Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@10:49:32 GMT

فعالیت ۲۱ پایگاه دائمی غربالگری شنوایی در خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۸۱۱۰۴

فعالیت ۲۱ پایگاه دائمی غربالگری شنوایی در خراسان جنوبی

اعظم احمدی شادمهر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برنامه کشوری غربال‌گری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران باهدف کشف نقایص شنیداری و انجام مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان انجام می‌شود.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: عدم کشف و شناسایی و نقصان در مدیریت مناسب افت شنوایی در کودکان تبعات اقتصادی، آموزشی، شناختی و اجتماعی متعددی را پدید می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمدی شادمهر بیان کرد: به کمک غربالگری شنوایی در بدو تولد می‌توان تعداد زیادی از افت‌های شنوایی را کشف و بسیاری دیگر را نیز در سنین پیش از مدرسه و در دوران کودکی شناسایی کرد.

وی ادامه داد: طرح غربالگری شنوایی نوزادان  از سال ۱۳۸۴ در کشور آغاز شد و در خراسان جنوبی از نیمه دوم سال ۸۷ با پوشش ۱۲ درصدی شروع و در حال حاضر به پوشش ۹۸ درصدی جامعه هدف رسیده است.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این طرح در سه مرحله قبل از یک ماهگی، قبل از سه ماهگی و قبل از ۶ ماهگی انجام می‌شود، بیان کرد: در مرحله اول کودکان در بدو تولد و قبل از اینکه از بیمارستان ترخیص شوند شنوایی آنان به کمک دستگاه‌های مجهز بررسی می‌شود.

احمدی شادمهر ادامه داد: در مرحله دوم نوزادانی که به هر دلیل در مرحله اول مشکوک به کم شنوایی تشخیص داده‌شده‌اند جهت انجام معاینات و ارزیابی تخصصی شنوایی به کمک ابزار تشخیص مجهزتر به مراکز شنوایی سنجی معرفی می‌گردند.

وی افزود: هدف از این مرحله رد و تأیید کم شنوایی و مشخص نمودن نوع و میزان آن  و همچنین راهنمایی والدین برای تکمیل مرحله بعدی است.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در مرحله سوم نوزادی که در مرحله تشخیصکم شنوایی آن به تأیید نهایی رسیده است، جهت درمان و یا توان‌بخشی به موقع و زودهنگام به مراکز طبی و توان‌بخشی معرفی می‌شود.

احمدی شادمهر اظهار کرد: والدین با همکاری در اجرای برنامه غربالگری شنوایی و مراجعه به موقع به مراکز غربالگری شنوایی تحت نظارت ادارات بهزیستی شهرستان‌ها با ارزیابی شنوایی فرزند خود، در طی ماه اول  تولد و حداکثر تا ۳ ماهگی گام مهمی در تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی احتمالی کودک خود بردارند.

وی با اشاره به اینکه میزان موالید خراسان جنوبی در  بیان کرد: در نه ماهه سال گذشته تعداد موالید استان ۱۳ هزار و ۷۲۹ نوزاد بوده است که از این تعداد ۹۸ درصد تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر خراسان‌جنوبی  دارای ۱۷دستگاه غربال‌گری شنوایی مجهز و پیشرفته و ۲۱ پایگاه دائمی طرح غربالگری است.

 احمدی شادمهر یادآور شد: همچنین در حال حاضر ۱۵ مجری غربال‌گری آموزش‌دیده، ۱۳ مسئول پیگیری، ۶نفر از شنوایی شناسان استان و تعدادی از متخصصین  ENT (گوش و حلق و بینی) و اطفال  با طرح غربالگری شنوایی همکاری دارند.

کد خبر 4316806

منبع: مهر

کلیدواژه: بهزیستی خراسان جنوبی طرح غربالگری ناشنوایی راهپیمایی روز قدس بوشهر سالروز ارتحال امام خمینی ماه مبارك رمضان روز جهانی قدس مشهد شهرکرد گرگان یاسوج شب قدر شیراز خطبه های نماز جمعه امام خمینی ره سانحه تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۸۱۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت بیش از ۸ هزار نفر در صندوق‌های خرد زنان

مودی مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۴ برای اولین بار طرح صندوق‌های اعتبارات خرد در ۱۳ روستا در شهرستان‌های درمیان و سرایان و نهبندان اجرا شد، گفت: این مهم به تدریج با آشنایی کارشناسان ترویج و همچنین زنان روستایی با اهداف و برنامه‌های صندوق در سایر شهرستان‌های استان تعمیم داده شد و هم اکنون ۲۳۸ صندوق با ۸ هزار و ۲۶۲ نفر عضو فعال است.

او با بیان اینکه۵۰ درصد جمعیت روستایی خراسان جنوبی و ۲۰ درصد بهره برداران بخش کشاورزی استان را زنان تشکیل می‌دهند، افزود: ۹.۲۳ درصد شاغلین بخش کشاورزی را زنان تشکیل می‌دهند در صورتی که در سایر بخش‌ها ۷.۱۶ درصد متعلق به زنان است؛ بنابراین نسبت زنان شاغل بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها بیشتر است.

مودی در خصوص مهمترین نتایج و دستاورد اجرای طرح صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی تصریح کرد: گسترش مشارکت بین روستائیان، واگذاری بخشی از سیاست پولی به روستاییان، توسعه مشاغل خانگی، گسترش فرهنگ پس انداز، افزایش درآمد از طریق وام، بهبود وضعیت زندگی زنان روستایی، کاهش فقر، کاهش مهاجرت از روستا، توانمندسازی جامعه محلی، تجهیز پس انداز خانوار‌های روستایی در جهت تأمین مالی فعالیت‌های درآمدزا و توسعه کار آفرینی از جمله این دستاورد‌ها است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • غربالگری شنوایی کودکان در سلماس
  • فعالیت بیش از ۸ هزار نفر در صندوق‌های خرد زنان
  • برای برگزاری مرحله دوم انتخابات هم بر رعایت قانون تأکید داریم
  • تاکید بر رعایت قانون در برگزاری مرحله دوم انتخابات
  • آغاز طرح خدمات بشردوستانه هلال احمر به مسافران نوروزی
  • طرح ملی خدمات بشردوستانه هلال احمر در خراسان جنوبی آغاز شد
  • اجرای طرح ملی خدمات بشر دوستانه هلال احمر خراسان جنوبی
  • انتخاب تئاترهدهد از خراسان جنوبی، به عنوان اثر برتر کشوری
  • افتتاح اجرای طرح ملی خدمات بشر دوستانه هلال‌احمر خراسان جنوبی
  • افتتاح اجرای طرح ملی خدمات بشر دوستانه هلال احمر خراسان جنوبی