Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «نماینده»
2024-04-28@06:10:36 GMT

تهران در مقابل حوادث آماده نیست

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۶۲۸۵۴

تهران در مقابل حوادث آماده نیست

به گزارش «نماینده»، زهرا صدراعظم نوری درباره میزان تاب آوری کلانشهر تهران و آمادگی مقابله با حوادث در این شهر گفت: کلانشهرها با توجه به گستردگی و تراکم جمعیتی درون آنها و همچنین نوع فعالیت‌ها و تعاملاتی که در آنها در حال انجام است؛ نیازمند ظرفیت‌هایی است که در هنگام بروز مخاطرات طبیعی و انسان ساز بتواند تاب آوری داشته باشد و ظرفیت تحمل و بازگشت به شرایط عادی را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: کلانشهر بزرگی مثل تهران که در روز حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت و در شب حدود ۸ میلیون نفر جمعیت در آن حضور دارند و فعالیت های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی گسترده ای در آن در حال انجام است؛ اما بر روی گسل‌های زلزله قرار گرفته است، به شکلی که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب این کلانشهر گسل های زلزله کشیده شده است. در حقیقت وجود جمعیت زیاد، فرسودگی بافت شهری و نامناسب بودن برخی معابر شهری شرایطی را فراهم کرده است که در بروز زلزله مشکلات بسیاری را فراهم می‌کند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت‌های لازم، آمادگی‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز را در هنگام بروز حوادث نداریم؛ لذا تاب آوری شهر تهران قابل قبول و قابل توجه نیست. بر همین اساس باید سرعت حرکت در مسیر ایجاد زیرساخت‌های لازم را افزایش دهیم.

لزوم ورود جدی مدیریت شهری، مجلس و دولت به موضوع تاب آوری تهران

وی تاکید کرد: باید کلانشهر تهران و موضوع تاب آوری آن را فراتر از یک شهر ببینیم و بی تردید به واسطه اینکه شهر تهران پایتخت و قطب اقتصادی و سیاسی کشور محسوب می شود جا دارد که نگاه ملی به آن وجود داشته باشد و باید مدیریت شهری، مجلس و دولت جدی تر به موضوع تاب آوری ورود داشته باشند.

باید پس از حادثه در کوتاه ترین زمان ممکن به شرایط عادی بازگشت

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم بازنگری در زیرساخت های شهر تهران در جهت افزایش تاب آوری این شهر هنگام بروز حوادث گفت: باید امکانات و تجهیزات مورد نیاز پیش بینی شود؛ چرا که حادثه خبر نمی کند و همیشه باید آمادگی لازم جهت مقابله با حوادث وجود داشته باشد و بتوان در کوتاه ترین زمان ممکن به شرایط عادی بازگشت.
وی تاکید کرد: متأسفانه در بحث بحران و رخدادهای طبیعی موضوع را جدی نگرفته ایم و در نتیجه این امر، آمادگی لازم را نیز نداریم. در حقیقت نه قبل، نه حین و نه پس از وقوع حادثه آمادگی لازم را نداریم و عدم آمادگی در زلزله اخیر اطراف تهران به روشنی دیده شد.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: هنگام وقوع زلزله اطراف تهران که در غرب شهر تهران به وقوع پیوست با وجود اینکه تهران دچار تخریب نشد و به حمدالله مصدومی نداشت اما شرایط نامناسبی رقم خورد. مردم در اضطراب به بیرون آمدند و تا صبح در خیابانها ماندند و شاهد بودیم که در معابر چه ترافیک‌های طولانی ایجاد شد.

نوری با تاکید بر اینکه در حادثه زلزله اطراف تهران هیچ مصدوم و خرابی نداشتیم و در این شرایط ترافیک گسترده در تهران شکل گرفت، افزود: این حادثه نشان داد در تهران آمادگی در مقابل حوادث وجود ندارد. با وجود اینکه سالهاست ستاد مدیریت بحران تشکیل شده است؛ اما توانمندسازی مناسب وجود نداشته است. باید در مدیریت بحران به صورت ملی عمل کنیم و ساز و کار لازم را فراهم کنیم و بی تردید باید آموزش‌های مناسب با مواقع بحران به شهروندان ارائه شود و قطعا باید آمادگی لازم فراهم شود.
وی ادامه داد: وقوع حادثه‌ای همچون زلزله در آینده تهران تقریبا قطعی است لذا باید برای کاهش خسارت‌ها آمادگی لازم را فراهم کنیم و  زیرساخت‌ها و امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای این مواقع را فراهم کنیم و شرایط را به گونه‌ای هدایت کنیم که تاب آوری شهر تهران افزایش یابد و بتوانیم پس از حادثه شرایط را به حالت عادی برگردانیم.

منبع: نماینده

کلیدواژه: پارلمان شهری زلزله شورای شهر نماینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۶۲۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبران مقاومت در غزه آماده نبرد در رفح هستند

روزنامه عرب زبان رای الیوم نوشت: رهبران مقاومت در غزه با ارسال پیام‌هایی، به مذاکره کنندگان حماس اطلاع داده اند که آمادگی کامل برای نبرد در رفح دارند .

به گزارش مشرق، به نظر می رسد که هنوز تهدیدهای رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح تاثیری بر روند آمادگی بزرگ میدانی گروه های مقاومت در غزه به ویژه در جنوب نداشته و تیم سیاسی مقاومت آماده رویارویی آتی در زمینه تحرکات میانجی گرایانه و مذاکرات است.

این رسانه نوشت: مقاومت از مذاکره کنندگان خواسته که جنگ رفح را به مثابه شبح بزرگ ندانند. «یحیی السنوار» (رهبر حماس در غزه) و «محمد الضیف» (فرمانده کل گردان‌های شهید عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس) از آمادگی کامل برای هرسناریوی نظامی در رفح خبر داده و خاطر مذاکره کنندگان را راحت کرده اند. این دو فرمانده از مذاکره کنندگان خواسته اند که امتیازی در قبال ممانعت از نبرد رفح ندهند.

رای الیوم ادامه داد: اظهارات «خلیل الحیه» از رهبران حماس نیز در این راستا انجام شد که گفت گردان های نظامی آمادگی کامل برای نبرد دارند.

این رسانه اضافه کرد: روند اوضاع از آمادگی کامل مقاومت فلسطین برای نبرد در رفح و نیز نبرد در خان یونس و شمال غزه حکایت دارد و دشمن در تهدیداتش برای عملیات نظامی گسترده در رفح و اطراف آن مبالغه می کند.

به نوشته رای الیوم، محافل داخلی مقاومت به اطلاع رهبران خارج از غزه رسانده اند که نبرد رفح نبردی نیست که سخت یا ترسناک به نظر برسد. رزمندگان مقاومت کاملا آماده هستند به ویژه آنکه تجربه میدانی کسب کرده اند. در واقع فرماندهان مقاومت در غزه با رساندن پیام آمادگی به رهبران خارج، به دنبال این هستند که مانع از هرگونه امتیازدهی گفت وگوکنندگان در برابر فشارها وارده و چماقی به نام نبرد رفح، شوند.

این خبر در حالی منتشر می شود که «محمد نزال» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس جمعه شب تأکید کرد: تهدید رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح ما را نخواهد ترساند و موجب نخواهد شد که از حقوق ملت‌مان عقب نشینی کنیم.

نزال تأکید کرد: اسراییل بداند با تهدیدکردن و رجز خوانی در زمینه حمله به رفح هرگز به آنان باج نخواهیم داد.

وی ادامه داد: مذاکرات غیر مستقیم با رژیم صهیونیستی به خاطر لج بازی نتانیاهو به بن‌بست رسیده است.

نزال در بخش دیگری از سخنانش هرگونه دریافت پیشنهاد جدید به صورت رسمی توسط حماس را رد کرد و افزود که این گروه از هرگونه درخواست و پیشنهاد جدی در مورد مذاکرات استقبال می‌کند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • رهبران مقاومت در غزه آماده نبرد در رفح هستند
  • آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان
  • هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد
  • کاهش ۱۰ درصدی میزان حوادث ناشی از کار در سیستان و بلوچستان
  • فعالیت ۴۰۰ مسئول ایمنی در سیستان و بلوچستان