Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@15:19:44 GMT

سد فينسک مشکل کم آبي سمنان را رفع مي کند

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۸۳۸۱۳

سد فينسک مشکل کم آبي سمنان را رفع مي کند

خبرگزاري آريا - سمنان- ايرنا- نماينده مردم شهرستان هاي سمنان، مهدي شهر و سرخه در مجلس شوراي اسلامي گفت: بهره برداري از سد فينسک بخش قابل توجه اي از مشکل کم آبي در مرکز استان و شهرهاي همجوار را برطرف مي کند.

احمد همتي روز يکشنبه در گفت‌ و گو با ايرنا با اشاره به اين که کمبود آب يکي از چالشهاي اساسي و فرابحراني استان است، افزود: براي رفع اين معضل استفاده بهينه و بهره‌وري بالا از منابع آبي، حمايت ملي و فراهم آوردن زمينه‌ براي جذب سرمايه‌گذار امري ضروري است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهارداشت: طبق مصوبه برنامه پنج ساله ششم توسعه، دولت موظف است سالانه 65 ميليارد دلار از سرمايه گذاري خارجي را جذب داخل کشور کند که بخشي از آن مي‌تواند مربوط به طرح هاي آب و وزارت نيرو باشد.
وي با اشاره به احداث سد فينسک و رفع بخشي از معضل آب استان سمنان از طريق طرح سدسازي، ادامه داد: طرح سد فينسک از مصوبات سفر دکتر روحاني به سمنان است که آبريز اين سد از داخل استان است.
همتي اضافه کرد: طبق قانون توزيع عادلانه آب و اصول قانون اساسي مرتبط با مسايل مربوط به منابع ، معادن ، آب ها و رودخانه ‌ها اين يک بحث حاکميتي است و حاکميت بايد در اين موارد تصميم بگيرد.
نماينده مردم سمنان، مهدي شهر و سرخه در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: مسايل منطقه اي و احساسي در اينگونه موارد مانع توسعه کشور خواهد شد و در بحث آب بايد طبق اصول قانون اساسي و توزيع عادلانه با رعايت همه ضوابط حق آبه‌ها و محيط زيست در مناطقي که کمبود آب دارند، تصميم ‌گيري شود.
احداث سد فينسک به منظور تنظيم 63.10 ميليون متر مکعب آب در سال به منظور تامين بخشي از نياز آب آشاميدني سمنان، مهدي شهر و سرخه به ميزان 7.5 ميليون متر مکعب در سال، حق آبه کشاورزي پايين دست به ميزان 0.81 ميليون متر مکعب در سال و نياز زيست محيطي به ميزان 2.23 ميليون متر مکعب در سال است.
منطقه مورد مطالعه در فاصله 70 کيلومتري شمال شرق شهر سمنان قرار دارد و تامين و تنظيم آب، توسط احداث سد مخزني فينسک و بند انحرافي کاورد در شهرستان مهدي شهر انجام مي‌گيرد.
سد فينسک يک سد مخزني سنگريزه‌اي با هسته رسي و حجم مخزني 11.78 ميليون متر مکعب است، همچنين طول تاج آن 433 متر و حجم کل خاکريزي در آن يک ميليون و 882 هزار متر مکعب است.
متوسط سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 ليتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 ليتر است، در استان حدود يک ميليارد و 250 ميليون مترمکعب آب در سال توليد مي شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگي اختصاص دارد.
شهر سمنان بيش از 190 هزار نفر جمعيت و 198 هزار هکتار اراضي زراعي و باغي دارد.
6026/م.ع
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۸۳۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران باتوجه به سرریز شدن سد کجکی آیا حقابه ایران داده خواهد شد اظهار کرد: با توجه به شرایط مناسب بارشی که وجود داشته است و سرریز شدن محدود از سد کجکی و سطح پایین دست کمال خان اتفاق ایجاد شده، رهاسازی آب تا حدی صورت گرفته اما تمام دریچه‌های سد باز نیست.

وی افزود: حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شده که با رایزنی‌های مستمر بیشتر خواهد شد.

به گزارش آنا، سد کجکی که در ولایت هلمند افغانستان بر روی رود هیرمند ساخته شده آب از آنجا به دریاچه هامون می‌ریزد که بخشی از آن در سیستان و بلوچستان ایران است که برای مصارف شرب، کشاورزی و دامداری مصرف می‌شود. اما چند سالی است افغان‌ها سدهای کجکی و کمالخان را روی این رود ساخته‌اند و حقابه ایران را بسیار کمتر از میزانی که تعیین شده می‌دهند.

حال چندی پیش حجم بسیار زیادی از آب از پرچاوه به پایین دست بند کجکی جریان یافت و این بند بعد از چهار سال دوباره پر آب شد.

دولت سیزدهم پس از ۶ سال این کنوانسیون دریای خزر را احیا کرد

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست درباره شرایط دریای خزر گفت: دریای خزر شرایط نوسانات متعدد دارد که با توجه به شرایط اقلیمی و بهره بردای پنج کشور از این دریا، احتمال دارد که در فصول و سال های مختلف عقب نشینی یا بالاآمدگی داشته باشد.

به گفته سلاجقه دولت سیزدهم پس از ۶ سال این کنوانسیون را احیا کرد و اکنون در بازه زمان عقب نشینی هستیم و کشورهای حوزه آبریز خزر باید در قالب کنوانسیون تهران وظایف خود را اجرا کنند. همچنین در ژنو توافقات خوبی شکل گرفت و کاپ ششم هم در تهران برگزار می شود که کشورها اگر آب بند یا سدی ایجاد کرده اند، تکالیف خود را بایددر این زمینه عملیاتی کنند.

معاون رئیس جمهور درباره میزان عقب نشینی آب دریای خزر توضیح داد که در میانگین نوسانات وضعیت فعلی طبیعی و البته سال هایی داشته ایم که این عقب نشینی بیشتر بوده است.

سلاجقه در پاسخ به سوالی درباره جمع آوری کیسه های نایلونی اظهار اشت: مطابق اساس نامه دولت،کیسه‌های زیر ۲۵ میکرون از چرخه تولید و توزیع و مصرف در بازه زمانی ۵ ساله حذف می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آبگیری ۳ میلیون و ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • آبگیری ۳ میلیون ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟
  • پیشگیری از هدر روی ۲۵ میلیون متر مکعب آب در نظرآباد
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • ثبت ۱۳۳۰ میلی‌متر باران در کهگیلویه و بویراحمد