Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعتراضات کامیون داران در اوج زمان برداشت سیب زمینی شمیل به شدت کشاورزی این منطقه را تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که در حال حاضر بخش اعظمی از این محصول برروی زمین مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ همان طور که می دانیم محصولات کشاورزی یکی از مهمترین و اصلی ترین منابع تامین کننده نیازهای بشر برای ادامه حیات دنیوی است به نحوی که با پیدایش جوامع و گسترش روز افزون شاخصه های حیات انسانی نقش مهمی در رفع نیاز جامعه و تولید ملی و نیز تبادلات تجاری را برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با گذشت زمان و در پی گسترش فعالیت های کشاورزی در بخش های مختلف اععم از باغی، زراعی، جنگل داری، مرتع داری، دامپروری، زنوبرداریریال پروش آبزیان و ...  به تدریج بر اهمیت موضوع افزوده شد.

صنعت کشاورزی چنان از اهمیت برخوردار است که بسیاری از صاحب نظران اقتصادی و دفاعی  از آن به عنوان مهمترین مولفه ایجاد و حفظ استقلال . امنیت پایدار برای کشورها یاد می کنند و یکی از عوامل تاثیرگذار در معدلات بین المللی محسوب می شود حتی نسبت به سایر صنابع از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا نابودی بخش کشاوزی نه تنها باعث وابستگی بیشتری به کشورهای دیگر می شود بلکه باعث گسترش ناامنی و بروز جنگ های گسترده شده و سلامت افراد جامعه را تهدید می کند.

کشاورزی، زیربنایی ترین موضوع در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی که با ایحاد صنایع بالادستی وابسته سهم مهمی در ایجاد اشتغال و نیز تولید ثروث ملی بر عهده دارد.

تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل یکی از مهمترین شاخصه ها و مولفه های هرمزگان است که علی رغم وجود صنایع مهم و بنادر تجاری نقش بسزایی در اقتصاد خانواده های هرمزگانی دارد که در پی تغییر فصل و افت شدید دما در اکثر نقاط کشور شاهد اوضاع نامناسب کشاورزان خواهیم بود که به شدت زندگی اهالی را تحت تاثیر قرار می دهد.

کشاورزانی که به عنوان شاهرگ حیات جامعه انسانی در فصل کاشت با تمام سختی ها و مشکلاتی چون سرمازدگی، کمبود و گرانی بذر، کود، هجوم آفات تمام تلاش و هو وغم خود را باز هم کمر همت بسته و بصورت شبانه روزی تلاش می کنند تا لقمه نان حلال هر چند اندک را بر سر سفره های خود بگذارند اما در هنگام فصل برداشت تمام جوانه های امید در دل های آن ها نابود می شود.

 

وقتی  قطب تولید سیب زمینی هرمزگان رنگ می بازد

شهرستان حاجی  آباد به دلیل آب و هوای مستعد برای کشاورزی، مهمترین قطب محصولات کشاورزی خارج از فصل در هرمزگان است به نحوی که با اجرای طرح استمرار در فصل زمستان توانسته نقش موثری را در تولید محصولات خارج از فصل ایفا کند و بخشی از نیازهای ساکنان این استان و حتی سایر استان ها را مرتفع سازد.

از آنجایی که شمیل، آشکارا، طارم و فارغان، مناطق مهم تولید محصول سیب زمینی در شهرستان حاجی آباد هستند لذا این محصول از اواخر آذر تا اواخر دی کشت می شود و عملیات برداشت این محصول از اول اردیبهشت آغاز و تا پایان این ماه ادامه دارد.

بازار فروش یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان هرمزگان است که با گذشت زمان نه تنها این مشکل حل نمی شود بلکه بعنوان اصلی ترین چالش همچنان پیش روی این صنف از جامعه بیشتر خودنمایی می کند و با وجود پیگیری های بسیار تاکنون هیچ گونه اقدامی از سوی دولتمردان برای حل آن صورت نگرفته است.

کیامرز امیری،رئیس شورای اسلامی روستای شمیل از توابع شهرستان حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار هرمز؛ با اشاره به آغاز برداشت سیب زمینی از اول اردیبشهت تا پایان اردیبهشت اظهار کرد: سیب زمینی شمیل اگر بعد از این زمان برداشت نه تنها کیفیت اولیه خود را از دست می دهد بلکه در بازارهای مصرف هیچ گونه مشتری ندارد.

اعتراضات کامیون داران  معیشت کشاورزان را فلج کرد

رئیس شورای شمیل با اشاره به اعتراضات 15روزه کامیون داران در هرمزگان گفت: اعتراضات کامیون داران در اوج زمان برداشت محصول بود که به شدت کشاورزی این منطقه را تحت تاثیر قرار دارد چون در این بازه زمانی هیچ گونه سیب زمینی برداشت نمی شد و در حال حاضر بخش اعظمی از این محصول برروی زمین مانده است.

امیری با تاکید براینکه فقط 30 درصد از محصول کشت شده در زمین های خود را برداشت کرده است، تاکید کرد: هم اکنون 70 درصد از این محصول برداشت نشده چون با توجه به سیب زمینی مناطق سردسیر چون اصفهان، کازرون و .. وارد بازار شده است برداشت محصول از زمین های این منطقه مقرون به صرفه نیست.

وی افزود:  در حال حاضر 3 کامیون محصول برداشت در شهرستان میناب و استان های کرمان و یزد ارسال شده که به دلیل از دست دادن کیفیت اولیه نه تنها فروخته نشده و یک ریال درآمد نداشته ایم بلکه باید کرایه کامیون هم از جیب پرداخت کنم.

این کشاورز روستای شمیل با اشاره به کشت سیب زمینی در 15 هکتار از زمین های خود تاکید کرد:  در فصل کشت 240 میلیون تومان فقط صرف هزینه مواد اولیه، بذر، کود و.... شد اما اکنون نه تنها هزینه های اولیه محصول جایگزین نشده بلکه باید حقوق و دستمزد کارگران هم پرداخت شود.

امیری ادامه داد: از آنجایی که  محصول برداشت شده نه در بازارهای استان و نه در بازارهای سایر استان ها خریداری ندارد لذا به دلیل عدم توانایی پرداخت دستمزد کارگران این محصول را می توان برداشت کرد.

ضعف جهادکشاورزی بر امر نظارت توزیع بذر در استان

وی با اشاره به کشت محصول گندم در سال 96-97 یاد آور شد: به رسم هرساله بدر زمان کشت محصول گندم، بذر مورد نیاز از شرکت های خدماتی و حمایتی خریداری شد اما متاسفانه نوع بذری که به کشاورزان فروخته شد مناسب شرایط آب و هوای هرمزگان نبود.

رئیس شورای روستای شمیل با تاکید براینکه رقم احسان محتص آب و هوای مناطق شمال کشور است، گفت:  متاسفانه به دلیل عدم نظارت جهاد کشاورزی در امر توزیع و فروش بذر توسط شرکت های خدماتی و حمایتی از هر هکتار زمین فقط یک تن محصول برداشت شد.

امیری با بیان اینکه رقم سیروان مختص آب و هوای هرمزگان است، تاکید کرد: از 3 هکتار رقم سیروان 15 تن و 400 کیلو  اما از 32 هکتاری که رقم احسان کشت شده بود 40 تن برداشت شد که به واسطه بی تدبیری و عدم نظارت دولتی اغلب کشاورزان این منطقه تمام سرمایه خود را از دست دادند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مسئولی پاسخگوی خسارت و زیان کشاورزان نیست، بیان کرد: ازآنجایی معیشت و اقتصاد اکثر خانواده های روستایی کشاورزی است لذا اگر این روند ادامه پیدا کند ضمن فلج شدن اقتصاد و بنیان خانواده ها به سوگ مرگ کشاورری هرمزگان باید نشست.

 اعتراض کامیون داران  در روزهای گرم وسوزان آفتاب گرمای جنوب که کشاورزان هرمزگانی در حال جمع آوری محصول خود بودند، به شدت معییشت این قشر از جامعه را تحت تاثیر قرار داد لذا اگر مسئولان استانی و کشوری سیاست های حمایتی دولت و توجه به مشکلات کشاورزان را مورد بازنگیری قرار ندهند شاهد رهاسازی گسترده مزارع، باغات و افزایش مهاجرت و نرخ بالای شهرنشینی خواهیم بود.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۸۳۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: حدود ۱۳ هزار تن سیر از ۵۳۵ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان برداشت شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دزفول، بهروز قمرزاده با اشاره به پایان برداشت سیر در این شهرستان بیان کرد: 535 هکتار از زمین های کشاورزی دزفول در سال زراعی 1403- 1402 به کشت سیر اختصاص یافت.

وی با اشاره به کیفیت بالای سیر تولیدی دزفول افزود: کیفیت بالای سیر تولیدی این شهرستان باعث شده تا علاوه بر مصرف این محصول در دزفول و خوزستان و سایر استان‏های کشور، در صورت فراهم بودن شرایط، به کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه نیز صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: به منظور ارتقای سطح کیفی سیر تولیدی دزفول و کمک به بازاریابی فروش این محصول، علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی و ارایه توصیه‌های فنی برای تنظیم بازار فروش سیر تولیدی این شهرستان اقدام شده است.

به گزارش تسنیم، برداشت سیر در این شهرستان همه ساله از اوایل اسفند ماه آغاز و تا اوایل اردیبهشت به پایان می رسد.

سال گذشته زراعی 9 هزار تن سیر از 370 هکتار از مزارع دزفول برداشت شد که امسال این میزان چهارهزار تن افزایش یافت.سطح زیر کشت اراضی کشاورزی شهرستان دزفول 90 هزار هکتار است که 65 هزار هکتار از این مساحت مربوط به کشت آبی و 25 هزار هکتار کشت دیم است.

هم‌اکنون 126 محصول شامل 63 نوع محصول کشاورزی و 43 نوع گل و گیاه زینتی در دزفول تولید می‌شود که نشان دهنده ظرفیت بالای کشاورزی در این شهرستان است. سالانه بالغ بر 2.5 تا سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در دزفول تولید می‌شود 

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • شمارش معکوس برای اتمام آزادراه مراغه- هشترود+ فیلم
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان