Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-01@23:30:35 GMT

اسد: حضور آمریکا و انگلیس در سوریه، غیرقانونی است

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۹۹۱۶۳

بشار اسد رئیس جمهور روسیه در گفت‌وگو با ساندی‌میل، نشریه آخر هفته‌های میل‌آنلاین، گفت ایران و روسیه به دعوت دولت سوریه به این کشور آمده‌اند و حضورشان مشروع است در حالیکه آمریکا و انگلیس به صورت غیرقانونی آمده‌اند و این اقدام آنان تجاوز است و حاکمیت سوریه را نقض کرده‌اند.

بشار اسد در گفت‌وگو با نشریه آخر هفته‌های میل‌آنلاین افزود، سوریه اصلی‌ترین کشوری است که با حمایت ایرانی‌ها و روس‌ها با داعش مبارزه کرده است و هیچ کشور دیگری این چنین با داعش مقابله نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی تاکید کرد، غرب و نظامیان غربی که ائتلافی را با رهبری آمریکا تشکیل دادند،‌ در واقع از داعش حمایت می‌کردند. اسد ادامه داد برای نمونه چند روز پیش وقتی که داعشی‌ها به نیروهای سوری حمله کردند و سوریه از خود دفاع و آنان را شکست داد، در پاسخ آمریکایی‌ها به نیروهای سوریه در بخش شرقی این کشور حمله کردند. 

اسد در ادامه به ساندی‌میل گفت، «ما با تروریست‌ها مبارزه می‌کنیم و آن تروریست‌ها تحت حمایت دولت بریتانیا، دولت فرانسه، دولت آمریکا و دست‌نشانده‌های آنان در اروپا یا در منطقه هستند. ما با ‌آن‌ها [تروریست‌ها] مبارزه می‌کنیم و برای مبارزه با آن تروریست‌ها، از حمایت عمومی در سوریه برخورداریم. به همین دلیل است که ما پیشرفت کرده‌ایم. دلیل این پیشرفت‌ها تنها داشتن حمایت ایرانی‌ها و روس‌ها نیست، آن‌ها نمی‌توانند جایگزینی برای حمایت عمومی باشند».

رئیس جمهور سویه برای نمونه از عدم حمایت‌های مردمی به حکومت قبل از انقلاب ایران اشاره کرد و گفت، شاه ایران یک دست نشانده غربی بود که نتوانست در برابر مخالفت مردمی مقاومت کند و نابود شد و کل حکومت وی نیز در طول چند هفته نابود شد و وی مجبور به گریز از کشور شد. 

بشار اسد در بخشی از گفت‌وگوی خود با نشریه آخر هفته‌های میل‌آنلاین خاطر نشان کرد، روسیه برای قانون بین‌الملل مبارزه می‌کند و بخشی از این قانون حاکمیت کشورها است که سوریه نیز یکی از آن کشورهاست. سیاست‌های روسیه، رفتار و ارزش‌های آنان این طور نیست که قصد دیکته کردن یا مداخله داشته باشند. 

رئیس جمهور سوریه افزود «ما بیش از 6 دهه، روابط خوبی با روسیه داشته‌ایم، حتی اگر اختلافاتی باشد چون جنگی وجود دارد و چون جنب‌وجوش بالایی اکنون در منطقه وجود دارد، داشتن اختلاف بین طرف‌های مختلف، طبیعی است، چه درون دولت خودمان باشد یا با دیگر دولت‌ها: روسیه-سوریه، سوریه-ایران، ایران-روسیه، و درون همین دولت‌ها. این امری طبیعی است. اما در نهایت تصمیم درباره آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد و آنچه اتفاق خواهد افتاد، تصمیم خود سوریه است». 

بشار اسد همچنین گفت، اتهام حمله شیمیایی ادعایی در شهر دوما در غوطه شرقی اقدامی بود که از سوی انگلیس، فرانسه و آمریکا انجام گرفت. وی افزود، وقتی که غوطه شرقی آزاد شد، تعداد زیادی از خبرنگاران خارجی که علیه دولت سوریه هستند از مردم محلی درباره حمله شیمیایی سوال می‌کردند و مردم پاسخ می‌دادند که چنین چیزی ندیده‌اند. 

رئیس جمهور سوریه گفت «این دروغ بود بویژه اینکه بعد از آنکه ما آن منطقه را آزادکردیم، اطلاعات ما تایید می‌کند که آن حمله اتفاق نیافتاده است. دولت انگلیس ابتدا باید با مدارک ثابت کند که حمله اتفاق افتاده و سپس باید اثبات کنند که چه کسی مسئول آن است - البته که این اتفاق نیافتاد».

وی خاطر نشان کرد، دلایل ساخت چنین دروغی از سوی غربی‌ها این است که دولت سوریه را تضعیف کنند چون آن‌ها از ابتدای آغاز جنگ در سوریه، به دنبال سرنگونی حکومت کنونی سوریه بوده‌اند ولی شکست می‌خورند و به دروغ گفتن ادامه می‌دهند.  *فارس       

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۹۹۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل

روسیه پس از مخالفت آمریکا با تحقیقات دیوان بین‌المللی لاهه در مورد جنایات اسرائیل در غزه و در عین‌حال حمایت آن از حکم این نهاد برای دستگیری «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه را ریاکارانه توصیف کرد.

به گزارش مشرق، روسیه امروز سه‌شنبه مخالفت آمریکا با تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) درباره اسرائیل را «ریاکارانه» دانست و گفت: اما واشنگتن از حکم این دادگاه برای دستگیری رئیس‌جمهوری روسیه حمایت می‌کند.

دیوان کیفری بین‌المللی که می‌تواند افراد را به جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی متهم کند، در حال بررسی حمله ۷ اکتبر حماس و تهاجم نظامی ویرانگر اسرائیل به غزه است که اکنون هفت ماه از آن می گذرد.

کارین ژان پیر سخنگوی کاخ سفید دیروز دوشنبه گفت که آمریکا از تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره اسرائیل حمایت نمی‌کند و معتقد نیست که چنین تحقیقاتی در حوزه قضایی این دادگاه بین المللی باشد.

این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده سال گذشته تصمیم دیوان بین المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت پوتین به دلیل جنگ در اوکراین را موجه دانست.

اما روسیه صدور حکم دیوان بین المللی را علیه پوتین تلاش بی معنی غرب به منظور خدشه دار کردن اعتبار مسکو دانست و جنایات جنگی در اوکراین را رد می کند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پستی در تلگرام گفت: واشنگتن کاملا از صدور حکم دادگاه بین‌المللی کیفری علیه رهبری روسیه حمایت می‌کند. اما نظام سیاسی آن مشروعیت همین نهاد را در رابطه با خود و ماهواره‌هایش به رسمیت نمی‌شناسد.

وی سپس موضع آمریکا را از نظر فکری «پوچ» توصیف کرد.

رویترز در ادامه یادآور شد: اگرچه اسرائیل عضو دیوان بین المللی کیفری نیست، اما سرزمین های فلسطینی در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک کشور عضو در حوزه قضایی این نهاد پذیرفته شد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز روز جمعه گفت که هر گونه تصمیم دیوان بین المللی کیفری بر اقدامات تل آویو تاثیری نمی گذارد، اما در عین حال این اقدام دادگاه لاهه را اقدامی خطرناک دانست. رسانه های رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این اقدام دیوان بین المللی کیفری گزارش دادند که مقامات اسرائیلی نگران هستند مبادا دادگاه حکم بازداشت نتانیاهو و دیگر مقامات ارشد کابینه وی را به اتهام نقض قوانین بین المللی بشردوستانه در غزه صادر کند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • حمله مجدد آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن
  • حمله مجدد آمریکا و انگلیس به یمن
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود