Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@15:27:02 GMT

لزوم توجه به دومین دانشگاه قدیمی کشور

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۷۷۹۴۴

لزوم توجه به دومین دانشگاه قدیمی کشور

حدود 70 درصد از تولیدات علمی کشور در 13 دانشگاه سطح یک کشور از جمله در آزمایشگاه‌های دانشگاه تبریز انجام می‌شود که بودن ساختمان‌هایی با عمری ۵۰ ساله و قدیمی در این دانشگاه، فعالیت‌های علمی را با مشکل مواجه کرده که بناهای ساختمان‌ها و زیرساخت‌های این دانشگاه نیازمند تعمیر و بهسازی است. سید مسلم یگانه روزنامه نگار

ایران آنلاین /از طرفی، این دانشگاه به‌دلیل اینکه از نظر قدمت دومین دانشگاه کشور بعد از دانشگاه تهران به شمار می‌رود، اگر تأسیسات آن نوسازی و بهسازی نشود، در آینده‌ای نه چندان دور باید شاهد بحران در آن باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«محمد رضا‌ پور محمدی»، رئیس دانشگاه تبریز در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته مبالغی بودجه تعمیرات به این دانشگاه اختصاص داده شد که امیدواریم این بودجه در سال‌های آینده نیز اختصاص یابد، افزود: درحال حاضر دانشگاه تبریز اقدام به تعمیر، مقاوم‌سازی و بهسازی ساختمان سلف سرویس و سالن‌های عمومی خود کرده و در صورت ادامه اختصاص بودجه تعمیرات، ساختمان‌های دیگر این دانشگاه نیز تعمیر و بهسازی خواهد شد.
موفقیت‌های دانشگاه
رئیس دانشگاه تبریز که دارای دکترای برنامه‌ریزی شهری از کشور انگلستان است، با اشاره به جایگاه این دانشگاه در آخرین رتبه‌بندی «لایدن»، گفت: لایدن یکی از نظام‌های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر سال دانشگاه‌های دنیا را بر اساس شاخص‌های معتبر علم سنجی در 9 شاخص و بر اساس داده‌های مأخوذ از پایگاه «وب ساینس» رتبه‌ بندی می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در سال 2018، دانشگاه‌های دنیا در این ۹ شاخص در قالب 2 معیار کلی مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی مورد رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند، یادآور شد: درمعیار مرجعیت علمی (تأثیر علمی) از شاخص‌هایی چون مقالات یک درصد برتر، مقالات ۵ درصد برتر، مقالات ۱۰ درصد برتر و مقالات ۵۰درصد برتر بهره گرفته شده و درمعیار دیپلماسی علمی نیز از شاخص‌هایی چون همکاری علمی، همکاری بین‌المللی، همکاری صنعتی، همکاری علمی با فاصله جغرافیایی کمتر از ۱۰۰ کیلومتر و همکاری علمی با فاصله جغرافیایی بیشتر از ۵ هزار کیلومتر استفاده شده است. بر این اساس دانشگاه تبریز رتبه 572 دنیا، 194 آسیا، پنجم دانشگاه‌های جامع و نهم کل دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرده است.
پورمحمدی با اشاره به رتبه‌های دانشگاه در حوزه‌های موضوعی از نظر شاخص تأثیر جهانی، افزود: این دانشگاه در حوزه ریاضی و علوم رایانه رتبه 272، علوم فیزیکی و مهندسی رتبه 273، علوم حیاتی و زمین رتبه 493 و علوم زیست پزشکی و سلامت رتبه 881 جهان را کسب کرده است.
رئیس دانشگاه تبریز به رتبه‌های این دانشگاه در آسیا در حوزه‌های موضوعی از نظر شاخص تأثیر اشاره کرد و یادآور شد: در حوزه موضوعی ریاضی و علوم رایانه رتبه 121، علوم حیاتی و زمین رتبه 129، علوم فیزیکی و مهندسی رتبه 134 و زیست پزشکی و علوم سلامت رتبه 288 آسیا را کسب کرده است.
وی با بیان اینکه دانشگاه تبریز این موفقیت‌ها را بر اساس انتشار 2 هزار و یک مدرک در بین سال‌های 2013 تا 2016 به دست آورده، یادآور شد: کل استنادات دریافتی در این دوره 7 هزار و 999 مورد ارزیابی شده و میانگین استناد دریافتی هر مقاله 4 مورد محاسبه شده و بر این اساس 0.4 درصد از مقالات انتشار یافته توسط محققان دانشگاه تبریز جزء انتشارات یک درصد برتر، 2.9 درصد جزء انتشارات 5درصد برتر، 6.8 درصد جزء مجلات 10درصد برتر و 44.9 درصد جزء انتشارات 50 درصد برتر حوزه‌های مختلف علمی ارزیابی شده است.
پورمحمدی با اشاره به اینکه ایران چون سال‌های گذشته در بین کشورهای اسلامی رتبه نخست را به لحاظ تعداد دانشگاه برتر در این رتبه‌بندی در اختیار خود دارد، گفت: در سال ۲۰۱۸ دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، پزشکی تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، شیراز، تبریز، پزشکی شهید بهشتی، علوم وتحقیقات تهران، شهید بهشتی، صنعتی خواجه نصیر، اصفهان، گیلان، کاشان، پزشکی اصفهان، پزشکی شیراز، پرشکی تبریز، پزشکی مشهد، بوعلی سینا و شهید باهنر کرمان در این فهرست رتبه‌بندی حضور دارند.
پیشینه دانشگاه
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه تبریز در سال ۱۳۲۶ با 2 دانشکده ادبیات و پزشکی کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر با داشتن بیش از ۲۱ دانشکده، ۱۰پژوهشکده و گروه پژوهشی، ۵ قطب علمی، بیش از 850نفر عضو هیأت علمی، ۲۴ هزار دانشجو و یکهزارنفر پرسنل اداری، در ۲۰۹ رشته دکترای تخصصی، ۳۲۲ رشته کارشناسی ارشد، ۱۶۴ رشته کارشناسی و ۴رشته کاردانی به تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص اهتمام دارد.
قراردادهای بین‌المللی
رئیس دانشگاه تبریزاظهارداشت: قراردادهای بین‌المللی دانشگاه تبریز در عرصه بین‌المللی نیز فعال بوده و با دانشگاه‌های کشورهای مختلف جهان از جمله فرانسه، ایتالیا، آلمان، ژاپن، ترکیه،جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، قبرس، تایلند و... بیش از ۵۰ قرارداد و تفاهمنامه همکاری امضا کرده و در اتحادیه‌های بزرگ بین‌المللی از جمله اتحادیه دانشگاه‌های جهان «آی. آ.وی»، اتحادیه دانشگاه‌های بین‌المللی و اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز حضوری فعال و تعیین‌کننده دارد.
کمپ دانشگاه
پورمحمدی اظهار داشت: کمپ دانشگاه تبریز با دارا بودن بیش از ۶۰۰ هکتار مساحت در کمپوس اصلی و سایت خلعت پوشان، فضای سبز بسیار دلنشین و بیش از 60 هزار اصله درخت در محیطی آرام و با امکاناتی چون بازارچه دانشجویی، نانوایی، خشکشویی، دفتر پستی، عکاس خانه، مسجد، کانون‌های فرهنگی و هنری، سینما، نمایشگاه‌های دائمی، موزه‌های ارزشمند، استادیوم و سالن‌های ورزشی مجهز، آژانس مسافرتی، مرکز بهداشت، مرکز مشاوره، داروخانه، مهد کودک، باغ گیاه شناسی و... چون شهری کوچک همه امکانات و تسهیلات لازم برای رفع نیازهای اولیه دانشگاهیان را درخود فراهم آورده و با امید به آینده به فعالیت علمی خود ادامه می‌دهد.
مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور
وی با اشاره به نقش دانشگاهیان دانشگاه تبریز در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: این دانشگاه ضمن اینکه شروع‌ کننده انقلاب فرهنگی بوده، بلکه نخستین شهید دانشجو را در قیام 29بهمن ماه سال 59 و نیز بیش از 15شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
رئیس دانشگاه تبریز یادآور شد: دانشگاه تبریز از گذشته تا به امروز بزرگان زیادی را درعرصه‌های مختلف نظامی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای سربلندی، سرافرازی و شکوفایی کشورمان تربیت کرده که نمونه بارز آن سرداران و فرماندهان شهید دفاع مقدس است که سرداران شهید مهدی باکری، فرمانده 31 لشکر عاشورا و محمد حسن کسایی، فرمانده گردان انصار جهاد سازندگی از جمله فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند.وی علت اینکه در حال حاضر دانشگاه تبریز به‌عنوان مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور مطرح است، گفت: به خاطر شهادت 22 نفر از دانشجویان این دانشگاه در 27 دی سال 65 بر اثر بمباران هواپیماهای رژیم بعثی به دانشکده فنی در هنگام پشتیبانی از جبهه‌های جنگ، دانشگاه تبریز به مشهدالشهدای دانشگاه‌های ایران معروف شده است.
هفتادمین سالگرد تأسیس
رئیس دانشگاه تبریز از برگزاری آیین‌های بزرگداشت هشتمین سده آموزش عالی در تبریز و هفتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه تبریز همزمان با رویداد تبریز ۲۰۱۸ خبر داد و خاطرنشان کرد: تبریز شهری دانشگاهی و مرکز علم است که 800 سال پیش دانشگاه بین‌المللی ربع رشیدی در آن تأسیس شده و دانشگاه تبریز نیز در امتداد آن، به فعالیت علمی خود در عصر حاضر مشغول است که امسال در هفتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه تبریز به معرفی ظرفیت‌ها، پیشینه و خدمات علمی در منطقه و این دانشگاه پرداخته خواهد شد و برنامه‌های مفصلی برای آن تدارک دیده شده است.

دانشگاه تبریز در یک نگاه

دانشگاه تبریز از جایگاه برجسته‌ای در کشور برخوردار است، به طوری که در سال‌های اخیر 10 نفر از استادان این دانشگاه به‌عنوان یک درصد دانشمندان برتر جهان، ۳نفر چهره ماندگار کشور، نزدیک به 30 نفر به‌عنوان استاد و پژوهشگر نمونه کشوری و ۵ نفر نیز به‌عنوان دانشمند جهان اسلام معرفی شده اند؛ از طرفی، تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در پست‌های مهم سیاسی و اجرایی کشور عهده دار مسئولیت هستندهمچنین استادان و دانشمندان برجسته بسیار زیادی در این دانشگاه مشغول تحقیق و تدریس هستند که علاوه برعناوین فوق، رتبه‌های برتری چون سرآمدان علمی ایران، نشان‌های عالی کشور، استاد نمونه انجمن‌های علمی داخلی و بین‌المللی و مؤلف کتاب سال کشور و... را کسب کرده‌اند.این دانشگاه با برخورداری از امکانات منحصر به فرد علمی در شمال غرب کشور و با آزمایشگاه‌های مجهز در حوزه‌های مختلف، حدود 400 هزار جلد کتاب فیزیکی، 800 هزار کتاب دیجیتالی، بیش از ۲۵ نشریه علمی - پژوهشی و اشتراک مجلات معتبر الکترونیکی و چاپی دنیا در خدمت پژوهشگران است.دانشگاه تبریز علاوه بر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در امر گسترش آموزش عالی در منطقه شمال غرب کشور نیز نقش برجسته و ارزنده‌ای داشته و دانشگاه‌های محقق اردبیلی، مراغه و بناب از آن منشعب شده و هم‌اکنون در شهرهای مرند، اهر و میانه دارای دانشکده اقماری بوده و درمنطقه آزاد تجاری ارس نیز یک پردیس بین‌المللی دارد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۷۷۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته ترانزیت جاده‌ای کشور ۵۸ درصد افزایش یافت

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که سال قبل ترانزیت جاده‌ای کشور ۵۸ درصد رشد داشت، گفت: نزدیک ۱۵ میلیون تن بار در شبکه ترانزینی در این مدت جا به جا شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مهرداد بذرپاش روز جمعه در جلسه راهبری کاهش تصادفات رانندگی آذربایجان شرقی، با اشاره به بازدید‌های خود از محور‌های ارتباطی استان، اظهار کرد: باید هرچه سریعتر برای تکمیل این منابع عظیمی که در پروژه‌ها انبار شده و روز به روز قیمت تمام شده آن بالا می‌رود، اقدام کنیم.

وی در پاسخ به خواسته امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی قول داد رام‌های جدیدی به شبکه ریلی استان اضافه شود.

وی با اشاره به پروژه‌های جاده‌ای ایران با کشور‌های همسایه در قالب پروژه ایران راه، ادامه داد: باید تمام تلاش خود را برای کاهش نقاط حادثه خیز و سوانح رانندگی بکار گیریم.

بذرپاش با بیان اینکه برای رفع مشکلات آزادراه تبریز- زنجان دستور لازم داده شده است، گفت: شریک کار این آزادراه، یکی از بانک‌های کشور است که به خاطر دلایلی، اهتمام روکش و بهسازی آن را نداشته و ما نیز بر اساس قانون، اختیار ورود و رفع نواقص این مسیر را داریم.

وزیر راه و شهرسازی بر لزوم حضور مدیران بر سر پروژه‌ها تاکید کرد و افزود: حضور بر سر پروژه‌ها، بازدارنده است.

** حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی وضعیت خوبی ندارد

استاندار آذربایجان شرقی هم با بیان این‌که در استان مشکل تامین اتوبوس و حمل و نقل عمومی وجود دارد، افزود: قبلا در استان یکهزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری داشتیم، اما در سه سال گذشته این تعداد به ۴۰۰ دستگاه کاهش یافته است و حمل و نقل جاده‌ای ما وضعیت خوبی ندارد.

مالک رحمتی اظهار کرد: در شان استان نیست که میزان تلفات درون و برون شهری سالانه هزار نفر باشد، ولی این واقعیت تلخی است که اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه با افت رام قطار‌های استان نیز رو به و هستیم و باید در کنار ایمنی راه‌ها به آن توجه شود، از وزیر راه و شهرسازی خواست تا نسبت به حمل و نقل عمومی و ریلی در تخصیص اتوبوس و رام قطار دستور لازم را صادر کند.

رحمتی با درخواست حداقل ۲ رام قطار برای استان، گفت: امروز سه دستور جهادی از وزیر داشتیم. برای قطعه شش آزادراه تبریز-ارومیه تزریق نقدینگی و اختصاص قیر داشتند و یکی از آرزو‌های دیرینه مردم، کمربندی ایلخچی نیز مورد بازدید قرار گرفت و دستورات لازم صادر شد و مقرر شد تا یک باند آن تا تیرماه نکمیل شود.

** تمام نقاط حادثه خیز برطرف می‌شود

رئیس سازمان راهداری کشور نیز با اشاره به اعتبار نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد ریالی راهداری استان در سال گذشته، گفت: تا پایان سال جاری تلاش می‌شود تا تمامی نقاط حادثه خیز استان را برطرف کنیم.

داریوش امانی با اشاره به اهمیت جایگاه استان آذربایجان شرقی از جهت قرارگیری در کریدور شمال به جنوب و پایانه‌های مرزی بر لزوم توجه به وضعیت جاده منتهی به پایانه کلاله تاکید کرد.

** سال گذشته ۹۷ نفر در اثر تصادفات آزاد راه تبریز - زنجان جان باختند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی در خصوص آزادراه زنجان-تبریز که ۱۹۲.۵ کیلومتر آن در این استان ما و ۸۵ کیلومتر در استان زنجان است، افزود: ۹۷ نفر در سال ۱۴۰۲ در این آزادراه فوت شده‌اند.

اروجعلی علیزاده با اعلام اینکه هیج عملیات بهسازی به جز راهداری جاری در این آزادراه انجام نشده است، گفت: این آزادراه به یک نارضایتی تبدیل شده و کل عملکرد استان را به صفر ضرب کرده است.

علبزاده گفت: در ۱۲ ماهه سال گذشته ۷۲۴ نفر در تصادفات استان فوت شده‌اند که افزایش ۱۰۷ نفری را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مسافت کل راه‌های استان ۱۳ هزار و ۲۹ کیلومتر شامل ۴.۵ درصد از راه‌های کشور است، افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۸۶ میلیون تردد در محور‌های استان ثبت شده که سه درصد افزایش را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه از کل تردد‌های جاده‌ای استان در سال گذشته ۱۳ درصد مربوط به حمل و نقل سنگین و ۸۷ درصد وسایل نقلیه سبک است، گفت: ۷۲ درصد تردد‌ها نیز با پلاک‌های بومی و ۱۱ درصد پلاک آذربایجان غربی ثبت شده است.

علیزاده با اشاره به اینکه سرعت متوسط تردد خودرو در راه‌های آذربایجان شرقی ۸۵ کیلومتر بر ساعت است، گفت: این رقم برای کشور ۷۹ کیلومتر بر ساعت است.

وی اعلام کرد: استان آذربایجان شرقی دارای ۱۰۳ سامانه ثبت تخلف در محور‌های ارتباطی است و ۵۰ دستگاه افزوده می‌شود.

** نبود قرارگاه پلیس راه در آذربایجان شرقی

رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی از نبود قرارگاه پلیس راه در استان خبر داد و افزود: ۴۵ درصد از تصادفات فوتی استان در ۹ محور سرچم-اردبیل، مراغه-هشترود، اهر- تبریز، شبستر-تسوج، تبریز-صوفیان، مرند-خوی، فرعی یکانات، جلفا-مرند، قطعه دوم محور جزیره و آزادراه پیامبر اعظم (ص) اتفاق افتاده است.

سرهنگ حبیب آبراهه، با بیان این‌که نخستین دلیل تصادفات استان عدم توجه به جلو است، گفت: در این خصوص اعمال قانون برای استفاده از موبایل ۵۵ درصد افزایش یافته است.

** زمان رسیدن به بالین مصدوم در جاده‌های استان ۱۳ دقیقه است

رئیس اورژانس آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: زمان رسیدن به بالین مصدوم در جاده‌های استان ۱۳ دقیقه و در کشور ۱۴ دقیقه است. این زمان در سطح کلانشهر تبریز به دلیل کمبود پایگاه‌ها، ۱.۵ دقیقه بیشتر است.

اصغر جعفری روحی، افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۷۹ مصدوم با ترومای شدید در استان داشتیم که نشان می‌دهد شدت مصدومیت در تصادفات استان ما بسیار بالا است به طوری که ۳۷۸ مورد از این مصدومان فوت شده‌اند.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در راستای یک سفر کاری با استقبال استاندار آذربایجان شرقی و مدیران کل دستگاه‌های مرتبط وارد تبریز شد.

وی ابتدا از قطعه ششم آزادراه تبریز ارومیه بازدید و سپس در مراسم افتتاح طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند شرکت کرد.

دیگر خبرها

  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • برگزاری مجدد کنکور در منطقه سیل زده
  • سال گذشته ترانزیت جاده‌ای کشور ۵۸ درصد افزایش یافت
  • نخستین دلیل تصادفات آذربایجان شرقی عدم توجه به جلو است
  • کارگران بازوان حرکت و شکوفایی کشور
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای در کشور
  • برگزاری دومین کنگره بین‌المللی سالمندی سالم در تبریز
  • دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج برپا می‌شود
  • نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است
  • طرح «شنبه‌های احیا» برای واحدهای تولیدی در کردستان اجرا می‌شود