Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، شرح دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان به قلم حسین محمدی فام نویسنده کتاب «تاآسمان» را در ادامه می خوانید؛

اَللّهُمَّ اجْعَلْ سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وَ ذَنْبی فیهِ مَغْفُوراً وَ عَمَلی فیهِ مَقبُولاً وَ عَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أَسْمَعَ السَّامِعیِنَ.

ای خدا! در این روز تلاشم را در راه طاعتت مورد سپاس قرار ده و گناهم را در این روز ببخش و عملم را مقبول وعیبم را مستور گردان, ای بهترین شنوای شنوایان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان به خداوند عرضه می‌داریم: خدایا کوشش مرا در این ماه مورد قدردانی قرار بده.

یکی از القاب و صفات خداوند متعال که در قرآن هم به آن اشاره شده، سپاسگزاری خداوند است. قرآن می‌فرماید: اِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَکور[۱]؛ همانا خدای ما بسیار آمرزنده و سپاسگزار است.

علمای لغت شکور را به کثیرالشکر یعنی کسی که زیاد قدردانی می‌کند ترجمه کرده‌اند.[۲] 

و این معنا دریافت می‌شود که خداوند به واسطه صفت شکور بودنش اعمال عبادی و سعی و کوشش بندگان را مورد قدردانی قرار داده و از آنان تشکر می‌کند. این مطلب به طور صریح در دعای عرفه سیدالشهداء (ع) در صحرای عرفات ذکر شده است. ایشان در بین آن دعای عظیم‌الشأن به خداوند عرضه می‌دارد: ... و اِنْ اَطَعْتُکَ شَکَرْتَنی[۳]؛ خدایا! من هرگاه تو را اطاعت کردم، تو از من تشکر و قدردانی کردی.

در دعای این روز از خدا می‌خواهیم که تلاش‌های عبادی ما در این ماه بزرگ، مورد قدردانی واقع شود.

در فراز دیگری از این دعا می گوییم: خداوندا گناهان مرا در این ماه بیامرز.

همان طور که در آیه مذکور اشاره شد، خداوند بسیار آمرزنده است و صفت آمرزش و بخشش یکی از بارزترین صفات خدای متعال می باشد. در قرآن کریم از این صفت خداوند با عناوین غَفور، غفّار و غافرِ یاد شده است. نکته حائز اهمیت این است که صفت آمرزش خداوند بنا بر تصریح قرآن کریم، شامل حال کسانی می‌شود که قصد توبه و بازگشت به سوی حق داشته باشند.

قرآن کریم در این خصوص می‌فرماید: وَإِنِّی لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَی[۴] ؛ و من بسیار آمرزنده هستم برای کسی که توبه کند و ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد و به راه هدایت برود. 

پس اگر کسی بدون قصد توبه و ترک گناه و جبران گذشته تنها بخواهد به وسیله انجام عمل صالح، از خداوند طلب مغفرت کند،‌ مشمول آمرزش الهی نخواهد شد.

همانطور که گفته شد در دعای این روز از خدا خواهان آمرزش گناهان هستیم و نباید فراموش کنیم که  یکی از خصوصیات ماه مبارک رمضان، غفران ویژه الهی است، تا جایی که اگر کسی نتواند خود را از این غفران عظیم بهره‌مند سازد، بدبخت خوانده شده است.

رسول اکرم (ع) در خطبه‌ای که در فضیلت ماه رمضان ایراد  فرمودند این گونه تصریح نمودند: همانا شقی و بدبخت کسی است که از آمرزش الهی در این ماه بزرگ محروم بماند.[۵] 

در ادامه بحث به سراغ شرح عبارت «عملی فیه مقبولاً» در دعای روز بیست و ششم می رویم:

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ماه مبارک رمضان، این است که اعمال ما در این ماه مورد قبول درگاه الهی واقع می‌شود و این مطلب در کلام رسول گرامی اسلام صلوات‌الله علیه تصریح شده است. ایشان فرمودند: عمل شما در این ماه، مورد قبول است. [۶]

و این تضمین که از طرف پیامبر خدا داده شده، بسیار مهم است، زیرا ما همیشه در طول سال، اعمال عبادی گوناگونی انجام می‌دهیم، ولی هیچ‌گاه از قبولی آنها مطمئن نیستیم، اما در این ماه مبارک به ما اطمینان خاطر داده‌اند که اعمال ما مورد قبول است و این باعث می‌شود انسان با اخلاص و آرامش و اطمینان بیشتری به انجام اعمال عبادی بپردازد.

و اما آخرین درخواست طرح شده در دعای این روز که در قالب عبارت «عیبی فیه مستوراً» به خداوند ستار العیوب عرضه می داریم، پوشاندن عیب هاست.

از مهم‌ترین صفات الهی که اگر نبود تمام بندگانش مورد اذیت، خجالت و شماتت واقع می‌شدند، صفت ستار بودن خداوند است و این که عیب‌های بندگانش را می‌پوشاند و آنها را رسوا نمی‌کند.

پیامبر خدا (ص) در فرمایشی به ابن‌عباس و در توضیح آیه ای پیرامون نعمت‌های ظاهری و باطنی خداوند  فرمودند: نعمت ظاهری، آفرینش‌ هماهنگ و موزن بودن توست و نعمت باطنی، پوشاندن معایب و زشتی‌های توست که اگر خداوند آنها را آشکار می‌ساخت، خانواده‌ات هم از تو متنفر و گریزان می‌شدند، چه برسد به دیگران! [۷] 

در پایان این گفتار و در پاسخ به این سؤال که اگر بخواهیم خداوند زشتی‌های ما را بپوشاند، چه کنیم؟ به یک راهکار عملی اشاره می نماییم رسول‌ خدا صلوات‌الله علیه به فردی که به ایشان عرضه داشت: می‌خواهم خداوند عیب‌هایم را بپوشاند، فرمودند: عیب‌های برادرانت را بپوشان تا خداوند عیب‌های تو را بپوشاند.[۸] 

[۱]  سوره مبارکه فاطر ، آیه ۳۴

[۲]  لسان‌العرب، ج ۴، ص ۴۲۴

[۳]  مفاتیح‌الجنان،‌ دعای عرفه امام حسین(ع)

[۴]  سوره مبارکه طه، آیه ۸۲

[۵]  وسایل‌الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۱۴

[۶]  همان

[۷]. میزان الحکمه، ح ۲۰۳۹۱

[۸] .کنزالعمال، ح ۴۴۱۵۴

کد خبر 4317217

منبع: مهر

کلیدواژه: دعای روزهای ماه رمضان ماه مبارك رمضان ماه مبارك رمضان معرفی کتاب نمایشگاه قرآن قرآن کریم قرآن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دعای روزهای ماه رمضان شب قدر احمد احمدی فعالیت های قرآنی کنفرانس بین المللی فلسفه امام خمینی ره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۱۰۱۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حبیب الله غفوری بعد از ظهر یکشنبه در دیدار با مدیرکل آموزش‌وپرورش استان و اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم، ضمن گرامی‌داشتن یاد معلم شهید آیت‌الله مطهری و تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و استاد، اظهار کرد: اهمیت کار معلم و استاد به‌حدی است که اگر بخواهیم شرایط آینده کشور را بدانیم، باید به شرایط و تلاش امروز اساتید نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه در هر دوره‌ای نسلی که منشأ تحول و پیشرفت می‌شود، ریشه آن در تلاش معلم‌های نسل قبل است، گفت: نسل امروزی که در حال تحصیل است، در آینده نزدیک عهده‌دار مدیریت کشور در همه جهات خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با اشاره به اینکه اهمیت کار تعلیم و تربیت در این است که معلم با انسان، به‌عنوان پیچیده‌ترین موجودات، عالم سروکار دارد؛ تصریح کرد: انسان اشرف مخلوقات است و خداوند او را به‌دست معلمان بشریت سپرده است تا او را رشد بدهند و به کمال برسانند. در رأس معلمان عالم انبیای الهی بوده‌اند که وظیفه داشتند انسان‌ها را از رذائل اخلاقی پاک کنند و به آن‌ها حکمت بیاموزند؛ تا هم خودشان عالم بشوند و هم نسل‌های بعد را آموزش دهند.

امام‌جمعه کرمانشاه با تصریح اینکه اسلام و قرآن جهل را در مقابل عقل قرار داده‌اند، عنوان کرد: عقل و جهل هر دو جنودی دارند که جنود عقل انسان را به اعلا علیین انسانیت می‌رساند و جنود جهل او را تا پایین‌ترین درجات، تنزل می‌دهد. هنر معلم این است که شاگردان را با کتاب وحی الهی که منشأ همه علوم است آشنا کند و عقل و تدبیر را در او تقویت نماید.

وی افزود: جایگاه تعلیم‌وتربیت معنوی و آسمانی است و این وظیفه در امتداد مسیر انبیا و اولیای الهی به معلمان سپرده شده است.

حجت‌الاسلام غفوری با یادآوری اینکه قلوب به‌دست خداوند است، اضافه کرد: کار تربیتی با عالم معنا پیوند دارد و معلم باید در این مسیر از خداوند منان استمداد کند؛ زیرا توفیق در تعلیم‌وتربیت باید از سمت حضرت حق عطا بشود.

نماینده ولی‌فقیه در استان با ذکر این نکته که به‌همان اندازه که تعلیم‌وتربیت عظیم است؛ مسئولیت آن نیز بسیار سنگین است، خاطرنشان کرد: می‌شود گفت که معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است؛ زیرا امانت‌هایی که به‌دست معلم سپرده می‌شود در عالم هستی بی‌نظیر و بسیار حساس هستند. ما که عهده‌دار این عنوان شده‌ایم در پیشگاه خدا از ما سوال خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که معلم باید با توکل و توسل در کلاس درس حاضر بشود و ضمن به‌کارگیری تمام همت خود اساس کار را از خدا بداند، بیان کرد: حق معلم قابل اداکردن نیست؛ چرا که جنس کار، معنویت محض است. آنچه که حکومت‌ها می‌پردازند صرفاً حق‌القدم معلم است و ارزش آموزه‌های معلم به‌هیچ‌عنوان قابل قیمت‌گذاری نیست.

کد خبر 6091332

دیگر خبرها

  • بهره‌مندی ۲۳۷ روستای آذربایجان‌غربی از نعمت گاز‌طبیعی
  • سقف کاذب کناف برای پوشاندن سقف خراب
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • بهره‌مندی ۳۰۰ خانوار روستای سرپله آبدانان از نعمت آب شرب سالم و پایدار
  • بخشش عجیب‌ در خوزستان؛ مقتول، قاتلش را بخشید
  • عجیب‌ترین بخشش در خوزستان؛ مقتول، قاتلش را بخشید
  • وقتی مقتول دستور بخشش قاتلش را داد!
  • عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد
  • دادرس: استقلال بابت حکم کمیته انضباطی نمی‌تواند اعتراض کند/محرومیت حسینی و اسماعیلی فر قطعی است
  • خبری از بخشش حسینی نیست؛خالدآبادی مرد شماره یک نکونام در تبریز