سایت مانشت و قلارنگ ایلام در سال جاری