Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماه مبارک رمضان با آداب و رسومی ویژه در شهرستان آستارا مواجه است و مردم متدین این شهرستان در تلاشند تا با نیکوکاری، دادن اطعام، آیین افطاری و رسیدگی به فقرا از این سفره الهی به طور ویژه بهره‌مند شوند. ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۲ استانها گیلان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، ماه مبارک رمضان از ماه‌های پر برکت سال است که همواره از سوی مسلمانان مورد توجه ویژه قرار دارند؛ برخی اقوام در استان گیلان برای فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و استفاده مطلوب از این ماه پر‌برکت در طول سال برنامه‌ریزی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ماه مبارک رمضان سفره‌ پربرکت الهی پهن می‌شود و بندگان خداوند می‌توانند با استفاده بهینه از این فرصت الهی روح و جسم خود را در معنویت شست‌و‌شو دهند و بهترین توشه را برای آخرت خود ذخیره کنند.

در استان گیلان اقوام گوناگونی زندگی می‌کنند و در طول ماه‌های مختلف سال آداب و رسوم متعددی را اجرا می‌کنند؛ ماه رمضان از ویژه‌ترین و با اهمیت‌‌ترین ماه‌های سال برای مردم گیلان است که توجه ویژه به این ماه در شهرستان‌های مختلف گیلان به وضوح دیده می‌شود.

مردم شهرستان مرزی آستارا جایگاه ویژه‌ای برای ماه مبارک رمضان قائل هستند و آداب و رسومی خاص را در این ماه اجرا می‌کنند، در ماه مبارک رمضان چهره این شهرستان به گونه‌ای تغییر می‌کند که به درستی می‌توان معنویت ماه ضیافت الهی را در آستارا لمس کرد.

سحری

در ماه مبارک رمضان به وقت سحر از تمامی مساجد مناطق مختلف شهرستان آستارا بانگ مناجات و اذان شنیده می‌شود و اهالی روستا‌های کوچک این شهرستان برای سحر یکدیگر را بیدار می‌کنند و گاه نیز میهمان سفره‌های سحر همسایه خود می‌شوند.

مردم مذهبی شهرستان آستارا روزه‌ گرفتن در ماه مبارک رمضان را موهبتی الهی از سوی پروردگار به منظور تزکیه نفس، خودسازی، ارزش گذاشتن به وجود آدمی می‌دانند و برای حفظ حرمت این ماه از تمامی توان خود بهره‌ می‌برند.

مردم مهربان و متدین شهرستان آستارا در هنگام‌ صرف غذا به هنگام سحر به گوش فرا دادن به مناجات و دعا می‌پردازند و بر این باورند که در این ماه مبارک غذاهای مصرفی باید ساده، مختصر و محلی باشد.

خانه‌ها در روستا‌های شهرستان آستارا بافتی زیبا و سنتی دارد به گونه‌ای که هر همسایه‌ای می‌تواند چراغ خانه همسایه خود را رویت کند، بر این اساس در هنگام سحر اگر چراغی در خانه‌ای روشن نبود همسایه نزدیک به آن او را برای سحری بیدار می‌کند.

مردم آستارا در هنگام سحر حتی فرزندان کوچک خود را برای صرف سحری بیدار می‌کنند و بر این باورند که این اقدام موجب می‌شود تا آن کودک با آداب و رسوم ماه مبارک رمضان آشنا شود و با این اقدام وظیفه روزداری در سن نوجوانی در این کودک نهادینه می‌شود.

در طول ایام ماه مبارک رمضان مردم شریف و خون‌گرم آستارا با رویی گشاده‌تر از گذشته با یکدیگر مواجه می‌شوند و کودکان و نوجوانان این شهرستان با نشاطی مطلوب می‌دانند که در پایان این ماه مبارک عیدی بزرگ را در پیش دارند.

غذای محلی

شیربرنج، کمشمش پلو، رشته پلو و خورشت قیصی از غذا‌های مرسوم سحر در شهرستان آستارا است و علاوه بر آن مردم این‌ شهرستان در هنگام سحر خوردن غذا‌های محلی را امری ضروری می‌دانند.

در ماه مبارک رمضان در مساجد، حسینیه‌ها، بقاع متبرکه و حتی برخی ‌خانه‌های این شهرستان در تمامی طول روز مراسم مناجات خانی و قرآن‌خوانی برپا است و شهرستان آستارا در ماه مبارک رمضان حال و هوایی عرفانی را به خود می‌گیرد.

در ماه مبارک رمضان برگزاری سلسله مراسمان ختم قرآن در محله‌ها و روستا‌های شهرستان آستارا مرسوم است و زنان متدین این شهرستان به صورت دوره‌ای هر روز در خانه همسایه‌ای گرد هم جمع می‌شوند و به تلاوت یک جزء از قرآن می‌پردازند و این مراسم به صورت نوبتی در تمامی خانه‌های روستا و یا محله در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

غذای نذری

همکاری و تعامل بانوان آستارایی با یکدیگر در پخت انواع آش‌ها و غذا‌های نذری ماه مبارک رمضان مثال‌زدنی است و مراسمات پخت غذا‌های نذری و برپایی سفره‌های بزرگ افطار در مساجد و حسینیه‌ها در تمامی طول ماه مبارک رمظان در آستارا ادامه دارد.

علاوه بر برکت این ماه، مردم شهرستان آستارا در رمضان بیشتر از ماه‌های گذشته میهمان یکدیگر می‌شوند و سفره‌های افطار این شهرستان همواره بزرگ و رنگارنگ است؛ جمع شدن کل فامیل در خانه بزرگ خانواده هنگام افطار در ماه مبارک رمضان در آستارا مرسوم است.

افطاری

مردم شهرستان آستارا روزه خود را با آب داغ و یا خرما افطار می‌کنند و این رسم از رسومی است که از گذشته‌های دور تا کنون در شهرستان آستارا پا برجا مانده است؛ فرنی و آبگوشت از عمده‌ترین غذا‌های افطار مردم آستارا در گذشته بود که هم‌اکنون نیز مصرف می‌شود.

علاوه بر فرنی و آبگوشت سفره افطار مردم آستارا با شیر برنج، کوفته و آش دوغ محلی، کاکا و انواع حلوا‌های محلی تزئین می‌شود و در ماه مبارک رمضان مردم شهرستان آستارا در تلاشند تا با نیکوکاری، دادن اطعام، آیین افطاری و رسیدگی به فقرا از این سفره الهی به طور ویژه بهره‌مند شوند.

در ماه مبارک رمضان، مردم شهرستان آستارا در تلاشند تا با نیکوکاری، دادن اطعام، آیین افطاری و رسیدگی به فقرا از این سفره الهی به طور ویژه بهره‌مند شوند.

نماز مستحبی

برپایی نمازهاى مستحبى ماه رمضان و شب قدر در بین اهالی محلات مختلف شهرستان آستارا بسیار زیاد است، اعمال شب قدر، خواندن دعاى گشودن قرآن و روى سر گذاشتن قرآن از سنت‌های دیرینه این شهرستان در ماه رمضان است که همچنان ادامه دارد.

در ماه مبارک رمضان توجه به قرآن، فراگیری قرائت و تفسیر قرآن در شهرستان آستارا سرعت بیشتری به‌ خود می‌گیرد و این موارد در مداس شهرستان‌ آستارا به طور ویژه انجام می‌شود.

کمک به ایتام، همکاری و مشارکت برای آزاد شدن زندانی‌های جرایم غیر عمد، تهیه جهیزیه و کمک به فقرا در ایام ماه مبارک رمضان با همکاری گسترده‌ای در شهرستان آستارا انجام می‌شود و مردم متدین و نوع‌دوست آستارایی فرایض ماه مبارک رمضان را با اقدامات خدا‌پسندانه خود چندین برابر می‌کنند.

نماز عید فطر شهرستان آستارا یکی از باشکوه‌ترین نماز‌ها در استان گیلان است؛ این نماز با حضور گسترده و وصف‌ناپذیر مردم در این شهرستان برپا می‌شود و مردم شهرستان آستارا با حضور گسترده خود در این فریضه الهی عید بزرگ مسلمانان را جشن می‌گیرند و پاسدار نعمت‌های بزرگ الهی می‌شوند.

انتهای پیام/ش

R7877/P1361/S6,71/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۷۷۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع جهیزیه و سبد غذایی در شهرستان قاین

حسینی مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان قاین گفت: به مناسبت ماه مبارک رمضان ۷۰۰ سبد غذایی به ارزش ۸۰۰ میلیون تومان با مشارکت‌های مردمی بین ایتام و نیازمندان این شهرستان توزیع شد.

او افزود: در آغازین روز‌های سال نو و ماه مبارک رمضان ۳۹ سری جهیزیه نیز در قالب ازدواج فاطمی به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بین نوعروسان تحت پوشش کمیته امداد توزیع شده است.

حسینی اظهار کرد: این جهیزیه‌ها شامل پنج قلم کالا اعم از تلویزیون، یخچال، اجاق گاز، لباسشویی و جاروبرقی است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • عبور ۶۷ هزار کامیون طی یک سال از پل دوستی ایران و آذربایجان
  • توزیع جهیزیه و سبد غذایی در شهرستان قاین
  • شمیم عطر قرآن در سنندج پیچید + فیلم
  • اجرای طرح ضیافت الهی برای بیش از ۲ هزار زائر چهارمحال و بختیاری
  • ضیافت افطاری ایتام و مددجویان کمیته امداد امام خمینی لنده
  • دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی
  • باران عید امسال، پاداش نیکوکاری مردم در سیل ۹۸ بود
  • برپایی ضیافت افطاری ۲۵۰۰ نفری در شادگان
  • اجرای طرح‌های «ضیافت الهی» و «آرامش بهاری» در بقاع متبرکه آمل
  • استقبال مسافران نوروزی از منطقه نمونه گردشگری حیران آستارا