Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@18:42:28 GMT

بدن انسان چگونه با «عشق» روبرو مي‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۷۶۷۰۱

بدن انسان چگونه با «عشق» روبرو مي‌شود؟

خبرگزاري آريا -

در احساس عشق آتشين بخش‌هايي از مغز فعال شده و فعاليت بخش‌هاي ديگر کمتر مي‌شود‎
عشق وقتي که مي‌آيد، روح و جسم را بي‌قرار مي‌کند و به تسخير خود در مي‌آورد. عشق دقيقا چيست؟ آيا قابل اندازه‌گيري است؟ آيا مي‌توان آن را از طريق اسکن کردن مغز يا آزمايش کردن خون بررسي کرد؟ آيا مي‌توان مثلا با عکس‌برداري "ابتلاي بيمار به عشق" را تشخيص داد؟ اصلا عشق با بدن ما چه مي‌کند؟
فرماندهي مغز بر عشق
دويچه وله نوشت: در ادبيات، هنر يا زبان عادي مردم کوچه و بازار هر گاه صحبت از عشق شده، پاي قلب به ميان آمده است؛ قلبي که با ديدن معشوق به تپش افتاده و در حال بيرون زدن از سينه است يا با از دست دادن معشوق، زخم خورده و شکسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند در اين تعبير جاافتاده قلب و عشق پيوندي ناگسستني با يکديگر دارند، اما در حقيقت آن اندامي که افسار عشق را در دست دارد، مغز انسان است. دوناتلا مارازيتي، استاد دانشگاه پيزا، که خود دو بار عاشق شده و قدرتي را که عشق ايجاد مي‌کند، به شخصه تجربه کرده بود، علاقمند شد که پديده‌ي عشق را بيشتر کنکاش کند.
او در سال 1999 نتايج تحقيقي را منتشر کرد که در آن نشان داده شده بود، سطح سروتونين، از ناقل‌هاي عصبي که نقش آرام‌بخش‌‌ دارد، در کساني که به گفته خود عاشق هستند بسيار پايين‌تر از ميزان طبيعي است. طبق اين تحقيق سطح سروتونين در بدن اين افراد درست در همان سطحي بوده است که در بدن افراد مبتلا به اختلال وسواس ديده مي‌شود. در اين تحقيق که در مجله New Scientist به چاپ رسيد، ذکر شده بود که هر دو گروه (عاشق‌ها و مبتلايان به اختلال وسواسي فکري يا عملي) به طور افراط‌ گونه‌اي نسبت به يک چيز يا يک شخص احساس نگراني و وسواس از خود بروز مي‌دهند.
اين گروه تحقيقاتي با تکيه بر يافته‌هاي خود عنوان کردند که شيمي مغز کساني که رفتارهاي وسواس‌گونه از خود نشان مي‌دهند، مثلا روزانه به دفعات بسيار زياد دست‌هاشان را مي‌شويند يا به‌طور غيرعادي تمايل به نظافت يا کنترل مدام شعله‌هاي گاز دارند، با افرادي که تازه عاشق شده‌اند، شباهت دارد. دوناتلا مارازيتي و تيمش 24 زن و مرد را که در طول 6 ماه پيش از اين تحقيق عاشق شده بودند با 24 زن و مرد داوطلب ديگر که يا تنها يا در رابطه عاشقانه طولاني مدت و با ثبات بودند، مقايسه کردند. نخستين يافته اين دانشمندان اين بود که در بدن زنان و مردان عاشق به طور قابل ‌توجهي ميزان هورمون کورتيزول که در هنگام استرس ترشح مي‌شود، بالاتر از گروه ديگر است.
مردان عاشق ملايم‌تر، زنان عاشق مهاجم‌تر
دوناتلا مارازيتي همچنين دريافت که ميزان تستوسترون، مهمترين هورمون مردانه، در مردان عاشق کمتر از ديگر مردان است. در عوض ميزان ترشح اين هورمون در بدن زناني که عاشق هستند، در مقايسه با ديگر زنان بيشتر مي‌شود. به گفته دکتر مارازيتي در اين وضعيت مردان بيشتر شبيه زنان و زنان بيشتر شبيه مردان مي‌شوند، "انگار که طبيعت مي‌خواهد آنچه که مي‌تواند ميان زنان و مردان متفاوت باشد را از ميان ببرد، زيرا در اين مرحله زنده ماندن [و جفت‌يابي] مهمتر است."
اما آيا عاشق شدن تنها دليل ايجاد اين تغييرات در بدن هستند؟
برخي پژوهشگران پس از انتشار اين تحقيق، تغييرات هورموني در بدن را به ميزان بالاي رابطه جنسي نسبت دادند که در اين مرحله رخ مي‌دهد. در مقابل با در نظر گرفتن اين نکته که در حالت عادي ميزان تستوسترون در مردان به هنگام افزايش رابطه جنسي بالا مي‌رود، در ‌آن زمان در پژوهش‌هاي ديگر اين نکته مطرح شد که اگر طبق گفته "منتقدان" تغييرات هورموني در نتيجه افزايش رابطه جنسي به وجود مي‌آيد، پس بايستي در مردان عاشق ميزان ترشح تستوسترون بالاتر برود و نه آنگونه که طبق پژوهش‌هاي دکتر مارازيتي نشان داده شده، کمتر شود.

عاشق شدن واقعا چشم انسان را بر کم و کاستي‌هاي معشوق مي‌بندد‎
آيا عشق آتشين نوعي اعتياد است؟
تا کنون تحقيقات متعددي نشان داده‌اند که هنگام شکل گرفتن احساس عشق آتشين به وضوح بخش‌هايي از مغز فعال شده و فعاليت بخش‌هاي ديگر کمتر مي‌شود. سمير زکي و آندرياس بارتلز از کالج دانشگاهي لندن دو تن از نخستين پژوهشگراني بودند که موفق به شناسايي اين بخش‌ها شدند. آنها به داوطلبان شرکت‌کننده در اين تحقيق عکس‌هايي از کساني را که عاشق‌شان بودند، نشان دادند و همزمان مغز آنها را با دستگاه ام آر اي اسکن کردند. در اين تحقيق ديده شد که بيش از همه 4 نقطه در سيستم ليمبيک (سامانه عصبي احساسي) فعال بودند.
پژوهشگران مشاهده کردند که اين واکنش بسيار شبيه به واکنشي است که هنگام مصرف کوکائين در مغز ايجاد مي‌شود. دکتر بارتلز مي‌نويسد: «بين عشق و اعتياد همپوشاني‌هايي وجود دارد. به نظر مي‌رسد که اعتياد از بخش‌هايي از مودول‌هاي مرتبط با عشق در مغز سوءاستفاده مي‌کند.» يافته‌هاي علمي مشخص کرده‌اند که در دوران عاشقي دوپامين، از ناقل‌هاي عصبي، مرکز لذت مغز را فعال مي‌کند. اين درست شبيه به فرايندي است که مواد اعتيادآور نظير کوکائين، هروئين، نيکوتين، آمفتامين يا ديگر داروهاي اعتيادآور ايجاد مي‌کنند.
هورمون‌ها، موتور عشق
قوه محرک عشق را شايد به درستي بتوان هورمون‌ها دانست، هرچند که با اين حال نمي‌توان به تنهايي از يک يا دو هورمون معين و تغييرات آنها سخن گفت. در ارگانيسم بدن انسان سيستم کنترل هورموني به هم پيوسته است به طوري که هر تغيير بر روي کل سيستم تأثير مي‌گذارد. کريستوف کک، پژوهشگر آلماني، عاشقي را يک "احساس استرس مثبت" توصيف مي‌کند که در آن بيش از همه غده تيروئيد و هورمون‌هاي جنسي و استرس دخيل هستند.
در موقعيت‌هاي اروتيک غده هيپوفيز که در زير مغز قرار دارد، هورموني به نام اکسي‌توسين را ترشح مي‌کند که از جمله در ايجاد انقباضات رحمي، تسهيل ورود اسپرم به رحم و نيز تحريک اندام جنسي نقشي مهم ايفا مي‌کند. اکسي‌توسين به هنگام ارگاسم و نيز وضع حمل باعث انقباض عضلاني مي‌شود.
تا کنون تحقيقات متعددي در مورد ويژگي‌هاي اين هورمون که آن را "هورمون عشق"، "هورمون ارگاسم" يا "هورمون وفاداري" نيز مي‌نامند، انجام شده است. اين تحقيقات نشان داده‌اند که اکسي‌توسين موجب وابسته شدن و ايجاد احساس عشق و اعتماد ميان دو نفر مي‌شود و آنها را به داشتن يک رابطه مشترک با دوام و داشتن فرزند ترغيب مي‌کند. يکي ديگر از هورمون‌هاي مطرح در زمان عاشقي، وازوپرسين است. اين هورمون گردش شديدتر خون در اندا‌م‌هاي جنسي را سبب مي‌شود و نيز کمک مي‌کند تا پس از ارگاسم فرد به خوابي عميق فرو رود.
رنگ رخسار خبر مي‌دهد از سر درون
رنگ رخسار عاشق به خوبي از بي‌تابي دروني او خبر مي‌دهد. هنگام مشاهده معشوق يا چيزي مرتبط با وي، تصوير به مغز عاشق مخابره و در آنجا آناليز مي‌شود. پس از آن مغز پيام‌هايي را به رگ‌هاي خوني در صورت مي‌فرستد که موجب شل شدن عضلات آنها مي‌شود. به اين ترتيب مويرگ‌ها منبسط شده، خون بيشتري در آنها به جريان مي‌افتد و در نتيجه صورت قرمز مي‌شود. عرق کردن کف دست‌ها نيز يکي ديگر از نکات جلب توجه‌کننده است. مغز پيام‌هايي را به غدد عرق به ويژه در ناحيه زيربغل و کف دست‌ها مي‌فرستد تا عرق بيشتري توليد کنند. اين واکنش‌ها به گفته دکتر کريستان زاندر، متخصص پوست، به هنگام تحريکات ذهني در زمان دلباختگي متداول هستند.
وقتي عشق چشم آدم را کور مي‌کند
اين‌که قديمي‌ها معتقد بودند، عشق انسان را کور مي‌کند، ظاهرا بدون حکمت نبوده است. پژوهش‌هاي علمي نشان داده‌اند که عاشق شدن واقعا چشم انسان را بر کم و کاستي‌هاي معشوق مي‌بندد. تيم پژوهشي دکتر آندرياس بارتلز دريافتند، زماني که انسان‌ها به کساني که عاشقشان هستند، مي‌نگرند مدارهاي عصبي که در حالت معمول با ارزيابي‌هاي انتقادي از ديگران مرتبط هستند، غيرفعال هستند.
"عشق تنها سه سال طول مي‌کشد"
با توجه به تئوري‌هاي تکامل، اعتقاد بر اين است که احساس جذابيت بين 6 ماه تا 3 سال عمر دارد که زماني کافي است براي اين که مرد در کنار زن بماند. اين زمان لازم است تا زن بتواند باردار شده، وضع حمل کرده و نيازهاي اوليه نوزاد را برآورده کند. عشق آميزه‌اي از عملکرد ناقلان عصبي، هورمون‌ها، رفتار و تجربه است. دکتر بارتلز تأکيد مي‌کند که تنها اقليت کوچکي از انسان‌ها براي تمام عمر در کنار شريک زندگي‌شان باقي مي‌مانند. اين عصب‌شناس کالج دانشگاهي لندن هيچ دستور‌العمل خاص علمي را براي طولاني‌تر کردن تاريخ مصرف عشق نمي‌شناسد.
منبع: برترينها


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۷۶۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاص‌ترین هوادار فوتبال در تمرین استقلال | هدیه نکونام به این هوادار خاص | تصاویر

به گزارش همشهری آنلاین، در پایان دیدار استقلال و شمس آذر بود که ویدیویی از یک هوادار آبی پوش، حسابی مورد توجه کاربران در فضای مجازی قرار گرفت.

یکی از هواداران خاص و عاشق استقلال که از داشتن نعمت هر دو دست محروم بود، لباس و پرچم آبی بر تن کرده و مشغول تماشای بازی تیم موردعلاقه‌اش بود.

سیدحسین حسینی پیش از شروع بازی و در هنگام گرم کردن نزد این هوادار رفت و در پایان بازی نیز جواد نکونام به همراه تعدادی از بازیکنان استقلال، تصویر این هوادار را در صفحات شخصی خود استوری کردند.


حالا رسانه رسمی آبی‌ها با تیتر "استقلالی عاشق، میهمان ویژه تمرین استقلال"، نوشته است: جواد نکونام و شاگردانش امروز در کمپ زنده یاد ناصر حجازی میزبان یک استقلالی عاشق و فرزندش بودند.

در ادامه این خبر آمده است:

امروز نیز تمرین استقلال یک میهمان ویژه داشت. رسول مولایی، هوادار اصفهانی استقلال که بعد از دیدار با شمس آذر تصویر او در ورزشگاه آزادی وایرال شد، امروز به دعوت جواد نکونام سرمربی تیم، همراه با دخترش در کمپ زنده یاد ناصر حجازی حاضر شد و علاوه بر تماشای تمرین استقلال، دقایقی با جواد نکونام و اعضای تیم صحبت کرد.

سرمربی استقلال به نشانه قدردانی و تشکر از این هوادار، پیراهنی را به یادگار به او هدیه داد.

کد خبر 847562 منبع: خبرورزشی برچسب‌ها ویژه ورزشی لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه استقلال

دیگر خبرها

  • هر اقدامی علیه ایران با بزرگترین پاسخ روبرو می‌شود
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • برخی شهرهای استان مرکزی با پدیده حاشیه‌نشینی روبرو است
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟
  • پروژه فاضلاب مسکن ملی خلخال با عدم تامین اعتبار روبرو است
  • خاص‌ترین هوادار فوتبال در تمرین استقلال | هدیه نکونام به این هوادار خاص | تصاویر
  • خاص‌ترین هوادار ایران در تمرین استقلال (عکس)
  • ورزش واقعا باعث رشد قد می‌شود؟
  • آیا ورزش باعث رشد قد می‌شود؟
  • ورزش باعث رشد قد می‌شود؟