Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش­ خبرگزاری صداوسیما از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران؛­ حسن شکری افزود: مراتع حوزه لار دارای ظرفیت چرای معادل 94 هزار واحد دامی است که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ورود دام به این مراتع از پانزدهم خرداد آغاز شده و همزمان پروژه مدیریت چرا و کنترل دام نیز به عنوان یکی از اقدامات حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع در عرصه های مرتعی لار به مرحله اجرا در آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اجرای پروژه مدیریت چرا و کنترل دام را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: با توجه به اهمیت حفظ پوشش گیاهی و نقش ارزنده آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی، ضرورت حفظ منابع پایه آب و خاک و همچنین در راستای فراهم کردن بستر مناسب جهت تجدید حیات گیاهان مرتعی، این پروژه در مراتع مذکور اجرائی شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این فصل چرا،­ عشایر دام های خود را از مراتع قشلاقی استان تهران و همچنین از استان های سمنان و البرز به این مراتع می آورند که لازم است دامداران و بهره برداران مسیر عزیمت را از ایل راه ها انتخاب و از آوردن دام غیر مجاز به منطقه خودداری کنند.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات با بیان اینکه یکی از دغدغه های اصلی مجموعه منابع طبیعی جلوگیری از ورود دام غیر مجاز به این مراتع است گفت: با توجه به اینکه سدلار یکی از منابع تأمین کننده آب شرب تهران است، اجرای پروژه مدیریت چرا و کنترل دام در این مراتع از اهمیت زیادی برخوردار بوده که بر همین اساس اکیپ های کنترل دام متشکل از کارشناسان، مأمورین یگان حفاظت منابع طبیعی و عوامل نیروی انتظامی فعالیت های کنترل و نظارت را در این مراتع آغاز کرده اند که با استقرار در گلوگاه های ورودی و عملیات گشت و مراقبت ضمن جلوگیری از ورود دام غیر مجاز با افراد متخلف نیز برخورد قانونی خواهند کرد.

شکری مراتع لار را از لحاظ تنوع گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فرد دانست و افزود: مراتع حوزه لار از لحاظ­ زیست محیطی بسیار ارزشمند بوده که حفظ آن از اهمیت زیادی برخورددار است که برای تحقق بخشیدن به این امر مهم حمایت همه جانبه مسئولان و دست اندرکاران را می طلبد تا با تأمین اعتبارات مورد نیاز پروژه های احیائی و حفاظتی با سرعت بیشتری در سطح این مراتع اجرا شود.

شهرستان شمیرانات دارای 140 هزار­هکتار اراضی ملی است که حدود 130 هزار هکتار آن را مراتع ییلاقی و میانبند تشکیل داده است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات همچنین گفت: برای استقرار 22 هزار کلنی زنبور عسل در مراتع لار 110 مجوز صادر شده که از این تعداد 61 مجوز برای زنبورداران استان مازندران و مابقی برای زنبورداران استان تهران صادر شده است.

وی افزود: این ساماندهی با هدف پرورش زنبور و تولید عسل و به منظور بهره برداری بهینه و اصولی از ظرفیت های عرصه های مرتعی لار انجام شده که این اقدام نقش بسزائی در اقتصاد و معیشت بهره برداران ایفا می کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: هکتار مراتع دشت لار کنترل دام آبخیزداری شمیرانات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۶۶۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش مدیریت چرای دام در خاتم

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، دوره آموزشی مدیریت چرا‌ی دام با حضور کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان و جمعی از بهره برداران، مرتعداران، همیاران طبیعت برگزار شد.   این دوره آموزشی با هدف افزایش آگاهی و مهارت دامداران و بهره برداران منطقه در خصوص مسائل مختلف چرا، شرایط و زمان مناسب ورود و خروج دام به مرتع، آشنایی با قوانین و مقررات منابع طبیعی، زمان مناسب بهره برداری، نحوه استفاده از مرتع متناسب با شرایط رویش و اکولوژی گیاهی در روستای قناتو شهرستان خاتم برگزار شد.   در پایان این دوره به سؤالات و ابهامات شرکت کنندگان در خصوص پروانه چرا و طرح‌های مرتعداری پاسخ داده شد.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه
  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان
  • دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند
  • آموزش مدیریت چرای دام در خاتم
  • اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی در اقلید
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری
  • آغاز کوچ بهاره عشایر ورامین به مراتع جنوبی شهرستان
  • ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است