Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@00:21:10 GMT

چرا در شب ۲۷ ماه رمضان کله پاچه می‌خورند؟

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۵۹۲۸۸

چرا در شب ۲۷ ماه رمضان کله پاچه می‌خورند؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،سنت و رسوم فراوانی در میان مردم ایران و شهر‌های مختلف رایج است که حتی پس از گذشت سالیان دراز مردم آن منطقه به آن عمل می‌کنند و جالب این است که نه تنها مردم آن منطقه بلکه مردم مناطق دیگر نیز این رسوم را یاد گرفته و بعضا به آن احترام گذاشته و عمل می‌کنند.

یکی از این سنت‌ها و مراسم " شبِ مرادکشون یا ابن ملجم کشون! " است که در برخی از شهر‌ها رایج بوده این است که در این شب افراد در کنار اعضای خانواده خود افطار کله پاچه میل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا در این مطلب به این سوال که " چرا در شب ۲۷ ماه رمضان کله پاچه می‌خورند؟ "، پاسخ دهد پس پیشنهاد می‌کنیم تا با همراه باشید.

تاریخچه رسم ابن ملجم کشون

همیشه در تاریخ اسلامی ماه مبارک رمضان همراه با رسوم و آدابی خاص بوده که این ماه مبارک را از بقیه ماه‌ها متمایز میگرداند البته بیشتر این آداب و رسوم در زندگی پر مشغله امروز به فراموشی سپرده شده و کمتر از آن‌ها یاد می‌شود.

بیشتر بدانید: زیباترین سنت‌های ماه رمضان در سراسر دنیا 

یکی از این آداب مراسم «مراد کشون» یا «ابن ملجم کشون» است البته در حال حاضر بیشتر این مراسم را با نام کله پاچه خور می‌شناسند، اما تاریخچه این رسم چیست؟

در قدیم رسم چنین بوده که همزمان با ۱۹ ماه مبارک رمضان و ضربت خوردن امیرمومنان علیه السلام مراسم احیاء شب قدر و عزاداری حضرت امیرالمومنین انجام می‌شده است و این عزاداری‌ها تا شب هفتم مولا ادامه پیدا می‌کرده است یعنی تا روز ۲۷ ماه مبارک رمضان شام ۲۷ یعنی همان شب ۲۸ مراسمی برگزار می‌شد.

تحت عنوان مراد کشون به این نحو که در شب قدر هنگام خواندن دعای جوشن کبیر نخ بلندی را در دست میگیرند و با خواندن هر بند از دعا یک گره به آن نخ میزنند تا اتمام هزار گره و بعد با جمع کردن این نخ‌ها طنابی درست می‌کنند و با آن ابتدا آدمک ابن ملجم را به دار می کشند و بعد آتش می زنند، آدمکی به نماد و نشانه ابن ملجم مرادی قاتل حضرت امیرالمومنین تا مظهر بغض و بیزاری آنان از این جرثومه کثیف و جایت او باشد بعد از این مراسم نیز در مکانی جمع می‌شدند و افطار می‌خوردند که غالبا در این شب «کله پاچه» بوده است و از همین رو این مراسم به کله پاچه خورون نیز معروف شده است.

شب بیست وهفتم کله پاچه می‌خوردند به این بهانه که سرابن ملجم را خورده اند.

خوردن آجیل مراد هم از مراسم این شب بود.

بیشتر بدانید: آداب و رسوم قدیمی ها برای ماه رمضان 

این آجیل با تقاضا از افرادی که نامشان محمد، علی یا فاطمه بود تهیه می‌شد که ترکیبش هم خرما، پسته، فندق، تخمه، نخودچی، بادام و شکرپنیر بود.

در ماه رمضان تهران امروز دیگر خبری از ترنابازی در قهوه خانه‌ها و صدای شلیک توپ در افطار و سحر، بانگ خروس، کوبیدن دیوار همسایه و مناجات روی بام نیست و کسی هم به دنبال تهیه آجیل مراد و دوختن پیراهن مراد و چیدن پیش افطاری و پس افطاری نیست.

در مساجد مشهور نظیر سپهسالار، جامع بازار و سلطانی بود.

زنان و مردان حاجتمند پس از عرض تقاضا از ۴۰ نفر که نامشان محمد، علی یا فاطمه بود از یک مغازه پارچه فروشی که اسم صاحبش محمد یا علی و دکانش هم رو به قبله بود پارچه می‌خریدند و بین دو نماز ظهر و عصر روز بیست وهفتم در مساجد ذکر شده می‌بریدند و می‌دوختند و بعد از نماز به تن صاحب حاجت می‌کردند.

در اواخر سلطنت قاجاریه که چرخ خیاطی در منازل اعیان و اشراف راه یافت، زنان رجال برای دوختن پیراهن مراد چرخ خیاطی خود را به وسیله نوکران خود به مسجد می‌فرستادند تا مراد آن‌ها هم داده شود.

در ماه رمضان تهران امروز دیگر خبری از ترنابازی در قهوه خانه‌ها و صدای شلیک توپ در افطار و سحر، بانگ خروس، کوبیدن دیوار همسایه و مناجات روی بام نیست و کسی هم به دنبال تهیه آجیل مراد و دوختن پیراهن مراد و چیدن پیش افطاری و پس افطاری نمی‌باشد.

بدون شک حال و هوای تهران و فرهنگ مردم آن دستخوش تغییرات فاحشی شده است.

دلیل خوردن کله پاچه در شب ۲۷ ماه رمضان

در شب بیست و هفتم ماه رمضان (شب قتل ابن ملجم مرادی) تا هنگام سحر و خوردن کله پاچه‌ای که همراه با سیر پخته شده‌است برای افطار و سحری در این شب جزیی از باور‌های مردم شهر‌های مختلف است.

مردم براین باورند خوردن سیر وپیاز وتربچه هنگام کله پاچه ولعن ونفرین بر آن ملعون طراوت خاص خود را دارد.

در این رسم افرادی که از لحاظ مالی وضعیت بهتری داشتند ویا بزرگتر‌های فامیل محسوب می‌شدند در آخرین روز‌های ماه مبارک رمضان ویا شب بیست وهفتم (شب قتل ابن ملجم مرادی) گوسفندی را ذبح می‌کردند وازکله آن برای خوردن افطاری وبا دعوت از اقوام وخویشان استفاده می‌شد ودرپایان هم با دهانی که بوی سیر وپیاز وتربچه میداد بر آن ملعون لعن ونفرین می‌فرستادند وتا سحر این مراسم ادامه داشته وبه شادی می‌گذراندند.

بیشتر بخوانید: خبری خوش برای عاشقان کله پاچه 

به‌اعتقاد این مردم و باورمردمان قدیم این رسم بدلیل ارادت ونشان از حب به اهل البیت خصوصا به امام اول شیعیان بوده وآن‌ها همانطوری که ایام لیله القدر را گرامی داشته این برنامه شب زنده داری برای لعن ونفرین به قاتل امام علی (ع) را در سنت خود محترم می‌شمارند.

در این شب یعنی شب بیست وهفتم کله پاچه می‌خوردند به این بهانه که سرابن ملجم را خورده اند.

شادی در شب ۲۷ ماه مبارک رمضان، «سالروز هلاکت ابن ملجم مرادی ملعون» و طبخ کله پاچه برای افطاری و یا سحری یکی از سنت‌هایی است که هنوز در بین برخی خانواده‌ها پابرجاست.

انتهای پیام/

راز رسم کله پاچه خوردن در شب 27 ماه رمضان چیست؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شب 27 ماه رمضان کله پاچه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۵۹۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن روز کار و کارگر - زنجان

مراسم جشن روز کار و کارگر امروز با حضور طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس، افشارچی استاندار زنجان و سالار عقیلی در زنجان برگزار شد و در پایان این مراسم از کارگران برتر تقدیر بعمل آمد. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3078764 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • زیر گرفته شدن چند کودک در مراسم جشن محلی + فیلم
  • مراسم روز جهانی تای‌چی چوان
  • قابل توجه کسانی که هر روز پنیر می خورند
  • چرا برخی زنان باردار مُهر می‌خورند؟
  • ببینید | کشف کله‌پاچه ۴ هزار ساله در گورستانی عجیب
  • مراد صحرایی: در دولت سیزدهم مرگ سند ۲۰۳۰ را اجرا کردیم / تغییر عناوین و حجم دروس مدارس برای اجرای برنامه‌های پرورشی
  • جشن روز کار و کارگر - زنجان
  • چرا برخی مادران باردار مُهر می‌خورند؟
  • وزیر آموزش‌وپرورش: مرگ سند ۲۰۳۰ در این دولت رقم خورد، اما...
  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»