Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@20:41:24 GMT

وقتي عضلات شما مي گيرد

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۸۵۱۷۵

وقتي عضلات شما مي گيرد

خبرگزاري آريا -

«آخ خ خ خ خ» اين آخ بلند، شروع دست کم يک هفته گردن کجي يا دولا ماندن يا لنگيدن يا دراز کشيدن در رختخواب است و کج و کوله شدن ناگزيرتان يعني اين که دچار گرفتگي عضلاني در گردن يا کمر يا ساق پا شده ايد و دردي طولاني و سخت، چاشني انجام فعاليت هاي روزمره تان مي شود و نمي دانيد که شايد دليل اين درد يک بي احتياطي ساده باشد، مثلا بي احتياطي در رژيم غذايي!
درد ناشي از گرفتگي عضلات يکي از دردهاي شايع است که معمولا در نواحي کمر، پشت ساق پا، گردن و ستون فقرات ايجاد مي شود و از زماني آغاز مي شود که بدن شما براي مدتي طولاني در وضعيتي نامناسب قرار مي گيرد يا آغاز به فعاليت هاي شديد فيزيکي مي کنيد، اما بدن تان آمادگي لازم را ندارد و پيش از آن خودتان را گرم نکرده ايد و به اين ترتيب يکي از عضلات شما در نقاطي مثل گردن يا کمر دچار دردي شديد مي شود که اصطلاحا مي گويند تير مي کشد و اين درد آن قدر زياد است که امکان تحرک را تا مدتي از شما مي گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما آنچه گفتيم تنها دلايل گرفتگي عضلات نيست. دکتر منصور رايگاني، مدير گروه طب فيزيکي دانشگاه شهيد بهشتي درباره موارد نادرتر گرفتگي عضلات مي گويد: علت آن برخي بيماري ها مانند اختلالات الکتروليت، ميوپاتي و نوروپاتي است. همچنين در زنان باردار به خصوص در مراحل آخر بارداري به علت اختلال يوني و کمبود کلسيم ممکن است در ران و ساق پا گرفتگي عضلات ايجاد شود.
به طور کلي گرفتگي عضله از ديدگاه علمي وقتي رخ مي دهد که عضله اي دچار انقباض مي شود، اما به شکل اوليه اش بر نمي گردد. اين که چرا چنين اتفاقي مي افتد به دلايلي مربوط است که در انقباض و انبساط عضلات بدن ما نقش دارند که از آن جمله مي توان به مواد غذايي مختلف در خون اشاره کرد.اين نکته اي است که دکتر رايگاني در گفت وگو با فارس هم بر آن تاکيد دارد و هشدار مي دهد که رژيم غذايي هنگامي در گرفتگي عضلات نقش دارد که در آن مايعات و کلسيم کم مصرف مي شود.
● اگر هاي پرخطر
گرفتگي عضلات معمولا چندان خطرناک نيست اما در اين زمينه هم اگرهايي در مراجع پزشکي وجود دارد، مثلا اگر شما به کرات دچار اين مشکل مي شويد، اگر حس کنيد ماهيچه هاي بازوها يا پاهايتان از قدرت سابق برخوردار نيستند و نمي توانيد فعاليت هاي پيشين را به راحتي انجام بدهيد، اگر اندام هايتان بي حس مي شود، اگر درد گرفتگي عضلات شدتي غير طبيعي پيدا کند به طوري که از شدت آن بي خواب شويد، اگر تب کرده ايد و وزن تان بي هيچ دليل مشخصي در حال پايين آمدن است، در اين صورت ممکن است گرفتگي عضله يک واکنش عادي ماهيچه اي نباشد و در اين صورت بايد بسرعت به پزشک مراجعه کنيد.
● چه طور آرام بگيريم؟
حتي اگر مردم دليل گرفتگي عضلات را بدانند و به آنها اطمينان دهيد که پس از مدتي کوتاه بهبود پيدا مي کنند، اما درد ناشي از گرفتگي عضلات آنقدر شديد است که کلافه شان مي کند و پي راه چاره براي رفعش مي گردند و اينجاست که از انواع داروها تا کمپرس با آب سرد يا گرم استفاده مي کنند؛ بهترين راه درمان اين عارضه در هنگام گرفتگي کشش آرام و ممتد است، به طوري که اگر عضلات پشت ساق پا گرفته شده است؛ فرد بنشيند، پاها را دراز کند و انگشتان پا را به سمت بالا بکشد.
منبع:جام جم


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۸۵۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی تیراندازی در عروسی پروازهای فرودگاه خرم‌آباد را لغو کرد

دادستان ‌مرکز لرستان با اشاره به تیراندازی در تالار افلاک خرم‌آباد گفت: تیراندازی‌ در یک مراسم عروسی‌‌ این تالار باعث اخلال امنیتی در روند پروازهای فرودگاه خرم‌آباد شد‌ و تعدادی از پروازهای این فرودگاه را لغو کرد‌. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، علی حسنوند، ظهر امروز، با اشاره به تیراندازی در تالار افلاک اظهار داشت: تیراندازی‌ در عروسی‌های‌ این تالار باعث اخلال امنیتی در روند پروازهای فرودگاه خرم‌آباد شد و تعدادی از پروازهای این فرودگاه را لغو کرد.

او اضافه کرد: مدیر تالار افلاک خرم‌آباد به تذکرات داده‌ شده برای ممنوعیت تیراندازی توجهی نکرد و این تالار به‌دستور دادستان پلمب شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز لرستان عنوان کرد: عده‌ای در سطح خرم‌آباد در مراسم‌های شادی و عروسی اقدام به تیراندازی هوایی می‌کنند که این امر موجب نارضایتی و اعتراض اهالی و شهروندان شده است.

حسنوند تأکید کرد: تیراندازی‌ها هرچند هوایی و با سلاح مجاز مخل امنیت و نظم عمومی است، ایجاد رعب و وحشت می‌کند و با خاطیان برخورد قاطع می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب لرستان اعلام کرد: فرهنگ و رسم تیراندازی در مراسم‌های شادی صرف‌نظر از مخاطرات احتمالی ناشی از عدم مهارت و خطر در تیراندازی ممکن است صدمات غیرقابل جبران به‌دنبال داشته باشد.

او به استفاده‌کنندگان از سلاح در مراسم‌های عروسی هشدار داد و گفت: خاطیان در این زمینه به اشد مجازات قانونی محکوم خواهند شد و اقدامات قانونی برای ابطال مجوز سلاح انجام می‌شود.

انتهای پیام/645/.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) وقتی حیوانات عاشق می‌شوند
  • با این راهکار استرس را از خود دور کنید
  • وقتی حیوانات عاشق می‌شوند (عکس)
  • وقتی تیراندازی در عروسی پروازهای فرودگاه خرم‌آباد را لغو کرد
  • وقتی در کمتر از یک ثانیه کارما به سراغت می‌آید! / فیلم
  • وقتی بی‌بی‌سی نزد کارشناسان خودش هم مقبولیتی ندارد! + فیلم
  • (ویدئو) آب‌گرفتگی خیابان‌های اربیل
  • کوه‌ها هم ترک برمی‌دارند!
  • عکس| وقتی ایست بازرسی بسیج جلوی نماینده مجلس را می‌گیرد
  • باران خراسان رضوی را فرا می‌گیرد