Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-28@06:10:47 GMT

چه کسی می‌تواند حکم به تعطیلی حج دهد؟

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۸۹۹۵۶

حجت‌الاسلام حسنعلی اکبران عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه حج از واجبات بزرگ اسلام است، اظهار داشت: این واجب بزرگ بدون مجوز شرع قابل ترک نیست و هیچ کس در هیچ مقامی نمی‌تواند حکم به تضعیف یا تعطیلی حج بدهد مگر، ولی فقیه که در صورت تزاحم با واجب مهم‌تر دیگر، حکم به تعطیلی موقت آن بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه امروز روابط سیاسی ایران و عربستان وضعیت چندان مناسبی ندارد، افزود: وقتی برکات بزرگ حج را می‌نگریم نمی‌توانیم به راحتی از آن دست بکشیم؛ قیام للناس، برطرف شدن مشکلات جهان اسلام، برائت از مشرکان و وحدت امت اسلام بخشی از دستاورد‌ها حج به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام علی اکبران، معنویت، خلوص و تقویت ایمان را از دیگر برکات حج برشمرد و گفت: یکی از مسائل مهم که در سایه حج به دست می‌آید، موضوع تصفیه حقوق‌الناس و حقوق‌الله از سوی حجاج است هرچند ادای ان حقوق به طور مستقیم از اعمال حج نیست.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: فردی که می‌خواهد قدم در سرزمین وحی بگذارد، ابتدا اموال خود را پاک می‌کند، خمس و زکات را می‌پردازد و اگر احیانا حق از دیگری بر گردن دارد، پرداخت کرده و حلالیت می‌طلبد، بنابراین همانطور که دیدیم در سایه واجب مثل حج چند واجب دیگر نیز ادا می‌شود.

وی با بیان این که حج منافع زیادی برای امت اسلامی دارد، تصریح کرد: همانطور که گفتم حج جز در تزاحم با واجب اهم دیگر که، ولی فقیه تشخیص می‌دهد قابل ترک نیست، چراکه ممکن است گاهی اوقات در سایه یک واجب فساد مترتب شود که حکومت اسلام از باب حکم ثانویه می‌تواند آن را تعطیل کند.

حجت‌الاسلام علی اکبران خاطرنشان کرد: نمی‌توان در مورد یک فریضه بزرگ مثل حج که از استوانه‌های دین شمرده می‌شود به راحتی نظر بدهیم، به عبارت دیگر نظر فرد در این موارد باطل است همچنانکه اعمال واجب دیگر نیز تعطیل بردار نیست.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۸۹۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، دفتر جریان حکمت ملی عراق در تهران، تعداد ۲۰۰۰ نسخه کتاب را برای استفاده اعضا و مخاطبان با پیوستن به پویش «اهدای کتاب، اهدای دانایی» به کتابخانه‌های عمومی کشور اهدا کرد.

«حبیب خدا؛ روایت تصویری از ۲۳ سال حضور آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر حکیم در ایران»، «روابط اجتماعی در اسلام؛ ابعاد و اصول (جلد اول)» از مجموعه سخنرانی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعمار حکیم؛ «حکومت اسلامی در اندیشه و عمل» اثر آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر حکیم، «شرح عهدنامه امام علی (ع) به مالک اشتر؛ آئین حکومت‌داری در اسلام» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعمار حکیم، «شرح رساله حقوق (جلد اول)» از مجموعه درس‌گفتارهای حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعمار حکیم و «حوزه علمیه بنیانی برخاسته از اسلام و تمدن» اثر آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر حکیم عناوین کتب اهدایی به کتابخانه‌های عمومی کشور است.

کد خبر 6090159 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • شاهد پیشرفت و تعالی حاکمیت اسلام هستیم
  • حمله عجیب روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه: پیـام پنهان دارد | از بعد نمادین روزها غفلت نکنید!
  • حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه
  • حمله روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه
  • حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه : کم کم می خواهند شنبه را به روز اصلی تعطیل تبدیل کنند/ اینکه گفته می شود باید با دنیا هماهنگ شویم یک پیام پنهان دارد
  • انتقاد تند اتاق اصناف به تعطیلی پنجشنبه‌ها؛ خودتحریمی بزرگ در کمین ایران
  • برکت عمر انسان در سایه عمل حسنه است
  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش خواهد یافت؟
  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش نخواهد داشت/ ساعات و روزهای کاری ما نسبت به برخی از کشورها بیشتر است