Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@14:36:41 GMT

نسبت به شهدا و انقلاب احساس تعهد می کنم

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۸۱۴۵۰

نسبت به شهدا و انقلاب احساس تعهد می کنم

خبرگزاری شبستان: حسن ترخوانه، پیشکسوت و«هنرمند شهدا و دفاع مقدس» استان زنجان گفت: همیشه نسبت به شهدا و انقلاب اسلامی احساس تعهد و تکلیف می کنم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان زنجان، نام حسن ترخوانه به عنوان یکی از اساتید شناخته شده و پیشکسوت نقاشی استان زنجان، برای همگان همواره نامی آشناست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 از ترخوانه همواره با عنوان «هنرمند شهدا و دفاع مقدس» یاد می شود. لقبی که در مقایسه با کارنامه فعالیتی او مطابقت دارد. او سالها مشغول ترسیم چهره شهدا و تولید آثار نقاشی با مضامین دفاع مقدس و شهدا بوده است.

 

وی براساس سفارش حوزه هنری استان زنجان در تولید نقاشی با تکنیک آبرنگ و با موضوع افکار و اندیشه های شهید آوینی، پنج  اثر جدید با نام‌های شهید اهل قلم، نوید اضمحلال تمدن غرب، رستاخیز انقلاب اسلامی، کبوتران آسمانی و  تولید کرده که به همین بهانه در خصوص چیستی هنر و هنر انقلابی و مقاومت با ایشان به  گفت‌وگو پرداختیم.

 

ترخوانه، در تعریف از هنر چنین می گوید: هنر نعمتی است که خداوند به بعضی بندگانش لطف کرده و هنرمند خود را در آن فضای هنری سیر می دهد و تمام هستی وجود و زندگی اش را با هنر عجین کرده و به امید داشتن وجودهنری، خود را در آن حلاجی می کند. کوچکتر از آن هستم که هنر را تعریف کنم؛ ولی جا دارد از هنرمند اسوه هنر و مقاومت شهید اهل قلم شهید آوینی یادی بکنیم که چقدر خوب در «باب هنر» گفته: روح هنر باید منزل نزول ملائکه ای شود که واسطه الهام رموز غیبی به قلوب و اذواق هستند قلب هنرمند باید جلوگاه حسن و بهاء حضرت حق باشد و آیینگی نیز بداند. زبان هنر، زبان قرب و شهود است. هنرمند رازدار خزائن غیب است و زبان او تمثیل و تمثل است.

 

لازم میدانم بگویم که نگاه شهید آوینی و دیدگاه های او یک معجزه الهی‌ست و خداوند در وجود او روح هنر دمیده بود. شهید آوینی در دریای علم هنر غوطه‌ور بود و در تمام ابعاد هنر آن را رصد میکرد و نقد آن را برای جامعه پیش‌کش می کرد.

 

ترخوانه، چگونگی ورودش به عرصه هنر نقاشی را این گونه بیان می کند: بنده یک هنرمند تجربی هستم که خود، معلم هنر خود بوده‌ام و هر چه آموخته‌ام از تجربیات هنری خود بوده حقیر در جایگاه چندین ساله هنری خود زحماتی در باب هنر کشیده‌ام. بنده در اواخر سال‌های 59 وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن زمان شده و در واحد تبلیغات مشغول به کار شدم.

 

 وی در رابطه با لقب «هنرمند شهدا و دفاع مقدس» و حس خود در حین مشغول بودن به ترسیم تصاویر شهدا، می گوید: این الفاظ در وجود من نمی گنجد اینها الفاظ و القاب نتیجه لطف دیگران به بنده است؛ اما افتخارم بر این است که قلم هنر من همیشه در راه شهدا کار کرده و هنوز بین من و قلم هنرم از شهدا فاصله‌ای نیفتاده است.

 

همیشه نسبت به شهدا و انقلاب اسلامی احساس تعهد و تکلیف می کنم و از کار در این راه لذت می برم و به آن افتخار می کنم.

 

ترخوانه در گفت‌وگوی خود در خصوص تعداد آثار نقاشی شده از تصاویر شهدا، گفت: شهدا خانه و زندگی من هستند، و من هنوز هم در این خانه هستم و از زندگی در خانه شهدا لذت می برم. اکثر شهدای انقلاب و دفاع مقدس را نقاشی کرده‌ام. اگر به خانواده شهدا سر بزنید حتما تابلوهایی از تصاویر شهدا بر دیوار خانه نصب شده است و این برای بنده افتخار بزرگی است اگر خداوند بزرگ از ما قبول کند.

 

وی از کارهای هنری خود در حزب ا... لبنان می گویید: سفر بنده به لبنان و کار در کنار حزب ا... لبنان افتخار دیگری بود که به بنده نصیب شد و در چندین نوبت سفر به لبنان کارهای نمایشگاهی و نقاشی‌های دیواری اردوگاه‌های فلسطین، که در کارنامه هنری بنده ثبت شده است. بخصوص نمایشگاه حجمی تاریخ اسلام در کشور باکو که با جمعی از هنرمندان، که آثار را در مدت سه ماه آماده کرده و توانستیم آن نمایشگاه را برگزار نماییم.

 

ترخوانه فعالیتها و کارهای هنری خود را چنین شرح می دهد:  فعالیت بنده با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده ارشاد در انجمن هنرهای تجسمی است؛ همچنین به عنوان مسئول امور انجمنها در سازمان بسیج هنرمندان فعالیت می کنم. و از طرفی همکاری بنده با حوزه هنری استان زنجان از سالیان گذشته ادامه دارد و در برنامه هایی که محول می شود، شرکت می کنم.

 

همیشه گفته‌ام وظایف ما هنرمندان حراست از قداست هنر است و تعهد و تعلیق بر دوش ما هنرمندان هست و از مسئولین محترم هم خواستار این بودیم که نگاه حمایت‌شان را به هنر وسیع‌تر کنند که جامعه سخت احتیاج به فرهنگ و هنر دارد. پایه‌های یک جامعه بر چرخه فرهنگ هنر می چرخد و این یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری‌ است که همیشه گفته اند، «به فرهنگ و هنر جامعه بیشتر بهاء بدهید».

 

پایان پیام/73

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز قدس راهپیمایی روز قدس مراسم شب قدر قدس شب قدر روز جهانی قدس اردبیل راهپیمایی بیرجند ماه رمضان هنرمند زنجانی هنرمندان پیشکسوت حوزه هنری زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۸۱۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده‌های شهدا پاسداران واقعی ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پلی، هرمزگان سردار علی اکبر جاویدان در دیدار با خانواده شهید والا مقام حسین زرافشان در بندرعباس، ضمن قرائت فاتحه به روح پاک این شهید گرانقدر، گفت: صبر و بردباری خانواده‌های معظم شهدا برای مردم بسیار با ارزش بوده و عزت و سربلندی امروز کشور مرهون خون پاک فرزندان این عزیزان است.

وی نقش خانواده شهدا را در دستاوردهای انقلاب بسیار مهم دانست و افزود: تربیت جوانان در مسیر انقلاب و ولایت نقشی است که خانواده محترم شهدا در همه عرصه‌ها آن را به خوبی ایفا کرده و ثمره آن تربیت فرزندانی از جنس انقلاب است.

این مقام انتظامی اظهار داشت: صبر و استقامت در راه اسلام یکی از بزرگترین ارزش‌های انسانی است و یاد و نام شهدا آرامش بخش دل‌ها است.

سردار جاویدان تصریح کرد: مردم ایران هیچ وقت از خود گذشتگی خانواده‌های محترم شهدا را فراموش نمی‌کنند چرا که عزت و سربلندی کشور را مدیون خون پاک این شهدا می‌دانند و به واقع این عزیزان میراث داران انقلاب بزرگ اسلامی هستند.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان با بیان اینکه پیروی از ولایت فقیه مهمترین پیام شهدا است و اگر پیرو ولایت فقیه باشیم هیچگاه آسیبی به مملکت وارد نخواهد شد، اظهار داشت: حفظ خون شهدا و تداوم راه آنها، دِینی است که بر دوش ما نهاده‌اند و این همان چیزی است که لرزه بر اندام دشمنان و پیروان باطل می‌اندازد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر دشمنان با توطئه‌های مختلف قصد دارند امنیت کشورمان را به مخاطره بیندازند، گفت: مردم بایستی با عمل به فرامین مقام عظمای ولایت و ادامه دادن راه شهدا همچون همیشه نقشه‌های شوم دشمنان را خنثی کنند.

کد خبر 6085300

دیگر خبرها

  • دو عضو کانون مازندران منتخب در مسابقه دوست فلسطینی من
  • غبار روبی گلزار شهدا خرمشهر
  • رازی که «هوش مصنوعی» دربارۀ این نقاشی 500 ساله کشف کرد
  • نخستین یادواره و کنگره شهدای منطقه یک اصفهان برگزار می‌شود
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • افتتاح نمایشگاه گروهی نقاشی «بهار رنگ ها» در برج آزادی
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)
  • مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان سکاندار کمیته آثار هنری در کنگره ملی شهدا شد
  • خانواده‌های شهدا پاسداران واقعی ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند
  • پاسخ فرهنگ انقلابی به نیازهای امروزی