Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@23:55:42 GMT

اطلاعات ژنی ایرانیان افزایش می‌یابد

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۱۰۰۸۳۸

اطلاعات ژنی ایرانیان افزایش می‌یابد

زندگی > سلامت - همشهری آنلاین:
رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به ثبت اطلاعات ژنی ۸۰۰ نفر از هشت قومیت در بانک اطلاعات ژنی موسوم به یرانوم این دانشگاه گفت: در نظر است که داده‌های ژنی این بانک را افزایش دهیم. مجله ژنتيك

محمد کمالی، در گفت و گو با ایرنا یادآور شد: در همین 800 نفر که سالم بوده اند، بیش از یک میلیون و 380 هزار تغییر ژنتیکی پیدا شده که بیش از 700 مورد تغییر آن تابحال شناسایی نشده بود و جایی گزارش نشده بود؛ این تغییرات سیستم ژنی ممکن است با بیماری در ارتباط باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: مرکز تحقیقات ژنتیک این دانشگاه، تحقیقات خوبی روی شناسایی ژن‌های ایجاد کننده نابینایی، کم‌شنوایی و کم‌توانی ذهنی انجام داده که نتایج این تحقیقات در اختیار جامعه قرار گرفته و می‌تواند استفاده شود.

وی افزود: مرکز ایرانوم، داده‌های 800 نفر فرد سالم از هشت قومیت مختلف را به صورت آنلاین در اختیار محققان و پژوهشگران قرار داده است که می‌تواند به آنان کمک کند تا تغییرات ژنتیکی را تشخیص دهند.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: 800 مورد ژنوم بررسی شده و مشاهده می‌شود که برخی ژن‌ها با برخی بیماری‌ها مرتبط است و اگر فردی این ژن را پیدا کند، والدین او باید مراقب باشند که او در آینده ممکن است دچار برخی بیماری‌ها مانند ناشنوایی و نابینایی شود.

کمالی اضافه کرد: ما به دلیل نبود نیروی انسانی، تجهیزات و منابع مالی در موقعیتی نیستیم که بتوانیم از این داده‌ها در غربالگری ژنتیکی استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا طبق اطلاعات این بانک، ناهنجاری مشخصی در نقطه ای از کشور وجود دارد، گفت: اینکه بیماری خاصی در قومیت خاصی وجود داشته باشد، هنوز مشاهده نشده است ضمن آنکه 800 نفر مورد تحقیق، سالم هستند.

وی تاکید کرد: عوامل ژنتیکی نابینایی و ناشنوایی و کم توانی‌های ذهنی متعدد در جمعیت ایرانی در طول 20 سال گذشته شناسایی شده که در بانک‌های جهانی نیز ثبت شده است.

در بانک ایرانوم، اطلاعات ژنی ، 800 فرد سالم بالای 35 سال از هشت قومیت فارس، آذری، کرد، ترکمن، لر، بلوچ ، عرب و جزایر خلیج فارس (از هر قوم یکصد نفر) توالی‌یابی شده است.

در همین زمینه: کشف ردپای ژنتیکی آلودگی هوا در بدن انسان ژن‌ها پس از مرگ فعالند نابودی کروموزوم Y تا ۴.۵ میلیون سال دیگر پایگاه داده‌های ژنوم قومیت‌های ایرانی افتتاح شد جهش ژنتیک | این خانواده ایتالیایی حس درد ندارند تأیید دومین مورد ژن‌درمانی در آمریکا

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۰۰۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار جوی پایدار در البرز تا چهارشنبه/ دمای هوا افزایش می‌یابد

آرش بهاروند احمدی در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: تحلیل آخرین الگوهای پیش یابی حاکی از استقرار جوی پایدار تا چهارشنبه در منطقه البرز مرکزی است که به موجب آن روند افزایش نسبی دما و افزایش موقت غبار محلی به ویژه در روزهای دوشنبه و سه شنبه در استان مورد انتظار است.

مدیرکل هواشناسی استان البرز با بیان اینکه در روزهای پایانی هفته با فعالیت سامانه تندری در منطقه، رگبار پراکنده و رعد و برق پیش بینی می‌شود، عنوان کرد: امروز یکشنبه و فردا دوشنبه آسمان صاف تا کمی ابری همراه با غبار در بعضی ساعات است.

وی بیان کرد: برای روز سه شنبه آسمانی کمی تا نیمه ابری و برای روز چهارشنبه نیز آسمانی نیمه ابری تا ابری، هر دو روز همراه با غبارآلودگی و وزش باد در بعضی ساعات و برای پنج شنبه نیز آسمانی قسمتی ابری تا ابری همراه با وزش باد در بعضی ساعات و احتمال بارش پراکنده است.

کد خبر 6090839

دیگر خبرها

  • خانه‌های هلال در کشور به ۸۰۰۰ خانه افزایش می‌یابد
  • اقتصاد ژاپن دست پُر آمد
  • مراکز جوار کارگاهی امسال ۵۰ درصد افزایش می یابد
  • سرانه فضاهای آموزشی هرمزگان افزایش می‌یابد
  • تعداد سامانه‌های ثبت تخلفات در جاده‌های زنجان به ۴۱ دستگاه افزایش می‌یابد
  • کشاورزی حفاظتی در گرمسار به هزار هکتار افزایش می‌یابد
  • سرانه فضاهای آموزشی هرمزگان افزایش می‌یابد+فیلم
  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد
  • تعاملات مدیران دستگاه‌های اجرایی با اعضای شوراها افزایش یابد
  • استقرار جوی پایدار در البرز تا چهارشنبه/ دمای هوا افزایش می‌یابد