Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-03-29@05:53:58 GMT

عطر قهوه در خانه روزه‌داران اهالی خوزستان

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۰۰۳۲۴

عطر قهوه در خانه روزه‌داران اهالی خوزستان

به گزارش پارس نیوز، 

یک رسم زیبا در میان مردم خوزستان وجود دارد که معمولا مردم سعی می‌کنند به علت ثواب بالای افطاردادن به روزه‌داران همواره میهمانی بر سر سفره خود داشته باشند یا این‌که آنها به دعوت یکی از اقوام سر سفره‌ای دیگر حضور یابند. به همین دلیل صله‌رحم و دید و بازدید در این ماه در استان خوزستان به اوج خود می‌رسد و مردم بعد از افطار اغلب در کنار آشنایان و بستگان حضور دارند، ضمن این‌که در این ماه اغلب خانه‌ها و حسینیه‌ها مراسم روضه‌خوانی دارند و به‌خصوص مردان ساعاتی را در این مراسم حضور پیدا می‌کنند و از اجرای معنوی آن بهره‌مند می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزاری مراسم ۳۰روزه روضه‌خوانی در خانه‌ها و اغلب حسینیه‌ها بیشتر در میان مردم عرب خوزستان رایج است که در این روضه‌خوانی‌ها، پذیرایی غالب قهوه مخصوص اعراب با آن مراسم خاص خود است. در واقع اعراب برای خوردن قهوه مراسم و قوانین خاصی دارند و با اعتقاد و باورهایی که دارند، آن را انجام می‌دهند. برای تهیه آن، ابتدا قهوه را با وسیله‌ای دو شاخه به نام مهماس که شبیه مقاش است، در ظرفی ریخته و تفت می‌دهند و آنگاه آن را در‌ هاون آسیاب کرده و برای مراسم آماده می‌کنند، پس از آن در ظرفی بزرگ به نام «گم‌گم» که چیزی شبیه گلاب‌پاش‌های قدیمی و از جنس ورشو (مفرغ) است، آب ریخته و پس از جوش آمدن، قهوه آسیاب‌شده را اضافه کرده و از هل هم برای خوش‌طعم‌شدن آن استفاده می‌کنند. هنگامی که قهوه آماده سرو باشد، آن را در ظرف کوچکتری به نام «دله» که شبیه همان «گم‌گم» است، ریخته و سپس این مراسم آیینی با زیرکی و دانایی فرد توزیع‌کننده آن ادامه می‌یابد. همچنین در نخستین روز از ماه مبارک رمضان، کوچکترهای خانواده به دیدن بزرگترها می‌روند و حلول ماه مبارک را به آنها تبریک می‌گویند. زنان و دختران خانواده هم با تهیه انواع شیرینی محلی همانند لگیمات، شعریه، رنگینک (که با خرما و آرد درست می‌شود)، حلوای مسقطی و معسل به‌علاوه فرنی، حلیم و ‌آش سفره افطار را آماده می‌کنند و به همراه آن آبداغ با نبات و چای به روزه‌داران تعارف می‌شود. شیرینی، خرما و فرنی در این خطه معمولا در هر سفره افطاری باید باشد و کمتر خانواده‌ای یافت می‌شود که افطار خود را با خرما یا فرنی نگشاید. در این ماه دید و بازدیدها به‌خصوص بعد از افطار دوچندان می‌شود. اعضای فامیل خود را ملزم به صله‌رحم می‌دانند و شب‌ها با میهمانی‌رفتن، از احوال یکدیگر باخبر می‌شوند. مفتح یکی از غذاهای پرچرب مردم عرب خوزستان است که پخت‌وپز آن در ماه رمضان بیشتر می‌شود. این غذا در واقع راسته گوسفند است، به این شکل که مفتح با تکه‌های بزرگ گوسفند و ادویه‌جات خاصی پخته می‌شود و اغلب بر سفره‌های شیوخ عرب زبان خوزستانی به‌ویژه مناطق جنوبی استان دیده می‌شود.


انتهای پیام/

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: استان خوزستان مردان قهوه زنان خانواده چای خرما ماه رمضان استان خوزستان چای خرما ماه رمضان مردان پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۰۰۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی پویش خانه دوست کجاست در شهرستان زارچ

سرهنگ شریفی با اشاره به برنامه‌های ناحیه مقاومت بسیج زارچ در ماه مبارک رمضان با رویکرد ۳۰ روز ۳۰ خدمت گفت: در راستای برپایی سفره افطاری ساده، پنج هزار بسته‌بندی به همت خیران تهیه و توسط پایگاه‌های مقاومت بسیج در همه‌ی مساجد شهرستان بین نمازگزاران و روزه‌داران توزیع شد.

وی افزود: هدف از برگزاری این پویش را ترویج فرهنگ افطاری ساده، تقویت روحیه معنوی روزه‌داران به‌ویژه نسل جوان و استفاده از ظرفیت معنوی مساجد عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ویدیو/ سفره افطار در کوچه‌های شهر جهانی یزد
  • ویدیو/ سفره‌های افطار در کوچه‌های شهر جهانی یزد
  • پهن شدن سفره افطاری در مسجد بقیه الله (عج) محله شهرقائم قم + تصاویر
  • میهمان سفره افطاری ساده در ساوه
  • سفره کریمانه افطاری برای روزه داران گلسار
  • راه اندازی پویش خانه دوست کجاست در شهرستان زارچ
  • ترویج فرهنگ افطاری ساده در پویش خانه دوست کجاست
  • سخنگوی شهرداری تهران : مردم به شادی جمعی نیاز دارند | هر شب ۲۰ هزار کاسه آش تقدیم روزه‌داران می‌ شود
  • بیت الجواد؛ خانه روزه داران کوچک
  • سفره‌های خیابانی افطار در پاکستان