Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-19@07:08:15 GMT

آغازعملیات مرمت بازار تاریخی شهرضا

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۸۰۳۳۲

آغازعملیات مرمت بازار تاریخی شهرضا

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، فریدون اللهیاری اظهار کرد: عملیات مرمت بازار تاریخی شهرضا با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد ریال شامل استحکام‌بخشی ستون‌ها و طاق‌ها و همچنین ترمیم برخی طاق‌های آسیب‌دیده انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شهرستان تاریخی شهرضا که قدمت آن به پیش از اسلام باز می‌گردد، در مسیر شاهراه ارتباطی شمال به جنوب کشور قرار داشته، بنابراین این شهرستان در طول تاریخ به این واسطه در حوزه‌های فرهنگی و تمدنی فلات مرکزی ایران از توسعه و پیشرفت فراوانی برخوردار بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه به جایگاه بازار تاریخی شهرضا اشاره کرد و گفت: بازار تاریخی شهرضا در طول ازمنه مختلف از رونق و شکوه فراوانی برخوردار بوده به گونه‌ای که در سده‌های پنجم و ششم هجری قمری(درعصر سلاجقه) و سپس در سده یازدهم هجری قمری و همزمان با عصر صفوی، این بازار از رونق فراوانی برخوردار بوده است؛ تجار و بازرگانان منطقه عراق عجم وبه ویژه تجار پایتخت صفوی(اصفهان)در این بازار رفت و آمد داشته و به تجارت می‌پرداختند.

 

انتهای پیام/م

 

مرمت بازار تاریخی شهرضا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی مکان های تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۸۰۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت مساجد وکیل و نصیرالملک شیراز پایان یافت

ایسنا/فارس مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس از پایان مرمت مساجد تاریخی وکیل و نصیرالملک شیراز به مناسبت ایام نوروز خبر داد.

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اقدامات انجام شده برای مساجد تاریخی شیراز گفت: دو مسجد وکیل و نصیرالملک از مساجد مشهور کشور و بلکه جهان اسلام هستند که در طول سال همواره میزبان خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی هستند.

وی با بیان اینکه مرمت این دو مسجد از چندین ماه گذشته در سال ۱۴۰۲ آغاز شد و در آستانه نوروز پایان یافت، افزود: مرمت کاشی‌کاری‌های آسیب دیده ضلع شمالی مسجد وکیل شامل برداشت و استحکام‌بخشی کاشی‌های آسیب دیده و جازنی مجدد کاشی‌ها بود.

موسوی اظهار کرد: همچنین نصب مجدد کاشی‌هایی که در سنوات گذشته به دلیل عوامل جوی دچار ریزش شده بودند، در ضلع جنوبی مسجد انجام شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس بیان کرد: کاشی‌کاری در این مسجد از نوع کاشی هفت رنگ با قدمت تاریخی بیش از ۲۰۰ سال مربوط به دوره زندیه با طرح آیات قرآنی و گل و مرغ بوده است.

وی با بیان اینکه کلیه کاشی‌های مرمت و احیا شده در واقع کاشی‌های اصلی مسجد بوده است، گفت: عملیات مرمت کاشی کاری مسجد وکیل توسط اساتید مورد تایید سازمان میراث فرهنگی انجام شده است. کارشناسان و ناظران اداره کل میراث فارس بر کلیه مراحل اجرایی نظارت داشته‌اند.

موسوی با ذکر این نکته که عملیات مرمت طی مدت ۴ ماه به اتمام رسید، گفت: مرمت و احیای کلیه درب و پنجره‌های چوبی مسجد توسط اساتید بومی در حوزه مرمت و مورد تایید اداره کل میراث فرهنگی با اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیون تومان طی مدت ۶ ماه انجام شده است.

مدیرکل اوقاف فارس همچنین به مرمت مسجد نصیرالملک به عنوان زیباترین مسجد فارس اشاره کرد و افزود: مرمت و بازسازی پشت بام مسجد نصیرالملک باتوجه به فرسودگی ایجاد شده در بند کشی موجود بین خشت‌های آجری پشت بام انجام شد.

وی مبلغ این مرمت و بازسازی را ۱۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: پیش از این و طی شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ نیز گنبد امامزاده سیدالحرمین به صورت کامل مرمت و بازسازی شد.

انتهای پیام  

دیگر خبرها

  • مرمت مساجد وکیل و نصیرالملک شیراز پایان یافت
  • اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت بازار سرپوشیده اراک
  • آثار ترقه از شاه‌نشین پل خواجو پاک شد
  • پیگیری روند مرمت بازار تاریخی سمنان
  • آثار ترقه از شاه‌نشین پل خواجو پاک‌ شد
  • آغاز مرمت تالار شاه‌نشین پل خواجوی اصفهان
  • از پرتاب ترقه تا فرسودگی تزئینات شاه‌نشین پل خواجو
  • تالار شاه‌نشین پل خواجو مرمت و پاک‌سازی شد + عکس
  • فراوانی میوه و سبزی‌جات عدم مدیریت بازار را پوشش داده است
  • تالار شاه‌نشین پل خواجو مرمت و پاک‌سازی شد