Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@09:46:10 GMT

شنا در آلودگی

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۹۰۴۸۳

شنا در آلودگی

به گزارش ایرنا، داشتن بیش از 700 کیلومتر ساحل با خلیج فارس موهبتی است که خداوند نصیب مردم استان بوشهر کرده تا علاوه بر امرار معاش از این دریا به تفریح و ورزش بپردازند و نشاط و سلامتی جسم و روح از آن
یابند.
هر ساله با گرم شدن هوا استقبال از دریا بویژه برای شنا کردن بیشتر می‌ شود و افراد زیادی هر روز برای تفریح، شنا و ورزش خود را به آب می‌ زنند و دقایق و ساعاتی را در دریا سپری می‌ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با وجود اینکه مسئولان بهداشت و محیط زیست همواره نسبت به آلودگی شناگاه ها در سواحل بوشهر به علت
ورود فاضلاب و پساب‌های مختلف به دریا هشدار داده و رسانه ها نیز بطور مکرر اطلاع رسانی می کنند اما شدت
گرما و رطوبت و شرجی به حدی زیاد است که برخی افراد خنک شدن را به قیمت خطر از دست دادن سلامتی می خرند و تن به آب در سواحلی می زنند که کانال ها و لوله های بزرگ دفع فاضلاب و آبهای سطحی به دریا می ریزد و باعث آلوده شدن آب می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: این استان دارای 14 شناگاه در شهرستان های دیلم، گناوه، بوشهر، تنگستان، دیر و خارگ است که توسط این اداره کل پایش می شود.
حسین دلشب افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده با توجه به ساحلی بودن شهرستان های عسلویه و کنگان این شهرستان ها نیز مورد پایش اداره کل محیط زیست قرار می گیرند.
وی اضافه کرد: از این شناگاه ها 6 مورد در ساحل بوشهر، سه مورد گناوه و بندرهای دیر، خارگ، دلوار، عامری و دیلم هر کدام یک شناگاه دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار کرد: شناگاه های محمد عامری و دلوار درتنگستان، پارک لیان و بندرگاه بوشهر از جمله شناگاه های بکر و پاک استان به شمار می روند و پاکی مابقی شناگاه های استان نسبی است.
دلشب اضافه کرد: هم اکنون شماری از این شناگاه ها از جمله پارک سیادت و جفره که بدلیل نزدیکی به مرکز شهر بیشتر مورد استقبال شناگران است به علت وجود ورودی فاضلاب در کنار این شناگاه ها آلوده معرفی شده است و میزان خروجی فاضلاب آن به حدی است که بوی آزاردهنده ای را به وجود آورده است.
وی اضافه کرد: همچنین ریشهر و پلاژ بانوان که از پرطرفدارترین شناگاه ها به شمار می رود نیز به دلیل وجود روان آب های سطحی و زه آب های مناطق مسکونی به طور نسبی آلوده هستند.
دلشب اظهار کرد: هرچند خروجی فاضلاب گناوه و دیلم در نیمه اول سال بسته و به تصفیه خانه شهری هدایت می شود ولی در نیمه دوم به دلیل وقوع بارندگی های سیل آسا خروجی فاضلاب این شهرها باز می شود که همین امر باعث آلودگی شناگاه های موجود در این 2 شهر است.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر پرچم گذاری شناگاه هایی که در آزمایش ها و پایش های انجام شده آلوده شناخته شده اند با همکاری شهرداری انجام و اعلام عمومی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: علت آلودگی برخی از شناگاه های بوشهر ورود فاضلاب های خانگی است که وارد شبکه فاضلاب نشده و از راه جوی ها به دریا راه پیدا می کنند و منجر به آلودگی می شوند.
دلشب یادآور شد: شهرداری و شرکت آب و فاضلاب باید نسبت به اصلاح منازلی که فاضلاب خود را در جوی ها رها می کنند، اقدام کنند.
وی بیان کرد: مواد درون فاضلاب باعث آلودگی میکروبی سواحل شده و انواع بیماری های پوستی و گوارشی برای انسان و رشد بیش از حد جلبک ها و تغییر در اکوسیستم آبزیان را بدنبال دارد.
دلشب یادآور شد: پایش شناگاه ها در نیمه نخست سال ماهانه و در نیمه دوم فصلی انجام می شود.
وی اظهار کرد: با وجود اینکه در پلاژ آقایان و پارک سیادت بوشهر پرچم های زرد رنگ مثلثی شکلی که معرف شنا ممنوع است، نصب شده ولی مردم در جریان این پرچم ها قرار ندارند و توجهی نیز نمی کنند.
دلشب ادامه داد: وجود آلودگی میکروبی ناشی از ورود فاضلاب به دریا باعث بروز بیماری های پوستی و گوارشی می شود که مردم برای پیشگیری از بروز بیماری ها باید به هشدارها توجه کنند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری بوشهر گفت: پذیرفتنی نیست که مردم از بدیهی ترین حقوق خود که دسترسی به ساحلی پاک و سالم است محروم باشند، به همین دلیل شهرداری و دستگاه های مسئول باید مشکل ورود آلودگی به دریا را حل کنند.
برزگر زاده افزود: دریا موهبتی طبیعی است و بدون مداخله بشری هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی کند و این ما هستیم که با بی تدبیری سبب آلودگی دریا می شویم.
وی اظهار کرد: در دوره ای اعلام می کردند نباید آلودگی ساحل را علنی کرد، ولی در کمیته ساماندهی سواحل با این استراتژی مخالفت و قرار شد اطلاعات لازم در اختیار مردم قرار گیرد.
برزگر زاده افزود: تکلیف ما فقط به اعلام وضعیت فعلی نیست بلکه قانون تکلیف دستگاه های متولی را مشخص کرده و باید براساس قانون محیطی پاکیزه را برای مردم فراهم کرد.
وی یادآور شد: دفع آب های سطحی برعهده شهرداری و فاضلاب خانگی نیز به عهده شرکت آب و فاضلاب است که باید در این زمینه تدبیر کنند.
برزگر زاده افزود: هم اکنون ساده ترین و بی هزینه ترین کار در زمینه فاضلاب و آب های سطحی هدایت آلودگی به سمت دریاست که این کار از هیچ دستگاهی پذیرفتنی نیست.
وی یادآور شد: بهره مندی از ساحل زیبا و دریای پاک حق مردم است و نباید به دلیل ضعف در مدیریت و کمبود منابع مالی مردم را از حقوق خود محروم کرد.
برزگرزاده گفت: در فصل تابستان لوله های ورودی دفع آب های سطحی به دریا مسدود می شود و از این حیث نگرانی وجود ندارد ولی باید تدبیری کرد که این مشکل در همه فصول سال حل شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل حفاظت محیط زیست و شهرداری ها در استان بر اساس تفاهم نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور اجرای طرح های سالم سازی دریا و شناگاه ها را پیگیری می کنند.
عبدالمحمد خواجه ئیان افزود: بازدیدها و نمونه برداری به منظور نظارت بر شناگاه ها در فصل شنا هر 15 روز یکبار و در فصل هایی که شنا کمتر است هر ماه انجام می شود.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در شهر بوشهر تنها 2 نقطه شامل پلاژ بانوان و آقایان توسط شهرداری بطور رسمی به عنوان شناگاه معرفی شده و همین مناطق نیز حداقل سرویس های خدماتی مورد نیاز و منطبق بر تعریف کشوری شناگاه را دارند.
خواجه ئیان اضافه کرد: بقیه مکان ها با توجه به اینکه فاقد خدمات مورد نیاز یک شناگاه هستند مورد تائید سازمان های متولی استان نیست ولی به دلیل حساسیت موضوع و تاثیر آن در سلامت عموم سایر نقاط موجود در ساحل شهرها یا روستاها که شناگران به طور متمرکز درآن مناطق شنا می کنند همانند شناگاه ها مورد پایش قرار می گیرد.
خواجه ئیان افزود: با توجه به شرایط جوی و زمان نمونه برداری به طور متناوب در بعضی زمان ها شاهد بالا بودن میزان آلودگی در بعضی از شناگاه ها هستیم.
وی ادامه داد: پایش شناگاه ها با دو مقوله بررسی کیفیت آب با انجام آزمایش های میکروبی و بازرسی محیطی از محل با تکمیل چک لیست انجام می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پس از آماده شدن نتایج میکروبی با لحاظ کردن نتیجه بازرسی محیطی وضعیت شناگاه بدست می آید و نصب پرچم مربوط به شناگاه انجام می شود.
وی اضافه کرد: شناگاه هایی که پس از بازرسی محیطی و آزمایش های میکروبی دارای ریسک پایین هستند دارای پرچم آبی و شناگاه سالم و در مواردی که ریسک محاسبه شده بالا و خیلی بالا باشند با پرچم زرد مشخص شده که احتمال خطر آلودگی وجود دارد.
خواجه ئیان با بیان اینکه مردم باید از شنا در محل هایی که پرچم ندارند خودداری کنند، افزود: درزمان حاضر ارزیابی ریسک برای شناگاه آقایان واقع در بوشهر انجام و پرچم زرد در آن نصب شده است.
وی در باره عوامل آلودگی شناگاه گفت: استفاده از آب های ساحلی و شناگاه های طبیعی به منظور تفریح های آبی و شنا رو به گسترش است و در صورت آلودگی آنها به انواع آلاینده ها بویژه عوامل بیماری زا سلامت عمومی و محیط زیست به خطر می افتد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: این مساله همواره برای کارشناسان و مسئولان نگرانی هایی در پی دارد که برای جلوگیری از چنین خطراتی اطمینان از مطلوب بودن شرایط بهداشتی و زیست محیطی اهمیت خاصی دارد.
خواجه ئیان افزود: مهم ترین مصداق آلودگی های زیست محیطی شناگاه ها در استان بوشهر ورود انواع فاضلاب به دریاست که این معضل پیامدهای متعددی ازجمله آلودگی سواحل و آب شناگاه ها را بدنبال دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: شنا کردن در مکان هایی که محل دفع فاضلاب های انسانی یا صنعتی و دارای آلودگی بالایی هستند خطرهای زیادی از جمله ابتلا به بیماری هایی مانند تب حصبه، انواع اسهال، عفونت هپاتیت، بیماری های گوارشی، ورم چشم، تراخم، کرم قلاب دار، عفونت های پوستی، عفونت گوش میانی و بیماری های قارچی مانند کچلی و خارش پا را به همراه دارد.
وی گفت: در شناگاه هایی که بعد از بازرسی محیطی، آزمایش های میکروبی و محاسبه ریسک بدست آمده دارای ریسک بالا و خیلی بالا باشند با رنگ پرچم زرد مشخص شده احتمال خطر آلودگی این بیمار ها وجود دارد.
وی تاکید کرد: شناگاه هایی که دارای ریسک پایین هستند پرچم آبی و شناگاه سالم به حساب می آیند ولی محل هایی که پرچم ندارند باید از شنا کردن در آن خودداری شود.
خواجه ئیان، بر ضرورت برطرف کردن موانع موجود در عملیات جمع آوری و دفع بهداشت فاضلاب، بهره برداری 100 درصدی از سیستم شبکه جمع آوری و دفع فاضلاب، احداث شبکه های مورد نیاز، مشخص کردن چند نقطه به منظور احداث شناگاه های استاندارد، اطلاع رسانی در مورد نقاط آلوده و جلوگیری از شنای عموم در این نقاط تاکید کرد.
وی اظهار کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر شیوع اپیدمی های ثابت شده ناشی از شنای عموم مردم در دریا در مراکز درمانی استان ثبت نشده است ولی پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری ها ضروری است.
6047/6043
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: روز قدس تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 چک سازمان حفاظت محیط زیست شرکت آب و فاضلاب قانون وزارت کشور روز قدس تلگرام نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۹۰۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غبار روی کوه‌های تهران مه است یا آلودگی هوا؟

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره وضعیت هوای پایتخت در روز جمعه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ اطلاع رسانی کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، براساس اعلام این شرکت، شاخص آلاینده‌ها در روز جمعه، هفتم اردیبهشت بر روی عدد ۹۷ قرار گرفته و از این رو هوا در وضعیت زرد رنگ و قابل قبول توصیف شده است.

روز گذشته نیز شاخص آلاینده‌ها بر روی عدد ۸۷ قرار داشت و هوا قابل قبول بود.

اما با این حال کوه‌های تهران که از ابتدای بهار از هر نقطه شهر معلوم بود، طی دیروز و امروز زیر غباری پنهان شده است که نشان از افزایش آلاینده‌ها دارد.

همچنین ایستگاه‌های کنترل کیفیت هوا در فرمانداری شهرری و منطقه ۱۷ با نشان دادن شاخص ۱۵۸ و ۱۵۳ نشان می‌دهد هوا در این دو نقطه شهر در وضعیت قرمز قرار دارد و برای همه مردم بسیار ناسالم است.

ایستگاه شهرک سرچشمه در منطقه ۲۲، با نشان دادن شاخص ۴۱ نشان می‌دهد که هوا فقط در این نقطه تهران پاک است.

دیگر خبرها

  • ۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
  • ببینید | تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری
  • پایداری هوای قابل قبول در پایتخت
  • تعرفه شستشوی نما ساختمان ۱۴۰۳
  • (ویدئو) آلودگی مشعل‌های نفت در خوزستان
  • غبار روی کوه‌های تهران مه است یا آلودگی هوا؟
  • اطلاعیه قطع آب در هفتکل