Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-07@03:27:46 GMT

معرفی کتاب «آینده در قلمرو اسلام»

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۷۶۰۹۸

معرفی کتاب «آینده در قلمرو اسلام»

آینده در قلمرو اسلام ترجمۀ کتاب المستقبل لهذالدین نگاشته متفکر بزرگ جهان اسلام سید قطب است. این کتاب با عنوان «آینده در قلمرو اسلام» توسط آیت الله سید علی خامنه‌ای ترجمه شده و توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده است. همانطور که مترجم در مقدمۀ کتاب می نویسد، مؤلف کتاب، ابتدا ماهیت دین را آن چنان که هست معرفی می‌کند و پس از آنکه نشان می‌دهد دین برنامه زندگی است و سودمند بودن مظاهر دینی زمانی است که نماینده‌ی واقعیات و نشان‌دهنده‌ی حقایق باشد، با جهان‌بینی خاص خود اثبات می‌کند که آینده در قلمرو اسلام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عناوین اصلی این کتاب عبارتند از «اسلام، راه زندگی»، «هرآیینی راه زندگی است»، «بلای جدایی»، «تمدنی در آستانه سقوط»، «غیور خطر»، «فرشته نجات» و «دور نمای آینده». چاپ پنجم کتاب آینده در قلمرو انسان به همت نشر فرهنگ اسلامی در 134 صفحه منتشر شده است.
 
انتشار کتاب­ های سید قطب در ایران، در دهه چهل، یکی از موج های گسترده ­ای بود که تفکرات انقلابی را که منشأ تحولات بسیار زیادی در جهان اسلام شد، در ایران منتشر کرد. لذا در این زمینه ده ­ها کتاب توسط رهبران انقلاب ترجمه و منتشر شد. یکی از معروف ­ترین این آثار، کتاب «آینده در قلمرو اسلام» نوشته سید قطب بود که توسط رهبری در سال 1345 ترجمه و توسط نشر سپیده که خود از بنیان­ گذاران آن بود، انتشار یافت. کتاب یاد شده پیش از توزیع، توقیف شد و به دستگیری مترجم و زندانی و محاکمه شدن او منجر شد. سندی که به تازگی انتشار یافته، متن دفاعیه آیت ­الله خامنه ­ای در دفاع از خود برابر اتهاماتی از جمله مهم­ترین آن­ها یعنی همین کتاب «آینده در قلمرو اسلام» است. متن دفاعیه شامل چند بند است، بند دوم آن درباره این کتاب است. ایشان می­ گویند:

«در مورد کتاب آینده در قلمرو اسلام ابتدائاً لازم است در مقام دفاع از مؤلف دانشمند آن عرض کنم که سید قطب برخلاف تصور سرکار دادستان محترم، یک فرد ماجراجو و ناراحت نبوده [...] او متفکری بزرگ و دانشمندی عالی مقام و نویسنده­ای چیره دست و خلاصه پدیده ­ای در جهان اسلام بود»
 
آیت الله خامنه ­ای گرچه نسبت به ارجاعات داده شده به برخی از افراد در کتاب آینده در قلمرو اسلام با سید قطب هم­ نظر نیست، اما کلیت آراء بیان شده در این کتاب را مقبول می­ شمارد. ایشان در پایان مقدمه این کتاب می­ نویسد: «نسبت به چند نفر از اشخاصی که در فصل آخر کتاب، به منظور تجلیل از آنان، نامشان ذکر شده، با مؤلف هم عقیده نیستم ولی به خاطر توافق در اساس مطلب از ذکر اعتراض و آوردن پاورقی اجتناب شده است».

مشخصات کتاب:
سید قطب (1390)، آینده در قلمرو اسلام، ترجمه آیت الله سید علی خامنه ای، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۷۶۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی کتاب‌های شهید مطهری به کودکان

حفیظی رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان اشکذر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: در هفته معلم دورهمی فرهنگی با همکاری موسسه اسفنجرد و شورای اسلامی در کتابخانه باقر العلوم (ع) عزآباد شهرستان اشکذر با حضور معلمان، کودکان و نوجوانان برگزار شد.

او بیان کرد: اعتلای جایگاه معلم در جامعه، ایجاد انگیزه در معلمین، گسترش و تعمیق مرجعیت و اثربخشی معلمان در مدارس، محلات و جامعه از جمله اهداف هفته معلم است.

حفیظی اظهار داشت: آشنایی معلمان با تکالیف خود و تبیین حقوق جامعه نسبت به معلمان از جمله دیگر اهداف هفته بزرگداشت مقام معلم است.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان اشکذر گفت: برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع فرهنگی کتاب محور با محوریت هفته معلم و سالروز شهادت مرتضی مطهری در این کتابخانه برگزار شد.

او بیان کرد: معرفی کتاب‌های شهید مطهری همچنین قصه گویی، نقاشی و رنگ آمیزی برای کودکان نیز از دیگر برنامه‌ها در کتابخانه باقرالعلوم (ع) عزآباد بود و از فعالین حوزه کتاب و کتابخوانی نیز تقدیر شد.

حفیظی گفت: معلم همچون شمع می‌سوزد که روشنایی علم را گسترش دهد و کار معلمان بسیار ارزشمند است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است
  • معرفی کتاب‌های شهید مطهری به کودکان
  • «اُمّ علاء»؛ مادر شهیدی که هفت عزیزش را تقدیم اسلام کرد
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • این برنامه‌ها را حتما بشنوید/ ضیافت کتاب خوان‌ها در رادیو
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)