رمضان از نگاه «دی ولت» آلمان
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۶۴۸۹۸
به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ همزمان با آغاز ماه رمضان در هفتههای گذشته مسلمانان ساکن اروپا نیز به این فریضه الهی با توجه به طولانیبودن روز عمل میکنند.
گزارش زیر دیدگاه و تعاریف آلمانیها را از رمضان به تصویر میکشد. روزنامه «دی ولت» آلمان این ماه را چنین تعریف میکند: مسلمانان در این ماه از سحر تا هنگام غروب از خوردن و آشامیدن اجتناب میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رمضان چیست؟
ماه رمضان در واقع یكی از اركان مهم دین اسلام است. یكی از پنج ستون اسلام همانند اعتقاد به خداوند، نمازهای روزانه، پرداخت خمس و زكات برای افراد نیازمند و زیارت مكه. كلمه رمضان از ریشه «رامیدا» گرفته شده است كه به گرما و خشكی سوزاننده تعبیر میشود. اما منظور از گرما و خشكی، فصل گرم یا ماه گرم نیست بلكه تلاش و سختی برای نگهداشتن روزه است. بر اساس اعتقاد مسلمانان قرآن در این ماه بر پیامبر اسلام (ص) نازل شده است.
چگونه آغاز میشود؟
این ماه نهمین ماه از تقویم اسلامی است كه آغاز و پایان آن با رؤیت هلال ماه صورت میگیرد. پس بنابراین آغاز و پایان این ماه میتواند در كشورهای مختلف متفاوت باشد. از سال ٢٠٠٨ آلمان با انجمنهای اسلامی جهت تبادل دادهها همكاری میكند. داشتن اطلاعات دقیق در خصوص زمان شروع و پایان ماه رمضان برای آلمان مهم است، مخصوصاً از زمانی كه تعداد مهاجران مسلمان در این کشور رو به فزونی گذاشته است. از آنجایی كه سال قمری اسلامی با تقویم رسمی آلمان همخوانی ندارد، آلمان نیازمند به دسترسی به این قبیل دادهها شده است. به طور مثال طی سالیان گذشته ماه رمضان یک بار اواخر ماه می، حدود پنج سال پیش در اوایل ماه جولای و ده سال پیش اوایل ماه سپتامبر بوده است.
خداوند در این ماه از مؤمنان میخواهد كه در ساعات تعیین شده از خوردن، آشامیدن و كشیدن سیگار پرهیز كنند همانگونه كه در قران آمده و همانطور که نسلهای گذشته به آن عمل كرده اند(اشاره به آیه 183 سوره بقره: *یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیكُمُ الصِّیامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ: اى اهل ایمان ! روزه بر شما مقرّر شده، همان گونه كه بر پیشینیان شما مقرّر شد تا پرهیزكار شوید).
ساعت روزهداری
ساعت آغاز روزهداری از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب است. در آلمان زمان افطار تا سحر در شبهای نزدیک به تابستان و یا در تابستان بسیار كوتاه است. در كشورهای محدوده اسكاندیناوی كه خورشید غروب نمیكند، ساعات روزهداری اغلب بر اساس عربستان و یا تركیه تنظیم میشود.
ماه رمضان تنها به منظور پرهیز از خوردن و آشامیدن بر مسلمانان نوشته نشده بلكه با هدف تکریم برادری، رعایت مصالحه و دوستی نیز از دیگر اعمال واجب این ماه به شمار میرود. چنانکه در قرآن ذکر شده جنگ در این ماه حرام است. مؤمنین در این ماه نیز زكات فقرا را پرداخت و از نیازمندان حمایت میكنند.
از نیکترین شبها در ماه رمضان شب قدر است كه در این شب قرآن به (حضرت) محمد(ص) نازل شده است و مسلمانان این شب را تا سحر به عبادت میپردازند و بخشش گناهان خود را از خداوند طلب میكنند. در آلمان هم در این شب مسلمانان در مساجد بزرگ گرد هم می آیند و به صورت جمعی به عبادت مشغول میشوند. در كشورهای اسلامی روز اداری پس از شب قدر دیرتر آغاز میشود و در کل ساعات اداری در این روز کوتاهتر است.
ماه رمضان با عید فطر عربی(!) به اتمام میرسد. برای مردم آلمان عید فطر با كریسمس قیاس میشود چراکه از لحاظ به جا آوردن برخی آداب و رسوم به یکدیگر شباهت دارند. مثلاً همانطور که مسلمانان در عید فطر به دیدار یکدیگر رفته ودر کنار یکدیگر به خوردن شیرینی و غذا مشغول میشوند، مسیحیان نیز در شب کریسمس رفتاری مشابه دارند.
سیل مهاجرت
محقق و پژوهشگری به نام فرانک ترنتمن، پژوهشگر مصرف طی تحقیقی كه در ماه رمضان انجام داده، به آمار جالبی رسیده است. وی بر اساس یافتههای خود میگوید پس از غروب آفتاب در ماه رمضان خرید در عربستان آمار صعودی دارد. همینطور میافزاید بر اساس برخی گزارشات به دست آمده در عربستان آمار خشونت و تصادفات در این ماه بالا میرود.
در آلمان بعد از سیل مهاجرت مسلمانان به این کشور طی سالهای اخیر، همواره بحثهای زیادی در خصوص فرزندان مسلمان زیر سن تکلیف برای رعایت واجبات شرع وجود داشته است. آلمان(دولت آلمان) میگوید هیچ ایرادی برای گرفتن روزه بر افراد مكلف وارد نیست اما كسانی كه هنوز به سن تكلیف نرسیدهاند نباید اقدام به گرفتن روزه بكنند چرا كه از نظر شرع نیز لزومی برای رعایت آن وجود ندارد. سوزانه آیزنمن از حزب (CDU)( Susanne Eisenmann)، وزیر آموزش و پرورش «بادن وورتمبرگ» با اشاره به كودكان زیر سن تكلیف همواره بر صیانت از سلامت آنان در این ایام تاكید میكند.
روزه در مسیحیت
اما روزه گرفتن در اروپا فقط مخصوص مسلمانان نیست در سایر ادیان نیز روزه وجود دارد. در مسیحیت روزه از Aschermittwoch (اولین روز ایام روزه داری مسیحیان) آغاز میشود و تا روز Ostern ادامه دارد. کتاب مقدس در ارتباط با روزه هیچ گونه قوانین یا زمان خاصی را در اختیار قرار نمیدهد هر چند مسیح در ارتباط با اصول روزهداری تعلیمات خاصی را ارائه میدهد.
برخی مسیحیان از روز مرگ عیسی مسیح(ع) تا عروج وی به آسمان که شامل دورهای ٤٠ روزه است به روزهداری مشغول میشوند. در برخی گرایشات مسیحی نیز برخی از روزهداران در ایام پیش از تولد عیسی مسیح (Advent) كه چیزی حدود چهار هفته است، اقدام به گرفتن روزه میكنند كه موضوع در حال حاضر بیشتر در كلیساهای ارتدوكس رعایت میشود.
روزه در یهودیت
در یهودیت ایام متعددی به عنوان ایام روزهداری تعیین شده که مهمترین آنها Yom kippur است كه در ماههای سپتامبر یا اكتبر انجام میشود. این سنت یهودیان احتمالاً به زمان تبعید یهودیان از بابل حدود شش قرن قبل از میلاد مسیح بازگردد.
روزه در بودا
روزهداری در دین بودا نیز تحت عنوان Vesakh وجود دارد.در ماههای می و یا جون برگزار میشود كه سمبلی از تولد، مرگ و روشنگری بودا برای بوداییان به شمار میرود.
روزه در هندوئیسم
اما سنگینترین شكل روزه را میتوان در دین هندوئیسم یافت. در این نوع روزه كاملاً از خوردن پرهیز میشود، این عمل در هندوئیسم به مفهوم دل کندن از تمامی خواستههای دنیوی و مادی است. پزشكان هندی از آمار بالای ابتدا به انواع بیماری و مرگ در این نوع عبادت و روزهداری صحبت میكنند.
آلمان در سالهای اخیر كوشیده تا سختی و فشار روزهداری را از جامعه مسلمانان بردارد. آلمان در سالهای گذشته با پذیرفتن اینگونه اعمال دینی مختص مسلمانان و درنظرگرفتن شرایط آنان به لحاظ قانونی این اجازه را به آنان میدهد تا بتوانند در ایام رمضان مرخصی سی روزه داشته باشند. این قانون لازم الاجراست و كارفرمایان نیز در صورت درخواست کارمند مسلمان برای مرخصی موظف به موافقت با آن هستند. اما كارفرمایان این اجازه را نیز دارند كه برای گونه مرخصیها به کارمند خود هیچ گونه حقوقی پرداخت نكنند.
در پاسخ به این سؤال که چرا آلمان این قانون را برای جامعه مسلمان به اجرا درآورده، میتوان به نکته اشاره کرد که مسلمانان تنها اقلیت مذهبی هستند كه در آلمان اكثریت روزهدار را دارند و این حرکت، به نوعی گامی در راستای ادغام مسلمانان در جامعه آلمان محسوب میشود.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن بین الملل ایکنا رمضان رسانه آلمانی دی ولت قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۶۴۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شکافها و دوگانگیهای مذهبی، ممنوع!
گردهمآیی بزرگ شیعیان ترکیه با حضور نماینده تام الاختیار آیت الله العظمی سیستانی برگزار شد و حاضران در این برنامه ها بر جلوگیری از تفرقه و درگیری های مذهبی تاکید کردند.
به گزارش «مبلغ»، به نقل از شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی، در سفر فرهنگی و معنوی به ترکیه، علاوه بر حضور اجتماع حمایت از فلسطین، با شخصیت ها و گره ها و مجامع مختلف شیعی، سنی و مسیحی ترکیه دیدار کرد. این سفر به منظور تقویت ارتباطات بین ادیان و مذاهب و دیدار با جامعه ی شیعیان ترکیه صورت گرفته است.
سخنان حجت الاسلام رحمانی، رئیس آل البیت ترکیه در این گردهمآیی
آیه سوم سوره مبارکه آل عمران به ما می آموزد، که باید قلب های ما با یکدیگر پیوند داشته و الفت داشته باشد. این کافی نیست که صرفا کنار هم بنشینیم، باید قلب های ما یکی باشد و در قلوب ما وحدت واقعی شکل گرفته باشد. اگر این گونه نباشیم، در حقیقت خود را در آتش افکنده ایم و آن آتش از جمله همان فتنه ی شکاف و درگیری مذهبی است که مخالفان مکتب پیامبر (ص) و اهل بیت علیهم السلام، بین مسلمانان می اندازند. از آثار همین شکاف ها و دوگانگی ها است که شاهد هستیم، در حالی که در غزه ده ها هزار زن و کودک و انسان های بیگناه کشته شده اند، هنوزجوامع مسلمانان نتوانسته اند اقدام مهمی در حمایت از مظلومان غزه به انجام برسانند. اگر وحدت داشته باشیم، وضعیت مسلمانان به گونه ای دیگر خواهد بود. مراجع بزرگوار ما، خود محور وحدت بوده و همواره بر انسجام صفوف مسلمین تاکید داشته اند و عملا در این راه مبارزه کرده اند. به یاد داریم که حضرت آیت الله سیستانی فرمودند «اهل سنت نه تنها برادران ما، بلکه جان ما هستند». باور داریم که این صفوف منسجم ذیل عنایت امام زمان (عج) است. این وحدت به برکت حضرت آیت الله سیستانی است. از این روی ما از استانبول به ایشان سلام می فرستیم که هم پدر ما و هم مرجع ما و هم پناهگاه مسلمانان است. ایشان نورچشم ما و روشن کننده مسیر ماست. همین گونه سلام می فرستم به رهبر انقلاب اسلامی که وجود ایشان نعمت است و چون کوه در برابر دشمنان اسلام ایستاده اند.سخنان حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده آیت الله سیستانی:
ماهیت معتدل، معنوی و امید بخش مکتب و دو ثقل قرآن کریم و معارف اهل بیت علیهم السلام، تکیه گاهی روشن برای همه ما ماست و راه روشنی پیش روی انسان های حقیقت طلب قرار می دهد. اگر این روزها با دین گریزی در برخی حوامع مواجه هستیم، نتیجه ی کم کاری ها یا بی عملی ها و اشکالات برخی رهبران و موسسات جوامع دینی از یک سو، و خصومت و طرح های بیگانگان از سوی دیگر است. اگر ما رقابت ها را به همدلی و رفاقت تبدیل کنیم و سرمایه هایمان را در جهت صحیح به کار بندیم و دین پیامبر (ٌص) و مکتب اهل بیت علیهم السلام را همانگونه که در قٰرآن و سنت آمده است و به شیوه ی عقلانی و رحمانی و به دور از افراط و تفریط، پیش بگیریم و معرفی کنیم و در این مسیر جدیت و خلاقیت و اخلاص به خرج دهیم، بی تردید جوانان ما جز مکتب اهل بیت علیهم السلام، انتخاب دیگری نخواهند داشت. من در این سفر ظرفیت ها و توانمندی ها و اهتمام و اخلاصی دیدم که آینده را بسیار روشن و امید بخش نشان می دهد. ان شاء الله جامعه ی شیعیان ترکیه روز به روز نقشی کلیدی تر در این کشور یافته و با مشارکت موثر و سازنده در فرآیندهای فکری و فرهنگی و علمی، منزلتی روزافزون خواهد یافت.دیگر برنامه های سفر
در این مراسم، سر کنسول ایران و عراق و آقایان شیخ قدیر آکاراس (مدیرموسسه کوثر) و شیخ علی اکبر یورت سون رییس مجمع علمای آل البیت هم سخنرانی کردند. یادآور می شود سفر فرهنگی نماینده تام الاختیار حضرت آیت الله سیستانی به ترکیه از روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه آغاز شد. دیداربا رهبران اهل تسنن، علویان و مسیحیان ارتدوکس استانبول و دیدار از کتابخانه ی بزرگ سلیمانیه و اهداء یک جلد از مصحف مشهد رضوی به این کتابخانه، دیدار با موسسه ی کوثر و جامعه المصطفی، از جمله برنامه های فشرده ی حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی در استانبول بوده است. برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903201