Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آبادان، رییس اداره حفاظت محیط زیست آبادان گفت: دو عراقی با خرج کردن دلارهایشان قصد داشتند یکهزار و 500 جوجه بلبل خرما را شبانه از اروند قاچاق کنند که در کمین مرزبانان گرفتار شدند.

فتحی افزود: قاچاقچیان بیگانه که بارشان به مقصد نرسید جوجه بلبل ها را از لانه هایشان دزدیده بودند و در شرایط بد نگهداری کردند از این رو گرمای شدید سبب مرگ نیمی از این پرنده های خوش صدا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محیط بانان محیط زیست پرندگان کشف شده را در نخلستان رها کردند.

حراج این گونه‌های کوچک در بازارهای کشورهای عربی و امیرنشین حوزه خلیج فارس باعث اختلال در زنجیره محیط زیست شده و نبود این گنجشک سانان حشرات را زیاد کرده است.

صدای زیبای این مرغان خوش صدا همیشه بهانه‌ای برای بروز و ظهور طمع شکارچیان بوده است حالا پای دلار هم که به میان آمده چشمشان را هم به روی محیط زیست بسته اند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: ابادان قاچاق خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۹۴۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از عدم تعهد نهادهای بین‌المللی به محیط‌ زیست ایران ناراضی هستیم

رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست از عدم تعهد نهادهای بین‎‌المللی محیط‌زیستی از جمله صندوق جهانی محیط‌ زیست و اتحادیه اروپا در عمل به تعهدات محیط‌زیستی در قبال ایران ابراز نارضایتی کرد.

به گزارش ایسنا علی سلاجقه در جریان سفر به نایروبی و در حاشیه شرکت در  UNEA۶ با خانم اینگر اندرسن - مدیراجرایی برنامه محیط‌زیست ملل متحد - دیدار کرد.

اندرسن ضمن قدردانی از علی سلاجقه برای حضور در  UNEA۶ از نهایی شدن قطعنامه گرد و غبار که به پیشنهاد ایران در این مجمع مطرح شد ابراز خرسندی کرد و این اتفاق را بسیار مهم و ارزشمند دانست. 

اندرسون رویکرد مقابله با توفان‌های گرد و غبار را موضوعی مهم عنوان کرد که برای چندین سال پیاپی کشور ایران دنبال می‌کند و اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های گرد و غبار را که در سپتامبر ۲۰۲۳ در تهران برگزار شد، رویدادی بسیار با اهمیت برای رفع چالش محیط زیستی عنوان کرد و ضمن اشاره به حضور نمایندگان سازمان ملل در این اجلاس، از کشور جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این رویداد قدردانی کرد.

همچنین او از سلاجقه به عنوان مقام عالی رتبه کشور در این نشست از نقش راهبری ایران در بیانیه تهران در خصوص همکاری فرامرزی احیای مراتع، تالاب‌ها، دریاچه‌ها و جنگل‌ها نیز قدردانی به عمل آورد. 

اندرسون موضوعات تخریب اراضی و  تغییرات اقلیم را از جمله چالش‌های نه تنها کشور ایران بلکه کشورهای همسایه آن نیز دانست و به‌طور خاص در خصوص موضوع تغییرات اقلیم و موضوع مدیریت هشدار نشت متان از زیرساخت‌های نفتی و گازی و تعیین مرجع ملی (focal point) از سوی ایران و از انجام مذاکره در این زمینه استقبال کرد. 

وی از شکل‌گیری تشکیلاتی با عنوان رصد بین‌المللی انتشار و نشت متان از زیرساخت های نفتی و گازی توسط «یونپ» خبر داد که در بسیاری از کشورهای تولید کننده گاز طبیعی در حال فعالیت است. 

اندرسون اضافه کرد: برنامه محیط زیست ملل متحد خود را مکلف می‌داند به کلیه ۱۹۳ کشور عضو خود بدون هیچ‌گونه جهتگیری سیاسی خدمات ارائه کند همچنین از حسن اعتماد دولت جمهوری اسلامی ایران و تصمیمات مؤثری که در خلال نشست وزرا کشورهای عضو کنوانسیون تهران در ژنو برگزار شد، ابراز خرسندی کرد. 

وی همچنین شکل‌گیری یک قطعنامه برای تشکیل دبیرخانه دائم برای کنوانسیون تهران را به عنوان یک کنوانسیون بسیار مهم برای آب‌های داخلی مهم ارزیابی کرد و گفت: این دبیرخانه نقش مؤثری در حفاظت از تنوع زیستی دارد و ارزش بالایی در حفظ میراث فرهنگی و تاریخی دارد.

علی سلاجقه - رییس سازمان حفاظت محیط زیست - نیز از برگزاری موفقیت آمیز UNEA۶ و زحمات اندرسن و همکاران وی و سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا- نایروبی و دیگر همکاران تشکر کرد. 

وی این مجمع را مکانی برای بررسی چالش‌های جهانی و ارائه راهکارهای مناسب دانست و رویکرد جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت و مشارکت در مجامع و رویدادهای بین المللی و ضریب تأثیر حضورش را کاملا مشهود دانست.

همچنین رییس سازمان محیط زیست کشورمان از UNEP و دیگر آژانس‌ها و سازمان‌های بین‌المللی برای مشارکت و حمایت از برگزاری نشست منطقه‌ای و بین‌المللی با موضوع گرد و غبار در ایران تشکر کرد و با اشاره به درگیری بیش از ۱۳۰ کشور جهان با موضوع گرد و غبار، تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران را در این مجمع اتفاقی مهم دانست.

سلاجقه در این دیدار ادامه داد: پدیده‌های نوظهوری در خصوص مسائل محیط زیستی اتفاق افتاده است و خواهد افتاد. این سلسله نشست‌ها می‌تواند نقشه راه مناسبی را برای سال‌های آتی فراهم کند و ما از ابتکارات و فکر و اندیشه‌ها استقبال خواهیم کرد. 

همچنین وی به نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از فعال‌ترین اعضا که در نشست‌ها دارای فکر، اندیشه و راهکار است و بر اساس منافع جمعی مسائل را پیگیری می‌کند، اشاره و تصریح کرد: این موضوع در خصوص ارتباط با دستگاه‌های ذیل سازمان ملل و مشارکت مطلوب و انجام پروژه‌های مشترک با این مراجع و حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران و امکان تعمیم نتایج آن به سایر بخش‌های دنیا قابل مشاهده است.

وی از خانم اندرسن به عنوان بالاترین مقام اجرایی UNEP در خصوص حمایت و کمک به کشور برای دستیابی به اهداف محیط زیستی خود تأکید و بر لزوم اجرایی شدن قطعنامه گرد و غبار مصوب در UNEA۶ و لزوم حمایت UNEP در این خصوص برای دستیابی به شرایط مطلوب‌تر در کشورهای متؤثر از این پدیده اشاره کرد.

همچنین معاون رییس جمهوری به نقش سازمان‌های بین المللی و استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در دستیابی به حقآبه‌های محیط زیستی و تأثیر پذیری مردم کشور در قسمت شرق، شمال شرق و شمال غرب با توجه به نقش کمرنگ سازمان های مذکور تأکید کرد. 

وی علاوه بر این به نقش ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران سازمان ملل متحد و اعضای اصلی این سازمان اشاره کرد و به انتظار کشور به بهره مندی از خدمات آن بدون در نظر گرفتن تحریم های ظالمانه و عدم پذیرش این رویکرد از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران و لزوم انجام وظایف بین المللی تأکید کرد و در این خصوص به عدم حمایت صندوق جهانی محیط زیست (GEF) از پروژه‌های ایران و قطع همکاری اتحادیه اروپا درپروژه توانمندی جوامع محلی دریاچه هامون معروف به پروژه سیستان به بهانه تحریم‌های ظالمانه اعلام نارضایتی کرد و گفت: نیاز است UNEP در این جهت نقش خود را ایفا و نسب به حل این معضل اقدام کند.

اندرسن تصویب قطعنامه تهران در خصوص گردوغبار را به عنوان یک نقشه راه مناسب و اتفاق مهمی در راستای مدیریت و مقابله با این پدیده عنوان کرد همچنین وی به حضورش درCOP  کنوانسیون گونه‌های مهاجر، حضورشان در اسپانیا، برزیل، کشورهای عربی و همه کشورهای آفریقایی و پرداختن به موضوع گرد و غبار به عنوان یک موضوع مهم برای سلامت انسان و محیط زیست در همه این اماکن و در واقع بخشی از معضل آلودگی هوا اشاره کرد. 

به گفته وی قطعا ما همه تلاشمان را برای پیشبرد امور با در نظر گرفتن منابع محدودمان خواهیم کرد تا این قطعنامه به نتیجه مطلوب خود دست یابد. همچنین برای دستیابی کشور جمهوری اسلامی ایران به منابع مربوط به GEF و دیگر منابع مالی موجود برای پروژه های محیط زیست قول مساعد دادند و در خصوص حل معضل حقآبه‌ها با توجه به پیچیدگی فرامرزی این معضل، پیشنهاد انجام مذاکرات دو یا چندجانبه را با کشورهای همسایه ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، سلاجقه به پایبندی دولت جمهوری اسلامی ایران به تصمیمات اتخاذ شده در نشست وزرای محیط زیست اعضای کنوانسیون تهران در ژنو و برگزاری کاپ ۶ این کنوانسیون در تهران و لزوم حمایت UNEP به عنوان دبیرخانه موقت از تصمیمات مذکور تأکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتظارات از وزارت محیط زیست عراق برای حل معضل گرد و غبار
  • پرداخت ۱۱ میلیارد ریال اعتبار طرح جایگزینی پاجوش نخیلات در آبادان
  • حفاظت از محیط زیست، انتخاب نیست بلکه ضرورت است
  • دیوارکشی ترکیه در مرز ایران نیاز به بررسی فنی و بازنگری دارد
  • درهای مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت به روی مستندسازان باز است
  • جریمه میلیونی شکارچی جوجه‌تیغی در نهاوند
  • توافق ایران و چین برای همکاری‌های محیط زیستی
  • اتوبان اصفهان شیراز ؛ عوارض عبور از زیباترین آزادراه ایران چند؟
  • از ابتکارات و اندیشه‌ها استقبال خواهیم کرد
  • از عدم تعهد نهادهای بین‌المللی به محیط‌ زیست ایران ناراضی هستیم