Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، شرح دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان به قلم حسین محمدی فام نویسنده کتاب «تاآسمان» را در ادامه می خوانید؛

اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ و مُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنَّةِ خاتَمِ أنْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.

خداوندا مرا در این روز دوستدار دوستانت ودشمن دشمنانت و پیرو سنت آخرین پیامبرت قرار بده ، ای عصمت بخش دلهای پیغمبران.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از موضوعات مهم دینی که در قرآن کریم و روایات معصومین (ع) به آن سفارش شده  موضوع دوستی با دوستان خدا و دشمن با دشمنان خداست. قرآن کریم در آیات زیادی به این مهم اشاره کرده است که مؤمنین باید از دوستی کفار بپرهیزند. قرآن در این باره می‌فرماید: «لا یَتَّخِذِ المؤمِنونَ الْکافِرینَ اَوْلیاءَ مِنْ دُونِ المؤمنین[۱]؛ مؤمنان نباید کافرین را بجای اهل ایمان به دوستی بگیرند.» این مضمون در آیات دیگری نیز به کار رفته است تا جایی که خداوند دوستی با اهل شرک و کفر را ناشی از عدم ایمان به خدا و رسول (ص) می‌داند. قرآن می‌فرماید: «وَلَوْ کانُوا یُؤْمِنونَ بِاللهِ وَ النّبیِّ وَ ما اُنْزِلَ اِلَیْهِ مَا اتَّخَذُوهُم اَوْلِیاءَ ولکنَّ کَثیراً مِنْهُم فاسِقونَ[۲] ؛ اگر به خدا و پیامبر و آنچه بر او نازل شده ایمان می‌آوردند، کفار و مشرکان را سرپرست و دوست نمی‌گرفتند، ولی بسیاری از آنان فاسق‌اند.» آری، قرآن این گونه دوستی را مایه فسق می‌داند و ما را از دوستی با غیراهل ایمان بر حذر می‌دارد.

از طرفی در آیات دیگر از قرآن نیز اهل ایمان دوست و یار یکدیگر معرفی شده‌اند که می‌توان از این جملات خبری، معنای دستوری را استنباط کرد. یعنی در خصوص آیة: «وَالمُؤمِنونَ وَ المُؤمِناتُ بَعْضُهُم اَوْلیاءُ بَعْضٍ[۳] ؛ مردان و زنان با ایمان دوست و یار یکدیگر هستند.» علمای قرآن می‌گویند این جملات «خبر در مقام انشا» ست یعنی اگرچه جمله خبری است ولی معنای انشائی و دستوری می‌دهد؛ یعنی باید اهل ایمان با یکدیگر دوست و یار باشند. همچنین است دشمنی با دشمنان خدا که در آیات قرآن بدان اشاره شده است. برای مثال می‌فرماید: «قاتِلو الَذینَ لا یُؤمِنونَ بِاللهِ و لا بِالیومِ الاخر[۴] ؛ با آنان که به خدا و به روز قیامت ایمان نمی‌آورند جنگ کنید.» البته می‌دانیم که صِرفِ ایمان نیاوردن دلیل جنگ نمی‌شود، بلکه منظور قرآن کسانی است که ایمان نیاورده و با دین خدا دشمنی می‌کنند که باید با آن‌ها دشمنی و جنگ کرد. این مطلب مهم یعنی دوستی با دوستان خدا و عداوت با دشمنان خدا در روایات و احادیث مأثوره نیز به چشم می‌خورد.

از امام صادق (ع) نقل است که پیامبر خدا (ص) به اصحاب خود ‌فرمودند: کدام دستگیره ایمان محکم تر است؟ عرض کردند: خدا و پیامبر او بهتر می‌دانند. آنگاه یکی گفت: نماز، دیگری گفت: زکات... پیامبر خدا(ص) فرمودند: هریک از این‌ها که گفتید اهمیت خود را دارد اما، آنچه من می‌خواهم نیست؛ بلکه محکم ترین دستگیره‌های ایمان، دوست داشتن برای خدا و دشمنی کردن بخاطر اوست و پیوند با دوستان خدا و بیزاری از دشمنان خدا.[۵]

حضرت علی (ع) نیز در بیانی نورانی، غایت دوستی با هر گروهی را حشر با آنان معرفی و می‌فرماید: «مبادا دشمنان خدا را دوست بداری، یا دوستی ات را نثار کسی جز دوستان خدا کنی که هرکس مردمی را دوست بدارد با آنان محشور شود.»[۶]

رسول خدا (ص) این دوستی و دشمنی بخاطر خدا را واجب و می‌فرماید: «دوستی کردن بخاطر خدا یک واجب است و دشمنی ورزیدن بخاطر خدا نیز واجب.»[۷]

همچنین ایشان در حدیثی دیگر فرمودند: «دوستی مؤمن با مؤمن بخاطر خدا از بزرگترین شاخه‌های ایمان است. بدانید که هرکس برای خدا دوست بدارد و برای خدا دشمنی ورزد و برای خدا عطا کند و بخاطر خدا دریغ نماید، از برگزیدگان خداست.»[۸]

امام علی(ع) نیز در باره دوستی خدا فرمودند: «دوستی برای خدا استوارتر از پیوند خویشاوندی است.»[۹]

شایان توجه است که در مبحث «دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا» باید به بزرگترین مصادیق آن دقت کافی داشت. آری، بزرگترین دوستان خدا اهل بیت (ع) هستند یعنی «التّامیّنَ فی مَحَبَّةِ الله»[۱۰] و دوستی با آنان دوستی با خود خدا محسوب می‌شود: چرا که مَنْ اَحَبَّکم فَقَدْ اَحَبَّ الله.»[۱۱] و بزرگترین دشمنان خدا هم، دشمنان این خاندان هستند که ما هم وظیفة دشمنی با آنان را داریم.

[۱]  سوره مبارکه آل عمران ، آیه ۲۸

[۲]  سوره مبارکه مائده ، آیه ۸۱

[۳]  سوره مبارکه توبه ، آیه ۷۱

[۴]  سوره مبارکه توبه ، آیه ۲۹

[۵]  بحار الانوار، ج ۶۹، س۲۴۲

[۶]  غرر الحکم، ح ۲۷۰۳

[۷]  میزان الحکمه، ج۲،ص۴۵۱

[۸]  الکافی،ج۲،ص۱۲۵

[۹]  میزان الحکمه ، ح ۳۳۴۷

[۱۰]  زیارت جامعه کبیره

[۱۱]  همان

کد خبر 4316402

منبع: مهر

کلیدواژه: دعای روزهای ماه رمضان ماه مبارك رمضان ماه مبارك رمضان نمایشگاه قرآن معرفی کتاب قرآن کریم پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قرآن دعای روزهای ماه رمضان شب قدر فعالیت های قرآنی امام خمینی ره درس اخلاق فلسفه کنفرانس بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۷۷۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به کمیت‌ها نباید جلوی توسعه کیفی آموزش را بگیرد

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی دوستی پیش از ظهر سه شنبه در آئین تجلیل از معلمان نمونه استان هرمزگان اظهار داشت: معلم در شکل گیری هویت دینی و ملی آینده‌سازان جامعه نقشی سازنده دارد از این رو توجه به خود معلم نیز در آموزش اصلی اساسی است.

وی با ادای احترام به مقام شامخ شهدای فرهنگی افزود: جامعه فرهنگی و معلمان در دفاع مقدس اثری ماندگار از خود بر جای گذاشتند؛ ۵ هزار شهید معلم به خوبی گواهی بر میهن دوستی این قشر عزیز است که از قِبَلِ تلاش‌هایشان تحرک و پویایی در جامعه دانش‌آموزی ایجاد شد و از ۳۶ هزار نفر از تربیت‌شدگانشان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

استاندار هرمزگان آگاهی بخشی را وظیفه مهم معلمان خواند و گفت: تار و پود معلمی با ایثار و خدمت عاشقانه تنیده شده است از این رو باید این ایثار و عشق را به شاگردانتان بذل کنید تا این سرزمین همیشه مورد طمع واقع شده را حراست کنند.

دوستی عنوان‌کرد: امروز آگاهی بخشی به دانش آموزان وظیفه مهم ایشان است تا فرزندانمان بدانند بر دوش چه قهرمانانی ایستاده اند و قدر داشته‌های فرهنگی، تاریخی خود را بدانند.

رئیس شورای آموزش و پرورش استان هرمزگان با اشعار ابیاتی از غزلیات عطار نیشابوری گفت: امروز حساس‌ترین وظیفه بر دوش معلمان است چرا که باید درس شجاعت، آزادگی و مکتب بزرگ هیهات من الذله را به نسل‌های آینده به عنوان سکانداران کشور بیاموزید.

وی سنجش توسعه آموزشی به وسیله متر را آسیب نظام تعلیم و تربیت کشور دانست و تاکید کرد: توجه به کمیت‌ها در کشور موجب غفلت از ارتقای کیفی آموزش و پرورش می‌شود از این رو باید تدبیری اندیشیده شود تا کمیت و کیفیت توأمان رشد کنند و سنجش عملکردها بر اساس کمیت جلوی توسعه کیفی آموزشی را نگیرد.

استاندار هرمزگان، توسعه متری را در فرهنگ نیز بلای جان توسعه دانست و گفت: در فرهنگ نیز با چنین مشکلی روبرو هستیم چرا که عملکردها در این حوزه با تعداد صندلی‌های مراکز فرهنگی یا تعداد بلیط‌های فروش رفته در گیشه سنجیده می‌شود و همین امر موجب غفلت از نرم‌افزار و درون مایه فرهنگ می‌شود.

دوستی انطباق توسعه آموزشی استان با سند توسعه صنعتی را یکی از تلاش‌های دولت در استان معرفی و اظهار کرد: در دولت سیزدهم ۱۵۰۰ کلاس درس جدید احداث و تحویل آموزش و پرورش شده است ضمن اینکه تأسیس هنرستان‌های تخصصی از جمله هنرستان انرژی اتمی، افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان استان و تلاش برای ارتقای جایگاه دانش‌آموزان استان در کنکور و امتحانات نهایی نیز در دستور قرار داشته و به نتیجه نیز رسیده است.

کد خبر 6099311

دیگر خبرها

  • نوع‌دوستی و همراهی از جنس فرشتگان نجات
  • توجه به کمیت‌ها نباید جلوی توسعه کیفی آموزش را بگیرد
  • هفته بیست و ششم لیگ برتر| شوک یک نیمه‌ای ذوب‌آهن به استقلال در آزادی
  • «دیوان تئاترال» روی صحنه می‌رود
  • «دیوان تئاترال» روی صحنه می‌رود
  • ببینید | قابل توجه زاکانی و دوستان؛ وضعیت خطرناک پله برقی متروی میدان ولیعصر تهران!
  • چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان
  • معلم «انسان ســـاز» است/ ترسیم مثلث «عشق، ایمان و اراده»
  • علم‌الهدی: امامتِ سیاسی دشمن دارد و تا امروز هم این دشمنی ادامه داشته
  • قلب دفاعی سپاهان محکم‌تر از همیشه!