Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-03@01:31:31 GMT

بیگانگی نسل جوان با شعر دفاع مقدس

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۷۸۹۴۲

بیگانگی نسل جوان با شعر دفاع مقدس

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، عباس احمدی، از چهره‌های شناخته‌ شده شعر امروز است که در تمام حوزه‌های شعر از جمله شعر آئینی، دفاع مقدس، طنز و... آثار شایسته‌ای دارد که در مجموعه‌های جمله‌های معترضه، پائین پای دریا، چای چوپان، دانشگاه نامه، مخزن‌الاشرار و... منتشر شده است.
عباس احمدی از برگزیدگان چند دوره جشنواره شعر دفاع مقدس نیز هست که به بهانه برگزاری  دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس به گفت‌و‌گو با این شاعر اآیینی پرداختیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایکنا: شعر دفاع مقدس این سال‌ها کمتر مورد توجه شاعران قرار گرفته است، دلیل آن چیست؟
نسلی که در جنگ حضور نداشته و یا تبعات آن را حس نکرده است، مایه الهام خوبی برای شعر گفتن ندارد. به هر حال گسستی در نسل جوان امروز با نسل جنگ‌دیده ایجاد شده است. همچنین متأسفانه کم‌رنگ شدن ارزش‌های دفاع، شهادت و جهاد هم در این زمینه مؤثر بوده است و بسیاری از شاعران جوان، شعر دفاع مقدس را شعر فرمایشی و حکومتی می‌دانند و سراغش نمی‌روند.

ایکنا: نقش کنگره‌ها در توجه شاعران به شعر دفاع مقدس چیست؟
در این شرایط اگر کنگره‌های منظم، فاخر و هدفمندی وجود داشته باشد، قطعا می‌تواند شاعران را به خلق آثار جدید تشویق کند که متأسفانه چند سالی است که کنگره سراسری شعر دفاع مقدس هم برگزار نمی‌شود و عملا ادبیات دفاع مقدس تنها به سمت رمان و خاطره‌نویسی رفته و شعر خوب کم تولید می‌شود.

ایکنا: کتاب‌ها و تولیدات محتوایی از دفاع مقدس در توجه شاعران چه نقشی دارند؟
قطعا کتاب‌های دفاع مقدس مایه الهام خوبی هستند؛ مخصوصا برای جوانان نسل سوم که در فضای جنگ نبوده‌اند. شاعر باید دانش خوبی از موضوع داشته باشد تا شعرش اثرگذار و واقعی باشد و از فضای فانتزی و احساسی صرف، دور بماند.

ایکنا: چگونه می‌توان از محتوای یک کتاب دفاع مقدس به شعر رسید؟
وظیفه شاعر نگاه متفاوت به هستی و موضوعات آن است و بازنویسی منظوم یک کتاب مثمر ثمر نیست؛ بلکه باید از محتوای کتاب الهام گرفت و به شکل غیر مستقیم به موضوع نگاه کرد و از زاویه‌ای شهودی و شاعرانه به قضیه نگریست.

ایکنا: نظر شما درباره کنگره شعر کتاب دفاع مقدس و موضوع این بار کنگره که پرداختن به نقش بانوان در جنگ است، چیست؟
این کنگره از آنجا که مبتنی بر کتاب و مطالعه است، رویکرد جالب و جدیدی دارد و برای شاعران توفیق اجباری است که کتاب بخوانند. همچنین نقش زنان در جنگ هم انصافا از موضوعات مغفول در شعر جنگ است که البته در رمان و خاطره‌نویسی کارهای خوبی انجام شده مانند کتاب «دا»؛ اما در شعر نمونه‌های زیادی برای معرفی نداریم و از این نظر این کار قابل احترام است.
حدیث سوختانلو
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: دفاع مقدس شاعران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۷۸۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود پیکر ۲ شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس به اهواز

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز چهارشنبه پیکر ۲ شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس از طریق فرودگاه بین‌المللی سپهبد شهید قاسم سلیمانی با پرواز هواپیمایی ایران ایر وارد اهواز شد.

در مراسم استقبال از این شهیدان خانواده معظم شهدا، فرماندهان انتظامی و مسئولان استان خوزستان حضور داشتند.

کد خبر 6094177

دیگر خبرها

  • نسل جوان با رشادت های دفاع مقدس آشنا شوند
  • اهدای پیراهن تیم ملی فوتسال به موزه دفاع مقدس استان کرمان
  • فیلم| بازگشت پیکر شهید دفاع مقدس پس از ۳۷ سال انتظار به آغوش خانواده
  • اهدای پیراهن تیم ملی فوتسال به موزه دفاع مقدس کرمان
  • وداع با جانباز و آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس
  • ورود پیکر ۲ شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس به اهواز
  • عکس/ استقبال از پیکر شهید دفاع مقدس در شیراز
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری