Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-28@02:51:23 GMT

اصول مهم رعایت بهداشت تناسلی در خانم ها

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۷۳۰۳۲

از آنجا که سه دستگاه تناسلی و ادراری و گوارشی در بانوان در مجاورت یکدیگر قرار دارند، بهداشت و سلامت آن‌ها نیز بر هم تاثیر مستقیم داشته و عفونت هر یک از دستگاه تناسلی و ادراری و گوارشی مشکلاتی جدی برای فرد بیمار ایجاد می‌کند، لذا دستگاه تناسلی زنان نیاز به مراقبت‌های خاص در مقایسه با سایر اعضای بدن دارد تا فرد از سلامت و بهداشت کامل برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطلب نکاتی را درباره بهداشت تناسلی بانوان بیان می‌کنیم.


یکی از مسائلی که برای تمام خانم‌ها در همه سنین مهم است و همیشه به آن می‌پردازند، تمیز و خوشبو نگه داشتن بدنشان است. این موضوع تمام اعضای بدن مثل پوست، مو و اندام تناسلی را در برمی گیرد. اما گاهی عضو تناسلی خیلی جدی گرفته نمی‌شود.
در حالی که اهمیت این موضوع به حدی است که باید از سنین قبل از بلوغ شروع شود و تا سن یائسگی ادامه پیدا کند. خانم‌ها به دلیل مسائلی مثل تغییرات هورمونی در زمان‌های مختلف زندگی مثل بلوغ، دوره عادت ماهانه، بارداری و یائسگی با تغییراتی در ترشحات واژن مواجه هستند که باید نحوه برخورد درست با این موضوع را بدانند. همچنین در خانم‌ها خروجی سه دستگاه ادراری، تناسلی و گوارش در فاصله کمی از هم قرار دارد که این قضیه خود باعث رشد باکتری و میکروب‌های بیماری زا یا ایجاد کننده بوی بد در محیط می‌شود. متاسفانه امروزه شرکت‌های آرایشی و بهداشتی برای افزایش فروش محصولات خود اطلاعات اشتباهی را در اختیار خریداران قرار می‌دهند و این محصولات گاهی نه تنها باعث بهبود شرایط و ارتقای بهداشت نمی‌شود، بلکه بدن را مستعد ابتلا به انواع حساسیت‌ها و قارچ‌ها می‌کند.

شست وشو
اولین و مهم‌ترین اقدام برای حفظ بهداشت این ناحیه، شست وشوی مرتب آن است. اما شستن این قسمت از بدن قوانین خاص خودش را دارد. این به این معنا نیست که شما باید از مواد شوینده خاصی استفاده کنید. شست وشو با آب ولرم و از سمت جلو به پشت کافی است، یعنی شست وشو از بالاترین ناحیه شروع می‌شود. چین‌های پوستی از هم باز شده و کاملا اطراف کلیتوریس و مجرای خروج ادرار و واژن و در انتها مقعد و اطراف آن را بشویید. این کار از وارد شدن میکروب‌های اطراف مقعد به دستگاه ادرار و واژن جلوگیری می‌کند. بهتر است مواد شوینده از نوع ملایم و بدون عطر باشد تا احتمال حساسیت را به حداقل برسد. خشک کردن این ناحیه بعد از شست وشو را فراموش نکنید. همچنین به یاد داشته باشد که واژن نیاز به شست و شو ندارد، زیرا به طور دایم ترشحات خود را خارج می‌کند.

آزمون‌های سالانه
اگر فردی هستید که خیلی دچار بوی بد ناحیه تناسلی می‌شوید، می‌توانید هر سال آزمایش‌های مخصوصی را که مربوط به ناحیه واژن است، انجام دهید. انجام آزمون‌هایی مانند پاپ اسمیر می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و نگرانی شما را از هر گونه ابتلا به سرطان گردن رحم از بین ببرد.

از بین بردن مو‌های ناحیه تناسلی
اگر مو‌های ناحیه تناسلی برطرف نشوند، جایگاه مناسبی برای رشدونمو باکتری‌ها ایجاد می‌شود و همانطور که گفته شد، این باکتری‌ها در واکنش به عرق، بو‌های نامطبوع ایجاد می‌کنند؛ بنابراین هر چند روز یک بار با از بین بردن محل تجمع باکتری‌ها در ناحیه تناسلی، می‌توان بو‌های نامطبوع این منطقه را کاهش داد.


لباس زیر مناسب
از پوشیدن لباس زیر تنگ برای طولانی مدت اجتناب کنید، زیرا امکان تبادل هوا در ناحیه تناسلی را از بین می‌برد. با پوشیدن لباس زیر گشاد و نخی، هر گونه بوی نامطبوع را از خود دور کنید. هیچگاه از لباس زیر ارزان که از جنس مواد نا مناسب تهیه می‌شوند استفاده نکنید. اجازه ندهید شورت به ترشحات شما مرطوب شود. ترشحات که سبب رطوبت و لک روی شوت می‌شوند مواد آلوده و باکتری‌های مرده هستند که باعث تشدید بوی دستگاه تناسلی-ادراری می‌شوند.

رعایت بهداشت جنسی
به خانم‌هایی که ازدواج کرده اند توصیه می‌شود حتما پس از برقراری رابطه جنسی با همسر خود، ناحیه تناسلی خود را بشویند، زیرا ترشحات ناشی از رابطه جنسی، بوی نامطبوعی ایجاد می‌کنند؛ بنابراین یکی از راه‌های مهم برای غلبه بر این بوی نامطبوع، استحمام پس از رابطه جنسی می‌باشد. منبع: بیتوته

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسینه سلامتی بهداشت ناحیه تناسلی بهداشت جنسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۷۳۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟

نگاهی به بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور که به تازگی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، نشان می دهد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۱۳.۸۹ درصد، دومین دستگاهی است که بیشترین سهم را از مصارف عمومی دستگاههای اجرایی به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بودجه دستگاه‌های اجرایی کشور حدود سه چهارم از کل بودجه سالانه دولت را به خود اختصاص می‌دهد که بر اساس برآورد‌ها این بخش از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۹ درصد رشد داشته و به ۲۱۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بودجه دستگاه‌های اجرایی شامل ۷۷ درصد از کل بودجه عمومی کشور است که مجموع بودجه دستگاه‌های اجرایی مختلف در قوای سه گانه و سایر دستگاه‌ها را در بر می‌گیرد به طوری که ۷۸.۸ درصد متعلق به قوه مجریه ۱۷ درصد مربوط به سایر دستگاهها، ۳.۹ درصد قوه قضاییه و ۰.۳ درصد سهم قوه مقننه است.

در این میان نگاهی به سهم قوه مقننه از بودجه دستگاه‌های اجرایی بیانگر آن است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش به ترتیب بیشترین سهم را از بودجه دستگاه‌های اجرایی دارند و در مجموع بیش از ۴۲ درصد از بودجه دستگاهی را تشکیل می‌دهند.

سهم ۴۸ درصدی وزارت بهداشت از کل اعتبارات اختصاصی

نگاهی به اعتبارات اختصاصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کل اعتبارات اختصاصی دستگاه‌ها نشان می‌دهد که این وزارتخانه سهم ۴۸ درصدی از کل اعتبارات یاد شده را دارد.

در کنار آن باید توجه داشت که وزارتخانه با ۲۶۵ هزار میلیارد تومان اعتبار، پس از وزارت کار بیشترین سهم را از مصارف عمومی دستگاه‌های اجرایی دارد که ۱۳.۸۹ درصد از کل مصارف دولت را در بر می‌گیرد.

در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، دولت برای وزارت بهداشت بودجه ۳۹۵ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومانی در نظر گرفته است که رشد ۲۷ درصدی نسبت به بودجه امسال دارد؛ از این رقم ۲۴۴ هزار و ۹۴ میلیارد تومان سهم اعتبارات هزینه‌ای و ۲۰ هزار و ۹۵۶ هزار میلیارد تومان سهم اعتبارات سرمایه‌ای است که به ترتیب ۱۷ درصد و ۲۰۷ درصد رشد دارد.

نکته قابل تامل اینکه در لایحه بودجه ۱۳۰ هزار و ۳۰۱ میلیارد تومان درآمد اختصاصی برای این وزارتخانه دیده شده است که نسبت به بودجه سال گذشته ۳۷ درصد رشد را تجربه خواهد کرد.

به نظر می‌رسد افزایش بودجه اعتبارات سرمایه‌ای وزارت بهداشت همسو با برنامه دولت سیزدهم است که قصد دارد در سال پایانی دولت، طرح‌های نیمه تمام حوزه بهداشت و درمان را تکمیل و وارد مدار خدمت رسانی کند چنانچه در دو سال و نیم گذشته توانسته است در مجموع ۱۶ هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور اضافه نماید.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور به بهره‌برداری رسیده است، از افتتاح ۹ هزار تخت دیگر در سالجاری خبر داده است.

یکی از نکات مهم در جداول بودجه دستگاه‌های اجرایی، رشد جهشی بودجه برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی است که ذیل وزارت بهداشت تعریف می‌شوند. طبق لایحه دولت، اعتبارات سرمایه‌ای ۴۴ دانشگاه علوم پزشکی در کشور رشد بیش از ۱۰۰ درصد را در سال جاری تجربه خواهند کرد که از جمله می‌توان به دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران، تهران، مرکزی، همدان، تربت حیدریه، نیشابور، آذربایجان شرقی، مراغه، بوشهر، لرستان، اهواز، دزفول، گیلان، کرمان، گلستان، هرمزگان اشاره کرد.

علاوه بر این، اعتبارات سرمایه‌ای صندوق رفاه دانشجویان ۱۸۸۳ درصد، سازمان غذا و دارو ۳۳۷ درصد، سازمان انتقال خون ایران ۲۸۶ درصد و انستیتوپاستور ۲۳۰ درصد امسال رشد خواهد داشت که علت افزایش جهشی اعتبارات عمرانی صندوق رفاه، به برنامه وزارت بهداشت به ساخت خوابگاه‌های متاهلی برای دانشجویان باز می‌گردد.

دیگر خبرها

  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • راه‌اندازی دستگاه توموتراپی بیماران سرطانی در گلستان
  • ناحیه صنعتی ‌در «جویم» فارس احداث می‌شود
  • توسعه بهداشت ودرمان
  • ادعای کارفرمایان به رعایت نکات ایمنی با نصب کپسول آتش نشانی
  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند
  • فرهنگ‌سازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی
  • سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟