Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@22:03:35 GMT

بهشت اجابت همراه با سحرخيزان

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۷۷۲۷۵

بهشت اجابت همراه با سحرخيزان

خبرگزاري آريا - راديو معارف همزمان با آغاز بهار قرآن با برنامه «بهشت اجابت» همراه با سحرخيزان اين شبکه است.
اين برنامه راه‌هاي دستيابي به حلاوت و شيريني در عبادت را به کارشناسي حجت‌الاسلام عزيزي به گوش شنوندگان مي‌رساند. از جمله بخش‌هاي اين برنامه سخنان آيت‌ا... صفايي بوشهري نماينده ولي فقيه و امام جمعه بوشهر با موضوع اخلاق و رسم بندگي، مناجات و ادعيه‌هاي ويژه ماه رمضان و فرمايش‌هاي اخلاقي رهبر معظم انقلاب است و شرح فرازهاي ابوحمزه ثمالي و خاطره‌گويي از سحرخيزي و شب زنده‌داري رزمندگان دفاع مقدس و مدافعان حرم از ديگر بخش‌هاي اين برنامه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه بهشت اجابت به تهيه کنندگي و سردبيري محمدحسن جلالي و اجراي رضا هدايت فر هر بامداد ساعت سه صبح به روي آنتن مي‌رود. به همين بهانه به سراغ عوامل اين برنامه رفتيم و درباره اهداف اين برنامه صحبت کرديم.
آرامش معنوي و عرفاني
حجت‌الاسلام مهدي صفايي، مدير گروه فقه و انديشه راديو معارف درباره سياست‌هاي برنامه‌هاي سحرگاهي ماه رمضان اين شبکه راديويي به جام‌جم گفت: مسلماً برنامه‌هاي سحرگاهي ماه رمضان بايد آرامش معنوي و عرفاني به مخاطب بدهد. اين آرامش معنوي و عرفاني بايد در موضوع برنامه، آيتم‌ها، قطعات آوايي، کلامي و پيامي و حتي لحن کارشناسان و مجري برنامه احساس شود.
وي ادامه داد: امسال به موضوعاتي همچون لذت مناجات با خدا، توبه و دعا در برنامه‌هاي سحرگاهي مي‌پردازيم. در قطعات آوايي هم مناجات‌ها بويژه مناجات‌هاي مجلسي مناسب اين فضاست.
اين مدير گروه عنوان کرد: امسال تلاش کرده‌ايم آيتم‌هاي برنامه سحرگاهي متفاوت باشد. به همين دليل آيتم‌هايي همچون مناجات خواني براساس دعاي ابوحمزه ثمالي، خاطره‌گويي از شب‌ زنده‌داري شهداي جنگ تحميلي و مدافع حرم و قرار امام زماني ما در هر سحرگاه از بخش‌هايي است که امسال در نظر گرفته ايم.
حجت‌الاسلام صفايي در ادامه درباره خوراک رسانه‌اي برنامه سحرگاهي راديو معارف توضيح داد: اگر بتوانيم حامي معنوي و عرفاني در ميان مخاطبان باشيم يک قدم به هدف مان نزديک شده‌ايم و خوراک مورد نيازش را تا حدودي فراهم کرده ايم. البته بايد بتوانيم اين حال معنوي را در وجود مخاطب پايدار کنيم و به تعبير علماي اخلاق تبديل به ملکه کنيم. ما تلاش مي‌کنيم خوراکي که مخاطب از ما توقع دارد به بهترين شکل و مطلوب برايش فراهم کنيم.
خلوت درون
محمدحسن جلالي، نويسنده و تهيه‌کننده برنامه بهشت اجابت در اين باره گفت: امسال همچون سال‌هاي قبل توفيق داشتيم با بهشت اجابت مهمان لحظه‌هاي سحرگاهي شنوندگان سحرخيز و شب زنده‌دار باشيم.
وي درباره تفاوت فضاي سحر با ديگر برنامه‌ها گفت: فضاي سحر، فضاي فردي و حسي است و بايد از پيچيدگي و شلوغي اجتناب کرد و به ايجادفضايي خلوت و دروني شدن ارتباط مخاطب با خود و خدايش کمک کرد. بنابراين بايد بيان و لحن عرفاني و معنوي باشد.
اين تهيه‌کننده و نويسنده با اشاره به اين‌که سحرهاي ماه رمضان يکي از بهترين زمان‌ها براي نيايش و استجابت دعا است، عنوان کرد: موضوع کلي برنامه امسال بهشت اجابت، راه‌هاي دستيابي به حلاوت و شيريني در عبادات و مناجات است. اين ويژه‌برنامه سعي در ايجاد فضايي معنوي در اوقات خوش سحرگاهي براي استفاده بيشتر مخاطبان از فيض سحرهاي ماه رمضان و لذت مناجات با خدا دارد.
جلالي تصريح کرد: بهشت اجابت بخش‌هاي مختلفي دارد. از جمله پخش سحري‌خواني و مناجات‌خواني و ادعيه مخصوص ماه مبارک رمضان مثل دعاي ابوحمزه ثمالي، دعاي مجير و مناجات حضرت امير در مسجد کوفه حکايت‌ها و پندهاي اخلاقي و عرفاني، سخنان اخلاقي آيت‌ا... صفايي بوشهري، نکته‌هاي اخلاقي در فرمايش‌هاي رهبر معظم انقلاب، گفت‌وگوي زنده با حجت‌الاسلام عزيزي با موضوع لذت مناجات و آثار آن، خاطره‌گويي حجت‌الاسلام جوشقانيان از سحرخيزي و شب زنده‌داري رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم، يک حکم از احکام روزه آداب و آثار سحرخيزي و نماز شب سخنان بزرگان اخلاق و قرار سحر با امام زمان‌(عج) از ديگر بخش‌هاي بهشت اجابت است.
وي درباره نويسندگي برنامه سحر گفت: نويسندگي براي ويژه برنامه سحر ماه رمضان بايد به دور از تکلف باشد و از ادبيات رسمي و مطالب تخصصي فاصله بگيرد تا بتواند در لحظات مخاطب سحرخيز تاثيرگذار باشد. امسال سعي شده در کنار متن‌هاي مناجاتي که بيشتر برداشت‌هايي از ادعيه ماثوره است به بيان حکايت‌ها، داستانها و پندهاي ديني و عرفاني پرداخته شود. همچنين يکي از بخش‌هاي نويسندگي آداب سحرخيزي و شب زنده‌داري در سيره اولياي خداست.
بداهه در اجرا
رضا هدايت‌فر، گوينده برنامه سحرگاهي بهشت اجابت درباره اين‌که در اين برنامه تا چه ميزان بداهه داريد؟ گفت: بداهه هنر خلق چيزهاي جديد در کمترين زمان و با حداقل امکانات است. براي بداهه‌گويي مجري بايد قابليت‌هاي فردي و توانمندي هاي ذهني و مطالعاتي خود را تقويت کند. اين قابليت‌ها در تمام حوزه‌هاي گويندگان و اجرا به گونه‌اي کاربردي دارد که کاملا ضروري و حياتي‌اند.
وي ادامه داد: مجري و گوينده با داشتن اين مهارت مي‌تواند اجراي‌هاي خلاق و جذاب داشته باشد. به نظر من موقعيت و فضايي که اوقات سحر ماه مبارک رمضان دارد، بسيار به مجري برنامه در اجراي بداهه کمک مي‌کند. بداهه نه يک فن بلکه يک هنر است.
اين گوينده درباره تاثير مطالعه در اين امر گفت: راديو معارف با داشتن مخاطبان خاص و فرهيخته نياز به مجريان و گويندگان خاص و اهل‌ مطالعه دارد، بخصوص که حوزه اين فعاليت معارف ديني و قرآن است که بيان آن نياز به مطالعه مستمر دارد بدون مطالعه و تحقيق مجري راديو معارف مانند جنگجوي بدون سلاح است.
هدايت‌فر درباره عواملي که شنونده را ترغيب به گوش دادن برنامه مي‌کند، گفت: ارتباط صميمي با مخاطب يکي از عوامل جذب مخاطب است. فضاي برنامه سحر مناسب براي پخش دعا و مناجات است و شنونده دوست دارد مطالبي بشنود که او را به خدا نزديک‌تر کند. بايد حس مخاطب را درک کرد و مجري هر جا لازم بود اين حس را تقويت کند. براي مخاطب راديو معارف داشتن محتواي قوي و شنيدن بسيار مهم است. بخش ديگري از ترغيب شنونده به پيگيري برنامه به کارشناس برنامه بر‌مي‌گردد که صاحب حرف نو باشد.وي درباره تفاوت اجراي برنامه سحرگاهي با ديگر برنامه‌ها توضيح داد: بزرگان ديني همواره بر دعا و راز و نياز با خدا در همه حال مخصوصا ماه رمضان و بالاخص سحرهاي اين ماه تاکيد بسياري داشته‌اند. مجري اهل دل مي‌تواند دل مخاطب را همراه خود کند. اميدواري به رحمت خدا، توبه و استغفار توسل به اهل بيت‌(ع) مواردي است که مجري برنامه بايد بر آن تاکيد کند.
فاطمه عودباشي
روزنامه نگار

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۷۷۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری روانشناسی خودمانی در بهشت مادران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، کارگاه‌های آموزشی با عنوان «روانشناسی خودمانی» در بوستان «بهشت مادران» برگزار می‌شود.

 این کارگاه‌ها با شعار «همیشه با یک مشاور درد دل کن» در بوستان بهشت مادران در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد با هدف اهمیت و لزوم مشاور برای همه، مشاوره‌های انفرادی و گروهی برگزار می‌شود.

مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره خانواده، مشاوره کودک و نوجوان، تست‌های روانشناسی و تست هوش کودکان از جمله مشاوره‌های انفرادی است که در «روانشناسی خودمانی» در نظر گرفته شده است.

در مباحث گروه درمانی نیز مهارت‌های زناشویی مشکلات زوجین، مهارت‌های فرزندپرروی، اضطراب کودکان و تربیت جنسی بررسی خواهد شد.

علاقمندان برای بهره‌مندی از مشاوره‌های انفرادی، گروهی و کارگاه‌های آموزشی می‌توانند با شماره‌های ۲۲۸۸۱۱۱۵ و ۱۶، ۲۲۸۸۶۰۴۲ تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • برگزاری روانشناسی خودمانی در بهشت مادران
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • نکوداشت اکبر زنجان‌پور همراه با شرم و حیای نوید محمدزاده
  • تولید نوکیای تقلبی متوقف می‌شود+ فیلم
  • (تصاویر) بهشت اردیبهشت اصفهان
  • بهشت اردیبهشت اصفهان
  • رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • تلوبیون بین برنامه‌ها تبعیض می‌گذارد؟/ محتوایی که ضریب می‌گیرد