Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-01@13:33:08 GMT

ازفوایدجسمانی وروانی ورزش هوازی

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۷۷۵۴۵

چه به واسطه رژیم غذایی و چه به واسطه شرایط گوارشی، چربی می تواند در بخش هایی ناخواسته از بدن انسان تجمع کند. برای کمک به از بین بردن این چربی های اضافه ورزش هوازی یک گزینه عالی است. ناطقان: ورزش هوازی (ایروبیک) به چربی سوزی کمک می کند. بر همین اساس، این تمرینات ورزشی برای افرادی که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند یا به وزنی سالم دست یابند، توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این تنها یکی از فواید ورزش هوازی محسوب می شود.

به نقل از "استپ تو هلث"، بیشتر مردم به نوعی این شکل از تمرینات ورزشی را انجام می دهند. به لطف ورزش هوازی ما نه تنها می توانیم به تناسب جسمانی دست یابیم، بلکه از فواید روانی آن نیز بهره‌مند می شویم.

ورزش هوازی و سلامت جسمانی

احتمالا با فواید انجام ورزش های هوازی آشنا هستید یا حداقل درباره آنها چیزی شنیده اید. اما یادآوری آنها ارزشمند است زیرا همانگونه که پیش‌تر اشاره شد ورزش هوازی نقشی فراتر از کمک به کاهش وزن دارد.

ورزش هوازی استقامت ما را افزایش می دهد

یکی از جنبه های مثبت ورزش هوازی افزایش استقامت بدن انسان است. آیا خرید کردن در یک فروشگاه بزرگ موجب خستگی شما می شود؟ یا با بالا رفتن از پله ها تنگی نفس به سراغ شما می آید؟ این قبیل شرایط به واسطه کمبود استقامت بدن شکل می گیرند.

با کمک ورزش هوازی می توانید این شرایط را بهبود ببخشید. البته برای کسب نتیجه مناسب باید ورزش هوازی را به طور منظم انجام دهید.

با گذشت زمان، ظرفیت ریه های شما افزایش خواهند یافت و متوجه می شوید که بالا رفتن از پله یا صعود از یک تپه دشواری کمتری داشته و برای مدت زمان بیشتری می توانید بدون احساس خستگی به پیاده روی یا دویدن ادامه دهید.

ورزش هوازی به خلاص شدن از چربی اضافه بدن کمک می کند

چه به واسطه رژیم غذایی و چه به واسطه شرایط گوارشی، چربی می تواند در بخش هایی ناخواسته از بدن انسان تجمع کند. برای کمک به از بین بردن این چربی های اضافه ورزش هوازی یک گزینه عالی است.

توجه به این نکته که چربی سوزی موضعی نخواهد بود و مدتی طول می کشد تا اثر کاهش چربی در بخش های مشخص از بدن نمایان شود، اهمیت دارد. در نتیجه، برای دستیابی به نتایج دلخواه باید بسیار صبور باشید و در میانه راه برنامه تمرینی خود را رها نکنید.

شما ممکن است روند کاهش چربی در ناحیه شکم خود را تجربه کنید، اما شاید این اثر را پس از چند هفته یا چند ماه انجام منظم ورزش هوازی که با یک رژیم غذایی سالم همراهی می شود، مشاهده کنید.

انواع مختلفی از ورزش هوازی وجود دارند

یکی دیگر از جنبه های مثبت ورزش هوازی تنوع آن است، از این رو شما می توانید بهترین گزینه بر اساس آنچه دوست دارید را انتخاب کنید که به افزایش انگیزه برای ورزش کردن نیز منجر می شود.

از جمله نمونه های شناخته شده ورزش هوازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوچرخه سواری (ثابت یا عادی)

پیاده روی (روی تردمیل یا به صورت عادی)

دویدن (در باشگاه یا به صورت عادی)

زومبا

کلاس های ایروبیک

همانگونه که متوجه شدید با گزینه های ساده مواجه هستیم که همه ما با آنها آشنایی داریم. به عنوان مثال، اگر دویدن را انتخاب کنید، شما می توانید این کار را در باشگاه یا در طبیعت انجام دهید.

یکی از مزایای حضور در باشگاه این است که می توانید به همراه افراد دیگر به انجام ورزش پرداخته و شرایط شما زیر نظر قرار بگیرد. اگر دوست دارید در محیط بیرون ورزش کنید، می توانید اپلیکیشن هایی را روی گوشی هوشمند خود دانلود کنید تا پیشرفت شما را کنترل کرده یا یک دوست را در فعالیت ورزشی خود شریک کنید.

با این وجود، آگاهی از ظرفیت خود برای ایجاد انگیزه شخصی اهمیت دارد. اگر به طور کامل به دیگران وابسته باشید، ممکن است آنچنان که باید و شاید پایداری خود برای دستیابی به تغییرات جسمانی لازم را حفظ نکنید.

ورزش هوازی و سلامت روانی

ورزش هوازی به افزایش استقامت و آمادگی جسمانی، کاهش وزن و حتی سالم‌تر غذا خوردن کمک می کند. با این وجود، برخی فواید انجام این تمرینات ممکن است مشهود نباشند، اما متوجه آنها شوید که منظور ما همان فواید روانی است.

ورزش هوازی برای پاکسازی ذهن و خلاص شدن از استرس در زندگی گزینه بسیار خوبی است.

زمانی که ورزش می کنید، بدن انسان اُکسی‌توسین ترشح می کند که به کسب آرامش و احساس شادی بیشتر کمک می کند. در نتیجه، انجام ورزش به طور منظم برای بهزیستی روانی انسان بسیار مفید است.

انجام ورزش به افزایش اعتماد به نفس یا حفظ آن در سطوحی سالم کمک می کند.

بر همین اساس است که انجام ورزش در زمان هایی که شرایط سختی را سپری می کنید یا از افسردگی رنج می برید بسیار توصیه شده است. اگر از اضطراب یا حتی دندان قروچه رنج می برید، ورزش می تواند به بهبود این شرایط کمک کند. منبع: عصر ایران برچسب ها: فواید ، ورزش هوازی ، جسمانی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: فواید ورزش هوازی جسمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۷۷۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، روغن حیوانی یا گی (Ghee) در واقع شکلی از کره است که برای پخت‌وپز، طعم‌ دادن به غذا و همچنین به‌عنوان منبع چربی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: کدام نوع کره ضد سرطان است؟

این روغن قرن‌ها است که وجود دارد و در کشورهای مختلف از جمله ایران استفاده می‌شود. در طب سنتی هند هم به نام آیورودا ریشه دارد. در این سیستم پزشکی سنتی، روغن حیوانی ماده‌ای ارزشمند برای تقویت و ایجاد تعادل میان اجزای مختلف بدن به شمار می‌رود. با این حال برای اثبات فواید این ماده غذایی برای قلب، روده یا کنترل وزن، چنانچه امروز ادعا می‌شود، تحقیقات بالینی محدودی انجام شده است.

روغن حیوانی چیست؟

روغن حیوانی یا گی، نوعی کره تصفیه‌شده است که برای تهیه آن، کره را مدت زمان طولانی‌ حرارت می‌دهند تا مواد جامد شیر (پروتئین‌ و لاکتوز) از آن جدا و ته‌نشین شود و عطروطعمی شبیه آجیل بوداده پیدا کند.

گرما پروتئین‌های شیر مانند کازئین و نیز لاکتوز آن را تجزیه می‌کند و بر این اساس روغن مشخصه تغذیه‌ای منحصربه‌فرد به دست می‌آورد: کسانی که با تحمل لاکتوز مشکل دارند و نمی‌توانند کره بخورند، می‌توانند روغن حیوانی را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن در هند نیز یک عنصر کلیدی در آشپزی به شمار می‌رود. هندی‌ها روغن حیوانی را خالص و ناب می‌دانند و هرچیزی که با این روغن پخته شود هم خالص و ناب محسوب می‌شود.

در طب آیورودا، بر فواید درمانی روغن حیوانی یا گی، چه به صورت مجزا و چه همراه با سایر ترکیب‌های دارویی تاکید و حتی گفته می‌شود که مصرف روزانه و همیشگی این روغن ضرری ندارد.

ارزش غذایی روغن حیوان یا گی

مشخصات تغذیه‌ای این روغن شبیه کره است و هر یک قاشق چای‌خوری از آن ۱۲۳ کالری، ۱۴ گرم چربی، ۱۱۸ میکروگرم ویتامین آ و ۰.۴ میلی‌گرم ویتامین ئی دارد. روغن حیوانی تقریبا تماما چربی است (۹۵ درصد) و رطوبت آن به کمتر از ۰.۵ درصد می‌رسد.

این روغن منبع مهم اسید لینولئیک مزدوج یا سی‌ال‌ای (conjugated linoleic acid)، نوعی اسید چرب غیراشباع امگا ۶، است. سی‌ال‌ای به طور طبیعی در محصولات لبنی یافت می‌شود و برای سلامتی مزیت‌هایی دارد، از جمله در زمینه‌هایی مانند چاقی، سرطان، فشار خون (کاهنده فشار خون)، دیابت (تعدیل‌کننده قند خون) و تقویت‌کننده سیستم ایمنی.

در روغن حیوانی یا گی ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین آ وهمچنین بسته به نشان تجاری این روغن، ویتامین‌های دی، ئی و کا وجود دارند. مصرف ویتامین‌های محلول در چربی همراه با منبع چربی مانند روغن حیوانی در جذب مواد مغذی موثر است.

تاثیر روغن گی بر سلامتی؛ مزایا و مضرات

تحقیقات اولیه روی موش‌ها نشان می‌دهد که روغن حیوانی یا گی با کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب (اچ‌دی‌ال) خطر ابتلا به بیمارهای قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد. با این حال به منظور اثبات فواید این روغن‌ برای سلامتی انسان‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

یک مطالعه در پاکستان‌ نشان داد که این نوع روغن برخلاف تصور عمومی، بیماری عروق کرونر را در مصرف‌کنندگان کاهش داد نه افزایش. با این حال توصیه انجمن قلب آمریکا این است که پنج تا شش درصد کالری‌ مصرفی روزانه از چربی‌های اشباع‌شده باشد. زیرا ارتباط میان مصرف چربی اشباع‌شده با کلسترول بد (ال‌دی‌ال) و افزایش خطر بیماری قلبی پیش‌تر اثبات شده است.

از آنجا که روغن حیوانی یا گی، کره تصفیه‌ شده و فاقد کازئین یا لاکتوز است، افرادی که به بیماری عدم تحمل لاکتوز دچارند، می‌توانند این روغن را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن حاوی نوعی تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ام‌سی‌تی (MCT) است؛ نوعی چربی که با سرعت بیشتری در بدن تجزیه و جذب می‌شود. طبق برخی پژوهش‌ها، ام‌تی‌سی‌ها مصرف انرژی را افزایش می‌دهند و بر احساس سیری تاثیر می‌گذارند و می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد.

به رغم فواید فراوان روغن حیوانی یا گی، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی به دلیل اینکه روغن یک چربی‌اشباع‌شده‌ محسوب می‌شود، باید در مصرف آن احتیاط کنند اما می‌توان از این روغن حیوانی به عنوان یکی از عناصر رژیم غذایی سالم بهره‌مند شد.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1228665 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • کبد چرب و دردسرهایش
  • تغییر نام استقلال در مسیر قانونی انجام شود
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن آسیب می رساند
  • کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند
  • تاثیر ورزش شدید بر سرطان
  • پنه لوپه کروز بازیگر مشهور ۵۰ ساله راز جوانی‌اش را فاش کرد
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟