Web Analytics Made Easy - Statcounter

برگزاری مراسمات ختم قرآن و عشرخوانی ویژه ماه مبارک رمضان در مساجد و بقاع متبرکه شهرستان شفت مرسوم است. ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۱ استانها گیلان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شفت، شهرستان شفت یکی از بکر‌ترین و رویایی‌ترین مناطق استان گیلان است و تنوع زیست محیطی و سرسبزی گسترده این شهرستان جلوه‌ای خاص از قدرت لایتناهی را به این شهرستان زیبا بخشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان شفت از مناطق طبیعی و تاریخی متعددی برخوردار است و به علت گستردگی در اماکن مذهبی یکی از قطب‌های مذهبی استان گیلان محسوب می‌شود؛ شهرستان شفت تالش‌ زبانانی خونگرم، میهمان‌نواز و مهربان دارد.

این شهرستان همانند دیگر شهرستان‌های گیلان از آداب و رسومی سنتی در ماه مبارک رمضان برخوردار است و با توجه به گستردگی اماکن زیارتی در شفت ایام ماه مبارک رمضان جلوه‌ای ویژه توأم با معنویت را به همراه دارد.

غبارروبی

زنان و بانوان شفتی دو هفته مانده به ماه مبارک رمضان در بقاع متبرکه و مساجد مختلف شهرستان گرد هم جمع می‌شوند و به غبار‌روبی و شست‌و‌شوی فرش‌ها و لوازم داخل اماکن مذهبی می‌پردازند؛ زنان این شهرستان با تمیز کردن اماکن زیارتی شفت را برای ماه میهمانی خدا آماده می‌کنند.

این رسم از گذشته در شهرستان شفت مرسوم بود و همچنان ادامه دارد؛ بانوان خونگرم و مذهبی این شهرستان همواره برای غبارروبی و تمیزکردن اماکن مذهبی در شفت پیشتاز هستند و برای به پایان رساندن این فعالیت‌ها از کار‌های شخصی خود چشم‌پوشی می‌کنند.

پرچم‌های رمضانی

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در شهرستان شفت چهره شهرستان تغییر می‌کند و سیمای شهر حالتی عرفانی را به‌خود می‌گیرد؛ مردم شهرستان شفت با نصب پرچم‌‌ها و پرده‌های ویژه ماه مبارک رمضان در سر درب مغازه‌ها و اماکن عمومی فرارسیدن ماه ضیافت الهی را به یکدیگر تبریک می‌گویند.

بانگ سحر

مردم این شهرستان در گذشته با بانگ خروس در نیمه شب برای صرف سحری از خواب بیدار می‌شدند؛ نقل می‌شود که در گذشته‌های دور در شهرستان شفت پیرمردی به نام "رمضان" به هنگام وقت سحر با فانوس در روستاها به درب خانه‌ها می‌رفت و اهالی محل را برای خوردن سحری از خواب بیدار می‌کرد.

با ورود تکنولوژی به زندگی اجتماعی، مردم این شهرستان از تلویزیون، ساعت‌های زنگی و تلفن همراه برای بیدار شدن به وقت سحر استفاده می‌کنند و بانگ مناجات سحر از تمامی مساجد و بقاع متبرکه شهرستان شفت به هنگام‌ سحر به گوش می‌رسد.

سحری

مردم شهرستان شفت در هنگام سحر با انواع خورشت‌های محلی چون ترش تره، چقندر تره، فسنجان و نوعی باقالاقاتق که با مرغ محلی پخته می‌شود سفره سحری خود را تزئین می‌کنند و تمامی اهالی خانه برای خوردن سحر و برپایی نماز صبح از خواب بر می‌خیزند.

برگزاری مراسمات ختم قرآن و عشرخوانی ویژه ماه مبارک رمضان در مساجد و بقاع متبرکه شهرستان شفت مرسوم است و تمامی مساجد و اماکن مذهبی این شهرستان در ماه مبارک رمضان میعادگاه عاشقان قرآن می‌شود.

امام زاده ابراهیم(ع)

امام‌زاده شاخص شهرستان شفت به نام آستان مقدس امام‌زاده ابراهیم(ع) در ایام ماه مبارک رمضان میزبان مسافرانی است که با قصد نیت ده روزه به این شهر سفر می‌کنند و در ماه مبارک رمضان خود را در این امام‌زاده می‌گذارنند.

در آستان مقدس این امام‌زاده به هنگام افطار سفره‌های طولانی افطاری در خانه‌های سنتی که بافتی چوبی دارد پهن می‌شود و مسافران و اهالی این منطقه سرسبز به خوردن افطار می‌پردازند.

سفره رمضانی

زنان روستایی شهرستان شفت در ماه مبارک رمضان به پخت نان برنجی محلی می‌پردازند و سفره‌های افطار خود را با انواع آش‌های قلمکار، رشته، ترش و آش دوغ می‌آرایند.

پنیر سیاه مِزگی، شامی رشتی، آش کشک، کِشتا، کولاس، گّندمی، کُماج، نان روغنی، گُل پالوده، فِرنی، حلوای ترک، رشته رشتی، خاتون پنجره و رشته خُشکار از عمده غذاهای محلی، نان‏‌ها و شیرینی‏‌های ویژه ماه مبارک رمضان در شهرستان شفت است.

سال‌های اخیر در تمامی مساجد و بقاع متبرکه شهرستان شفت هم‌‌زمان با ماه مبارک رمضان طرح ضیافت الهی برگزار می‌شود و این طرح با استقبال خوبی از سوی مردم شهرستان شفت مواجه است.

در طرح ضیافت الهی به برنامه‌های فرهنگی متنوعی چون اقامه نماز جماعت، ادعیه ماه مبارک رمضان‌، مباحث تبلیغی، جزء خوانی، افطاری، نماز عید سعید فطر و کلاس‌های ترتیل و تفسیر قرآن پرداخته می‌شود.

اطعام ایتام

طرح اطعام ایتام در ماه مبارک رمضان با همکاری و مشارکت تمامی مردم شهرستان شفت در مناطق مختلف این شهرستان برگزار می‌شود و خیرین و نیکوکاران این شهرستان علاوه بر اطعام برای ایتام و نیازمندان مناطق مختلف شهرستان شفت وجه نقد و مایحتاج زندگی را تهیه می‌کنند.

جهیزیه نوعروس

تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند و حل مشکلات مالی برای زنان سرپرست خانوار از گذشته‌های دور تاکنون در ایام ماه مبارک رمضان در شهرستان شفت رواج دارد و در این ماه مبارک مردان و زنان نوع‌دوست و خیر شفتی علاوه بر عبادت و مناجات با حس نوع‌دوستی در حل مشکلات مالی و معیشتی همشریان خود پیشتاز هستند.

آشتی رمضانی

در روستاهای شهرستان شفت در ایام ماه مبارک رمضان اگر مابین زن و شوهری اختلاف وجود داشته باشد و زن آن خانواده برای جدایی به منزل پدری خود برود بزرگان روستا و فامیل به همراه شوهر آن زن به خانه پدری دختر رفته و با پادرمیانی دختر را به خانه شوهر باز می‌گردانند.

آداب و رسوم مردم شهرستان شفت در ماه مبارک رمضان به طور ویژه‌ای مبارک است و تمامی اقدامات و حاصل از این آداب و رسوم سنتی به تعامل، همکاری، وحدت اسلامی و بندگی در پیشگاه خداوند ختم می‌شود.

نماز عید

مردم شهرستان شفت در آخرین روز از ماه مبارک رمضان با خواندن دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان آخرین روز این ماه را گرامی‌ می‌دارند.

آنها با رویت ماه شوال صبح روز عید فطر در صفوف طولانی و با شکوه به امامت امام جمعه منطقه خود در جای جای مختلف این شهرستان نماز عید فطر را با شکوهی وصف‌ ناپذیر برپا می‌کنند.

انتهای پیام/ش

R7877/P1361/S6,71/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۰۰۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف زمین‌های دولتی در شهرستان لاهیجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ یاسر هادی پور افزود: با گزارشی مبنی بر تصرف زمین‌های دولتی متعلق به شرکت آب منطقه‌ای گیلان در روستای شکاکم شهرستان لاهیجان و طرح شکایت علیه متصرفان، کارشناسان منابع آب شهرستان با همراهی نیروی انتظامی به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: با اجرای حکم قضایی ، ۲ و یک دهم هکتار زمین دولتی در این روستا به ارزش ۳ میلیارد تومان از ۷ متصرف باز پس گرفته شد.

مدیر دفتر حقوقی شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه متصرفان این زمین را با چپر و نرده‌های چوبی محصور کرده بودند، گفت: متصرفان در این قطعه زمین صیفی جات، خیار، گوجه و سبزیجات کاشته بودند که آثار تصرف با یک دستگاه بیل زنجیری جمع آوری شده و این زمین به حالت اولیه بازگردانده شد.

دیگر خبرها

  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند
  • جشنواره بهار نارنج کومله برگزار می‌شود
  • طرز تهیه ناز لقمه؛ یک نهار معرکه برای عاشقان شامی کباب (فیلم)
  • تجلیل از فعالان و عوامل برگزار کننده محفل قرآنی در ایلام
  • حقوق واقعی کارگران دیده شود
  • طرح بازرسان و ناظران افتخاری اجرا می‌شود
  • لایحه تشکیل سازمان گردشگری روی میز شورای شهر تهران
  • ۱۲ هزار خادم در قم در ماه مبارک رمضان به زائران و روزه‌داران خدمت کردند
  • رفع تصرف زمین‌های دولتی در شهرستان لاهیجان