Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-03-29@00:16:01 GMT

خوراکی‌هایی که گلبول‌های سفید خون را زیاد می‌کنند

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۹۷۲۵۳

خوراکی‌هایی که گلبول‌های سفید خون را زیاد می‌کنند

گلبول‌های سفید خون (WBC) به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کرده و با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند، بنابراین مهم‌اند. شما می‌توانید با خوردن یک سری از مواد غذایی، تعداد سلول‌های سفید خون‌تان را بیشتر کنید.

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، گلبول‌های سفید خون (WBC) به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کرده و با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند، بنابراین مهم‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی تعداد گلبول‌های سفید خون کم باشد می‌تواند علامتی از یک بیماری باشد.

پایین بودن تعداد سلول‌های سفید خون، سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و مستعد بیماریهای ویروسی و باکتریایی خواهید شد. این بیماریها می‌توانند به مرور زمان قدرت بگیرند و در صورت عدم درمان، توانایی بدن‌تان را برای مبارزه با بیماریها به کلی از بین ببرند.

افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون از احتمال ابتلا به بیماری می‌کاهد و بر میزان انرژی او نیز تاثیر می‌گذارد. شما می‌توانید با خوردن یک سری از مواد غذایی، تعداد سلول‌های سفید خون‌تان را بیشتر کنید. مطلب زیر را بخوانید و این مواد غذایی را بیشتر در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.پ

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 کمک می‌کنند تا تولید فاگوسیت‌های بدن بیشتر شود. فاگوسیت‌ها نوعی از سلول‌های سفید خون هستند که مهاجمان مضر خارجی را احاطه می‌کنند. مطالعه‌ای نشان داد مصرف روغن ماهی، فعالیت نوعی از سلول‌های سفید خون به نام سلول‌های B را تقویت می‌کند. شما باید روغن بذر کتان، دانه‌ی چیا، روغن ماهی، گردو، سالمون، اسفناج و دانه‌های سویا را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید زیرا این مواد غذایی سرشار از امگا 3 هستند.

چای سبز

سالهای سال است که از چای سبز برای درمان بسیاری از بیماریها استفاده می‌شود. چای سبز غنی از آنتی اکسیدانهاست که به بدن کمک می‌کنند با عفونت‌ها مبارزه کند. چای سبز دارای فلاونیدها و اپی گالوکاتچین‌ گالات فراوان است که تقویت کننده‌ی عملکرد سیستم ایمنی هستند. در نتیجه چای سبز می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی تعداد گلبول‌های سفید خون را افزایش بدهد. آمینو اسید ال – تیانین موجود در چای سبز به تولید ترکیبات جنگنده با میکروب در سلول‌های T کمک می‌کند. شما می‌توانید چای سبز را هر روز بنوشید.

سیر

سیر برای افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون و تقویت فعالیت سلول‌های نابودگر مفید است. سیر سرشار از سولفور است که می‌تواند ایمنی بدن را تقویت کرده و بر تعداد سلول‌های سفید خون بیفزاید. حاصیت ضد میکروبی و ویتامین C فراوان موجود در سیر باعث شده عامل بالقوه‌ای برای تقویت ایمنی بدن و موثر در درمان عفونت‌های ویروسی، قارچی، باکتریایی و انگلی باشد.

میوه‌ها و سبزیها

میوه‌ها و سبزیها به طور کلی کمک می‌کنند تا تولید آنتی بادی و گلبول‌های سفید خون بیشتر شود زیرا سرشار از ویتامین C هستند. شما نیاز دارید دست کم 6 وعده در روز میوه و سبزی بخورید تا ویتامین C کافی دریافت کنید. سبزیهایی که ویتامین C فراوان دارند شامل انواع فلفل، گیاه خردل، کلم فندقی، کلم بروکلی، کلم برگ، اسفناج و گل کلم می‌شود. میوه‌های سرشار از ویتامین C نیز شامل گواوا، توت فرنگی، خربزه درختی، کیوی، مرکبات و طالبی می‌شوند. بتا کاروتن هم برای افزایش تولید سلول‌های جنگنده با عفونت‌ها و سلول‌های T مفید است و به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می‌کند تا تعداد گلبول‌های سفید را افزایش بدهد. سبزیها و میوه‌های سرشار از بتا کاروتن، هویج، کدو حلوایی، کدو اسکواش، سیب زمینی شیرین، زردآلو و انبه هستند.

دانه‌ها و مغزها

ویتامین E می‌تواند سیستم ایمنی‌تان را قوی‌تر کند و ویژگیهای آنتی اکسیدانی دارد. ویتامین E کمک می‌کند تا تولید سلول‌های نابودگر بیشتر شود. سلول‌های نابودگر، سلول‌های سرطانی و میکروبها را نابود می‌کنند. تولید سلول‌های B نیز با ویتامین E افزایش می‌یابد. این سلول کمک می‌کند تا بدن آنتی بادی تولید کند که برای کُشتن باکتریهای مفید است. دانه‌ها، مغزها و روغن‌های گیاهی غنی از ویتامین E اند. بادام، کره بادام زمینی، تخم آفتابگردان، بروکلی و اسفناج ویتامین E مناسبی دارند. همچنین می‌توانید از مکمل ویتامین E استفاده کنید.

ویتامین B6، B12 و اسید فولیک

اسید فولیک و ویتامین‌ها B6 و B12 کمک می‌کنند تا در بدن گلبول سفید تولید شود. غذاهای سرشار از ویتامین B6 شامل تخم آفتابگردان، مرغ، بوقلمون، آوکادو، مغزهای خشک شده، اسفناج . موز می‌شود غذاهای سرشار از اسید فولیک شامل عدس، نخود فرنگی، لوبیا، سبزیجات برگدار مانند بروکلی، اسفناج، مارچوبه و بامیه؛ و مرکبات می‌شود. همچنین می‌توانید از مکمل اسید فولیک استفاده کنید. غذاهای غنی از ویتامین B12 نیز شامل ماست و شیر کم چرب، غلات غنی شده‌ی صبحانه، مرغ، صدف، ماهی قزل آلا و سالمون می‌شود.

پروتئین کم چرب

پروتئین به طور کلی از اسیدهای آمینه تشکیل شده که واحدهای سازنده‌ی گلبول‌های سفید خون هستند. بدن بدون پروتئین کافی نمی‌تواند گلبول سفید به اندازه کافی تولید کند. گوشت‌های کم چرب مانند ماهی، غذاهای دریایی و ماکیان بدون پوست حاوی مقادیر زیادی پروتئین‌اند. ضمنا عدس، لوبیا و تخم مرغ نیز پروتئین زیادی دارند.

زینک (روی)

روی یکی از بهترین چیزهایی است که گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد. صدف و گوشت قرمز سرشار از روی هستند. روی نقش مهمی در سلامتی انسان دارد و به بدن کمک می‌کند بیشتر گلبول سفید خون تولید کرده و گلبول‌های سفید موجود را تهاجمی‌تر می‌کند. غذاهای سرشار از روی شامل گوشت بوقلمون، گوساله، خرچنگ و صدف می‌شود. ضمنا می‌توانید از غلات غنی شده نیز روی دریافت کنید.

ماست

ماست سرشار از پروبیوتیک است که به مبارزه با باکتریهای مضر کمک می‌کند. ماست با تحریک سیستم ایمنی موجب افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون می‌شود. ضمنا ماست غنی از ویتامین D نیز است که به تنظیم سیستم ایمنی و تقویت دفاع طبیعی بدن در برابر بیماریها کمک می‌کند.

خربزه درختی

خربزه درختی یا پاپایا یکی از بهترین مواد غذایی برای افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون است. این میوه می‌تواند تولید گلبول‌های سفید یا لمفوسیت‌‌ها را در بدن افزایش بدهد زیرا ویتامین A فراوانی دارد. ضمنا این میوه سرشار از ویتامین C است. خربزه درختی آنزیم گوارشی خاصی به نام پاپایین دارد که دارای اثرات ضد التهابی است. پاپایا برای بهبود سلامت عمومی سودمند است زیرا اسید فولیک، پتاسیم و ویتامین B فراوانی دارد.

منبع: برترین‌ها

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۹۷۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در کرمانشاه چه خوراکی‌هایی بخوریم؟

ایسنا/کرمانشاه در کنار همه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان کرمانشاه، نمی توان از رایحه دل انگیز و طعم خوش غذاهای اصیل این جهانشهر خلاق خوراک هم غافل شد.

به گزارش ایسنا، گردشگرانی که تا به حال به کرمانشاه سفر کرده اند، خوب می دانند که در این دیار تاریخی، هم می توان شکوه و عظمت ایران باستان را دید و هم جاذبه های طبیعی و فرهنگی را به نظاره نشست و هم اینکه طعم ناب خوراک های رنگارنگ و خوشمزه را چشید.

کرمانشاه سرزمینی است که در آن برای گردشگرانی با هر سلیقه‌ای جاذبه هایی کم نظیر و متنوعی وجود دارد. برای کسانی که به تاریخ علاقمندند، تاق بستان، بیستون، معبد آناهیتا، تکیه معاون‌الملک، تکیه بیگلربیگی، کتیبه آنوبانی‌نی، زیج منیژه، تاق گرا و هزار اثر تاریخی منحصربفرد دیگر را پیشنهاد می کنیم.

برای گردشگرانی هم که دوستدار دیدن چشم اندازهای طبیعی هستند دیدن طبیعت بکر و چشم نواز سراب نیلوفر، غار قوری قلعه، آبشار ریجاب و از همه مهمتر منطقه ثبت جهانی شده اورامانات خالی از لطف نیست و گردشگرانی هم که مشتاق دیدن روستاهایی با معماری اصیل ایرانی و مردمانی خونگرم و آداب و رسومی کهن هستند، روستاهای دالاهو، صحنه و باز هم اورامانات را پیشنهاد می دهیم.

و اما برای گردشگرانی که علاقه دارند وقتی به شهری می رسند، طعم ناب یک غذای بومی را امتحان کنند، کرمانشاه گزینه بسیار خوبی است، چرا که در این دیار می توان خوراک هایی را میل کرد که در هیچ جای دیگر آنها را به این اصالت و به این خوشمزگی ندیده اید و نچشیده اید.  

در دیار کرمانشاه که قدمتی به بلندای تاریخ دارد و مردمانی از اقوام، مذاهب و گویش های مختلفی قرن هاست در آرامش در کنار هم زندگی می کنند، می توان غذاها، آش ها، نان ها و شیرینی های متنوعی را دید و چشید و همین هم باعث شده تا کرمانشاه به عنوان سی و هفتمین شهر خلاق خوراک دنیا در یونسکو ثبت شود.

و حالا به معرفی تنها چند نمونه از خوراک های کرمانشاهیان می پردازیم که آوازه آنها در سراسر کشور پیچیده است.

دنده کباب

اگر در نوروز امسال برای اولین بار است که به کرمانشاه آمده اید، حتما نزدیک زمان افطار سری به چلوکبابی های تاق بستان بزنید تا برای اولین بار کبابی بخورید که نامش را قطعا شنیده اید، اما شاید تابحال چنین طعمی را امتحان نکرده اید.

دنده کباب یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین کباب هایی است که باید حتما آن را امتحان کنید. آن هم با نان سنگک داغ تا عطر و طعم خوشمزه اش را تا همیشه بیخ دندانتان حس کنید.  

اگر دلتان می خواهد بدانید که مواد اولیه دنده کباب از چه چیزهایی تشکیل شده، بد نیست بدانید که آشپزهای هنرمند کرمانشاهی برای پخت این کباب خوشمزه از دنده گوسفند، گوشت گوسفندی، پیاز، زعفران و ادویه خاصی استفاده می کنند.

خورشت خلال

و اما خورشت خلال دیگر صدرنشین غذاهای پرطرفدار کرمانشاهی است که رقیب سرسختی برای دنده کباب است و هر گردشگری که به این دیار سفر می کند، حتما باید آن را امتحان کند تا طعمی ماندگار از این خوشمزه کرمانشاهی در ذهنش به یادگار بماند.

خورشت خلال یکی از خوش طعم ترین غذاها بین کرمانشاهیان است که معمولا آن را برای میهمانان خاص‌شان و یا در مراسمات عروسی و گاها در مراسمات عزا آن را پخت می کنند.

پایه اصلی پخت خورشت خلال هم به مانند دنده کباب، از گوشت گوسفندی است و غیر از آن از روغن کرمانشاهی، خلال بادام، گلاب، زرشک سیاه و رب گوجه فرنگی هم استفاده می کنند.

این خورشت خوشمزه کرمانشاهیان در کنار برنج خوش عطر ایرانی، طعمی بی نظیر و بهشتی می دهد.

 حالا که دو مورد از غذاهای اصیل و ناب کرمانشاهیان را معرفی کردیم، شاید برایتان سوال باشد که چرا کرمانشاهیان بیشتر از گوشت گوسفندی در غذاهایشان استفاده می کنند که باید در این باره باید بگوئیم، کرمانشاه استانی کوهستانی و سردسیر است و همین مسئله هم باعث شده تا از زمان های دور تاکنون دامپروری در این دیار رونق زیادی داشته باشد.

از طرفی زندگی در چنین شرایطی کوهستانی همراه با سختی ها و صرف انرژی زیادی بوده، برای همین مردم این منطقه برای اینکه بتوانند توان زیادی برای زندگی و کارهای سخت در این شرایط داشته باشند، از گوشت گوسفندی و روغن حیوانی ناب استفاده می کردند که این سنت نسل به نسل به کرمانشاهیان امروز رسیده و هنوز پایه بسیاری از غذاهایشان گوشت گوسفندی و روغن حیوانی است.

آش عباسعلی

اگر برای نوروز امسال کرمانشاه را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده اید، حتما پیشنهاد می کنیم که نزدیک افطاری سری به آش فروشی های این شهر بزنید و آش عباسعلی را که کرمانشاهیان به آن آش "واسلی" می گویند، بخرید تا باز هم یکی از خوراک های لذیذ و اصیل این دیار را امتحان کنید.

قدمت آش عباسعلی به حدود ۲۰۰ سال قبل برمی گردد، زمانی که آشپزی به نام عباسعلی نذر می کند که آشی خوشمزه و قوی درست کند تا آن را بین روزه داران توزیع کند. حالا این آش خوش طعم پای ثابت سفره های افطاری اکثر کرمانشاهیان شده است.

مواد اولیه آش عباسعلی را گوشت، روغن کرمانشاهی، نخود، لوبیا سفید، عدس، لوبیا چیتی، بلغور گندم، برنج و سبزیجات معطر تشکیل می دهد و در فصول سرد سال و خصوصا در ماه مبارک رمضان طرفداران پر و پا قرصی دارد.

تهیه آش عباسعلی کار راحتی نیست و حدود ۱۲ ساعتی طول می کشد تا  درست شود، اما نتیجه کار آشی لعابدار، کش دار و خوش عطری است که همه ذائقه ها آن را پسند می کنند.

نان کلانه

اگر از غذاها و آش های کرمانشاهی بگذریم، نوبت می رسد به نان کلانه که با آمدن بهار و نوروز بوی عطر دل انگیز آن از بازارهای کرمانشاه بویژه بازارهای منطقه اورامانات به مشام می رسد.

نان کلانه، فقط یک نان نیست، یک نوع پیتزا است، اما نه پیتزای فرنگی بلکه پیتزای کردی. پیتزایی که نه تنها ضرر ندارد، بلکه خیلی هم سالم و مقوی است.

نان کلانه از ترکیب گیاهی خودرو در کوهستان های کرمانشاه به نام کلانه یا پیچک با خمیر درست می شود و آن را به همراه روغن حیوانی سرو می کنند و عطر و طعم بی نظیری دارد.

اگر به کرمانشاه سفر کرده اید، حتما سری به منطقه اورامانات بزنید تا در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی چشم نواز این منطقه، طعم یک نان منحصربفرد را هم بچشید.

در اینجا به اختصار تنها به معرفی چند نمونه از غذاها و خوراک های خوشمزه مردم کرمانشاه پرداختیم، اما بد نیست بدانید که سیب پلو، آش ترخینه، خورشت کنگر، خورشت ونوشک، کوکو پاغازه، آش سورانه، والک پلو، بورانی کنگر، بورانی پاغازه و... نیز از دیگر خوراک های معروف کرمانشاهیان است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خوراکی‌هایی که باعث افزایش التهابات بدن می‌شود (فیلم)
  • برای طرفداران دکوراسیون سفید و سبک بوهو (عکس)
  • سهمیه نفت سفید برای خانوار‌های روستایی خراسان‌شمالی شارژ شد
  • افطاری ساده با خوراکی‌های محلی در ایلام
  • ارتباط فقر با پیری زودرس مغز
  • عکس| ثبت تصویر یک زاغ سفید کمیاب
  • اعلام سهمیه نفت سفید فصل بهار در زنجان
  • در کرمانشاه چه خوراکی‌هایی بخوریم؟
  • کمبود این ویتامین‌ها علت سرگیجه شماست
  • این زن به جای دو کلیه، ۴ کلیه دارد!