Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

درآمد ۱.۶ میلیارد دلاری روسیه از جام جهانی

وزیر توسعه اقتصادی روسیه گفت: انتظار می رود گردشگران خارجی طی برگزاری بازی های جام جهانی روسیه بیش از ۱۰۰ میلیارد روبل معادل تقریبا ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ میلیارد دلار خرج کنند. ماکسیم اورشکین گفت: مطمئن هستم که تحریم های ضد روسی بر روی اقتصاد جام جهانی تاثیر نخواهد گذاشت. سیاست، اقتصاد و بعداز آن زندگی مردم عادی وجود دارد. مطالبه برای یک رویداد ورزشی رقابتی جهانی مانند جام جهانی همیشه در سطح بالایی است. وزیر اقتصاد روسیه گفت: به قیمت بلیط ها نگاه کنید که به چه سمتی در حال حرکت کردن هستند. انتظار ما بر این است که بلیط مسابقات به طور کامل فروخته شود؛ ضمن اینکه می توانیم شاهد چنین رویه ای در بخش فرهنگی باشیم. در طول طوفان های سیاسی، تورها در کنار نوازندگان، تماشاخانه ها و گروهای باله به کار خود ادامه می دهند. /تاس نیوز

شاخص کل بورس پس از ۳۵ روز معاملاتی در کانال ۹۶ هزار واحد جای گرفت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه نوزدهم خرداد ماه 97، با افزایش 78 واحدی معادل 0.08 درصد به رقم 96 هزار و 77 واحد رسید. این در حالی است که هفته گذشته تنها در روز فعالیت بازار سرمایه، نماگر کل با افزایش 421 واحدی معادل 0.44 درصدی همراه شده بود. تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری هفته جاری، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 24 واحدی معادل 0.08 درصد به رقم 29 هزار و 811 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 67 معادل 0.39 درصد، عدد 17 هزار و 389 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 49 واحدی معادل 0.39 درصد به رقم 12 هزار و 698 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 210 واحد افزایش معادل 0.20 درصد را رقم زد و به سطح 105 هزار و 551 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 87 واحد افزایش معادل 0.13 درصد به رقم 69 هزار و 232 واحد رسید و شاخص بازار دوم بر خلاف دیگر شاخص ها، با 3 واحد کاهش معادل 0.00 درصد همراه بود و عدد 199 هزار و 315 واحد را به نمایش گذاشت.

تحریم بورس سوئیس توسط اتحادیه اروپا

از ماه دسامبر سال جاری (آذر- دی ۹۷) ، اتحادیه اروپا با وضع قانون جدیدی به بورس اوراق بهادار سوئیس اجازه می دهد که تنها به صورت محدود و یک ساله، اجازه معامله سهام شرکت های اروپایی را داشته باشد. بر اساس این گزارش، بورس سوئیس نیز عکس العمل جدیدی را در پیش گرفت به طوری که تصمیم گرفت که اگر اتحادیه اروپا اجازه معامله سهام شرکت های اروپایی را از این کشور سلب کند، در اقدامی متقابل امکان دسترسی بازارهای اروپایی را به سهام شرکت های سوئیسی محدود کند. وزیر اقتصاد سوئیس، اولی ماورر، در آخرین اظهارات خود بیان داشت: این تصمیم اتحادیه اروپا علیه سوئیس موجب نگرانی سیاستمداران سوئیسی شده و به طور حتم، اتحادیه اروپا، اقدامی نادرست کرده که موجب تهدید منافع مالی سوئیس شده است. به این ترتیب، سوئیس نیز مقابله به مثل خواهد کرد. وزیر اقتصاد سوئیس در روز جمعه، نقشه برخورد با این حرکت اتحایه اروپا را فاش کرد و مقابله به مثل را تنها عکس العمل کشور خود در قبال اتحادیه اروپا اعلام کرد. جزئیات بیشتر

 

سکه تمام بازهم رکورد زد

نرخ انواع سکه در اولین روز فعالیت بازار در هفته جاری، با افزایش قیمت همراه شد. به طوریکه قیمت سکه تمام طرح قدیم، با افزایش ۷۰ هزار تومانی نسبت به روز پنج شنبه گذشته، به رقم ۲,۱۹۰,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح جدید (سکه امامی) در ساعت ۱۷:۴۵ دیروز ۲,۳۰۳,۵۰۰ قیمت گذاری شد که نسبت به روز پایانی هفته قبل، ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان گران‌تر بود. این در حالی است که نرخ این سکه در ساعاتی از روز، به رقم ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان نیز رسید که رکوردی تاریخی در بازار تهران می‌باشد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز در معاملات دیروز با رشد ۳۵ هزار تومانی به رقم ۱,۱۴۰,۰۰۰ تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی، ۶۴۰ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز پنج شنبه، ۱۵ هزار تومان افزایش قیمت داشت. همچنین هر سکه یک گرمی در بازار تهران، با ۱۰ هزار تومان افزایش به رقم ۳۸۰ هزار تومان رسید.

بازار اوراق مسکن؛ حرکت «تسه»ها نزدیک میانگین

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 9/ 0 درصدی به قیمت 64 هزار و 287 تومان معامله شدند. پس از رشد 03/ 3 درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در اردیبهشت، پس از ثبت 6 ماه نزولی، از ابتدای خرداد، روند کم‌نوسان «تسه»ها میانگین قیمت اوراق را به سطح 64 هزار و 500 تومان رساند. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 1/ 21 درصد قرار گرفته است. با وجود افت تعداد معاملات در اسفند و فروردین در مقابل شوک قیمت مسکن (افت 33 و 59 درصدی ماهانه) در اردیبهشت شاهد جهش 279 درصدی تعداد معاملات مسکن و رشد 2/ 8 درصدی قیمت مسکن در اردیبهشت نسبت به فروردین بودیم. همچنان تشدید نوسانات بازارهای موازی، رشد تقاضای سرمایه‌گذاری و عدم شفافیت (اختلاف قیمت بین فروشنده و خریدار) از جمله عوامل تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن هستند.  

حواله ارزی تا سقف ۵ میلیون یورو برای شرکت‌های تولیدی

بانک مرکزی انجام حواله ارزی تا سقف ۵ میلیون یورو برای شرکت‌های تولیدی را تا 30 آبان امسال بلامانع اعلام کرد. به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک طی دستورالعمل شماره 81538 مورخ 97.3.10 انجام حواله ارزی به منظور واردات کالا برای شرکت‌های تولیدی را در صورت تأیید وزارت‌خانه مربوطه تا سقف 5 میلیون یورو یا معادل آن به سایر ارزها با رعایت سایر ضوابط و مقررات بلامانع اعلام کرد. در راستای اجرای سیاست جدید ارزی، اخذ پیش دریافت ریالی بابت گشایش اعتبار اسنادی (موضوع بند 1‏-3 از قسمت «الف» بخش اول مجموعه مقررات ارزی) برای شرکت‌های تولیدی در صورت تأیید وزارت‌خانه مربوطه حداکثر تا سقف 20 درصد مجاز است. بدیهی است مبالغ کمتر از این سقف با توافق بانک عامل و متقاضی میسر است.

تولید گوشی‌ آیفون در سال جاری میلادی کاهش می‌یابد

روزنامه اقتصادی نیکی ژاپن به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، انتظار می‌رود تولید گوشی‌های تلفن همراه آیفون توسط شرکت اپل آمریکا در سال 2018 نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش یابد. این گزارش نشان می‌دهد، اپل به تولید کنندگان قطعات خود اعلام کرده است، تولید قطعات سه مدل جدید آیفون را در نیمه دوم سال 2018 بیست درصد کاهش دهند. روزنامه ژاپنی به نقل از منابع آگاه نوشت، اپل در زمینه ثبت سفارشات جدید برای مدل‌های تازه معرفی شده به بازار محافظه کارانه عمل می‌کند. برای سه مدل جدید عرضه شده به بازار، کل ظرفیت برنامه‌ریزی شده برای تولید حداکثر معادل 80 درصد سال گذشته خواهد بود. انتشار این گزارش باعث شد، تا ارزش سهام خود شرکت اپل 2 درصد و ارزش تولیدکنندکان قطعات این شرکت شامل شرکت‌های AMS و دیالوگ سمی به ترتیب 6 و 4.1 درصد سقوط کند.

 

تاثیر شگرف پروژه ی راه ابریشم چین بر رشد اقتصادی در دنیا

بر اساس گزارش های منتشر شده، پروژه ی بزرگ و چند تریلیون دلاری ''یک کمربند یک راه'' (راه ابریشم) چین می تواند حجم تجارت جهانی را تا ۱۲ درصد افزایش داده و هزینه های مربوط به مبادلات تجاری را برای کشورهای دخیل در این ‍پروژه به نصف برساند. در این رابطه یوانا کنینگز یکی از تحلیلگران اقتصادی ارشد در موسسه آی ان جی اذعان کرده است که ''مبادلات تجاری بین اروپا و آسیا ۲۸ درصد از مجموع تجارت جهانی را به خود اختصاص داده و اسان سازی نقل و انتقالات (کالاها) در نتیجه ی اجرای پروژه ی راه ابریشم‌ می تواند تاثیر باالقوه ی شگرفی داشته باشد''. /Russia Today

تحلیل مقام فرانسوی از زیان پژو با خروج از ایران

رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه (Medef) در گفت و گو با شبکه تلویزیونی فرانس 24 تاکید کرد که گروه خودرو سازی پژو سیتروئن در صورت خروج از بازار ایران، ضربه مالی سختی خواهد خورد. 'پی یر گاتاز' گفت: پژو-سیتروئن برای این که بتواند فعالیت های خود را در ایران ادامه دهد و از تحریم های آمریکا در امان بماند، باید معافیت آمریکا را به دست آورد. وی ادامه داد: متاسفانه مدیران گروه خودروسازی پژو سیتروئن با تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تحریم ها علیه ایران مواجه هستند و این موضوع برای گروه خودروسازی پژو سیتروئن دردناک است و زیان مالی زیادی به همراه خواهد داشت. ایران از نظر حجم معاملات بالاتر از چین، انگلیس، ایتالیا و آلمان نخستین بازار خارجی برای شرکت پژو سیتروئن محسوب می‌شود .این شرکت سال گذشته نزدیک به ۴۴۵ هزار دستگاه خودرو در ایران به فروش رساند. از سوی دیگر شرکت پژو سیتروئن خاطرنشان کرده که با حمایت دولت فرانسه در تلاش است تا موافقت مقامات آمریکایی برای مستثنی شدن شرکت از مجازات‌های واشنگتن در صورت ادامه فعالیت در ایران را دریافت کند. پژو سیتروئن از شرکت‌هایی است که بلافاصله بعد از توافق هسته‌ای ایران و پنج قدرت جهانی و به تبع آن اعلام رفع محدودیت‌ها برای همکاری تجاری با تهران برای بازگشت به بازار ایران اعلام آمادگی کرد.

 

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۷۶۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی نفت چقدر افزایش یافت؟

به گزارش قدس آنلاین، قیمت نفت در معاملات امروز آسیا در روز سه‌شنبه تقریباً ثابت مانده است. سرمایه‌گذاران همچنان در حال بررسی خطر نگرانی‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه هستند.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۴ سنت معادل ۰.۲۸ درصد افزایش به ۸۷ دلار و ۲۴ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۹ سنت معادل ۰.۳۵ درصد کاهش ۸۲ دلار و ۸۵ سنت معامله می‌شود.
هر دوی این شاخص‌های نفتی ۲۹ سنت در روز گذشته کاهش قیمت داشتند که نشان می‌داد افزایش تنش‌های اخیر بین رژیم صهیونیستی و ایران تاثیر کمی بر عرضه نفت منطقه در کوتاه مدت داشته است.

اما تحلیلگران عقیده دارند هنوز چندین خطر در بازار نفت وجود دارد. یکی از آنها تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه بخش نفت ایران است که تحریم‌های فعلی را گسترده‌تر کرده و شامل بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌های خارجی که نفت خام ایران را فراوری می‌کنند هم می‌شوند.
تحلیلگران بارکلیز در روز دوشنبه اعلام کردند احتمال ۹۰ دلاری شدن قیمت نفت در سال جاری میلادی هنوز پابرجاست.
این تحلیلگران عقیده دارند تهدید فوری مخاطرات ژئوپلیتیکی برای زیرساخت‌های بازار از بین رفته ولی روند این تهدیدات از اکتبر سال گذشته میلادی نگران کننده است.
انتظار می‌رود ذخایر نفت خام آمریکا طی یک هفته گذشته افزایش داشته باشد در حالی که ذخایر محصولات پالایشی این کشور احتمالاً پایین آمده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است
  • زیان خالص پرسپولیس کاهش یافت
  • درآمد میلیارد دلاری مغولستان از گردشگری
  • قیمت جهانی نفت چقدر افزایش یافت؟
  • مداخله ۹۵میلیارد دلاری آمریکا در معادلات جهانی | واشنگتن استراتژی سدنفوذ را احیا می‌کند؟
  • سلاح شیمیایی در جنگ ایران و عراق / مصطفی چمران در جنگ چه کرد؟ / زندگی در روسیه پیش از جنگ جهانی / جنگ نفت کش‌ها در خلیج فارس / دره آراکو از نمای نزدیک / چگونه یک سخنرانی عالی داشته باشیم؟ / بوگاتی دیوو، خودروی ۵.۸ میلیون دلاری
  • واکنش سریع بانک مرکزی به یک خبر دلاری/ گوشت ۲۸۵ هزارتومانی در راه است/ کاهش قیمت طلا و سکه و خودرو در بازار
  • زیان ۱۶ هزار میلیارد تومانی شرکت پشتیبانی امور دام
  • تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر درآمد جهانی
  • تغییرات اقلیمی وتاثیر آن بر درآمد جهانی