Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-27@09:40:08 GMT

معجزه طب سنتی در درمان معده درد

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۷۳۱۳۷

اغلب افراد معده درد را تا کنون تجربه کرده اند و می‌دانند تا چه اندازه می‌تواند طاقت فرسا باشد. درد در ناحیه زیر سینه تا پایین شکم به عنوان درد معده در نظر گرفته می‌شود که ممکن است بنا به دلایل مختلفی بروز کند. در این بخش می‌خواهیم درباره توصیه‌های طب سنتی دردرمان معده درد صحبت کنیم پس با ما همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاشت مو
درمان معده درد با کمک طب سنتی

معده درد یکی از مشکلاتی است که تقریباً همه افراد در طول زندگی خود به آن دچار می‌شوند بنابراین آشنایی با دستورات طب سنتی به وی‍ژه زمانی که امکان دسترسی به پزشک وجود ندارد، سودمند است.

مراحل هضم غذا در بدن
حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد:هر نوع مواد غذایی میل شده در قسمت‌های مختلف بدن:
- چهار بار هضم می‌شوند
- مواد زائد آن‌ها دفع می‌شود
- و با کیفیت‌ترین قسمت غذا جذب بدن می‌شود.


هضم اول:
در دهان و معده است که مواد زائد حاصل از این هضم به شکل مدفوع از روده خارج می‌شود بنابراین برای اینکه غذا در مراحل بعدی راحت‌تر هضم شود، افراد باید غذا را به خوبی بجوند.

هضم دوم:
در کبد است، مواد زائد حاصل از این هضم به شکل ادرار و چرک از بدن خارج و مواد جذب شده تبدیل به مو و ناخن می‌شوند.

هضم سوم:
در عروق اتفاق می‌افتد و مواد جذب شده حاصل از این هضم تبدیل به خون می‌شوند.

هضم چهارم:
در سلول انجام می‌شود و مواد حاصل از این هضم به سمت اعضای جنسی حرکت می‌کند. این مواد بهترین پروتئین برای تولید مثل هستند.



مدت زمان هضم غذا چقدر است؟
مدت زمان هضم غذا بستگی به نوع ماده غذایی مصرف شده دارد، ولی به طور کلی مواد غذایی ۲ تا سه ساعت پس از میل شدن هضم می‌شوند.

اول مزاج‌های معده را بشناسید
معده ۱۲ مزاج دارد، اما دو مورد از آن‌ها جزء اصلی‌ترین مزاج‌های معده هستند؛ مزاج سرد و‌تر و مزاج خشک و گرم. وقتی مزاج سرد و‌تر باشد فرد دچار مشکلاتی از قبیل: نفخ، ترش کردن معده، عدم هضم و ... می‌شود. با این حال از روی علائمی مثل نفخ، گاز معده، بادگلو، قلنج (روده یا بعضی از قسمت‌های بدن)، تنگی نفس و ... می‌توان متوجه شد که معده دچار مشکلاتی شده که از دسته سرد مزاج هاست.
اما در دسته خشک و گرم می‌توان به بیماری‌های معدوی از جمله زخم معده، سوزش معده و بیماری‌های دیگر اشاره کرد که معمولا این مشکلات با علائمی مثل سوزش معده، درد‌های خنجری (به خصوص هنگام شب)، مدفوع سیاه و... همراه هستند. با این حال بهتر است بدانید که فرد ممکن است دچار هر دو مشکل در مزاج‌ها شود، مثلا هم معده اش ترش کند و هم زخم اثنی عشر داشته باشد. با این حال با رعایت برخی نکات تغذیه‌ای می‌توان این مشکل را تاحدودی درمان کرد.

رایج‌ترین مشکلات گوارشی
- درد معده
- سوءهاضمه
- ترش کردن
- حالت تهوع صبحگاهی
- تلخی دهان
- احساس سنگینی معده
- بوی بد دهان
- هضم ناقص غذا‌ها

جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی
افراد باید از انجام موارد ذیل خودداری کنند:
- پرخوری
- صحبت کردن بین غذا
- تندتند غذا خوردن
- مصرف غذا‌های ساندویچی، سرخ شده
- نوشیدن مایعات زیاد مانند دوغ، نوشابه و دلستر بین غذا



موثرترین درمان‌های خانگی برای معده درد
۱. نمک:افراد باید پیش و پس از غذا کمی نمک بخورند. مصرف نمک قبل از غذا به کاهش اسید معده و پس از آن به هضم و ضدعفونی کردن غذا کمک می‌کند.
۲. آب سیب زمینی خام:افرادی که دچار معده درد و بالا بودن اسید معده هستند می‌توانند یک عدد سیب زمینی خام را رنده کنند و به مقدار نصف استکان آب آن را به آرامی بنوشند.
۳. شیرین بیان:مصرف عصاره شیرین بیان ۱۵ دقیقه قبل از غذا با مقداری آب جوش ولرم برای تقویت معده، کاهش اسید معده و رفع دل درد و دل پیچه موثر است. همچنین مبتلایان به رفلاکس برای رفع مشکلشان باید ۱۵ دقیقه قبل از غذا عصاره شیرین بیان به همراه مقداری آب جوش و پس از غذا یک استکان عرق بومادران بنوشند.
۴. عرق زنیان:افرادی که به ویژه پس از مصرف غذا‌های سنگین و گوشتی دچار احساس سنگینی معده می‌شوند باید برای رفع این احساس مقداری عرق زنیان بنوشند.
۵. سماق:مصرف سماق همراه با غذا‌های گوشتی ضروری است.
۶. سبزیجات:افراد باید همراه غذا از سبزیجات تازه استفاده کنند. مصرف سبزیجات تازه علاوه بر سم زدایی بدن به بهتر شدن حرکات دودی روده و جلوگیری از بروز یبوست نیز کمک شایانی می‌کند.
۷. دمنوش‌های بابونه، گل گاو زبان، سنبل الطیب، بادرنجبویه و افسنتین:مصرف ترکیب این دمنوش‌ها تاثیر بسزایی در تسکین اعصاب معده دارد. افراد برای تهیه این معجون باید مقدار مساوی از این گیاهان را با هم ترکیب و روزانه سه لیوان از آن را میل کنند.
۸. دمنوش‌های زیره سبز، آویشن، نعناع، کاکوتی، رازیانه، شیرین بیان، زنیان و بومادران:استفاده از مخلوط این دمنوش‌ها سبب تقویت معده و دستگاه گوارش می‌شود. مصرف این ترکیب برای رفع سردی، ترشی و زخم معده، نفخ و دل درد موثر است. همچنین زنان می‌توانند در ۲ تا سه روز نخست عادت ماهیانه روزانه سه لیوان از این معجون را بنوشند.
۹. ماساژ معده با روغن سیاه دانه یا مصطکی:موجب تقویت معده می‌شود.
۱۰. پرهیز از پرخوری و روزه داری:نیز به دفع سموم از معده و روده کمک شایانی می‌کند.
۱۱. ترکیب عرق نعناع، عرق بارهنگ، گلاب و نبات:مبتلایان به دل درد، دل پیچه و نفخ برای رفع مشکل خود باید از ترکیب آب جوش به همراه عرق نعناع، عرق بارهنگ، گلاب و نبات استفاده کنند. افراد برای تهیه این مخلوط باید سه قاشق غذاخوری عرق نعناع، یک قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق مرباخوری بارهنگ را به یک لیوان آب جوش بیفزایند. نوشیدن این معجون برای افراد کم اشتها نیز مفید است.

خوراکی‌های ممنوع!
- سرخ کردنی‌ها
- غذا‌های چرب (مثل ته دیگ، کوکو و کتلت‌هایی که با روغن فراوان پخته می‌شوند)
- گوشت قرمز مثل گوشت گاو
- شیرینی خامه‌ای
- قهوه، نوشابه، چای، نسکافه
- شکلات منبع: ایسنا، سیب سبز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسینه سلامتی طب سنتی معده درد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۷۳۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

افراد مختلف با توجه شدت و نوع بیماری و همچنین سطح سلامتی شان ممکن است علائم مختلفی را در اثر ابتلا به ورم معده تجریه کنند. به طور کلی رایج‌ترین علائم بروز بیماری گاستریت عبارتند از:

دل درد، سوزش معده، رفلاکس اسید معده، سوء هاضمه، بروز علائم بد گوارشی بعد از خوردن غذا، حالت تهوع، استفراغ، احساس پر بودن ناحیه بالایی شکم بعد از مصرف غذا، نفخ، سکسکه، کم شدن اشتها، مدفوع سیاه رنگ، استفراغ خون یا موادی شبیه قهوه و ….

در صورت مشاهده این علائم و داشتن تجربه بیماری‌های عفونی معده مانند زخم معده، بهتر است در اولین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که تشخیص به موقع و زود هنگام در درمان بیماری گاستریت بسیار موثر است.

چه عواملی خطر بروز گاستریت معده را افزایش می‌دهند؟

استفاده مکرر از برخی دارو‌ها و مسکن‌های رایج مانند آسپرین و ایبوپروفن بدون تجویز پزشک می‌تواند باعث ایجاد پیش زمینه بیماری گاستریت شوند. علاوه بر این مصرف نوشیدنی‌های الکلی، استرس شدید و افزایش سن نیز عواملی هستند که می‌توانند خطر ابتلا به بیماری گاستریت را افزایش دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • دمنوش‌هایی برای آرامش اعصاب
  • دمنوش هایی برای آرامش اعصاب
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • خواص شگفت انگیز خرما برای درمان بیماری‌ها و سلامتی بدن (فیلم)
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار