Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی پولیتیکو در مطلبی نوشت: ایران هفته گذشته اعلام کرد توانایی خود برای غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است. این اقدام در حالی انجام شده است که چند هفته پیش، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به طور ناگهانی از توافق هسته‌ای ایران خارج شد.

کارشناسان اعلام کرده اند به نظر نمی‌رسد این اقدام ایران برای منحرف کردن جلسه مشترک دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در سنگاپور انجام شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، این خبر بیانگر آن است که خروج آمریکا از برجام می‌تواند مذاکره ترامپ و کیم جونگ-اون را تحت الشعاع قرار دهد. مقامات کره شمالی نیز به طور حتم تمامی این وقایع را در نظر می‌گیرند.

سوزان دیماگیو، تحلیلگر اتاق فکر «نیو آمریکا»، در این‌باره گفت: «در گفتگوهای غیررسمی من با مقامات کره شمالی، آن‌ها همواره مسئله توافق هسته‌ای ایران را مطرح می‌کنند.»

پولیتیکو در این گزارش نوشت: علی‌رغم تمامی انتقادهای رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یکی از مهم‌ترین توافق‌های بین‌المللی بود که تاکنون درباره آن مذاکره صورت گرفته است. ترامپ با اصرار خود برای حصول توافقی جامع‌تر و طولانی تر، معیاری سختگیرانه‌تر و شاید غیر قابل دستیابی برای مذاکرات با کیم جونگ اون وضع کرده است.

این در حالی است که مشاوران ترامپ ادعا می‌کنند رئیس جمهور آمریکا با خروج از برجام، جدیت خود را درباره وضع توافقی بهتر با کره شمالی نشان داده است. مقامات و تحلیلگران سابق آمریکایی اعلام کرده اند حصول توافقی معتبر با کره شمالی از توافق ایران دشوارتر خواهد بود.

دلیل اصلی این است که علی‌رغم ایران که اعلام کرده است برنامه هسته‌ای تهران تنها برای استفاده غیرنظامی بوده است، کره شمالی اکنون تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارد و حتی تهدید کرده است علیه آمریکا از آن‌ها استفاده کند.

نگارنده این مطلب در ادامه افزود: همچنان مشخص نیست درخواست‌های کیم جونگ اون از ترامپ در این نشست چه خواهد بود. حتی می‌توان این برداشت را کرد که پیونگ یانگ تنها پس از انجام اقداماتی از جانب آمریکا، مانند خروج 28 هزار و 500 نیروی نظامی آمریکایی از کره جنوبی، تسلیحات هسته‌ای خود را به طور موقت کنار خواهد گذاشت.

یکی از مسائل حساس، مدت زمان انقضای توافق احتمالی میان ترامپ و کیم خواهد بود. ترامپ پیش از این بارها از عمر 10 تا 15 ساله برجام انتقاد کرده بود. وی پیش از خروج از برجام بارها اصرار کرده بود توافق هسته‌ای باید به گونه‌ای بازبینی شود که به طور کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران را متوقف کند.

به این ترتیب، در صورتی که ترامپ برای توافق احتمالی کره شمالی «بند غروب» در نظر بگیرد، خود را ریاکار معرفی خواهد کرد.

افزون بر این، جمهوری‌خواهان از دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، برای طراحی توافق هسته‌ای ایران به گونه‌ای که نیازی به تایید مجلس سنای آمریکا نداشت، به شدت انتقاد کرده بودند. به همین دلیل مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در روزهای اخیر در ادعایی توافق هسته‌ای سال 2015 را «کاغذپاره‌ای» خواند و گفت ترامپ تلاش خواهد کرد توافق احتمالی با کره شمالی را به عنوان یک معاهده به تایید مجلس سنا برساند.

پولیتیکو افزود: در حال حاضر، توافق هسته‌ای ایران به طور کامل لغو نشده است و کشورهای اروپایی که در این مذاکرات نقش داشته اند در حال جستجو برای راهکارهایی هستند تا این توافق را حفظ کنند. بیانیه ایران درباره افزایش توان هسته‌ای خود نیز در چارچوب برجام بوده است.

برخی از مقامات پیشین دولت اوباما اعلام کرده اند حصول معاهده با کره شمالی بسیار دشوار خواهد بود؛ اما در صورتی که کنگره قانونی ویژه وضع کند که مانند توافق هسته‌ای ایران بر هرگونه توافق احتمالی با کره شمالی نظارت کند، از دشواری حصول این توافق کاسته خواهد شد. در توافق هسته‌ای ایران، رئیس جمهور آمریکا در فواصل معین تعهد تهران به برجام را تایید و به کنگره اعلام می کرد.

وندی شرمن، معاون سیاسی پیشین وزارت خارجه آمریکا، که در مذاکرات هسته‌ای با ایران شرکت داشته است گفت در مسئله نظارت درباره توافق احتمالی آمریکا و کره شمالی، مهم است «معیارهایی در نظر گرفته شود که تحقق آن‌ها غیرممکن نباشد.»

مقامات دولت پیشین آمریکا و تحلیلگران اعلام کرده اند حصول توافق ترامپ با کره شمالی درباره برنامه هسته‌ای، رویدادی بسیار دور از ذهن خواهد بود.

انتهای پیام/

گزارش پولیتیکو درباره پیامدهای منفی خروج آمریکا از برجام بر نشست ترامپ و اون

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برجام کره شمالی آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۹۹۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سانا، «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین امروز یکشنبه در سفری بی‌سابقه از آغاز جنگ سوریه پس از ۱۳ سال به دمشق رفت و با «بشار اسد» رییس جمهور سوریه دیدار کرد.

بنا بر گزارش سانا در این دیدار روابط دو کشور، راه‌های توسعه این روابط در تمامی زمینه‌ها در راستای منافع سوریه و بحرین و تلاش‌های بحرین برای موفقیت برگزاری نشست سران اتحادیه عرب در منامه طی ماه آینده میلادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین اسد و الزیانی مهم‌ترین موضوعاتی را که در فهرست برنامه‌های نشست آتی سران اتحادیه عرب در راستای منافع مشترک کشورهای عربی و یکپارچه‌سازی تلاش‌ها برای رویارویی با چالش‌های مشترک کنونی وجود دارد، مورد رایزنی قرار دادند.

در این دیدار بشار اسد بر تقویت هم‌بستگی کشورهای عربی و اقدام مشترک برای تحقق ثبات در منطقه در سایه رخ‌دادها و تحولات جهانی تاکید کرد.

علاوه بر این «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین با «فیصل المقداد» همتای سوری خود نیز در محل ساختمان وزارت امور خارجه سوریه دیدار و رایزنی کرد.

گفتنی است «بشار اسد» رییس جمهور سوریه اواخر ماه مارس گذشته به صورت رسمی از سوی «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین برای حضور در نشست آتی سران اتحادیه عرب در منامه پایتخت این کشور دعوت شد. قرار است این نشست در تاریخ ۱۶ مه در منامه پایتخت بحرین برگزار شود.

اسد سال گذشته پس از ۱۱ سال تعلیق کرسی سوریه در اتحادیه عرب، برای نخستین بار در نشست سران این اتحادیه در جده پایتخت عربستان سعودی شرکت کرد.

کد خبر 6091370

دیگر خبرها

  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • خروج رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق آتش‌بس صحت ندارد
  •  سخنگوی حماس : تکذیب ادعای خروج برخی رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق تبادل اسرا
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • پولیتیکو : مرد شماره دو روسیه از ولادیمیر پوتین هم ترسناک تر است/ نیکلای پاتروشف استفاده از سلاح هسته ای را تبلیغ می کند
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد