Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-07@06:16:41 GMT

سریع‌ترین ابر رایانه جهان در آمریکا رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۶۷۰۴۸

سریع‌ترین ابر رایانه جهان در آمریکا رونمایی شد

سریع‌ترین ابر رایانه‌ای جهان به نام "سامیت"(Summit) که می‌تواند در هر ثانیه حداکثر ۲۰۰ پتافلاپ یا حدود ۲۰۰ کادریلیون محاسبه را انجام دهد، در آمریکا رونمایی شد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روز گذشته ایالات متحده سریع‌ترین ابررایانه جهان را معرفی کرد. "آزمایشگاه ملی اوکریج" (Oak Ridge National Laboratory) که یک مرکز علمی فدرال در ایالت تنسی آمریکا است از سریع‌ترین ابررایانه جهان به نام "سامیت" رونمایی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سامیت می‌تواند در هر ثانیه حداکثر 200 پتافلاپ یا حدود 200 کادریلیون محاسبه را انجام دهد.

پیش از این رایانه، ابررایانه چینی Sunway TaihuLight بزرگ‌ترین ابررایانه جهان بود اما اکنون سامیت رکورد نخستین و سریع‌ترین ابررایانه را در دست دارد. سامیت حدود 60 درصد سریع‌تر از ابر رایانه Sunway TaihuLightاست. ابررایانه Sunway TaihuLight تنها می‌توانست 93 پتافلاب محسابه را در هر ثانیه انجام دهد.

سالهاست که محققان برای ساخت این ابررایانه تلاش می‌کنند. این ابر رایانه از هزاران تراشه تشکیل شده است و هر گره این ابررایانه نیز دارای چند هسته پردازشی و هسته گرافیکی است. هر گره به دو تراشه 3.1 گیگاهرتزی 22 هسته‌ای Power 9 و شش تراشه گرافیکی انویدیا تسلا V100 مجهز است.

سامیت دارای 4608 سرور بهم متصل است و 10 پتابایت حافظه دارد. این سرورها با کمک حدود 4000 گالن آب در هر دقیقه خنک می‌شوند.

مساحتی که این سرورها در آن قرار دارند به اندازه 2 زمین تنیس است. سامیت یک میلیون بار سریع‌تر از یک لپ‌تاپ است. مصرف برق این ابررایانه حدود 15 مگاوات است. به گفته‌ی "آی.بی.ام" سامیت اکنون قوی‌ترین و هوشمندترین رایانه جهان است.

محققان از سامیت برای انجام بسیاری از کارهای مرتبط با یادگیری ماشین، شبکه‌های عصبی و هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد.

به گفته آی.بی.ام، سامیت می‌تواند مقادیر عظیمی از داده‌ها، مانند گزارش‌های پزشکی و تصاویر را برای شناسایی علل بسیاری از بیماری‌های ناشناخته، تجزیه و تحلیل کند. هم چنین محققان می‌توانند از آن برای تجزیه و تحلیل تفاوت میان توالی ژنوم انسان نیز استفاده کنند.

"ریک پری"(Rick Perry) وزیر انرژی آمریگا گفت: توسعه ابررایانه سامیت، قدرت آمریکا در نوآوری علمی و توسعه فناوری را نشان می‌دهد و این موضوع تاثیر زیادی در زمینه تحقیقات انرژی، اکتشافات علمی، رقابت اقتصادی و امنیت ملی خواهد گذاشت.

منبع: ایسنا

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۶۷۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک شایعه‌ی جذاب درباره‌ی همکاری مسی و رونالدو

تیم فوتبال اینترمیامی آمریکا با خرید لیونل مسی در ابتدای فصل جاری توانست خود را به صدر اخبار و توجهات فوتبال جهان برساند.

این باشگاه که مالکیتش را دیوید بکهام ستاره سابق تیم ملی انگلیس برعهده دارد با جذب ستاره‌های دیگری، چون لوییز سوارز و سرژیو بوسکتس به یکی از مدعیان لیگ آمریکا تبدیل شد.

اما به نظر می‌رسد ماجراجویی‌های صورتی پوشان اینتر میامی به اینجا ختم نمی‌شود و یک خبرنگار معتبر عربستانی به نام «عبدالعزیز العصیمی» مدعی شده است که این باشگاه مذاکراتی با کریستیانو رونالدو ستاره پرتغالی تیم النصر عربستان انجام داده است و قصد دارد او را به خدمت بگیرد.

در صورتی که این اتفاق رقم بخورد این ۲ ستاره فوتبال جهان برای نخستین بار در یک تیم بازی خواهند کرد که می‌تواند جذابیت بسیار زیادی برای هواداران آن‌ها داشته باشد.

دیگر خبرها

  • ۲۰ اثر به اختتامیه رویداد بازی‌آرا رسید/ معرفی ظرفیت‌های خوب بازی‌های رایانه‌ای به سبد خانوار
  • یمن توطئه جاسوسی آمریکا و اسرائیل را خنثی کرد
  • یک شایعه‌ی جذاب درباره‌ی همکاری مسی و رونالدو
  • احتمال حضور رونالدو و مسی در یک تیم قوت گرفت
  • نخستین ربات تمام الکتریکی جهان رونمایی شد/ با توانایی حفظ سرعت ثابت
  • بازارهای نوظهور جهان با سریع‌ترین رشد در دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹
  • نمایش نیروی هوایی آمریکا برای ساخت ۲۴ ساعته پهپاد
  • نمایشگاه گرافیک رایانه ای در ایوانکی
  • اولین موتور سیکلت CNG جهان رونمایی می‌شود
  • دبی، میزبان بزرگ‌ترین پروژه‌های خاورمیانه