Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@07:25:42 GMT

«ماه عسل» طبقه پزشکان در ایران

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۷۸۰۲۴

«ماه عسل» طبقه پزشکان در ایران

در حوزه رسانه می‌توان این خودآگاهی طبقاتی پزشکان را در حساسیت زیاد بر روی بازنمایی خود در رسانه‌های عمومی ملاحظه کرد. تعطیلی سریال‌ها، مستند‌ها و برنامه‌های کارشناسی انتقادی درباره وضعیت پزشکی در ایران و سفارش ساخت سریال‌ها و برنامه‌های ترویجی درباره اهمیت جایگاه و نقش پزشکان از نشانه‌های این خودآگاهی طبقاتی پزشکان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه صبح نو: برنامه امسال «ماه عسل» به‌ویژه برنامه‌ای که در آن فردی به نام خانم یاسمن اشکی به تبلیغ یک واکسن خاص در درمان یک بیماری لاعلاج پرداخت، واکنش‌های متفاوتی را در میان کارشناسان بهداشتی برانگیخته است. منتقدان در مورد ادعا‌های خانم اشکی و کمپین او برای واردات مواد اولیه و ساخت یک واکسن در داخل کشور از لحاظ علمی و نیز اقتصادی تشکیک می‌کنند و باند‌های دارویی وابسته به برخی مقامات وزارتخانه را پشت ماجرا می‌بینند. برخی روزنامه‌نگاران اخباری از سازماندهی برخی تأثیرگذاران فضای مجازی برای تبلیغ این واکسن مشکوک توسط یکی از مقامات وزارت بهداشت منتشر کرده‌اند. همچنین مجری «ماه عسل» که برای فرار از انتقادات، پای وزیر بهداشت را در تأمین محتوای این برنامه به میان کشیده است درواقع ابعاد دیگری از این ماجرا را روشن کرده است و بر انتقادات صحه گذاشته است: مانند بسیاری دیگر از روند‌های نظام سلامت در ایران پای منافع طبقاتی طبقه پزشکان در میان است.


منظور از طبقه در تعریف جامعه‌شناختی گروه‌بندی وسیعی از افراد است که دارای منابع اقتصادی مشترکی هستند. ویژگی این گروه این است که نسبت به موقعیتی که در آن قرار دارند و منافع مشترکشان دارای خودآگاهی هستند و دائم در تلاش هستند تا با استفاده از ابزار‌های مختلف (رسانه، سیاست، لابی و...) نسبت به بیشینه کردن منافع اقتصادی و نیز تمایز خود با دیگر طبقات تلاش کنند. همچنین در یک طبقه اختلافات سیاسی و فرهنگی ذیل همگرایی منافع اقتصادی افراد کمینه می‌گردد. ماجرای اقتصاد سیاسی طبقه پزشکان در ایران در زمان وزارت قاضی‌زاده هاشمی به آشکارترین وجه خود نمایان شده است که نشانه‌های آن را می‌توان در فعالیت‌های سیاستی وزارت بهداشت و کمیسون پزشکی مجلس و فعالیت‌های رسانه‌ای جناب وزیر به عینه مشاهده کرد.


در حوزه رسانه می‌توان این خودآگاهی طبقاتی پزشکان را در حساسیت زیاد بر روی بازنمایی خود در رسانه‌های عمومی ملاحظه کرد. تعطیلی سریال‌ها، مستند‌ها و برنامه‌های کارشناسی انتقادی درباره وضعیت پزشکی در ایران و سفارش ساخت سریال‌ها و برنامه‌های ترویجی درباره اهمیت جایگاه و نقش پزشکان از نشانه‌های این خودآگاهی طبقاتی پزشکان بوده است.


در حوزه سیاستی نیز قشر پزشکان در دو جایگاه مجلس و وزارت بهداشت توانسته‌اند ابتکار عمل در حوزه سیاست‌گذاری حاکمیتی بر فعالیت‌های خود را به دست گیرند: وزارت پزشکان متخصص به جای متخصصان سلامت، جدا کردن آموزش پزشکی از آموزش دانشگاهی، تعیین نرخ دستمزد پزشکان توسط صنف نظام پزشکی، جدا کردن بیمه سلامت از وزارت رفاه و الحاق آن به وزارت بهداشت، تسلط پزشکان بر نظام پزشکی و بی‌اثر کردن دعاوی در خصوص قصور پزشکان در پرونده‌های خطا و قصور پزشکان، جهت دادن منافع عمومی کشور در طرح تحول سلامت به سمت درمان و جیب پزشکان، بنگاه‌داری متولیان دستگاه سلامت در حوزه درمان بر خلاف تصریحات قانونی، محدود کردن ورودی‌ها به آموزش و جامعه پزشکی، جلوگیری از اجرای طرح پزشک خانواده و طرح پرونده الکترونیک سلامت بیماران و ... از نشانه‌های این قدرت‌یابی در حوزه سیاست‌گذاری سلامت بوده است.

تبیین نشانه‌ها
امروزه در جهان مسأله پزشکی شدن یا پزشکی سالاری (medicalization) یکی از مهمترین چارچوب‌های مفهومی بررسی مسائل اجتماعی است. همانطور که امثال فوکو و ایوان ایلیچ اشاره کرده‌اند پزشکی شدن ناظر به فرایند‌هایی است که در طی آن بخش زیادی از پراکتیس‌ها و کنش‌های اجتماعی و انسان‌شناختی آدمی که قبلاً در حوزه‌هایی بیرون از قلمرو علوم پزشکی قرار می‌گرفته‌اند اکنون تحت اقتدار و انقیاد پزشکی درآمده‌اند و از طریق مراقبت‌های پزشکی کنترل و مدیریت می‌شوند. امروزه پزشکان به‌واسطه این روند اقتدار فوق‌العاده‌ای در تعیین سبک زندگی ما به دست آورده‌اند. اما کاربست این چارچوب مفهومی اگرچه تا حدودی برخی روند‌های نظام سلامت در ایران را تبیین می‌کند، ولی کفایت لازم برای تبیین رویکرد کلی نظام سلامت و مراقبت ما را به‌خصوص در حوزه سیاست‌گذاری ندارد. نشانه‌ها حاکی از آن است که مفهوم پزشکی‌شدن در ایران تحت تأثیر یک مفهوم کلی‌تر یعنی «پزشک‌سالاری» قرار دارد و درواقع در ایران این پزشک سالاری است که به پزشکی شدن جهت می‌دهد. به عبارت بهتر درواقع شکل‌دهی به نظام مراقبت و سلامت در ایران وابستگی زیادی به منافع اقتصادی این طبقه پیدا کرده است. نشانه‌های سیاستی و رسانه‌ای که در بالا برشمردیم را جملگی می‌توان ناشی از سیطره طبقاتی این طبقه اقتصادی خودآگاه برشمرد. درمان‌محور بودن نظام سلامت در ایران را از مهمترین چالش‌های آن برشمرده‌اند، اما وقتی به این نشانه‌ها دقت می‌کنیم در می‌یابیم که این درمان محوری با بیشنیه‌شدن منافع اقتصادی طبقه پزشکان و کمینه‌کردن نظارت و شفافیت بر فعالیت‌های آ‌نها نسبت مستقیمی می‌یابد.

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003T0O

منبع: فردا

کلیدواژه: ماه عسل یاسمن اشکی تبلیغ واکسن پزشکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۷۸۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان

 

   به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان در نشست مشترک با رییس سازمان پزشکان بدون مرز سوئیس در ایران، درباره آغاز به کار سازمان پزشکان بدون مرز (MSF) در کرمان به بحث و تبادل نظر پرداخت.

 روح الله خضری پور  افزود: با توجه به حضور اتباع خارجی در استان کرمان و هزینه‌های بالای درمانی این افراد، پیگیری‌های مکرر اداره کل امور اتباع استان برای رفع موانع حضور و فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان با دانشگاه علوم پزشکی و سازمان‌های مرتبط انجام و زمینه فعالیت این سازمان در استان مهیا شد.

خضری‌پور به توافقنامه چهارجانبه بین اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان پزشکان بدون مرز (MSF ) و موسسه کنشگران توسعه فردا اشاره و بیان کرد: مقرر شد سازمان مذکور با فراهم‌سازی امکانات و تجهیزات اقدامات لازم را انجام دهد.

 

دیگر خبرها

  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • پزشکی به شرط کسب درآمد!
  • مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان
  • صندلی های خالی دستیاری پزشکی تهدیدی جدی برای نظام سلامت
  •  ارتقای سواد سلامت مردم/ محور کار شورای سلامت، سند جامع سلامت باشد
  • سند جامع سلامت، محور کار شورای سلامت باشد
  • آخرین مهلت ثبت نام برای حضور در نمایشگاه پزشکی و داروسازی ویتنام ۲۰۲۴ 
  • خالی ماندن ظرفیت رشته‌های جراحی قلب و عروق نگران کننده است
  • آمار جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد
  • زیرمیزی نماد ناهنجاری در عرصه سلامت