Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، در ادامه سلسله جلسات تفسیر خود به تکمیل تفسیر سوره قدر پرداخت و گفت: سوره مبارکه قدر، از یک سو بیان یک حادثه تاریخی است. آن حادثه تاریخی، به یک معنا بزرگترین حادثه تاریخی کل تاریخ بشر محسوب می‌شود. آن حادثه، حادثه انزال قرآن است و خداوند تبارک و تعالی لیله القدر را به عنوان شب انزال قرآن معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: پیامبران الهی هر کدام برای بشر نسخه‌ای از هدایت الهی را به ارمغان آورده‌اند که بنابر روایاتی که در ذیل سوره قدر آمده است، این کتب الهی هم در ماه رمضان نازل شده‌اند که این نشان می‌دهد ماه رمضان یک ویژگی در عالم دارد که در طول تاریخ کتاب‌های الهی در این ماه مبارک نازل شده‌اند، اما آنچه که قرآن به آن اشاره می‌کند، انزال خود قرآن هست. البته انزال کتب الهی قبلی هم مراتبی از انزال قرآن است چون در واقع آن حقیقتی که ما از آن به دین نفس الامری تعبیر می‌کنیم که در مرتبه  علم الهی است، قبل از خلقت انسان هم خدا علم به آن داشته است.

هادوی تهرانی با بیان اینکه البته هر کتابی که آمد، نسبت به کتاب قبلی کامل‌تر بود و در واقع عناصر بیشتری از آن دین نفس الامری را در بر داشت تا نوبت به قرآن رسید که قرآن، همه آن حقایقی را که از طریق وحی، نبی اعظم باید دریافت می‌کرد، در بر دارد گفت: قرآن همه  آن حقایقی را که هدایتگر بشر هست برای همیشه تاریخ و هر جایی از این کره خاکی که این قرآن بر خلاف کتاب های گذشته الهی، نه به زمان خاصی اختصاص دارد و نه به زمین خاصی، نه مربوط به دوره خاصی از تاریخ است و نه به افراد خاصی از مردم مربوط است.

این استاد حوزه با اشاره به آیه «تنزل الملائکه و روح فیها باذن ربهم من کل امر» تصریح کرد: این فعل مضارع، دلالت بر تکرار و استمرار دارد. اینطور نیست که ملائکه و روح یک زمانی در این شب تنزل پیدا کرده باشند و دیگر آن زمان گذشته باشد. در واقع هر سال طبق آنچه در روایات است، شب قدر تکرار می‌شود و هر سال این تنزل ملائکه و روح وجود دارد.

وی به طرح این سؤال پرداخت که اگر کل قرآن در شب قدر بر قلب حضرت نازل شد، پس چطور پیامبر(ص) در مواردی برای پاسخ به درخواستی از افراد در مورد برخی موضوعات از جمله ظهار می‌فرماید:  من چیزی از وحی ندارم که بیان کنم؛ این اشکال شاید باعث شده که برخی از مفسرین، بگویند که مقصود از انزلناه کل قرآن نیست بلکه بعضی از مفاهیم و آیات قرآن در شب قدر نازل شده است. اگر این باشد، پس شب قدر هیچ خصوصیتی از این جهت پیدا نمی‌کند چون بالاخره آیات قرآن در شب‌ها و روزها و زمان‌های دیگر هم تکه تکه نازل شده است. فقط یک بخشی از قرآن نازل شده است.

هادوی تهرانی افزود: مرحوم علامه می‌فرماید که این اصلا با ظاهر قرآن ناسازگار است، انزلناه به بعضی از قرآن آن هم کلمه انزال اصلا معنا ندارد. انزلناه به کل قرآن بر می‌گردد و مقصود این است که کل قرآن انزال شده است. این مقدار را همه مفسران قبول دارند و ضمیر انزلناه به قرآن بر می‌گردد.

این استاد حوزه بیان کرد: برخی از روایات یک مطلبی اینجا دارد که شاید آن مطلب هم پاسخی بوده است بر چنین سوالی در برخی روایات این مضمون آمده است که انا انزلناه فی لیله القدر بر بیت المعمور یعنی خانه آباد، بعد روایت گفته است که این انزال شده بربیت معمور و در طول ۲۳ سال از بیت معمور تنزیل شده بر نبی اعظم (ص) که گویا انزال قرآن دو مرتبه داشته است، یک مرتبه از آن مرتبه علم ربوبی و ذات الهی، آمده تا بیت معمور، بعد از آن خانه  آباد، در طول ۲۳ سال رسیده به پیغمبر.

وی افزود: این خانه آباد کجاست؟ روایاتی هست در توصیف خصوصیات بیت معمور...  ولی ما روایاتی داریم که می‌گوید: القلب حرم الله: قلب حرم الهی است؛ این خانه آباد الهی جایی نیست جز آن قلبی که هیچ چیز دیگری جز خدا در آن نیست و آن محو ایمان به خدا و ارادت به خدا است و آن قلب انسان کامل است. برای همین است که بعضی‌ها این روایات را نقل می‌کنند ولی متوجه معنایش نیستند، این که به ما گفته‌اند که سوره  قدر، سوره  امامت است، به این سوره شما استدلال کنید، خیلی ها این روایت را می گویند ولی معنایش را نمی دانند که یعنی چی که سوره قدر سوره امامت است؟ سوره قدر، سوره  امامت است به خاطر این که می‌گوید: تنزل الملائکه و الروح: در شب قدر، همواره این اتفاق می‌افتد که ملائکه و روح تنزل پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: این‌ها که تنزل پیدا کردند، کجا تنزل پیدا می‌کنند؟ این بیت المعموری که ملائکه و روح در آنجا تنزل پیدا می کنند، آن قلب انسان کامل است. آن انسان کامل، در زمان پیغمبر نبی اعظم است. در زمان ما، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است که این وجود، انتزاع آن وجود است و این‌ها نور واحدند.

هادوی در پاسخ سؤال بیان شده گفت: انزال قرآن، مرحله لفظ قرآن است و تنزیل قرآن، مرحله  نشر قرآن است. در واقع علم اجمالی و علم تفصیلی؛ یعنی پیغمبر در شب قدر کل قرآن بر قلب مبارکش نازل شد، پیغمبر به کل قرآن علم اجمالی پیدا کرد علم اجمالی فلسفی نه اصولی یا منطقی. در طول ۲۳ سال قرآن تنزیل شد، آن علم اجمالی تبدیل به علم تفصیلی شد. بنابراین منافتی ندارد که پیغمبر به یک معنا می‌داسته است و یک معنا نمی‌داستنه است. پس اگر حضرت فرموده من چیزی از وحی ندارم، نه اینکه در مرتبه علم اجمالی ندارم یعنی در مرتبه علم تفصیلی من ندارم و آن آیات که آمد، تفصیل آن چیزی بود که حضرت در مرتبه انزال علم اجمالی پیدا کرده بود.

استاد تفسیر حوزه عنوان کرد: برای اینکه شما بتوانید آن غوغایی که در عالم هست که ما از آن بی خبریم و گرفتار این غوغای ظاهری و سر و صدا و... هستیم، اگر بخواهیم به آن حقیقت اصلی برسیم و گوش دل بتواند بشنود، باید این غوغای درون را ساکت کنیم.

هادوی تهرانی با تجلیل از امام خمینی(ره) گفت: امام فرقش با بعضی دیگر که الان در سیاست هستند این است که امام، اولا عارف بود و سالک، مرد خدا بود ثانیا به عنوان یک وظیفه در سیاست و اینگونه امور وارد می‌شد. مرحوم آقای بهاالدینی در 35 سال قبل فرمودند: تاثیر کلام امام در جان مردم، تاثیر کلام یک سیاست مدار در طرفدارانش نیست، ایشان فرمودند امام بر قلب‌ها سلطه دارد و  تصرف در دل‌ها می‌کند. یکی در آن مجلس بود گفت: آقا منظورتان این است که آقا ولایت تکوینی منظورتان هست که امام دارد. آقای بهاالدینی فرمود: بله. یکی گفت آقا من این را جایی بگویم؟ آٌقای بهاالدینی فرمود: نخیر نمی‌خواهد بگویی. الان دعواست. بدتر می شود. البته این قصه برای ۳۵ سال قبل است. آقای بهاالدینی خودش اهل معنا و معرفت بود و کسی بود که با ائمه یک ارتباط خاص داشت. این بزرگوار وقتی می‌گوید امام، ولایت تکوینی دارد، فرق دارد با این که من بگویم... .

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۹۳۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شب قدر، شب رحمت خاص خداوند است

ذبیح الله صادق زاده مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد درمورد فضیلت شبهای قدر گفت: خداوند دارای صفات کمال است و براساس صفات کمال، فیض او بر تمام موجودات هستی و از جمله انسان نازل می‌ شود. یکی از صفات خداوند، رحمت است. چون هر یک از صفات الهی از طریق اسباب و واسطه سرازیر می شود، صفت رحمت او نیز از راه‌های خاص بر انسان و موجودات نازل می‌گردد. شب قدر یکی از مجاری فیض رحمت الهی است. در این شب خداوند رحمت خود را بر بندگان جاری نموده، همان گونه که در بسیاری اوقات دیگر مانند ماه مبارک رمضان، اعیاد و روزهای خاصی که به عنوان "ایام الله"رحمت بی شمار نازل می‌ شود و یا توبه و وجود پیامبران و امامان معصوم، مجاری فیض و رحمت الهی شناخته می‌شوند.

وی افزود: شب قدر، شب رحمت خاص خداوند است.
همچنین برتری آن بر هزار ماه. به واسطه این ویژگی‌ها، اعمال انسان در این شب از عظمت خاصی برخوردار می‌شود.

خدا بنا به حکمت و مصلحت و از همه مهم‌تر لطف خود، هر ساله چنین شبی را در مسیر انسان‌ها قرار داد تا به خود آیند و فرصت توبه کردن و جبران گناهان را داشته باشد. از طرف دیگر چون رحمت الهی بی پایان است، کسی که متصل به آن شود، از فواید و برکات آن برخوردار می‌ شود. یکی از فواید آن محو تمام گناهان است، چرا که رحمت نامتناهی و بی پایان می‌تواند گناهان انسان را که مطمئناً به اندازه رحمت خداوند نیست، از بین ببرد، شب قدر در ماه رمضان واقع شده است. طبق روایات یکی از شبهای نوزدهم، بیست و یکم یا بیست و سوم می باشد. در روایت وارد شده که تقدیر در نوزدهم و ابرام (محکم کردن) در بیست و یکم و امضا در شب بیست و سوم است.

خبرنگار: سعیده صداقت نژاد

انتهای خبر/

کد خبر: 1225402 برچسب‌ها مصاحبه مجازی

دیگر خبرها

  • پیامبر (ص) الگوی انسان قرآنی است + فیلم
  • ماجرای کسانی که چهره آدم دارند،اما قلب آنها قلب حیوان است
  • برپایی جشن امام حسنی‌ها جلوه‌ای از عشق ملت ایران به کتاب الهی بود
  • اسلام مکتبی است که عقاید و سیاستش بهم آمیخته است
  • شب قدر، شب رحمت خاص خداوند است
  • دو تفسیر از خلیفه‌اللهی انسان/ تفاوت رأفت و رحمت خداوند
  • آیه ۸۱ سوره اسرا سوال روز پانزدهم پویش «زندگی با آیه‌ها»
  • در قرآن ۷ مورد از نمونه‌های احیای مردگان در همین دنیا داریم
  • بهبود شاخصه‌های اخلاقی انسان‌ها با الگوگیری از امام حسن مجتبی(ع)
  • گناه، پلیدی روح است و «اهل بیت» باید از این پلیدی دور باشند